پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۷۱۳
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
یکی از اصلی ترین موانع فراروی مدیریت شهری به خصوص در کلان شهرها چند پارگی مدیریت شهری در عرصه سیاستگذاری، تصمیم سازی، برنامه ریزی، هدایت و نظارت است.

شعار سال: شهر سیستمی باز است که ساختارهای این سیستم هر کدام دارای کارکردهای خاص خود است. این عملکردها و کارکردها در پیوستگی زمانی و مکانی فضایی در حال تغییر و تحول و همچنین در حال باز تولیداند. ولی بایستی توجه شود کل سیستم شهر چیزی فراتر از تمام اجزا، ساختارها، کارکرد و عملکردهای آن است، یعنی اگر ساختارها و عملکردهای یک شهر از هم منفک و تجزیه شوند، پیوند دوباره آنها دیگر شمایل سیستم شهر را ندارد و کسانی که ازین شیوه متضرر خواهند شد، شهروندان هستند.

موضوع تحقق مدیریت واحد شهری را با عزیز صدر نژاد، شهردار منطقه 9 کرج به بحث گذاشته است که در ذیل می خوانیم.

تحقق مدیریت شهری، مبنای توسعه پایدار شهرها


طرح مدیریت واحدشهری از جمله مباحثی است که در برنامه پنجم به آن اشاره شده و در برنامه چهارم و سوم توسعه کشور نیز بر آن تاکید شده است درماده173 برنامه پنجم، در قالب مدیریت هماهنگ شهری می خوانیم: دولت مجاز است در طول برنامه نسبت به تهيه برنامه جامع مديريت شهري به ‌منظوردستيابي به ساختار مناسب و مديريت هماهنگ و يكپارچه شهري در محدوده و حريم شهرها، با رويكرد تحقق توسعة پايدار شهرها، تمركز مديريت از طريق واگذاري وظايف و تصدي ايدستگاههاي دولتي به بخشهاي خصوصي و تعاوني و شهرداريها، بازنگري و به‌روزرساني قوانين و مقررات شهرداريها و ارتقاء جايگاه شهرداريها واتحاديه آنها اقدام قانوني به‌عمل‌آورد.
صدر نژاد با اشاره به این ماده و با تاکید بر اینکه در چشم انداز 1404 بر توسعه پایدار شهرها تاکید فراوان شده است ادامه می دهد : حدود اختیارات شورای اسلامی شهر کرج در حد و شان کلان شهر کرج نبوده و پارلمان محلی بیشتر میتواند نقش داشته باشد ، چرا که اگر شورای شهر غفلت کند و کارهایشان در زمان مقرر انجام نشود به ضرر شهر خواهد بود و آنچه دولتمردان از نهاد حاکمیتی چون شهردار انتظار دارند انجام نمی شود.
وی می افزاید : مردم باید بدانند شهرداری و شورای شهر با چه چالش هایی روبرو و حدود اختیاراتشان چه چیزهایی است. در 34 بند ماده ی 71 قانون شورا ها، دو بند به نقش قانون گذاری اشاره داشته و شورای اسلامی تا چه میزان می تواند نظارت ، تصویب و برنامه ریزی کند.
شهردار منطقه 9 کرج با اعلام اینکه شهر کرج در بین تمامی کلان شهر های ایران بیشترین جمعیت مهاجر را به خود جذب کرده، تاکید می کند : با افزایش جمعیت کار خدمات رسانی به شهر و ایجاد زیر ساخت ها سخت شده و هر چه زیر ساخت های شهر مورد بازنگری قرار میگیرد به دلیل عدم کنترل مهاجرت باز مشکلات بسیاری به چشم می خورد. عدم وجود مدیریت واحد شهری و ابلاغ و اجرایی نشدن مولفه های آن به شهر لطمه و ضرر خواهد رساند و تنها موازی کاری است. اینها از جمله مواردی که باید انجام شود تا مدیریت واحد شهری تحقق یافته و به تبع آن عملکرد بهتری داشته باشد.
وی در ادامه بیان می کند: اگر مدیریت واحد شهری و حدود اختیارات شورا به حدی برسد که در بتوانددر اندازه عنوان کلان شهرها تعریف شود میتوان شهر را به خوبی ساخت


ضرورت بهره گیری از پتانسیل 15 هزار نفری مهندسان 


شکل‌گیری بیمه در ایران و تحولاتش در گذر زمان
حضور بيش از 5 1 هزار مهندس کارآمد در سازمان نظام مهندسی ساختمان، سرمایه بزرگي براي استان يزد محسوب مي شود، که می توان از این ظرفیت در جهت توسعه شهری استفاده کامل را برد.
صدر نژاد اضافه می کند : اگر پتانسیل 15 هزار نفری مهندسان به کار گرفته شود می توان با تعریف یک استاندارد مشخص ، صنعت ساخت و ساز را اصلاح کرد و بسیاری از مشکلات بوجود آمده در فرایند ساختمان سازی چون عمر پایین سازه ها را مرتفع ساخت.
وی با تاکید بر اینکه ساخت ساختمان ، یک فرایند تخصصی و زنجیر وار است و باید تمامی حلقه های این زنجیره تولید در کنار هم دیده شوند ، می گوید : اگر حدود اختیارات بخوبی انجام شود دیگر شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز نبوده ، تخلفات ساختمانی کاهش یافته و منافع شهر و دیدن درامدهای مناسب باید برای سازندگان و مهندسین واضح و شفاف خواهد بود.


فرهنگ شهروندی ، حلقه مفقوده توسعه شهری


رفتار شهروندان و كيفيت مشاركت آنان به عنوان يكي از الزامات اساسي سرمايه اجتماعي و از شاخص هاي توسعه يافتگي یک شهر محسوب مي شود. امروزه تعيين ميزان نهادينه شدن فرهنگ شهروندي به منظور تعيين جايگاه شهر ها در جريان توسعه يافتگي ازضروريات دستيابي به شاخصهاي توسعه مي باشد و بررسی آن و میزان توفیق در نهادینه ساختن این فرهنگ عمومی در شهر کرج جای بررسی دقیق دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ 14 دی 95، کد مطلب: 619432: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین