پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
مالزی روز چهارشنبه بار دیگر پس از طرح شرکت نظامیان این کشور در جنگ عربستان علیه یمن، اعلام کرد مالزی دخالتی در درگیری عربستان با یمن نمی کند.

شعار سال: عربستان همراه با چند کشور دیگر از 6 فروردین سال گذشته اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.
مالزی پس از جنگ عربستان علیه یمن چند هواپیما به عربستان اعزام و در دو رزمایش عربستان شرکت کرد و پس از آن حضور نظامی مالزی در ائتلاف عربستان علیه مردم بیگناه یمن مطرح شد.
'
هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی روز چهارشنبه گفت که دولت این کشور همچنان بر موضع خود باقی بوده در جنگ بین عربستان سعودی و یمن دخالتی ندارد.
به نوشته تارنمای 'نیو استریت تایمز'، وی بار دیگر موضع مالزی را تکرار کرد و مدعی شد: حضور نیروهای مسلح مالزی در پایگاه عربستان سعودی تنها به دلایل انسان دوستانه و تخلیه اتباع مالزی در یمن انجام شده است.
وی در مجلس مالزی، گفت: این امر نشانه تعهد دولت برای کمک به شهروندانش در یمن است.
'
هشام الدین حسین' در پاسخ به یک سوال دکتر 'مجاهد یوسف راوا' نماینده پارلمان که در خصوص دخالت مالزی در جنگ عربستان سعودی علیه یمن سئوال کرده بود، در مجلس حضور یافت.
وی گفت: برنامه اولیه نیروهای مالزی در ماه آوریل سال 2015 زمانی آغاز شد که دو هواپیمای 'سی 130' حمل و نقل برای تخلیه 70 مالزیایی از شهر 'عدن' یمن به 'جیبوتی' و اریتره مورد استفاده قرار گرفت و این شهروندان را با پرواز به یک منطقه امن در جده و ابوظبی منتقل کرد.
وزیر دفاع مالزی گفت که تا به امروز در مجموع 673 مالزیایی به خانه بازگردانده شده اند و تخمین زده می شود تا ژانویه امسال نزدیک به 500 مالزیایی همچنان در یمن باشند.
وی با اشاره به برخی مذاکرات برای صلح، گفت که وضعیت در یمن هنوز متشنج است و این نشان می دهد هیچ نشانه مثبتی نسبت به صلح وجود ندارد.
در حالی که 'هشام الدین حسین' مدعی است مالزی در جنگ عربستان علیه یمن دخالتی ندارد، 'احمد زاهد حمیدی' معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی هفته گذشته با 'عبدالملک عبدالجلیل المخلافی' معاون نخست وزیر و وزیر خارجه دولت مستعفی یمن دیدار و گفت وگو کرد.
مشارکت مالزی در ائتلاف عربستان علیه یمن در سند کمیته متخصصان سازمان ملل مورد تایید قرار گرفته است و مقامات این کشور جنوب شرق آسیا اکنون به دلیل اظهارات ضد و نقیض در خصوص نوع حضور در یمن تحت فشار نمایندگان مجلس و سیایون قرار گرفته اند.
در این سند که توسط کمیته متخصصان سازمان ملل روز 11 ژانویه (22 دی ماه) به شورای امنیت تحویل شده و 27 ژانویه (8 بهمن) نیز مورد پذیرش قرار گرفته، حضور نظامیان مالزی در ائتلاف عربستان علیه مردم بیگناه یمن تایید شده است.
'
هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی تاکید دارد مالزی هرگز در این موضوع نقشی نداشته و با هیچ شورشی، دولت و یا نیروی های ائتلافی برای حمله به یمن همکاری نکرده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ 25 اسفند 95، کد مطلب: 82465392: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین