پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۶۰۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
متن زیر با رویکردی تحلیلی و مبتنی بر سناریوسازی از احتمالات ممکن، اقدام به تبیین رویکردهای دولت روحانی در انتخاب گزینه های احتمالی برای وزارتخانه ها و تیم اجرایی دولت دوازدهم، اسامی احتمالی برای وزارتخانه های 18 گانه و اسامی احتمالی معاونین و روسای زیربخش های نهاد ریاست جمهوری کرده است. تمامی مطالب بیان شده احتمالی بوده و متن تا جای ممکن بدور از حمایت یا تخریب های احتمالی تهیه شده است.







شعار سال:

قبل از آغاز بحث ، صراحتا بیان می گردد که عموم اطلاعات ارایه شده در متن حاضر، رویکرد گمانه زنی داشته و صرفا بر اساس اطلاعات پراکنده موجود، تحلیل کدهای مطرح در سخنان برخی از مقامات ، اطلاعات در جریان فضای مدیریت سیاسی کشور، شایعات ، برخی اخبار رسمی گمانه زنی های صورت گرفته و بعضی از سناریوسازی های احتمالی ، تنظیم شده است . همچنین تا جای ممکن سعی شده ، متن حاضر از جانبداری ها و یا تخریب های سیاسی احتمالی، بدور باشد. بر این قاعده،متن در سه بخش کلیات(جهت گیری های روحانی در انتخاب مدیران کابینه دوازدهم) ، گزینه های احتمالی وزارتخانه ها و در نهایت گزینه های احتمالی زیر مجموعه های نهاد ریاست جمهوری و بخش های مرتبط بدان ، تنظیم گردیده و اقدام به معرفی برخی از گزینه های احتمالی هر یک از این پست ها می کند.

*** جهت گیری های روحانی در انتخاب مدیران کابینه دوازدهم :

یکی از مهمترین اقدامات دولت ها پس از انتخابات ، برنامه ریزی برای پاسخگویی به مطالبات عمومی مطرح شده و همچنین انجام شایسته امور محوله بر طبق قانون است. از مهمترین اقدامات دولت ها در این خصوص ، انتخاب مدیران شایسته و کارآمد می باشد. اهمیت این مهم به حدی است که با نگاه به وزن شایستگی مدیران پیشنهادی برای کابینه ، می توان تقریبا موفقیت یا عدم موفقیت یک دولت را پیش بینی نمود.

در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، بسیاری از صاحب نظران عدم دستیابی دولت به سطح بهینه ای از موفقیت را بر اساس انتخاب های صورت گرفته پیش بینی می کردند. لازم به توضیح است که مناسب نبودن وزرای انتخابی را نباید در بد یا خوب بودن فردی و شخصی آنان، به قضاوت گذاشت. منظور از مناسب نبودگی کابینه توجه به وجود شاخص هایی نظیر،میزان تسلط افراد انتخابی بر حوزه تخصصی، میزان توانمندی در برنامه ریزی و سیاستگذاری ها، سطح توانایی های افراد در تیم سازی مدیریتی ، میزان برنامه محوری ، میزان آشنایی با چالش های حوزه و توانمندی جهت حل آنها، توانمندی های ارتباطی و تعاملاتی ، میزان سلامت جسمی ، میزان سلامت مالی و سیاسی ، میزان تمایل به فعالیت شفاف و قانون پذیری ظاهری و باطنی، توانمندی کار با سایر اعضای کابینه و حوزه های مرتبط ، میزان توانمندی جهت برنامه ریزی توسعه ای برای کشور در حال گذار دارای محیط های کاملا متاطم ، توانمندی کار در کشور ارزشی و معتقد به قاعده مند دینی و مواردی همانند است.

از طرف دیگر و به ظن نویسنده متن حاضر، احتمالا دولت یازدهم را به دلایل عدیده، نتوان دولت انتخابی آقای روحانی قلمداد کرد. دولتی که بخشی از کابینه آن به واسطه معرفی و توصیه به آقای روحانی پیشنهاد شده ، بخشی از کابینه یا مدیران ارشد آن بواسطه سهم خواهی انتخاب گردیده، بخشی از مدیران بواسطه آشنایی و دوستی و همکار بودن های مدت دار برگزیده شده و تنها بخش کمی از کابینه یا مدیران ارشد دولت، مبتنی بر شایسته سالاری و رعایت قواعد مدیریتی با میل و رضایت کامل رئیس جمهور برگزیده شده اند، نمی تواند تشکیل دهنده کابینه و دولتی ، صاحب سبک و کارآمد و حتی همگرا با رئیس جمهور، باشد. این واقعیت، نه تنها توسط هیچ مرجعی قابل انکار نبوده، بلکه بهره مند از هزاران ادله اثباتی نظری و تئوریک است. تا حدی که ادامه بحث در خصوص آن ، صرفا اطاله کلام قلمداد می شود.

با نگاهی کلی به تیم مدیریتی حسن روحانی در دور یازدهم ریاست جمهوری ، چند دسته کلی مدیران قابل شناسایی بودند. الف) تیم مجمع تشخیص مصلحت نظام ب) تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در شورای عالی امنیت ملی ج) تیم اصولگرایان نزدیک به روحانی د) تیم اصلاح‌طلبان نزدیک به روحانی ه) تیم اعتدال و توسعه. بغیر از این دسته بندی پنجگانه ، مابقی اعضای تیم همکار دولت یازدهم، عموما افراد سفارش شده به دولت، بنظر می رسند.

اما نتایج و خروجی های انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری، فضا را برای فعالیت آقای روحانی سخت تر و در عین حال سهل تر نموده است. دکتر روحانی دور جدید، روحانی کم تجربه دور یازدهم در دولت داری، نمی باشد. روحانی دور دوازدهم ، با رای نسبتا خوبی از جانب مردم انتخاب شده است(به هر دلیل ممکن و با هر توجیهی که باشد، ایشان به این حجم رای دسترسی پیدا کرده اند).روحانی دور دوازدهم، کمتر وامدار افراد شاخص و جریانات سیاسی است .

در مقابل، روحانی دور دوازدهم، الزاما باید پاسخگو به مطالبات حداکثری وعده داده شده به مردم باشد. روحانی دور دوازدهم، می داند که افکار عمومی نسبت به ناکارآمدی و فساد، واکنش شدید نشان خواهند داد. روحانی دور دوازدهم، می داند که یکی از عوامل اصلی موفقیت وی، توانمندی تیم مدیریتی انتخاب شده بعنوان کابینه و مدیران ارشد اجرایی است. روحانی دور دوازدهم، به روشنی درک نموده که باید به حساسیت های نهادهای نظارتی، مجلس و توصیه های حاکمیتی، بشکل خاص پاسخگو و تمکین کننده باشد. روحانی دور دوازدهم، الزاما باید جبران کننده عملکردها و دستاوردهای نچندان مناسب، دور قبل خود باشد.

دکتر حسن روحانی با توجه به این واقعیت ها، اقدام به تشریح شاخص های و رویه های انتخاب کابینه و مدیران ارشد خود نموده است. شاید اولین حرکت ها در این خصوص را بتوان در 11 اردیبهشت (ایام تبلیغات انتخاباتی) و نظر ایشان در خصوص وزرای دولت دوازدهم ملاحظه نمود. آنجا که گفت : معمول نیست که اسامی وزرای دولت بعدی مطرح شود چون باید تقدیم مجلس شود و آنها رای بدهند و پیش از آن باید هماهنگی‌های دیگری صورت بگیرد. آنچه می‌توانم بگویم این است که اساس ما بر شایسته‌سالاری است و بحث جناح یا دسته‌بندی مطرح نیست.

دومین سیگنال مشخص را باید در بیانات انتخاباتی وی ملاحظه کرد.آنجا که می گوید، در کابینه جوان یا غیرجوان بودن خیلی مطرح نیست؛ اصل توانمندی و شایستگی است. کابینه بعدی نسبت به این کابینه تغییر خواهد یافت و سن کابینه کمتر خواهد شد. برنامه ما این است که 5 سال سن مدیریت را جوان‌تر کنیم. دوست بودن یا نبودن افراد در سمت گرفتن خیلی مطرح نیست منتهی افرادی که در گذشته سابقه همکاری داشتیم و آشنایی داریم، بیشتر جایگاه دارند.

سومین سیگنال در صحبت های دکتر روحانی را باید در ضیافت افطار سیزدهم خردادماه با وزیران، استانداران و مدیران ارشد دولتی جستجو کرد.آنجا که، انتقاداتی بی سابقه را متوجه برخی مسوولان قوه مجریه ساخت و از آنهایی که در این مدت به تعبیر وی «پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود و ورنکشیدند و لخ‌لخ کردند» و از کسانی که «سختشان بود دفاع کنند، خیلی نرم حرف می‌زدند و آرام»، «اگر در تنگنای 30 خبرنگار قرار می‌گرفتند، حرف نمی‌زدند و سینه سپر نمی‌کردند»، آشکارا گلایه کرد..

سوالات و استیضاح های مطرح شده از وزرای دولت خصوصا در سال های 94 و 95، ناکارآمدی اثبات شده برخی از وزرا ، فشارهای انتخاباتی وارد بر رئیس جمهور ، تغییر هر چند اندک بازی قدرت با فوت آقای هاشمی و مولفه هایی از این جنس، روحانی را متوجه جدیت و اهمیت انتخاب مدیران کارآمد برای دولت دوازدهم نمود.

بنظر می رسد روحانی دور دوازدهم، تمایل کمتری به دادن پست (هرچند مدیریت لایه دوم و سوم)، صرفا به جهت نسبت خویشاوندی و یا رفاقت دارد. روحانی دور دوازدهم، احتمالا ریسمان مدیران سفارشی جناح های نزدیک را می برد (مجبور به تحمل فشارهای فراجناحی نیست). روحانی دور دوازدهم ، مدیران ناکارآمد و غیر تخصصی و همچنین مدیران ساکت و غیر حامی را کنار خواهد گذاشت، روحانی دور دوازدهم حساسیت های مجلس (با تاکید بر جناح علی لاریجانی و محمدرضا عارف) و همچنین حساسیت های حاکمیت را درک نموده و اقدام به انتخاب مدیران مورد هجمه ، غیرهمگرا ، مدیران دارای نارضایتی عمومی، مدیران غیر پاسخگو به مطالبات مردم و مواردی همانند نمی کند. اما بعید است که روحانی دور دوازدهم، حساسیت زیادی به شایسته سالاری فراگیر، انتخاب رقابتی اصلح ، چرخش نخبگان و ادبیاتی از این دست داشته باشد. اولویت روحانی دور دوازدهم، کسب موفقیت و ایجاد رضایت در مردم به هر قیمت ممکن و اثبات کارآمدی دولت به کمک مدیرانی نسبتا یکدست و همگرا، است.

شنیده ها و شایعات گویای سه روند متفاوت برای تشکیل تیم های شناسایی و انتخاب مدیران و اعضای کابینه است . گروهی از افراد بیان می دارند که هسته اصلی تشکیل تیم کابینه، حول اقای جهانگیری و برخی از مشاوران آقای روحانی متمرکز گردیده و دکتر روحانی، جمع بندی این مهم را به معاون اول خود سپرده است(احتمال این گزینه بالاست). دسته دوم معتقدند که خود آقای روحانی محوریت و هسته اصلی تشکیل کابینه بوده و فعالانه با همکاری معاون اول و مشاوران خود در این حوزه، ایفای نقش می کند(احتمال این گزینه ضعیف است). دسته سوم، معتقد به تقسیم کار بین گروه های مختلف برای انتخاب مدیران تخصصی(مسئولیت هر چند وزارتخانه به یک نفر واگذار شده باشد) و همچنین خرده جهت دهی هایی در این فضا می باشند(نظیر تداوم خط نفوذ برادر رئیس جمهور در معرفی و حمایت از افراد خاص). لازم به توضیح است که تایید یا تکذیب هر یک از این سناریوهای سه گانه با اطلاعات موجود امکان پذیر نبوده و بعید بنظر می رسد بغیر از رئیس جمهور و تیم وی، فرد یا جریان خاصی، اطلاعات جامع قابل استناد در این خصوص داشته باشد.. بررسی ها نشان می دهند که ورای ساختار و شیوه دستیابی به گزینه های کابینه، احتمالا چند اصل کلی توسط دولت می تواند در حال دنباله گیری باشد.

- انتقال وزرای مورد وثوق به پشت پرده سیاست با هدف کنترل و جهت دهی به وزرای جدید کابینه دوازدهم.

- مطرح کردن چند وزیر زن برای کابینه و حوزه معاونت ها و مشاورها، جهت اثبات اعتقاد به مدیریت و مشارکت زنان(تاکنون 96/5/16، گزارش موثقی از اجرای این بند دریافت نشده است) .

- یار گیری از نمایندگان مجلس و دعوت از آنها جهت حضور در کابینه و ریاست جمهوری با هدف کاهش تنش های احتمالی با مجلس(تاکنون 96/5/16، گزارش موثقی از اجرای این بند دریافت نشده است) .

- توجه خاص به توصیه های مدیریتی یا مدیرهای معرفی شده توسط علی لاریجانی و محمدرضا عارف، با هدف کاهش تنش احتمالی با مجلس.

- جابجایی ضربدری مدیران مورد وثوق در کابینه و هیات دولت ،با هدف بهره گیری حداکثری از پتانسیل های برخی از مدیران (بشکل ضربدری اقدام به جابجایی پست های افراد مورد وثوق با یکدیگر می گردد. به فرض مثال ، حسین دهقان جای شمخانی و بالعکس).

- ..... .

علاوه بر تحلیل های بالا ، باید مدنظر داشت که برخی از شنیده ها و گمانه زنی های بعمل آمده نشان دهنده تضعیف احتمالی نقش و جایگاه تنی چند از همکاران دولت قبلی دکتر روحانی، در کابینه جدید یا نهاد ریاست جمهوری است. بر این اساس بنظر می رسد که نقش و جایگاه افرادی نظیر محمد نهاوندیان، سیدامیرحسین موسویان، محمدعلی زم، محمود سریع القلم ، بالغ بر 30 درصد کابینه موجود(نظیر محمدرضا نعمت زاده ، علی ربیعی، محمد فرهادی، علی طیب نیا ، فخر الدین دانش آشتیانی،عباس آخوندی، ...) ، خانواده هاشمی و حتی فرد شاخصی نظیر علی اکبر ناطق نوری ، در هسته مدیریتی و مشاورتی دکتر حسن روحانی و یا جهت دهی های پیشنهاد شده به رئیس جمهور، تقلیل یابد.

همچنین بنظر می رسد جایگاه افرادی نظیر اسحاق جهانگیری، علی یونسی، اکبر ترکان ، حسام الدین آشنا، محمود واعظی ، سیدکمال خرازی ، شهیندخت مولاوردی، محمدعلی نجفی،محمد شریعتمداری و ...، در حال تقویت شدن می باشد.


*** گزینه های احتمالی وزارت در وزارتخانه های 18 گانه :

* وزارت آموزش و پرورش : اولین گزینه مطرح در این خصوص محمدعلی نجفی است. ولی بنا بر برخی شنیده ها از شرایط جسمانی دکتر نجفی، بعید است که ایشان پذیرای پست وزارت آموزش و پرورش و یا سازمان برنامه و بودجه گردند . در صورت قبول دیگر سمت های اجرایی و عدم پذیرش پست وزارت آموزش و پرورش توسط دکتر نجفی، ممکن است شاهد بازی ضربدری بین نوبخت و نجفی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت آموزش و پرورش باشیم . همچنین شایعاتی در خصوص انتخاب شهیندخت مولاوردی برای این مهم وجود دارد. خطرات این انتخاب، غیر مرتبط بودن حوزه فعالیتی و کم تجربگی خانم مولاوردی جهت صدارت بر آموزش و پرورش خواهد بود. برخی از شایعات کم اهیمت تر ، تاکید بر اسامی افرادی نظیر رضوان حکیم زاده(معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش) دارد که بیشتر شبیه نوعی شوخی رسانه ای و یا انحراف افکار از واقعیات اصلی است(ضمن احترام وافر به توانمندی ها و تخصص خانم حکیم زاده و سپاس از زحماتی که در مسند فعلی تقبل می کنند ، بررسی رزومه فعالیتی ایشان به ظن ما گویای نوعی جهش غیر قابل تحلیل از یک منصب دانشگاهی و معاونت یک دانشکده، به معاون وزیری است.جهش از این مسند به پست وزارت آنهم در وزارت پرتنش، گسترده و حساسی چون آموزش و پرورش را نه برای زمان فعلی ، بلکه برای سال های آتی خدمت ایشان، آرزو می کنیم).

از دیگر گزینه های مطرح برای وزارت آموزش و پرورش،علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارتخانه است. هرچند سابقه مدیریتی نامبرده در آموزش و پرورش قابل تقدیر بوده و نشان از نوعی ارتقا سلسله مراتبی دارد(مدیرکل، مشاور وزیر ، معاون وزیر و ...) ،اما پاشنه آشیل وی کم بازدهی برخی از طرح های اجرا شده در دوران مدیریتی او(نظیر طرح تعالی مدیریت مدارس) ، سابقه 38 ساله فعالیتی و عدم توان بدنی در اداره امور و همچنین عملکرد و سطح محبوبیت قابل تامل دوستان منتصب به وی ، در بخش های مختلف وزارت آموزش و پرورش است.آخرین اخبار دوشنبه (96/5/16)، روایت از کناره گیری وی از پذیرش این پست دارد.

* وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : هرچند دولت از عملکرد محمود واعظی راضی بوده و وی را بعنوان وزیر موفق و کم حاشیه می شناسد، ولی بدلیل نیاز وافر به بهره گیری از توانمندی های وی در سایر پست ها ، احتمالا در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باقی نمانده و جای خود را به نصرالله جهانگرد بدهد.بنظر می رسد که محمود واعظی بعنوان یکی از معاونان رئیس جمهور مطرح شود.غیر از نصرالله جهانگرد، شایعاتی در خصوص سه نفر دیگر هم به گوش می رسد که قوی ترین این اسامی، ابوالحسن فیروزآبادی(دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی) است .فیروز آبادی بدلیل سابقه اجرایی در صنایع زعیم، سوابق مدیریتی و اجرایی در شورای عالی فضای مجازی ، قائم مقامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، فعالیت نسبتا کم چالش در تامین اجتماعی و مواردی همانند،گزینه مناسبی برای عهده داری این مهم بنظر می رسد.

از دیگر گزینه های مطرح شده در این خصوص،محمد جواد آذری جهرمی، معاون وزیر دهه شصتی(متولد 1360 و فرزند شهید گرانقدر)،وزارتخانه است.میزان تسلط فنی و روابط مدیریتی، آذری جهرمی مورد قبول طیف وسیعی از منتقدین و دوستان وی می باشد. اما پاشنه آشیل وی شایعاتی در خصوص سوابق و توانمندی های تحصیلی وی در گذشته ، شایعاتی در خصوص سوابق فعالیت های مدیریتی قبلی او(هرچند انجام وظیفه در پست های قبلی ایشان ، جای افتخار هم دارد،ولی در خصوص علل ترک پست های مدیریتی قبلی، شایعاتی وجود دارد) و وابستگی زیاد او در فرآیند ارتقا به بعضی از افراد خاص است. از جمله شانس های مناسب جهرمی، گویا روابط نسبتا مناسب واعظی و همچنین فیروزآبادی با وی می باشد.

* وزارت اطلاعات : بنظر می رسد در وزارت اطلاعات، احتمال تداوم حضور سيدمحمود علوي پایین باشد . از طرف دیگر، تامین نظرات حاکمیتی در تعیین وزیر این وزارتخانه ،بسیار ضروری است.گزینه های احتمالی شامل حجت‌الاسلام علی یونسی(دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی) ، شفيعي معاون اسبق وزارت اطلاعات دوران يونسي(مطرح جهت کابینه قبلی یا کابینه یازدهم دولت روحانی) و از همه مهمتر، مصطفی پور محمدی هستند. بنظر می رسد که در صورت تمایل به تغییر وزیر اطلاعات دولت یازدهم، شانس وزارت مصطفی پور محمدی در کابینه دولت دوازدهم، بیشتر از سایر رقبا باشد.

شنیده های نزدیک، گویا تحلیل های قبلی ما در خصوص نامزدهای وزارت اطلاعات را نفی نموده و نشان از خارج شدن پور محمدی از کابینه و تداوم فعالیت سید محمود علوی دارد.

* وزارت امور اقتصادی و دارایی : احتمال کنار رفتن خود خواسته علی طیب نیا از پست وزارت امور اقتصادی و دارایی بالاست .دو گزینه پیشنهادی اولیه برای این پست طهماسب مظاهری(گزینه اول) و مسعود نیلی(گزینه دوم)، بیان شده اند.بنظر می رسد که در صورت انتخاب هر یک از این دو برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، نفر دوم، راهی بانک مرکزی گردد.آنچه که در خصوص این دو متخصص قابل تامل است، داشتن سبک خاص مدیریت اجرایی و پارادایم تئوریک در اقتصاد می باشد. سبک و پارادایمی که (خصوصا برای دکتر نیلی) بعضا ممکن است اقتصاد را به سمت و سوی اقتصاد سرمایه داری هدایت نموده و با کم توجهی به برخی پیامدهای فرآیند گذار و تثبیت اقتصادی، چالش های جدیدی را در اقتصاد باعث گردد. بر این قاعده، قبل از انتخاب دو مدیر مورد اشاره، در روند مذاکرات احتمالی،می بایست قول همگرایی با کل کابینه ، قول توجه داشت ویژه به پیامدهای برخی از تصمیمات بنیادین اقتصادی، قول برنامه ریزی مناسب برای اقتصاد در حال گذار(از مجموعه الگوهای توسعه اقتصادی) و موارد همانند ، از آنان گرفته شود.

شنیده های ما تا روز سه شنبه96/5/10 ، گویای عدم قطعی شدن نامزد پست وزارت اقتصاد و دارایی توسط کارگروه های مربوطه و تصمیم نهایی دکتر روحانی بود. در شرایط حاضر زمزمه هایی در خصوص حضور محمد نهاوندیان و مجید قاسمی(رئیس کل سابق بانک مرکزی و مدیر عامل فعلی بانک پاسارگاد)، به گوش می رسد. بنظر می رسد که مجلس اقبال چندانی به آقای نهاوندیان از خود نشان ندهد.

*وزارت امور خارجه : احتمالا با توجه به محبوبیت محمدجواد ظریف نزد افکار عمومی و نظر مثبت حاکمیت به ایشان، شانس زیادی برای تداوم حضور ایشان در کابینه وجود دارد. در صورتی که دولت به هر دلیل ممکن متمایل به تداوم همکاری ظریف در کابینه دوازدهم نباشد و یا محمدجواد ظریف، راضی به تداوم حضور در کابینه جدید نگردد، سیدکمال خرازی، گزینه مطرح اینکار خواهد بود. در صورت عدم کسب رای اعتماد ، بنظر می رسد که دولت از آمادگی لازم برای معرفی سید احمد عراقچی، بعنوان وزیر ، برخوردار باشد. هر دو نفر ذکر شده(سید کمال خرازی و سید احمد عراقچی)، از تایید دستگاه حاکمیتی و مقبولیت عمومی ، برخوردارند.

* وزارت بهداشت و درمان : دولت و حتی افکار عمومی از عملکرد «حسن قاضي‌زاده‌هاشمي» رضایت کافی دارد و بجز برخی از بندهای طرح جامع سلامت(خصوصا مربوط به پرداختی های بالا به پزشکان) ، گلایه ای از این وزیر دولت یازدهم وجود ندارد. اما بنظر می رسد که خود وی، تمایل چندانی به تداوم همکاری با دولت بعنوان یک مدیر سیاسی نداشته باشد. از جمله جانشینان پیشنهادی برای وی، مسعود پزشکیان می باشد. هرچند که گزینه های دیگری نظیر ایرج حريرچي (معاون فعلی قاضي‌زاده) نیز مطرح می باشند ولی با حضور احتمالی پزشکیان در این سمت، احتمال طرح سایر گزینه ها در حد نزدیک به صفر خواهد بود. علاوه بر موارد بالا، شنیده شدن برخی از اسامی حاشیه ای برای وزارت بر این وزارتخانه سنگین، انسان را یاد برخی از دادستان ها می اندازد؟؟؟ . نیروهای جوانی که بنظر می رسد ، بیشتر نام وزارت و وزیر شدن ،آنها را وسوسه نموده و بدون نگاه به آینه شایستگی ها و یا تلاش برای کسب سطوح خاص تعهد و تخصص لازم برای برعهده گیری امور، با نوعی کمپین سازی رسانه ای ، قصد مطرح کردن خود را دارند . یادمان نرود که در این وزارتخانه،شهروندان عملکرد حسن قاضی زاده هاشمی را تجربه کرده اند و انتظارات عمومی بشدت بالا رفته است.

* وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی: با توجه به عملکرد واقعا ضعیف، علی ربیعی، احتمالا در دولت جدید از کابینه کنار نهاده گذاشته شده و مرتضی بانک جای وی را می گیرد.گزینه هایی همانند محمد ستاریفر، حسین کمالی و حتی سهیلا جلودار زاده نیز در این خصوص مطرح شده اند.بنظر می رسد نام گزینه های دیگری نظیر سید صفدر حسینی ، غلامرضا شافعي(متمایل به طیف کارگزاران)، علي صوفی ، صرفا نوعی شایعه قابل تامل باشد . در صورت عدم اقبال مرتضی بانک، بنظر می رسد شانس محمد ستاریفر، از مابقی رقبا بیشتر باشد.چرا که توانمندی تفکر نظامند در محمد ستاریفر به همراه تجارب مدیریتی وی در سمت های گوناگون و سازمان های کلیدی کشور، از وی مردی آبدیده ساخته است. همچنین بنظر می رسد بدلیل سوابق گذشته علی ربیعی و طیف دوستان زیاد وی، نقش دیگری در شورای عالی امنیت ملی، تامین اجتماعی و یا سطوح مشاوران رئیس جمهور، به وی داده شود. در واقع، کنار کشیدن ربیعی با بازنشستگی مدیریتی و سیاسی وی ، همراه نخواهد بود.

شنیده ها از منتقدین صدارت ربیعی، وی را فردی محافظه کار (با گرایش بالا، به کنار نزدن مدیران دارای روابط قوی با مجلس یا نهادهای خاص) ، کم توان جهت اشرافیت کافی بر امور تخصصی وزارت بزرگی چون تعاون،کار و رفاه اجتماعی معرفی می کنند. برخی از منتقدین وی ، سوال همیشگی خود را از دکتر ربیعی مطالبه می کنند. سوالی که تاکنون پاسخ شایسته ای بدان داده نشده است(دکتر ربیعی سه اقدام اساسی توسعه ای صورت گرفته در دوره صدرات خود را بیان نموده و همچنین سه برنامه بنیادی برای مقابله با سه چالش اصلی وزارتخانه تحت امر خود را بگویند).هرچند سوالات دیگری در خصوص ایشان، ذهن را اذیت می کند(بعنوان نمونه: علت ،چگونگی و شایستگی اصلی ایشان جهت حضور در کابینه یازدهم)،که بدلیل رای اعتماد مجلس قبلی، خود را موظف به پذیرش نظر بزرگان قوم می دانیم(اما این امر، دلیلی بر رصد مستمر عملکرد نامبرده و پرسشگری و مطالبه گری از ایشان نخواهد بود). 

*وزارت کشاورزی : با تقویت احتمال جدا شدن «محمود حجتی» از وزارت جهاد کشاورزی در کابینه‌ دوم دکتر روحانی، زمزمه هایی در خصوص برخی از گزینه های دارای شانس جایگزینی شنیده می شود. افرادی نظیر عیسی کلانتری، عباس کشاورز، بهزاد قره‌یاضی، مهدی بخشنده ، محمدعلی طهماسبی از جمله این افراد هستند. شانس عیسی کلانتری ، عباس کشاورز و محمدعلی طهماسبی، بدلیل سن بالایشان پایین بوده و بدلیل نبود حمایت کارگزاران، احتمال انتخاب عیسی کلانتری در حد بسیار ضعیف است. بهزاد قره یاضی بدلیل نزدیکی به تفکر سیاسی دولت، سوابق مدیریتی در وزارت جهاد کشاورزی و سوابق مدیریتی در سازمان برنامه و بودجه می تواند شانس بیشتری برای حضور داشته باشد. اما بنظر می رسد ، پاشنه آشیل وی، بحث جریان محصولات تراریخته و اندکی فاصله با کمیسیون کشاورزی مجلس است. مهدی بخشنده (معاون برنامه ریزی و اقتصاد جهادکشاورزی)،تا حد زیادی مورد حمایت حجتی قرار دارد. بعید نباشد که در صورت نظرخواهی از حجتی، وی اقدام به معرفی مهدی بخشنده بعنوان گزینه جانشین خود کند.علاوه بر گزینه های یاد شده، اسامی دیگری هم شنیده می شود که شنیدن نام برخی از آنها بیشتر شبیه نوعی شوی تبلیغاتی می ماند تا معرفی گزینه برای تصدی پست وزارت .

شنیده های جدید، تاکید بر تداوم حضور محمود حجتی بر این مسند دارد. با وجود نقطه قوت حجتی در طرح خودکفایی گندم ، منتقدین حجتی عملکرد کاری وی درطرح 550 هزار هکتار رهبری(خوزستان و شمال ایلام)، مدیریت برخی از خویشاوندان وی در موسسات تابعه وزارت جهاد کشاورزی، فرآیند واگذاری موسسه جهاد نصر ، طرح آب های مرزی، مدیریت منابع آب و ..... ، زیر سوال برده و بنظر می رسد که حجتی با دوره پر چالشی از مدیریت در وزارت جهاد کشاورزی مواجه باشد.

* وزارت دادگستری : هر چند که احتمال کنار نهادن مصطفی پور محمدی از مجموعه کابینه دوازدهم بسیار پایین است .ولی برخی از منابع، تاکید بر ظرفیت بسیار بالاتر ایشان در انتصابات مطرح در کابینه داشته و معتقدند که در کابینه یازدهم، بدلیل برخی فشارهای بیرونی، ایشان در قامت واقعی خود ظاهر نگردیده و عهده دار پست وزارت دادگستری شدند.بنظر می رسد در کابینه دوازدهم،جای پورمحمدی تغییر نموده و منتقل به وزارت کشور یا وزارت اطلاعات گردند. در صورت کنار رفتن نامبرده از وزارت دادگستری، حجت‌الاسلام شوشتری (گزینه اول) و مرتضی بختیاری(گزینه دوم)،از گزینه های این پست می باشند.از سید علیرضا آوایی نیز بعنوان گزینه این پست، یاد شده است.

برخلاف تصورات و تحلیل های اولیه، گویا پورمحمدی در دولت دوازدهم حضور نداشته و احتمال حضور علیرضا آوایی بسیار بالاتر می باشد. آوائی از سال ۱۳۵۷ به استخدام دادگستری درآمد و از شاخص‌ترین قضات ایران (پایه ۱۱) در دستگاه قضایی محسوب می شود. سمت های آوایی شامل مدیرکلی دادگستری استان تهران ، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور است . وی پس از آن به عنوان مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات منصوب شد. در دور اول ریاست جمهوری دکتر روحانی ،آوایی رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوررا عهده دارگردید. انتخاب آوایی بنظر انتخاب شایسته ای برای دولت دوازدهم خواهد بود.

* وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح : به احتمال زیاد ، دولت به خدمت سردار دهقان در وزارت دفاع پایان داده و اقدام به معرفی گزینه جدید می کند. این تغییر نه بدلیل عدم رضایت از سردار دهقان، بلکه بنا بر یکسری ملاحظات امنیتی و سیاسی، شاید صورت بگیرد. چند گزینه قابل بحث در این خصوص علی شمخانی ، حبیب الله سیاری ، محمد فروزنده و امیر حاتمی می باشند.در این بین و در صورت اتمام صدارت حسین دهقان، بنظر می رسد که علی شمخانی و حبیب الله سیاری از اقبال بیشتری برای پذیرش این مهم برخوردار باشد. کاندید پست وزارت دفاع بدلیل حساسیت های خاص این پست ، می بایست تاییدیه های حاکمیتی لازم را داشته باشد.

بر اساس شنیده های جدید، احتمال حضور شمخانی در سمت وزارت بشدت کاهش یافته و با توجه به ماموریت های جدید داده شده به نیروی دریایی، حبیب الله ستاری، در نیروی دریایی ادامه خدمت خواهد داد. در این بین، شانس سرتیپ امیر حاتمی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران ، بیشتر می باشد. وی پیش از این در ستادکل نیروهای مسلح در سمت جانشین معاونت ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح مشغول خدمت بوده و در سال 1392 بعنوان جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انتخاب شدند.

* وزارت راه و شهرسازی : با توجه به عملکرد عباس آخوندی، ماجرای قطار سمنان ، طرح سوالات چالشی و بعضا مسئله دار مجلس از وی، برخورد وی با رسانه ها و مقبولیت نچندان بالای وی در افکار عمومی ، احتمالا شاهد کنار رفتن عباس آخوندی در کابینه جدید خواهیم بود. مهمترین گزینه مطرح در این خصوص محمد سعیدی کیا و علی عبدالعلی‌زاده می باشند.هرچند زمزمه هایی در خصوص یکی از معاونین فعلی وزیر راه و شهرسازی و استاندار فعلی فارس ، هم شنیده می شود. این وزارتخانه بعد از انتخاب وزیر مسلما به ثبات نرسیده و شاهد تحولاتی چند و تبدیل احتمالی به دو وزارتخانه خواهد بود. لذا وزیر انتخابی برای وزارت راه و شهرسازی، می بایست از توانمندی های لازم برای اداره امور جاری و مدیریت فرآیند گذار، برخوردار باشد.

شنیده ها، حکایت از تداوم حضور عباس آخوندی بر مسند وزارت راه و شهرسازی دارد. تداومی حضوری که مسلما چالش های جدی برای این وزارتخانه ایجاد خواهد کرد. منتقدین در برخی موارد، اقتدار فنی آخوندی بر برخی از حوزه های فعالیتی وزارت راه و شهرسازی را پسندیده و حتی وی را مدیری موفق در اتمام برخی از پروزه های نیمه تمام حوزه راه ، معرفی می نمایند. ، اما نقد اصلی در شیوه برخورد، کم توجهی به حقوق شهروندان ، کم توجهی به حوزه شهرسازی، نوع انتصابات ، وضعیت شفافیت فعالیتی(خصوصا مالی و واگذاری پروژه های کلان)، پرداخت مطالبات پیمانکاران ، کم توجهی به ایده های جدید و نوآورانه در روند فعالیتی و مواردی همانند، است.

* وزارت صنعت، معدن و تجارت : این وزارتخانه نیز بعد از انتخاب وزیر، شاهد تحولاتی چند و تبدیل احتمالی به دو یا سه وزارتخانه خواهد بود.بنظر می رسد با توجه به شرایط سنی و جسمی و همچنین عملکردی محمدرضا نعمت زاده، عمر مدیریت دولتی و سیاسی وی، در همین مقطع به اتمام رسیده و کنار نهاده شود.از جمله گزینه های مطرح شده در این خصوص، رضا ویسه ، محمد شریعتمداری ، حسن یونس ‌سینکی(معاون وقت شریعتمداری) و مسعود خوانساری می باشند.گمانه هایی از حضور احتمالی محمد نهاوندیان نیز شنیده می شود که در صورت صحت ماجرا، احتمالا توسط مجلس پس زده خواهد شد.در این بین، بنظر می رسد اقبال بالایی به سمت انتخاب رضا ویسه وجود داشته باشد.. چرا که بنظر می رسد محمد شریعتمداری، عهده دار یکی از معاونت های ریاست جمهوری گردد(در کابینه دوازدهم) . مسعود خوانساری نیز در برخی از حوزه ها، همرایی کامل با روحانی را نداشته و همچنین فاقد سوابق اجرایی کافی و شرایط لازم برای تصدی چنین مهمی است.

شنیده ها در روز سه شنبه(96/5/10)، تاکید بر قطعی شدن انتخاب محمد شریعتمداری دارد. نامبرده اشرافیت چندانی در حوزه صنعت و معدن نداشته، اما تجارب وی در حوزه تجارت، غیر قابل کتمان و انکار است. شریعتمداری، رابطه معتدل و خوبی بین جناحین چپ و راست داشته و همچنین توان بالای وی در تیم سازی، نقطه ضعف وی در حوزه صنعت و معدن را خواهد پوشاند.لذا بنظر گزینه خوبی برای کابینه دوازدهم محسوب می شود. منتقدین وی، الزام وی به افزایش شفافیت مالی و فنی در این حوزه را خواستارند. 

* وزارت علوم، تحقیقات و فناوری : دو گزینه اصلی برای این پست ، رضا فرجی دانا(گزینه اول) و جعفر توفیقی (گزینه دوم) می باشند. احتمالا رضا فرجی دانا، مجددا با مخالفت مجلس مواجه شده و در مقابل، مجلس با جعفر توفیقی، نرمتر برخورد کرده و بیشتر راه بیاید.وزیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هر کسی که باشد، با چالش های چندانی برخورد نکرده و بدلیل شرایط در حال گذار آموزش عالی ، عمر مدیریتی وی، با کمترین چالش ها سپری خواهد شد. گذر از دانشگاه های نسل اول و دوم به دانشگاه نسل سوم ، مطالبات دانشجویان دوره دکتری ، تغییر تدریجی در ارکان نظام آموزش عالی و مواردی از این جنس، برخی از مهمترین دغدغه های وزیر علوم جدید است. چالش هایی که در عرض چهار سال آینده عموما در حوزه نظری بوده و کمتر قابلیت اجرایی پیدا خواهند کرد(خدا به داد وزیر علوم دور بعد یا کابینه سیزدهم برسد).

شنیده ها حکایت دارد که دکتر توفیقی مامور به پیشنهاد اسامی مناسب جهت تصدی پست وزارت از بین دانشگاهیان، به دولت بوده است. همچنین شایستگی شخص ایشان ، توسط نزدیکان به دولت مورد تایید قرار گرفته است. اما بدلیل پاره ای ملاحظات از جمله ملاحظات سنی و سوگیری های سیاسی، ترجیح بر این شده که از ایشان در پست وزارت استفاده نگردد. نامزد پیشنهادی بجای ایشان ، دکتر علی خاکی صدیق می باشد. وی متولد۱۳۴۱درخرم‌آباد،رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و استاد گروه کنترل دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است. او در اسفند ۱۳۹۱ به عنوان «استاد برجسته مهندسی ایران» در اولین دورهٔ معرفی‌ این عنوان توسط فرهنگستان علوم دست یافته و از تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ، برای بار دوم ، ریاست دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را عده دار می باشد. نکته قابل تامل در رزومه دکتر صدیق تحصیل ایشان در هر سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در دانشگاه های کشور انگلستان است(نیوکاسل، منچستر و سالفورد). سوال این است که ، این واقعیت بر انتخاب آقای روحانی ، اثرگذار بوده است یا خیر؟ هرچند دکتر صدیق ، حدود 10 سال زودتر از دکتر روحانی فارغ التحصیل دوره دکتری شده و دانشگاه محل تحصیل دکتر روحانی(کلدونین گلاسگو) با دانشگاه محل تحصیل دکتر صدیق، تفاوت داشته است.

* وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: بنظر می رسد که رضا صالحی امیری کنار رفته و سید عباس صالحی ، احمد مسجدجامعي و حسام‌الدين آشنا بعنوان گزینه های احتمالی به مجلس معرفی گردند.در این بین، شانس سید عباس صالحی و احمد مسجد جامعی، بیشتر از مابقی رقبا بوده و احتمالا تمایل چندانی هم در حسام الدین آشنا جهت قبول پست اجرایی در حد وزارت، وجود نداشته باشد. بررسی رزومه سید عباس صالحی (زاده ۱۳۴۲ - مشهد )نشان می دهد که وی دارای تحصیلات دکترای فلسفه از یکی از دانشگاه ها و پژوهشگاه های وابسته به حوزه علمیه بوده و در شرایط حاضر عهده دار معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است. برخی از صاحب نظران بیان می دارند که صالحی، قبل از انتصاب در پست معاونت ، با وجود توانمندی های بالای فرهنگی ، علمی و اجرایی ، فاقد قابلیت های حضور در عالم سیاست بود و به واسطه حضور در منصب معاونت فرهنگی و سرپرستی چند روزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وارد عرصه سیاست شده است(وی در دولت یازدهم و در دوره وزارت علی جنتی با هدف کاهش حساسیت قم در موضوعات ممیزی کتاب به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. پس از استعفای علی جنتی از وزارت ارشاد دولت یازدهم، در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ سید عباس صالحی به سرپرستی این وزارتخانه منصوب شد و تا رای اعتماد وزیر جدید در این سمت باقی ماند). در مجموع بنظر می رسد که صالحی نیز از امیدهای آتی دولت روحانی محسوب شده و چهره ای توانمند از خود نشان دهد.


*وزارت کشور: برخی از منابع آگاه و همچنین مبتنی بر تحلیل های انجام شده، احتمال تغییر وزیر کشور فعلی بسیار بالاست. تغییر عبدالرضا رحمانی فضلی نیز بدلیل عملکرد وی نبوده و حتی می توان بیان داشت که رئیس جمهور تا حد زیادی،رضایت از عملکرد وی دارد. همچنین ترس از رای نیاوردن در مجلس هم نمی تواند علل کنارنهادن فرضی، رحمانی فضلی باشد. چرا که نامبرده، از حمایت پارلمانی نسبتا مناسبی برخوردار است. جانشین های احتمالی رحمانی فضلی را شاید بتوان مصطفی پور محمدی ، حسنعلی امیری(معاون پارلمانی رئیس جمهور و قائم مقام وزارت کشور) و بنا بر برخی شنیده های دارای اهمیت کمتر، موسوی لاری دانست. در بین گزینه ها، بنظر می رسد که شانس پورمحمدی و امیری، برای انتخاب بالا باشد.

شنیده های جدید حکایت از کنار رفتن پورمحمدی و داستان دوگانه تداوم حضور عبدالرضا رحمانی فضلی و یا حضور حسنعلی امیری دارد.

* وزارت نفت : هرچند روحانی اعتقاد و اعتماد خاصی به مدیر کارکشته و باتجربه ای چون مهندس زنگنه دارد ولی احتمالا با توجه به شرایط خاص سنی و برخی ادعاهای سو مدیریت صورت پذیرفته در خصوص ایشان، بیژن نامدار زنگنه ، کنار نهاده شده و فرد دیگری که مورد وثوق و مناسب حوزه تخصصی چون نفت باشد،معرفی می گردد. برخی از منابع تاکید بالایی بر معرفی کاظم وزیری هامانه داشته، برخی از منابع از متخصصان جوانتری چون منصور معظمی و غلامرضا منوچهری نام می برند. برخی دیگر از منابع هم، احتمال حضور اکبر ترکان، در کسوت وزیر نفت را مطرح می کنند.

شنیده های جدید، حکایت از تداوم حضور بیژن زنگنه دارد.

* وزارت نیرو : احتمال تداوم فعالیت حمید چیت چیان در دولت دوازدهم وجود دارد. اما در صورت کنار نهاده شدن وی، نام حبيب‌الله بيطرف و موسی رفان، رضا اردکانیان بعنوان جدي‌ترين گزينه های اين وزارت، شنيده مي‌شود. چنانچه از حبیب الله بی طرف در وزارت نیرو استفاده نگردد، امکان بهره گیری از توانمندی های وی در وزارت نفت ، وجود دارد.

شنیده های جدید، حکایت از معرفی حبیب الله بی طرف دارد.بیطرف از ابتدای سال ۱۳۶۹ تا پایان سال ۱۳۷۳ به مدت پنج سال در سمت معاونت آموزشی وزارت نیرو (به وزارت بیژن نامدار زنگنه) فعالیت داشت و همزمان به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه در مراکز آموزش عالی نیز تدریس می‌نمود. وی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ به عنوان مجری طرح‌های سد و نیروگاه کارون 3 و کارون 4، در وزارت نیرو مشغول به کار بود. حبیب‌الله بیطرف در فاصله سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ در کابینه اول و دوم سید محمد خاتمی برای مدت ۸ سال، عهده‌دار وزارت نیرو بود.

* وزارت ورزش و جوانان: احتمالا مسعود سلطانی فر با توجه به عدم کارآمدی خاص برای تحقق راهبردهای دولت دوازدهم ، کنار نهاده شده و به گزینه هایی همانند محمد دادکان،محسن صفایی فراهانی ، نصرالله سجادی،محسن مهرعلیزاده پرداخته می شود. سرنوشت این وزارتخانه بعد از ثبات اولیه برقرار شده و فعالیت وزیر جدید، مجددا متزلزل شده و احتمالا شاهد احیای دو سازمان یا وزراتخانه مستقل، تربیت بدنی و امور جوانان خواهیم بود. در کنار اسامی یاد شده، اسامی سعید فائقی و قدرتعلی حشمتیان نیز شنیده می شود، افرادی که با بررسی رزومه انها شاید بتوان گفت که فاقد صلاحیت های حرفه ای لازم برای گزینه شدن در حوزه های ورزش و جوانان هستند. عمر سیاسی و مدیریتی مسعود سلطانی فر نیز با کنار رفتن احتمالی از وزارت ورزش و جوانان به اتمام نرسیده و احتمالا در یکی از بخش های نهاد ریاست جمهوری، مشغول فعالیت خواهد شد.

شنیده های جدید حکایت از تداوم حضور  سلطانی فر بر وزارت ورزش و امور جوانان دارد. اما آنچه که به احتمال بالا در دوره صدرات ایشان اتفاق خواهد افتاد ، افزایش نارضایتی ها از مدیریت یک غیر ورزشی بر حوزه ورزش، الزام به تخصصی سازی حوزه جوانان ، مطالبه افزایش شفافیت های مالی در حوزه ساخت و سازهای ورزشی، کمک های صورت گرفته به تیم های ورزشی ، طرح های مادر اجرا شده در وزارت و مواردی همانند است. چالش هایی که ممکن است حتی به کنار رفتن سلطانی فر منجر شود. 

*** گزینه های احتمالی معاونت ها، سازمان ها و بخش های زیر مجموعه یا مرتبط با نهاد ریاست جمهوری:

* معاون اول رئیس جمهور : بررسی ها نشان می دهد که به احتمال زیاد، حضور اسحاق جهانگیری بعنوان معاون اول، در کابینه دوازدهم ادامه خواهد یافت . در صورت تغییر فرضی و احتمالی جهانگیری، گزینه اصلی قابل طرح ، احتمالا محمود واعظی یا مسعود پزشکیان خواهد بود. طرح نام محمود واعظی، احتمالا بواسطه رابطه نزدیک وی به رئیس جمهور و عملکرد نسبتا خوب وی در کابینه دولت یازدهم صورت پذیرفته است. طرح نام مسعود پزشکیان هم احتمالا بواسطه حسن شهرت و توانمندی اجرایی او ، نفوذ نسبتا مناسب او در مجلس و همچنین مقبولیت وی نزد اصولگرایان ، مطرح شده باشد.

* رئیس دفتر رئیس جمهور: بنظر می رسد با توجه به عدم تغییر جهانگیری از پست معاون اولی و همچنین حساسیت های مطرح شده در خصوص محمد نهاوندیان، محمود واعظی عهده دار ریاست دفتر رئیس جمهور گردد. برخی از منابع به جمشید انصاری نیز اشاره داشته اند. از طرف دیگر، حضور برادر رئیس جمهور در این پست، بدلیل حساسیت های موجود بعید بنظر می رسد.

* معاون پارلمانی رئیس جمهور: برای تصدی این پست، گزینه هایی همانند حسینعلی امیری ، عبدالرضا رحمانی فضلی ، مجید انصاری مطرح می باشند. در این بین و در صورت کناره گیری عبدالرضا رحمانی فضلی از وزارت کشور، احتمال انتخاب او بالاتر از بقیه رقبا، بنظر می رسد.

* معاون اجرایی رئیس جمهور : در صورت عدم تصدی پست وزارت توسط محمد شریعتمداری، احتمال تداوم فعالیت وی بعنوان معاون اجرایی بالاست. همچنین برخی از منابع از حمید میرزاده و مسعود پزشکیان بعنوان گزینه های احتمالی این پست، نام می برند.

* معاون علمی رئیس جمهور : بنظر می رسد دوره مدیریتی سورنا ستاری به سرآمده باشد و حمید میرزاده، جای وی را اشغال نماید.این انتصاب می تواند بنوعی عامل کنترل کننده دانشگاه آزاد اسلامی نیز، محسوب شود.

* سازمان مديريت و برنامه ریزی : هر چند برای پست سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، گزینه های همانند محمدعلی نجفی ، محمد ستاری فر ، حمیدرضا برادران شرکا و حتی غلامرضا تاجگردون و مسعود نیلی ، شنیده می شود. ولی بنظر می رسد علی رغم سن بالای 60 سال محمدباقر نوبخت، وی همچنان در این پست باقی بماند. احتمالا مسعود نیلی نیز به سمت وزارت اقتصاد سوق داده می شود(وجود سوابق مدیریتی کافی و رشته تحصیلی مرتبط).

* معاون رئیس جمهور در حوزه زنان و خانواده: گزینه هایی نظیر زهرا پیشگاهی‌فر(دکتری جغرافیای سیاسی و. نایب رئیس و عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی) ، زهرا شجاعی ، شهیندخت مولاوردی و حتی زهرا مصطفوی مطرح می باشند. بنظر می رسد شهیندخت مولاوردی و زهرا مصطفوی، پذیرای این پست نخواهند بود. همچنین تعمق در حوزه تخصص ، عملکردهای شاخص و تالیفات زهرا پیشگاهی فر، چندان مناسبت معناداری را برای تصدی ریاست مرکز امور مشارکت زنان، نشان نمی دهد. لذا احتمال گرایش به سمت زهرا شجاعی، بیشتر است.

برخی از شایعات جدید، تاکید بر حضور معصومه ابتکار در این پست دارند. چنانچه این شایعات صحت داشته باشد، باید منتظر حجم عظیمی از انتقادات کارشناسی و مدیریتی ، بر این انتصاب باشیم. چرا که عملکرد خانم ابتکار به قضاوت بسیاری از صاحب نظران، در پست های قبلی خود به هیچ وجه قابل دفاع نبوده است.

* سازمان انرژی اتمی : بنظر می رسد که تنها گزینه انتخابی برای این پست ، علی اکبر صالحی باشد.. احتمالا ، نامبرده بدون هیچ گونه رقیبی، متصدی پست ریاست سازمان انرژی اتمی ، خواهد شد.

* رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: با توجه به انتصاب تازه زهرا احمدی‌پور و عدم وجود عملکرد نامطلوب از وی و همچنین، نبود یا کمبود اراده لازم در دولت، جهت بهره گیری حداکثری از ظرفیت های سازمان میراث فرهنگی، وی همچنان مدیریت سازمان را برعهده داشته باشد.. ذکر اسامی و گزینه هایی نظیر حسین مرعشی و سید محمد بهشتی، جزو گمانه زنی های نسبتا پرت بنظر می رسند.

برخی از شنیده های جدید ، تاکید بر حضور علی اصغر مونسان(مونسان ، گویا خواهرزاده حسن روحانی و مدیرعامل منطقه آزاد کیش است. وی فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد مدیریت ساخت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از سازمان مدیریت صنعتی می باشد. مونسان پیش از این با حکم محمدباقرقالیباف، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران بود) بر این پست دارد. عدم وجود سوابق اجرایی و کارشناسی مرتبط و همچنین شفافیت غیر کافی روند فعالیت منطقه آزاد کیش در دوره مدیریتی ایشان ، انتخاب این گزینه را به صلاح دکتر روحانی تمام نمی کند.

* رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: خدا حافظی معصومه ابتکار از سازمان محیط زیست ، بدلیل عملکردهای ضعیف و غیر قابل قبول ، مقبولیت درون سازمانی نسبتا کم و کم تمایلی افکار عمومی به پذیرش وی، با احتمال بالا تحقق می یابد. هرچند گزینه مناسب خاصی در این مورد تاکنون مطرح نشده است، ولی بنظر می رسد گزینه یا گزینه های مطرح شده آتی ، باید قابلیت کارشناسی، فنی و مدیریتی بالایی در مباحث محیط زیست داشته باشند همچنین بدلیل حساسیت های محیط زیست ایران، چنین فردی باید الزاما مرد باشد(کنار نهادن نگاه تزئینی و لوکس به محیط زیست و ضرورت درگیری اجرایی بالا با رویکرد بین و فرابخشی).با توجه به روحیات معصومه ابتکار، بنظر می رسد که با کنار رفتن فرضی از ریاست سازمان محیط زیست، عرصه سیاسی کشور را رها نکرده و بشدت متمایل به حضور در سایر عرصه های مدیریتی است. شایعه شهرداری او بر شهر تهران را می توان از زوایای مختلف تفسیر نمود. بنظر می رسد، ضروری باشد که ابتکار چند وقتی عرصه مدیریتی کشور را ترک کرده و حضور موثر نداشته باشد،تا افکار عمومی و فضای مدیریتی کشور،آمادگی تدریجی برای استفاده مجدد از وی را پیدا کند.

* رئیس مرکز ملی بهره وری : روحانی با انتخاب رئیس قبلی این مرکز، نشان داد که مرکز ملی بهره وری اولویت چندانی در انتخاب های مدیریتی وی ندارد(اگر غیر از این می بود ، احتمالا رویا طباطبایی بعنوان رئیس چنین مرکزی انتخاب نمی شد و با حساسیت ویژه ای تر اقدام به انتخاب مدیر می گردید). همچنین به احتمال زیاد و با توجه به تجارب قبلی مربوط به انتصابات و کنار نهادن مدیران در مرکز ملی بهره وری، مدیر مرکز در دور جدید تغییر نموده، اما همچنان وجود حساسیت خاص دولت به انتخاب مدیر این مرکز، بعید به نظر می رسد.

* دبیر شورای عالی امنیت ملی : تدا.وم حضور علی شمخانی بر این مسند، محتمل ترین گزینه ممکن است، اما در صورت انتخاب نامبرده بعنوان وزیر دفاع ، ممکن است عبدالرضا رحمانی فضلی ، محمد فروزنده و یا حسین دهقان(وزیر دفاع فعلی)، افراد پیشنهادی برای این پست باشند .

در پایان مجددا بیان می گردد که تمامی موارد پیشنهادی فوق، صرفا بیان گزینه های احتمالی بوده و این رئیس جمهور است که اقدام به گزینش و انتخاب مدیران همراه خود، خواهد نمود.

مقاله اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال


* برخی از منابع و ماخذ مورد استفاده :

پایگاه خبری شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 9 خرداد 1396، کدخبر: 96030905253 ، http://www.isna.ir .

پایگاه خبری شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری انتخاب ، تاریخ انتشار: 30 خرداد 1392، کدخبر: 117383 ، http://www.entekhab.ir .

پایگاه خبری شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری 598 ، تاریخ انتشار: 12 تیر 1392، کدخبر: 145508 ، http://www.598.ir .

پایگاه خبری شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک ، تاریخ انتشار: 27 خرداد 1396، کدخبر: 704430، http://www.tabnak.ir .

پایگاه خبری شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اقتصاد نیوز ، تاریخ انتشار: 17 خرداد 1396، کدخبر: 171016 ، http://www.eghtesadnews.com .

پایگاه خبری شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری الف ، تاریخ انتشار: 11 خرداد 1396، کدخبر: 478058 ، http://alef.ir .

پایگاه خبری شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 22 خرداد 1396، کدخبر: 82562689 ، http://www.irna.ir .

پایگاه خبری شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دهقان نیوز ، تاریخ انتشار: 29 خرداد 1396، کدخبر: 32029 ، http://dehghannews.ir .

پایگاه خبری شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت جام جم آنلاین ، تاریخ انتشار: 8 خرداد 1396، کدخبر: 2859660328172491455 ، http://jamejamonline.ir.

پایگاه خبری شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرارو ، تاریخ انتشار: 27 خرداد 1396، کدخبر: 319386 ، http://fararu.com .

پایگاه خبری شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1396، کدخبر: 82564754 ، http://www.irna.ir .


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فزونی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
2
خیلی جذاب و کامل بود. ولی فکر می کنم شما فقط لایه اول چینش مدیران در کابینه را توانستید تحلیل کنید و لایه های دوم و خصوصلا لایه سوم که در عمل پیاده می شود را ضروری است، تحلیل نمایید. با این دو لایه تحلیل اضافی، قبل از تشکیل دولت، اطلاعات کافی در اختیار افکار عمومی و نمایندگان محترم مجلس قرار می گیرد تا بتوانند انتخاب درست انجام دهند
با آرزوی موفقیت برای سایت شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
1
اون قسمتی از مقاله که اشاره داشتین نقش چه کسانی ضعیف یا قوی تر می شود را یک بار دیگر توصیه می کنم مطالعه بفرمایید.
همون افراد می تونن ، جهت دهنده به کابینه باشند.
313
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
1
1
به نظر بنده فرقی نمیکنه کی وزیر باشه. رویکرد فعالیت دولت اصلا در مسیر خدمت به مردم نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
2
بنظرم، تحلیلی از نیروهای جوان گمنام دارای پتانسیل ورود به کابینه هم ارایه بدهید. این گونه تحلیل ها اگر ارایه شوند، جلوی برخی دلقک بازی های افراد فرصت طلب هم گرفته می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
بسیاز جالب و دقیق بود. اما واقعیت چیز دیگری خواهد بود. شما نقش نیروهای تازه وارد به کابینه را ندیده اید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
این نوع تحلیل ها را تا زمان معرفی وزرا، ادامه بدهید. حتی می تواند به دولت در انتخاب بهتر کمک کند
کوثر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
1
کاش شما این شیر زن ایرانی را می شناختید که بدون اینکه فامیل کسی باشد و یا به قول خودش دختر خاله کسی توانسته است از روستای ابیانه به این مقام برسد . شب گذشته بسیاری از کسانی که تا کنون نظرشان این خانم نبود نظرشان عوض شد و جهت استحضار تنها گزینه جدی وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر ایشان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
متن مربوط به خانم حکیم زاده که فقط تعریف از ایشان بود. به کجای شما برخورده؟ می گن رسانه ای ها همش مظلو واقع می شن اینه ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
0
0
بسیار مستند نوشته شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
چه تحلیل خوبی بود به این جور کارا ادامه بدین خیلی عالیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین