شعار سال، پیروز حناچی شهردار تهران شنبه-۱۸ بهمن-در آیین بهره برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس و تحویل تاکسیهای نوسازی شده ناوگان حمل و نقل عمومی تهران با تبریک ایام خاطره انگیز دهه فجر و ولادت حضرت زهرا گفت: امروز روز فرخندهای است؛ از این جهت که به یکی از قول هایمان وفا میکنیم. اصلیترین مشکل شهرداریها در کلانشهرها در ایران و خارج از ایران موضوع آلودگی و ترافیک است. موضوع بسیار مهمی که برنامههای میان مدت و بلند مدتی برای آن وجود دارد، اما در کشور ما به دلیل مشکلات عدیده دیگری مثل نبود منابع درآمدی پایدار برای مدیریت شهری، آن مشکلات حل نشده است. موضوع را حل نکرده ایم و تا وقتی منابع پایداری برای شهر تعریف نشود به شهرداران میگوییم شهر را آن طور که میتوانید اداره کنید نه آن طور که باید.
حناچی افزود: هم اکنون دو لایحه مهم مربوط به درآمدهای پایدار برای شهرداریها در مجلس در دستور کار است و و امیدوارم به زودی تصویب شود. در مجلس فعلی فراکسیون شهری ۱۷۰ نماینده دارد که ظرفیت بالایی برای حل مشکلات شهرها ایجاد میکند. امیدوارم این دو لایحه هر چه زودتر تصویب شود، ولی اگر حل نشود دامن زدن به فساد در شهر است و این در درازمدت بزرگترین صدمه به مدیریت شهری است.
او آلودگی و ترافیک را دو مساله دائمی در کلانشهرها دانست و گفت: برنامه جامع کاهش آلودگی هوا با همکاری ۱۹ دستگاه اجرا میشود. البته در دی و آذر که ما با وارونگی هوا مواجه هستم این مشکل حاد میشود، اما اگر نمودار ده ساله الودگی هوا را ببینیم کاهش آلودگی محسوس است و میتوانیم در صورت ادامه نقشه راه بر این مشکلات فائق بیاییم. مهم این است که یکپارچکی در تصمیمات وجود داشته باشد.
حناچی ادامه داد: مثلا بر اساس این برنامه توسعه بزرگراهها از دستور کار شهرداری خارج میشود و باید راه حلهای دیگری امتحان کنیم. مسیر بیشتر، تقاضای سفر بیشتر و ترافیک و آلودگی بیشتر ایجاد میکند. پس ما باید مسیر حرکت مدیریت شهری را تغییر دهیم. توسعه مسیرهای پیاده و سواره و دوچرخه راه حلهایی هستند که در طرح جامع حمل و نقل دیده شده است. استفاده از خودروهای برقی و کمتر کردن استفاده از سوخت فسیلی در ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار است.
شهردار تهران با تاکید بر حاکمیتی بودن توسعه و نگهداری ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرها گفت: حمل و نقل عمومی تهران و کلانشهرها را موضوع حاکمیتی میدانم به این معنا که همان طور که حاکمیت برای بهداشت و درمان هزینه میکند برای این موضوع هم باید هزینه کند. تا قبل از کرونا در تهران روزی ۵ میلیون سفر را مدیریت میکردیم و مترو ۲.۲۰۰ میلیون سفر و اتوبوس ۲.۳۰۰ میلیون سفر داشتند که جمعا به ۴.۵ میلیون سفر میرسید و با اضافه شدن ظرفیت تاکسیها این رقم به ۵ میلیون میرسد. موضوعی که روزانه ۵ میلیون نفر با آن درگیرند حاکمیتی است و نباید صرفا به منابع شهرداری متکی بود.
او در ادامه به ارائه آمارهایی از بودجه شهرداری پرداخت و گفت: در سال نود بودجه شهرداری معادله هفت و هفت دهم میلیارد دلار و ۹۰۹۰، ۲۹۴ میلیارد تومان بود این رقم هم اکنون در سال ۹۹ به یک و نیم میلیارد دلار و ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است این را هم باید اضافه کنیم که مدیریت شهری دیگر نمیخواهد با فروش شهر، درآمدزایی کند و پروانه دستی دیگر صادر نمیشود و اجازه ساخت بدون پروانه هم داده نمیشود و برنامه این است که دقیقاً بر مبنای طرح تفصیلی عمل شود.
حناچی در ادامه گفت: در سال ۹۰ شهرداری ۲۸ هزار و ۶۶۵ پروانه صادر کرده است که حدوداً ۱۸ میلیون متر مربع بوده است. در سال ۹۱، ۲۵ هزار و ۶۰۸ مجوز صادر شده و در سال ۹۲، ۲۱ هزار و ۶۸ مجوز صادر شده است. در سال ۹۸، تنها ۹ هزار ۳۲۲ مجوز صادر شده است که حدود ۶.۵ میلیون متر مربع است.
او افزود: هزینه احداث مترو در سال ۸۹، ۵۲ میلیارد در هر کیلومتر بوده است و در سال ۹۹ این عدد به یکهزار میلیارد تومان رسیده است. قیمت یک رام قطار ۸.۴ میلیون دلار در سال ۸۹ بوده است در هم اکنون ۲۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد. در سال ۸۹، تهران ۵۸ رام قطار شهری داشت الان ۱۷۲ رام خدمات میرسانند. تا اوایل سال بعد خط ۶ و ۷ مترو و ۱۰ ایستگاه باقیمانده آن تمام میشود. برای خطوط اصلی پایانههای مترو ایجاد شده و میشود که در نگهداری و سرویس قطارها تاثیر بسیار دارد. با اتمام این خطوط ورزشگاه تختی به میدان کتابی و دولت آباد به سولوقون متصل میشود.
شهردار تهران در ادامه به برنامه امروز پرداخت و گفت: امروز بخش دوم قراردادی که در تیرماه بسته بودیم دریافت میشود. کارخانههای اتوبوس سازی داخلی به واسطه این قرارداد فعال شده است و توافق کرده ایم که در خصوص اتوبوسهای برقی این همکاری را ادامه دهیم.
او اضافه کرد: قرارداد واردات ۶۳۰ واگن سی کی دی از چین را دنبال میکنیم. از همه اینها مهمتر اتفاقی بود که در شرایط تحریم در حال انجام است. شرایط تحریم برای ما به جهت انتقال پول سخت است و با همکاری همکارانم در داخل کشور پروژهای آغاز شده که بتوانیم قطار ملی را تولید کنیم. قول داده بودیم که در بهمن ماه رونمایی میشود و انشاءالله هفته جاری اولین بخش این قطار را رونمایی خواهیم کرد و این اتفاق مهمی است و سفارش بیش از ۱۰۰ واگن را خواهیم داشت و این کار از موارد تبدیل تهدید به فرصت است که امیدوارم ادامه یابد.
او گفت: مترو تهران به ۵ هزار واگن نیاز دارد و تولید اینها در داخل کشور مهم و تاثیرگذار است.
شهردار تهران درباره نوسازی تاکسیرانی تهران نیز گفت: نوسازی تاکسیرانی تهران هم در حال انجام و بخشی انجام شده است. در نوسازی واگنهای مترو هم، نوسازی ۳۱ رام قطار تامین اعتبار شده است و برای اولین بار مناقصه ورود بخش خصوصی به خطوط مترو برگزار خواهد شد و امیدوارم فراخونهای انجام شده به نتیجه برسد.
او در پایان گفت: در این شرایط که تامین اعتبار برای ما بسیار سخت و مشکل بود خرید این اتوبوسها حداقل اقداماتی بود که انجام دادیم. انشاءالله با حمایت و پشتیبانی دولت این شرایط را بهتر خواهیم کرد و این قرارداد که امروز قسمت دومش بود، به بخشهای دهم هم برسد تا بتوانیم مشکل کمبود اتوبوس را حل کنیم و اتوبوسهای برقی را با حمایت داخل به نتیجه برسانیم.
*لزوم اختصاص ردیف بودجه به حمل و نقل عمومی
پیروز حناچی شهردار تهران در حاشیه این آیین گفت: باید کاری کنیم که حمل و نقل عمومی در بودجه کشور ردیف بودجه داشته باشد موضوعی که ۵ میلیون نفر را در روز درگیر میکند صرفاً به عهده شهرداری نیست و باید حاکمیت در آن ورود کند.
حناچی گفت: امروز طبق قراردادی که در تیرماه با ایران خودرو دیزل داشتیم ۱۱۰ اتوبوس و مینی بوس دیگر را وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کردیم. با این قرارداد خط تولید اتوبوس ایران خودرو دیزل که ۱۰ سال بود تعطیل شده بود دوباره فعال شد. در این اتوبوسها ضوابط مناسب سازی برای معلولان رعایت شده است و اتوبوسها برخلاف اینکه یورو ۴ هستند مجهز به فیلتر دوده هستند.
حناچی گفت: میدانیم با وجود ورود این اتوبوسها همچنان ناوگان حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه است و از این نظر شرمنده مردم هستیم تلاش میکنیم که هرچه زودتر نسل جدید اتوبوسهای حمل و نقل شهری را وارد ناوگان کنیم.
شهردار تهران درباره نقد شدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده گفت: هزار میلیارد تومان از این اوراق به شهرداری رسیده است و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر که باید وثیقههای توسط شهرداری تامین شوند در حال انجام است و به زودی به حساب شهرداری واریز میشود و بخشی از منابع مربوط به خرید اتوبوسهای که که به تازگی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شد هم به وسیله این منابع تأمین شده است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شهر. تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۹۹، کد خبر: ۸۳۸۷، www.shahr.ir.