پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
تهیه مسکن برای بیشتر مردم پایتخت به یک معضل و آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده آرزویی که برای تحقق آن بسیار تلاش می‌کنند و با یک وعده مسئول در این حوزه، کمی دلشان گرم می‌شود، وعده‌ای که اگر به تحقق برسد علاوه بر رضایتمندی مردم، برگی زرین بر کارنامه مسئولان مربوطه ایجاد می‌کند، به همین دلیل ضروری است که شهرداری تهران درباره عملکرد خود در حوزه مسکن شفافیتی را ایجاد کند، زیرا کلنگ زنی‌ها که برای مردم فایده‌ای ندارد، مهم این است که چند نفر تا به امروز خانه دار شدند!متاسفانه بد مسکنی و بی‌مسکنی دو مشکل عمده اهالی پایتخت محسوب می‌شود و این دو مشکل بسیاری از خانواده‌هایی که در سال‌های نه چندان دور وضع مالی مناسب و متوسط داشتند را هم دچار چالش کرده و قشر فقیر جامعه را به حاشیه‌های ناامن و پرمخاطره شهر تهران رانده است؛ طبق آمار اخیر ۵۱ درصد مردم تهران اجاره‌نشین هستند؛ امید است مدیریت شهری دوره ششم در پایان کار خود هم با افتخار از حوزه مسکن صحبت کند و کارنامه‌ای درخشان و شفاف داشته باشد.

شعار سال: قصه با یک تذکر آغاز شد؛ چند روز پیش که در صحن شورای شهر تهران بودم، متوجه شدم که یکی از اعضای شورا نسبت به مسکن و پروژه‌های شهرداری تهران تذکری داده و محتوای آن این بود که پروژه‌ها در این بخش به نوعی شکست خورده است.

مدیریت شهری یکی از افتخارات خود را رسیدگی به مسکن و اهمیت آن در دوره ششم می‌داند؛ زاکانی شهردار تهران هم بار‌ها در سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره کرده و تاکید داشته که بدمسکنی و رفع آن از اولویت هاست! البته لازم به ذکر است که در شنبه‌های امید و افتخار شهرداری تهران کلنگ زنی‌هایی برای ساخت مسکن انجام شده، اما آیا مدیریت شهری دوره ششم تا به امروز در حوزه مسکن نمره قبولی گرفته است؟ همین سوال موجب شد تا به بررسی این موضوع بپردازم و نظر دیگر اعضای شورای شهر تهران را هم جویا بشوم.

روایتی از نسخه نویسی شهرداری تهران برای درمان معضل مسکن

یکی از اقدامات شهردار تهران برای مسکن پایتخت، ایجاد قرارگاه جهادی مسکن بود؛ طی بخشنامه‌ای خطاب به همه مدیران ستادی و شهرداران مناطق، دستور تشکیل این قرارگاه را در شهرداری صادر کرد همچنین زاکانی در این بخشنامه به شناسایی همه ظرفیت‌های تولید مسکن در شهر تهران و تلاش برای فعال‌سازی آنها، به میدان آوردن همه امکانات شهرداری تهران (شامل زمین، مجوز‌ها و جز آن) برای تأمین مسکن و به ویژه مسکن استطاعت‌پذیر و فعال کردن اجرای بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین مسکن برای افراد و گروه‌های بی‌بضاعت و کم‌استطاعت هم اشاره کرده بود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران معتقد است که شکل گیری قرارگاه مسکن بر اساس منفعت مالی شهرداری تشکیل نشده بلکه بر اساس رویکرد منافع عمومی بوده است؛ شهروندانی که خانه ندارند و یا سهم هزینه تهیه مسکن در سبد خانوار آن‌ها زیاد است، مجبور هستند تا از هزینه‌های دیگر خانواده مانند سلامت و آموزش کم کنند تا هزینه مسکن تامین شود. این رویکرد در آینده ما را با شهروندان بیمار و دچار آسیب روبه رو می‌کند.

روایتی از نسخه نویسی شهرداری تهران برای درمان معضل مسکن

اما نکته مهم اینجاست که اگر قرار است هر قرارگاهی تشکیل شود مهم خروجی آن است چیزی که مردم از بیرون لمسش کنند و احساس کنند اتفاقی افتاده است حالا اسم آن هر چه گذاشته شود، ستاد باشد یا قرارگاه، مهم خروجی ملموس و عینی است که مردم احساس کنند یک اتفاق و تغییری در شهر رخ داده است.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: قرارگاه مسکن شهرداری تهران هم هیج تاثیری در کاهش قیمت مسکن تهران نخواهد داشت و اگر قرار است در قالب طرح ملی مسکن اقدامی انجام شود سوال اینجاست که خانه‌ها برای چه افرادی ساخته می‌شوند؟

همچنین در ادامه علی اصغر قائمی عضو دیگر شورای شهر تهران هم اعلام کرد که شهرداری زمانی را اعلام کند و بگوید برای مثال در یک سال آینده خروجی قرارگاه مسکن چه خواهد بود تا اعضای شورای شهر بتوانند کار نظارتی خود را انجام دهند؛ تمام اقدامات در شهرداری تهران باید منجر به خروجی شود.

روایتی از نسخه نویسی شهرداری تهران برای درمان معضل مسکن
تهیه مسکن برای بیشتر مردم پایتخت به یک معضل و آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده آرزویی که برای تحقق آن بسیار تلاش می‌کنند و با یک وعده مسئول در این حوزه، کمی دلشان گرم می‌شود، وعده‌ای که اگر به تحقق برسد علاوه بر رضایتمندی مردم، برگی زرین بر کارنامه مسئولان مربوطه ایجاد می‌کند، به همین دلیل ضروری است که شهرداری تهران درباره عملکرد خود در حوزه مسکن شفافیتی را ایجاد کند، زیرا کلنگ زنی‌ها که برای مردم فایده‌ای ندارد، مهم این است که چند نفر تا به امروز خانه دار شدند! مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بیان کرد که شهرداری تهران درباره مسکن باید به گونه‌ای اقدام کند که نقش آن سیاست گذار و تسهیل گر باشد هرجا توانست وظیفه ذاتی خود را انجام دهد، اصلی‌ترین ماموریت شورا و شهرداری در حوزه مسکن، سیاست‌گذاری و تسهیل گری است.


روایتی از نسخه نویسی شهرداری تهران برای درمان معضل مسکن
همچنین پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهرانمی‌گوید که بسیاری از طرح‌های مدیریت شهری شکست خورده است اینکه ذاتا شکست خورده باشد یا یک سری موانعی هم وجود داشته باشد بحث دیگری است، ما باید مشکلات در حوزه مسکن را رفع کنیم البته طرح‌های ما در برخی حوزه‌های دیگر هم شکست خورده است، آیا آن‌ها را رها کردیم؟ خیر! باید ببینیم چرا موفق نبودبم و نقاط ضعف را رفع کنیم. شهرداری دقت لازم را برای رفع مشکلات مسکن اعمال کند.

متاسفانه بد مسکنی و بی‌مسکنی دو مشکل عمده اهالی پایتخت محسوب می‌شود و این دو مشکل بسیاری از خانواده‌هایی که در سال‌های نه چندان دور وضع مالی مناسب و متوسط داشتند را هم دچار چالش کرده و قشر فقیر جامعه را به حاشیه‌های ناامن و پرمخاطره شهر تهران رانده است؛ طبق آمار اخیر ۵۱ درصد مردم تهران اجاره‌نشین هستند؛ امید است مدیریت شهری دوره ششم در پایان کار خود هم با افتخار از حوزه مسکن صحبت کند و کارنامه‌ای درخشان و شفاف داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:25 بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: 8363223، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: نمره زاکانی در حوزه مسکن ، شکست پروژه های شهرداری در حوزه مسکن ، اولویت زاکانی در رفع بدمسکنی ، شعار زاکانی در حوزه رفع مشکلات مسکن ، مدیریت شهری دوره ششم چقدر در حوزه مسکن موفق بوده ، نمره زاکانی در حوزه مسکن پایتخت چند است؟ ، زاکانی تا چه اندازه به وعده های مسکنی خود عمل کرد ، ایجاد قرارگاه جهادی مسکن برای مسکن پایتخت ، شناسایی همه ظرفیت‌های تولید مسکن در شهر تهران ، استفاده از همه ظرفیت های شهرداری تهران برای تامین مسکن ، راهکارهای زاکانی برای تامین مسکن شهروندان تهرانی ، تامین مسکن برای افراد بی بضاعت ، دیدگاه ناصر امانی عضو شورای شهر تهران درباره قرارگاه مسکن ، ایجاد قرارگاه مسکن چقدر توانسته مشکل مسکن تهران را حل کند؟ ، طرح ملی مسکن برای چه کسانی خانه می سازد؟ ، علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران ، مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ، شفاف سازی عملکرد شهرداری تهران در حوزه ساخت مسکن ، شفافیت عملکرد شهرداری برای ساخت مسکن ، اجاره نشینی مردم تهران ، بدمسکنی در تهران ، معضل مسکن در پایتخت ، چرا وعده های زاکانی برای ایجاد مسکن میسر نشد؟ ، نسخه نویسی زاکانی در حوزه مسکن
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین