پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
اعضای شورای اسلامی شهر طالقان در اعتراض به نواقص طرح جامع شهری به طور دسته جمعی استعفا کردند.
شعارسال: استعفا اعضای شورای شهر طالقان با حضور تمام اعضای در استانداری البرز انجام و استعفاها به معاونت برنامه‌ریزی استانداری البرز ارائه شد.

در این ارتباط دقایقی قبل کامیار رفیعی رئیس شورای اسلامی شهر طالقان با تایید این مطلب در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در طالقان اظهار داشت: با طرح جامعی که به تازگی قرار است به شورا و شهرداری طالقان ابلاغ شود، کاری در راستای رفع مشکلات مردم از ما ساخته نیست و معتقدیم که این شرایط مانع از خدمت‌رسانی به مردم می‌شود.

وی افزود: به همین دلیل استعفای خود را به صورت دسته جمعی ارائه کردیم و معتقدیم که به صورت دیگری نمی‌توانستیم از حقوق مردم دفاع کنیم.

این مسئول تاکید کرد: طرح جامعی که قرار است ابلاغ گردد، قابلیت اجرا هم ندارد و به طور قطع در آینده مشکلات بسیاری برای مردم و مسئولان طالقان ایجاد خواهد کرد.

رفیعی در تشریح ماجرا گفت: ۲۱ سال است که شهر طالقان تاسیس شده و در این مدت نه طرح جامعی داشتیم و نه طرح تفضیلی و تنها بر اساس و اکتفا به طرح هادی روستایی، مدیریت شهری طالقان، اداره شهر را بر عهده داشت و در این مدت به مردم وعده می‌دادیم که با تصویب طرح جامع، مشکلات برطرف می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال ۸۲ و زمانی که طالقان جزو استان تهران قرار داشت، قرارداد تهیه طرح جامع در شورای برنامه‌ریزی استان تهران با مشاور منعقد گردید از آن تاریخ تا امروز ۱۲ سال می‌گذرد و هیچ زمانی طرح جامع به ما ابلاغ نشد، چرا که به مدت ۷ سال طرح فوق در شورای برنامه‌ریزی تهران در دست بررسی بود و پس از ۷ سال، یعنی حدود سال ۸۹ در شورای برنامه‌ریزی استان تهران به تصویب رسید.

رئیس شورای شهر طالقان گفت: تصویب این طرح مصادف با تاسیس استان البرز بود و به همین دلیل طرح را به شورای برنامه‌ریزی استان البرز فرستاده و گفتند این شورا نیز باید نظر خود را بدهد.

رفیعی بیان داشت: شورای برنامه‌ریزی استان البرز نیز بعد از چند سال طرح جامع شهرستان طالقان را در تاریخ ۱۱ بهمن سال ۹۳ به تصویب رساند و حریم شهر را تعیین و ۵ روستا را در داخل شهر قرار دادند.

وی گفت: پس از تصویب این طرح بعد از ۱۲ سال، طرح جامع شهر طالقان برای تایید نهایی به شورای عالی معماری کشور ارسال شد، تا اینکه هفته گذشته مطلع شدیم که این طرح تصویب شده و به زودی برای اجرا ابلاغ می‌گردد.

رئیس شورای شهر طالقان افزود: با مطالعه طرح تایید شده نهایی متوجه شدیم که حریم شهر کوچک‌تر شده و ۵۰ درصد کاربری‌ها کاهش یافته و در نهایت طرحی تایید شده که نه تنها مشکلات را برطرف نمی‌کند، بلکه به مشکلات شهرستان طالقان اضافه خواهد کرد.

رفیعی گفت: کارشناسان بسیاری معتقدند که این طرح قابلیت اجرا نداشته و در آینده مشکلات بسیاری را برای شهر و مردم ایجاد می‌کند، چرا که طرح بر اساس نیازها و مشکلات ۱۰ سال قبل تهیه شده و امروز جوابگوی نیاز مردم نیست.

وی تاکید کرد: ۱۲ سال است که به مردم وعده می‌دهیم با تصویب طرح جامع شهری مشکلات شما بر طرف شده و به زودی ساخت و سازها در این شهرستان بر اساس قانون و طی چارچوبی قانونمند صورت خواهد گرفت و شهرداری می‌تواند خدمات بیشتری به مردم ارائه کند، اما امروز متوجه شدیم که دیگر نمی‌توانیم با این وضعیت به خدمت به مردم ادامه دهیم و به همین دلیل استعفای خود را ارائه کردیم و برای احقاق حقوق مردم روی حرف خود ایستاده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح جامعی که قرار است برای اجرا ابلاغ گردد، چه مشکلاتی دارد، گفت: چند نمونه مطرح می‌کنم تا حداقل گوشه‌ای از مشکلات مشخص شود. به عنوان نمونه در محدوده‌ای بالغ بر ۱۰۰ واحد ساخته شده است که تمام این واحدها نیز دارای مجوز بوده و سند دارند، ساخت آنها هم مربوط به امسال و یا حتی چند سال قبل نیست، بلکه ۳۰ سال قبل این ساختمان‌ها ساخته شده است. حالا می‌گویند این منطقه در محدوده شهر نیست و در خارج از حریم شهر قرار دارد.

رئیس شورای شهر طالقان ادامه داد: موضوع بعدی مربوط به یکی دیگر از محلات طالقان است که ساختمان‌های آنجا مربوط به ۴۰ و یا حتی ۵۰ سال قبل است و حالا بعد از دهه‌ها می‌گویند که اینجا جزو حریم شهر طالقان نیست.

رفیعی اظهار داشت: موضوع بعدی مربوط به اضافه شدن بستر و حریم رودخانه است. ما ساختمان‌ها و واحدهایی داریم که مثلا ۲۰ سال قبل با مجوزهای قانونی ساخته شده‌اند و حالا در طرح جامع این محدوده جزو بستر رودخانه در نظر گرفته شده است. سئوال ما این است که مردمی که ۲۰ یا ۳۰ سال قبل با مجوز ساختمانی را ساخته و ۳۰ سال است که در آن زندگی می‌کنند را نمی‌توان با یک طرح گفت که ۳۰ سال پیش اشتباهی اینجا ساختمان ساخته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که شاید طرح جامعی فعلی با هدف حفظ باغات، اراضی کشاورزی و اراضی ملی در طالقان تهیه و تدوین شده است، گفت: ما خواستار از بین رفتن باغات و زمین‌های کشاورزی و اراضی ملی نیستیم. اتفاقا تاکید داریم که باید حق‌آبه کشاورزان و باغداران داده شود، تا زمین‌های آنها خشک نشود. اما طرح جامعی که امروز تصویب شده، این اهداف را هم محقق نمی‌کند.

رفیعی اظهار داشت: سال‌ها است که مردم طالقان برای اخذ مجوزهای لازم برای ساخت و ساز با مشکل روبه رو هستند و هر سال به آنها می‌گویم که منتظر طرح جامع هستیم و حالا دیگر هیچ جوابی برای آنها نداریم و به همین دلیل استعفا کردیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری هادیان البرز، تاریخ انتشار: 29 شهریور 1394، کدخبر: 102030، www.hadianalborz.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین