پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
تصمیم شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی برافزایش خطوط برای شهروندان سرحدآبادی که هرروز براثر عبور قطار خانه‌هایشان می‌لرزد چیزی شبیه کابوس قطار وحشت است.

شعارسال: «قطار که عبور می‌کند خانه‌هایمان می‌لرزد» این اولین جمله‌ای است که پیرمرد می‌گوید، از وضعیت موجود شاکی است گویا برای رساندن مراتب اعتراض خود و هم‌محله‌ای‌ها برای نهاد ریاست جمهوری، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، فرمانداری فردیس و هر کجایی که به ذهنش رسیده نامه نوشته ولی «کو گوش شنوا» این را پیرمرد می‌گوید.

آقای محمدی نیز جوانی سی‌وچندساله است که در جمع اهالی معترض سرحدآباد ایستاده و  می‌گوید: درد دلمان را به گوش همه مسئولان رسانه‌ایم البته آن‌ها هم قول‌های مساعدی داده‌اند ولی اقدامی که محسوس باشد انجام‌نشده است.

تشریح وضعیت موجود از زبان مرد جوان همراه با تِم اعتراض کار را به‌جای می‌رساند که صدایش برای لحظه‌ای بالا می‌رود، بلندبلند می‌گوید: برخی می‌گویند عبور قطار و شدت لرزه‌هایی که ایجاد می‌کند حُکم زمین‌لرزه سه ریشتری را دارد حالا خودتان قضاوت کنید خانه‌های این محله مگر چقدر مقاوم است.

وی آهی از ته دل می‌کشد و می‌گوید: کابوس آوار شدن دیوارها لحظه‌ای آرامم نمی‌گذارد سرکار که می‌روم آرامش ندارم و فکر می‌کنم که هرلحظه ممکن است اتفاقی بیفتد و من خانه نباشم.

خانم افشار یکی دیگر از اهالی منطقه است، می‌گوید: والا شنیده‌ایم که می‌گویند؛ حدفاصل و حریم قطار با منازل باید هفده و نیم متر باشد حالا با تأسیس خط جدید راه‌آهن حدفاصل خانه‌ها با ریل قطار به دو متر خواهد رسید.

*عبور پروژه ملی از کنار سرمایه مردم!

این بانو که نگران سلامتی کودک خود و هم‌محله‌ای‌هایش است، می‌گوید: امیدوارم مسئولان این پروژه دیوارکشی و جدا کردن حریم خانه‌ها و ریل قطار را از یاد نبرند.

وی به خاطره تلخ تصادف یکی از بچه‌های محل که سال گذشته با قطار برخورد کرد اشاره می‌کند و نبود حریم و دیوارکشی را عامل این تصادف می‌داند حادثه‌ای که در سال‌های اخیر جان چند نفر از هم‌محله‌ای را گرفته است.

یکی دیگر از اهالی که دل‌پری از مسئولان دارد می‌گوید: ای‌کاش مسئولان و متولیان امر از همان ابتدا به اجرای این پروژه اشاره می‌کردند تا ما در این محل اقدام به خرید زمین و ساخت‌وساز نکنیم.

وی که پیرمردی با قد خمیده است، می‌گوید: متأسفانه برخی از مسئولان وقتِ شهرداری به ما مجوز ساخت‌وساز دادند و ما همه سرمایه خود را صرف ساختن خانه‌هایمان کردیم حالا قرار است پروژه ملی از کنار سرمایه ما عبور کند پروژه‌ای که لرزه بر اندام خانه‌هایمان می‌اندازد.

گفتگوهایی که نقل شد متعلق است به اهالی منطقه سرحدآباد جنوبی شهرستان فردیس، منطقه‌ای که درگذشته‌های نه‌چندان دور به‌واسطه داشتن آب‌وهوای خوش و باغ‌های سرسبز شهره بوده ولی حالا در کوره بی‌تدبیری برخی مسئولان می‌سوزد، اجرای طرح ملی راه‌آهن و رد شدن قطار تهران مشهد این منطقه زیبا را به دونیم تقسیم کرده و حالا همه سرحدآباد را به شمالی و جنوبی می‌شناسند.

چهار خطه شدن راه‌آهن در این منطقه اگرچه قرار است به توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور کمک کند ولی باعث اعتراض اهالی منطقه شده است، خانه‌های قدیمی این منطقه که از مقاومت کافی برخوردار نیست روزگاری نه‌چندان دور به‌وسیله افراد سودجو فروخته و در غفلت مسئولان ساخته‌شده است خانه‌های که حالا در فهرست بناهای فرسوده جای گرفته‌اند.

اعتراض اهالی منطقه سرحدآباد جنوبی کار را به‌جایی رساند که یکم دی‌ماه سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز به همراه سرپرست فرمانداری شهرستان فردیس از منطقه بازدید کرده و از نزدیک با اهالی سخن گفتند.

حمید احدی، سرپرست فرمانداری شهرستان فردیس با تأکید بر اینکه با اجرای این طرح ملی نباید آرامش ساکنان منطقه تحت شعاع قرار گیرد، گفت: در این خصوص با مدیران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مکاتبه خواهد شد و بحث تملک حریم ساکنان منطقه سرحدآباد موردبررسی قرار خواهد گرفت.

احدی شهروندان سرحدآبادی را دعوت به آرامش کرد و گفت: پس از برگزاری جلسه با مدیران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نحوه قیمت‌گذاری و خرید خانه‌های شهروندانی که در این طرح قرارگرفته‌اند موردبررسی قرار خواهد گرفت.

معاون اداری مالی فرمانداری شهرستان فردیس در این رابطه گفت: مشکلات اهالی سرحدآباد در دستور کار است و مسئولان بالادستی نیز در جریان امور قرار دارند.

این سؤال مطرح می‌شود که آیا اهالی سرحدآباد جنوبی روزهای خوش گذشته را دوباره تجربه می‌کنند یا بازهم قربانی بی‌تدبیری دیگری می‌شوند

محمد مجرد با تأکید بر اینکه تکمیل پروژه طرح ملی قطار تهران - مشهد متوقف‌شده است، گفت: برای حل این معضل پیشنهادهای مطرح‌شده که در حال بررسی است.

مجرد با ابراز امیدواری از اینکه با تدابیر اندیشیده شده کمترین آسیب متوجه اهالی شود، گفت: احتمال تغییر مسیر پروژه وجود دارد.

در ادامه باید به اظهارات مسئولان کشوری در این خصوص اشاره‌کنیم، سید محمد موسوی مدیر پروژه‌های افزایش خطوط راه‌آهن کشور پیش‌ازاین به رسانه‌ها گفته بود: یک زیرگذر عابر پیاده در این منطقه احیاء و حدود هفت متر از حریم راه‌آهن در اختیار شهروندان سرحدآباد قرار خواهد گرفت.

اهالی منطقه سرحدآباد جنوبی و مسئولان البرزی در پی نتیجه‌ای هستند که دودش به چشم کسی نرود، حالا گوش‌ها منتظر شنیدن تصمیمی است که از سوی مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اتخاذ خواهد شد باید نشست و نظاره کرد چه تصمیمی برای مردمی اتخاذ می‌شود که پیش‌تر قربانی بی‌مسئولیتی برخی مدیران قرارگرفته‌اند و این سؤال مطرح می‌شود که آیا اهالی سرحدآباد جنوبی روزهای خوش گذشته را تجربه می‌کنند یا بازهم قربانی بی‌تدبیری دیگری می‌شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 18دی1395، کدخبر: 3870175: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین