پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: با الفاظ می‌شود بازی کرد، اما واقعیت این است که باز هم فشار شهرداری برای تحقق درآمد‌ها روی مناطق است و مناطق نیز جز عوارض شهرسازی درآمدی ندارند.
شعار سال: "ناصر امانی" عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره علت عدم ارائه گزارش هزینه و درآمد شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری در صحن شورای شهر گفت: هنوز گزارش به ما نرسیده است. آنگونه که شهرداری ادعا کرده، ظاهرا عملکرد شش ماهه اول را فرستاده‌اند، اما هنوز در کارتابل اعضای کمیسیون برنامه و بودجه قرار نگرفته است.

امانی درباره ارزیابی تحقق درآمد‌های شهرداری تا پایان سال گفت: براساس آخرین گزارش شهرداری ۵۲ درصد بوده است. معمولا روال اینگونه است که درآمد‌های شهرداری در ۶ ماهه دوم سال محقق می‌شد و بر این اساس فکر می‌کنم تا پایان سال و به صورت خوشبینانه به مرز تحقق ۸۰ درصدی برسیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تحقق این درآمد براساس روال عادی میسر است، گفت: این سقف درآمدی در صورتی که طبق روال عادی طی شود محقق خواهد شد. اگر قرار باشد قول‌هایی که شهرداری تهران داده است و تعاملاتی که با دولت برقرار شده و تحقق قول‌های آن‌ها مبنی بر پرداخت بدهی‌های شهرداری تا حد امکان، امیدواریم تحقق بودجه به مرز ۱۰۰ درصد برسد.

او در واکنش به اینکه در دوره قبل گفته می‌شد که شهر را با شهرنفروشی اداره کردند، گفت: آمار‌ها موجود است و ۵۰ درصد درآمد شهرداری تهران از محل عوارض شهرسازی است. این گزارشی است که آقای حناچی ارائه کردند. الان نیز به همین صورت است. قطعا تا پایان سال ۵۰ درصد درآمد ما از محل عوارض شهرسازی محقق خواهد شد.

امانی تاکید کرد: این مساله انکار ناپذیری است. با الفاظ می‌شود بازی کرد، اما واقعیت این است که باز هم فشار شهرداری برای تحقق درآمد‌ها بر روی مناطق است و مناطق نیز جز عوارض شهرسازی درآمدی ندارند. یا باید تثبیت جاری انجام دهند و یا در شورای معماری مناطق مجوز دهند و از این روش‌ها درآمد شهرداری را محقق کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه راه‌های دیگری نیز برای تحقق درآمد‌ها وجود دارد، موانع عدم تحقق را برشمرد و گت: پروژه‌های سرمایه‌گذاری همه متوقف هستند و هیچ آورده‌ای برای شهرداری ندارند. البته سرمایه برای شهرداری هست، اما این پروژه‌های سرمایه‌ای اکنون تبدیل به منابع نقدی نمی‌شوند.

او ادامه داد: فروش املاک تقریبا راکد است، چرا که فروش ملک در کشور و از جمله تهران با رکود مواجه است و در نتیجه تنها محل مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرسازی را داریم.

امانی درباره درآمد‌های پایدار شهرداری گفت: تنها راه تحقق درآمد‌های پایدار مالیات بر ارزش افزوده و قبوضی است که شهرداری به شیوه سنتی توزیع می‌کند از جمله عوارض سالیانه نوسازی و پسماند محقق می‌شود. البته بخش عمده‌ای از این عوارض پرداخت نمی‌شود، چرا که مردم زمانی این قبوض را پرداخت می‌کنند که الزامی برای مراجعه به شهرداری داشته باشند.

او ادامه داد: شهرداری از این بابت اکنون نزدیک به هزار و پانصد میلیارد تومان از مردم طلب دارد که وصول نمی‌شود. در نتیجه تنها عوارض مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرسازی و استقراض فروش اوراق مشارکت و گرفتن وام منابع اصلی کسب درآمد توسط شهرداری است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که آیا تعامل مثبت شهرداری با دولت به تامین منابع مورد نیاز برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی محقق می‌شود یا خیر گفت: با این وضع مالی که اکنون دولت دارد من خیلی خوشبین نیستم. مگر اینکه گشایشی بر اساس روابط و بحث‌هایی که در مساله سیاست خارجی کشور مطرح است رخ دهد. از جمله آزادشدن پول‌های بلوکه شده کشور که شاید در این صورت دست دولت باز باشد و بتواند کمک کند. اما در شرایط فعلی دولت با مشکلاتی مواجه است و بعید می‌دانم بتواند کمک قابل توجهی برای اینکه تغییر محسوسی در حوزه حمل و نقل ایجاد شود، داشته باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار:۲۹آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۵۷۳۴۰/ ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین