پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: با وجود گذشت بیش از هشت ماه از سال، خودرو سمند سورن که برای جایگزینی ناوگان فرسوده تاکسیرانی معرفی شده، توسط سازمان ملی استاندارد برای شماره‌گذاری تایید نشده و این موضوع اعتراض گسترده تاکسیرانان و شهرداری‌های کشور را به دنبال داشته است و اسباب توقف کامل فرایند نوسازی را در حوزه تاکسیرانی موجب شده است.

شعار سال: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد چند سال توقف از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد، اما در مسیر اجرا به علت برخی مشکلات اقتصادی، اختلاف خودروساز با گمرک، کمبود قطعات، بدقولی‌های خودروسازها، افزایش قیمت خودرو و عمل نکردن خودروساز به تعهداتش موجب شد که بار‌ها روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی کند یا متوقف شود و یا اینکه دوباره با سرعت کمتر روند نوسازی ادامه پیدا کند.

سایه مشکلاتی که در زمینه تحریم و تغییرات ارزی پیش آمد بر سر طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز سنگینی کرد و در عمل می‌توان گفت، طرح نوسازی تاکسی‌ها را چند بار کند یا متوقف کرد.

از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی، طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می‌شد و، اما اکنون در مورد فرسودگی ناوگان تاکسیرانی با توجه به مصوبه دولت، تغییراتی رخ داد و اکنون دیگر سن مطرح نیست و اگر خودرویی دو بار متوالی نتواند معاینه فنی را بگذراند به شرایط فرسودگی رسیده است.

اکنون بیش از ۱۷۸ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که یک چهارم این تعداد مربوط به تهران است.

توقف نوسازی تاکسی های فرسوده ؛ دود اختلاف خودروساز و «استاندارد» در چشم رانندگان و مردم
رانندگان تاکسی توان پرداخت قیمت بالای خودرو در نوسازی ناوگان تاکسیرانی را ندارند و از سویی دیگر شیوع کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کاهش رفت و آمد در جامعه موجب کسادی کسب و کار آن‌ها شده است همچنین نبود تسهیلات بانکی با سود قابل قبول و گاهی فقط در سه کلانشهر مشهد، تهران و اصفهان و آن هم توسط شهرداری‌ها، همه دست به دست هم داده تا طرح نوسازی تاکسی‌ها متوقف شود.

با توجه به اینکه تولید دو خودروی «سمند و پژو ۴۰۵» از امسال متوقف شده است، نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی نیز متوقف شد و سرانجام از سوی شرکت خودروساز خودرو «سمندسورن» برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیشنهاد شد که قرار شده بود تا پایان خرداد سال جاری مجوز‌های لازم برای جایگزینی این خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی دریافت شود، همچنین قرار بود که این خودرو از مرداد سال جاری وارد فرآیند نوسازی تاکسی‌ها شود که در عمل چنین نشد و نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز متوقف شد.

علاوه بر مشکلاتی که در حوزه مسائل اقتصادی و قیمت خودرو و نبود اعطای تسهیلات لازم برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، اختلاف میان اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری و سازمان استاندارد و شرکت خودرو ساز مبنی بر شماره نشدن خوردو معرفی شده (سمند سورن)، نوسازی ناوگان تاکسیرانی را متوقف کرده است که در این زمینه گفت وگویی با مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

توقف نوسازی تاکسی های فرسوده ؛ دود اختلاف خودروساز و «استاندارد» در چشم رانندگان و مردم
علل توقف نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی

مرتضی ضامنی درباره علل توقف نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی اظهارداشت: یکی از اقدامات موثر در حوزه حمل و نقل درون شهری برای افزایش سطح ارائه خدمات به شهروندان از یک سو و کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت از سوی دیگر «نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل درون شهری» است که برای تحقق آن لازم است نسبت به هماهنگی میان ارکان اجرایی طرح از جمله شرکت خودرو ساز برای تامین خودرو اقدام شود.

او ادامه داد: با توجه به حذف خودرو سمند و پژو ۴۰۵ از سبد تولیدی شرکت ایران خودرو در عمل نوسازی ناوگان تاکسی درون شهری متوقف شده است که طبق پیگیری‌ها، این شرکت نسبت به معرفی خودرو سمند" سورن" پایه گازسوز به عنوان جایگزین در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده اقدام کرده است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور افزود: با وجود گذشت بیش از هشت ماه از سال، خودرو معرفی شده توسط سازمان ملی استاندارد برای شماره‌گذاری تایید نشده و این موضوع اعتراض گسترده تاکسیرانان و شهرداری‌های کشور را به دنبال داشته است و اسباب توقف کامل فرایند نوسازی را در حوزه تاکسیرانی موجب شده است.

ضامنی گفت: عدم تطبیق چند شاخص جزئی خودروی مورد نظر با شاخص‌های اعلامی سازمان ملی استاندارد باعث شده که این خودرو توسط سازمان ملی استاندارد تایید نشود و فرایند نوسازی تاکسی‌های فرسوده متوقف شود. از سوی دیگر در بین تولیدات داخلی، خودروی مناسب استفاده در حوزه تاکسیرانی که مطابق با شاخصه‌های مصوب شورای عالی ترافیک شهر‌های کشور باشد، وجود ندارد و این مجموعه ناگزیر به استفاده از این خودروی در طرح‌های خود است.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور خاطر نشان کرد: با توجه به تأثیر نوسازی ناوگان فرسوده در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت همچنین پیگیری رانندگان و شهرداری‌ها، انتظار می‌رود سازمان ملی استاندارد و شرکت خودرو ساز به منظور حل این مشکل در اسرع وقت، تدبیر مقتضی را به عمل آورند و وزارت صمت نیز در راستای مسئولیت‌های خود در این حوزه مدیریت لازم را برای رفع مشکل و فعال شدن مجدد طرح نوسازی ناوگان عمومی انجام دهد.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۷۱۸۷۷۲، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین