پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰
معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: هیچ یک از شهرهای کشور تاب و توان مقابله با حوادث و بلایای طبیعی را ندارند.

شعارسال: حمد سعید ایزدی روز چهارشنبه در سمینار تجارب بازآفرینی شهری در بافت تاریخی شهر همدان در دانشگاه بوعلی سینا با یادآوری پنجم دی ماه سالروز حادثه تلخ زلزله بم افزود: شهرهای کشور تاب مقابله با هیچ سانحه، باران، طوفان و زلزله را ندارند.

وی با بیان اینکه حواث ناگوار زلزله منجیل و رودبار فراموش شده و توجهی به آسیب های گذشته نمی شود، افزود: سیاست های شهری در طول دهه های گذشته از کارآمدی برخوردار نبوده و باید با دستور کار شهری جدید به کیفیت ها توجه شود و برای شهرها راهکارهای کارآمد و اجرایی ارائه کرد.

وی تصریح کرد: جریان شهرنشینی شتابان شهرهای ما را با مسائل و مشکلات بی شماری مواجه کرده و مسائل و مشکلات بسیاری دامن گیر تمامی شهرها شده است.

وی با بیان اینکه بخش های مرکزی و بافت تاریخی باوجود داشتن ثروت و فرهنگ با افت کالبدی مواجه هستند افزود: 21 هزار هکتار از 168 شهر کشور منطقه بافت تاریخی است که به محل بار انداز و انبار کالاها تبدیل شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز برخی کاربری ها با فضای شهری همگونی و سنخیت ندارند و هسته های روستایی در سطح شهرها وجود دارد که در گذشته در پیرامون شهرها بوده ولی به سبب توسعه شهری، شهرها از روی آنها عبور کرده است.

ایزدی اظهار کرد: عرصه های وسیعی از شهرها با معضلی به نام تنزل کیفیت مواجه هستند و نقاط و بافت تاریخی امروز از شاخص های پایین زیست پذیری برخوردارند.

وی همچنین با انتقاد از اینکه رودخانه ها در ساختار شهری از بین رفته و تبدیل به خیابان، پارکینگ و یا فاضلاب شده است افزود: رودخانه دره مرادبیگ همدان که در چهار فصل سال خروشان است اما به دلیل نقشه غلط امروز از بین رفته است.

وی با بیان اینکه سه روز تعطیلی به دلیل آلودگی هوا در تهران ناشی از مدیریت غلط مسئولان در دو قرن اخیر بوده است اظهار داشت: تهران بهترین نقطه برای پایتخت است که به سبب اشتباهات بسیاری امروز با این مشکلات مواجه شده است.

ایزدی ادامه داد: 35 درصد از سطح شهر همدان را سکونتگاه های غیررسمی تشکیل داده است و این درحالی است که 50 درصد جمعیت شهر همدان در بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند و این فاجعه ای بزرگی از نظر انسانی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی کشور افزود: در این جلسه مصوب شد برای چهار شهر همدان، ملایر، تویسرکان و نهاوند طرح های بازآفرینی تهیه شود.

ایزدی با بیان اینکه از دهه 80 مسئله بازآفرینی به میان آمده و از نظر زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی تفاوت های بسیاری با قبل داشت، گفت: طرح بازآفرینی همچون طرح های جامع و تفصیلی به کالبد توجه ندارد بلکه سیاست بازآفرینی به شهر به عنوان پدیده اکولوژیک، احتماعی و اقتصادی نگاه می کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 2 دی 1394، کدمطلب: 81891789 (5066676)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین