پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
مدیر عامل کنترل کیفیت هوای تهران می گوید که یک موتورسیکلت فرسوده نسبت به یک موتورسیکلت جدید ۱۰ برابر و نسبت به یک خودرو سواری یورو ۵، ۱۳ برابر آلودگی دارد.۱۳ درصد از جابجایی‌ها در شهر تهران با موتور انجام می‌شود، این میزان قبلا ۵ درصد بود. ۲۱ درصد از آلاینده‌های آلودگی هوا توسط موتورسیکلت‌ها منتشر می‌شود و .... . به این آمار، وضعیت ناوگان فرسوده و آلوده ساز حما و نقل عمومی( با تاکید بر اتوبوس ها و ون ها) را اضافه کنید و با آلوده سازهای ثابت ( نیروگاه ها، معادن،کارخانجات و ...) اضافه کنید. آن وقت قضاوت نمایید که چرا سواری بدبخت باید محور پول زور ستانی در طرحی کم خاصیت بنام طرح ترافیک باشد؟ بنازیم به تدبیر ، عقلانیت و کارآمدی؟!

شعارسال: سیدمحمدمهدی میرزایی قمی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه موتورسیکلت و دوچرخه که در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد، گفت: برگزاری این نمایشگاه می‌تواند سد محکمی که برای استفاده و ترویج موتورسیکلت برقی وجود دارد، شکسته بشکند. موتورسیکلت‌های برقی چه موتورسیکلت‌های کاربراتوری به عنوان مدی از حمل و نقل هستند و نمی‌توان آن را انکار کرد. بر اساس مطالعات انجام شده سهم موتورسیکلت‌ها در جابجایی‌ها ۱۳ درصد است که قاعدتا با توسعه افزایش موتورسیکلت‌ها این میزان افزایش هم پیدا کرده است.

آلایندگی ۱۰ برابری موتورسیکلت‌های فرسوده و جایگاه ویژه اتوبوس ها در آلایندگی + خفت کردن خودروهای شخصی در طرحی ناکارآمد بنام طرح ترافیک ، بنازیم به تدبیر ، عقلانیت و کارآمدی؟!

وی افزود: این آمار‌ها نشان می‌دهد که ما باید حتما درخصوص موتورسیکلت‌ها و این مد از حمل و نقل برنامه‌ریزی مدون و دقیقی داشته باشیم و اگر این کار انجام نپذیرد در آینده با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

میرزایی قمی درخصوص دلایل افزایش موتورسیکلت در شهر تهران گفت: از دلایل آن می‌توان به تفاوت قیمت موتورسیکلت‌ها نسبت به قیمت خودرو اشاره کرد. یکی دیگر از دلایل آن سهولت دسترسی و زمان رسیدن به مقصد است. این عوامل باعث می‌شود که استفاده از موتورسیکلت در سطح شهر تهران افزایش پیدا کند و همانطور که گفته شد باید برای این نوع مد از حمل و نقل برنامه‌ریزی دقیقی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش آلودگی هوا هستند، گفت: بر اساس مطالعات و سیاهه انتشار سال ۹۶، ۲۱.۳ درصد از سهم آلایندگی گازی و ۱۰.۱ درصد ذرات معلق در حوزه آلودگی هوا مربوط به موتوسیکلت‌هاست و سهم آلایندگی موتورسیکلت‌ها با توجه به تعداد آن‌ها در آینده بیشتر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده در شهر تهران تصریح کرد: یک موتورسیکلت فرسوده نسبت به یک موتورسیکلت جدید ۱۰ برابر بیشتر آلایندگی دارد همچنین یک موتورسیکلت فرسوده نسبت به یک خودرو سواری یورو ۵، ۱۳ برابر آلودگی دارد. با توجه به این موارد باید اقدامات لازم در جهت نوسازی موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به آلودگی هوا برقی‌سازی حمل و نقل عمومی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است، به‌طوری‌که بر اساس توافق صورت گرفته در سفر اخیر شهردار تهران به چین قرار است ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی وارد شهر تهران شود و موتورسیکلت‌های برقی جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده شوند.

میرزایی قمی در پایان با اشاره به اینکه مهمترین و اصلی‌ترین طرح در حوزه موتورسیکلت‌های برقی طرح «سوآپ» است، تصریح کرد: در این طرح تمامی زوایا برای جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری دیده شده است.

تعداد بازدید : 0

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 18دی1402، کدخبر: 1402101813132، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین