پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
رئیس جدید مجمع نمایندگان آذربایجان غربی تکمیل پروژه راه‌آهن مراغه به ارومیه را جزو مطالبات اصلی نمایندگان آذربایجان غربی دانست.

شعار سال: آذربایجان غربی با دریایی از محرومیت‌ها و رشته‌کوه‌هایی از مشکلات، همچنان کمترین سهم از پیشرفت کشور را به خود اختصاص داده است، هم مرزی با سه کشور و وجود پتانسیل‌های عظیم کشاورزی بر چرایی اوضاع کنونی می‌افزاید و بار مسئولان ارشد استانی را به مراتب سنگین‌تر می‌کند.

نمایندگان مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی بیشترین مسئولیت را در این زمینه دارند و شاید مقصر ردیف نخست اوضاع کنونی هستند.

وحدت نمایندگان مردم در حوزه‌های انتخابیه آذربایجان غربی پاشنه‌آشیل پیشرفت و توسعه این خطه است، به طوری که باید برای ایجاد وحدت و همدلی در راستای رفع دغدغه‌ها و مشکلات مختلف گام برداشت.

با این اوصاف فعالیت هر چه بهتر مجمع نمایندگان می‌تواند قدری از غبار محرومیت را از چهره آذربایجان غربی بزداید البته اگر نمایندگان استان بتوانند به دور از تعصبات جناحی و قومی تلاش منسجم داشته باشند.

آذربایجان غربی دارای نه حوزه انتخابیه و 12 نماینده در مجلس شورای اسلامی است، در دوره دهم مجلس شورای اسلامی اولین مجمع نمایندگان آذربایجان غربی به ریاست یکی از سه نماینده مردم ارومیه در مجلس و نیابت ریاست نماینده دیگر ارومیه تشکیل شد.

در تیرماه 95 سید هادی بهادری به عنوان رئیس مجمع و روح‌الله حضرت‌پور به عنوان نائب رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی برگزیده شدند.

ریاست مجمع نمایندگان بر اساس تصمیم خود نمایندگان به صورتی سالیانه و دوره‌ای می‌باشد و در دومین سال فعالیت این مجمع و در جلسه 20 تیرماه امسال برای اولین بار از طریق رای‌گیری که بدون حضور نادر‌قاضی‌پور نماینده ارومیه برگزار شد؛ همایون هاشمى نماینده تکاب، شاهیندژ و میاندوآب در مجلس به عنوان رئیس، محمدقسیم عـثمانى نماینده بوکان به عنوان نـائـب رئـیس، شهروز برزگر نماینده سلماس به عنوان سخـنگو و جلال محمودزاده نماینده مهاباد به عنوان دبیر مجمع نمایندگان آذربایجان غربی انتخاب شدند.

به همین مناسبت گفت‌وگویی با همایون هاشمی جهت بررسی مشکلات حوزه انتخابیه تکاب، شاهین‌دژ و میاندوآب ترتیب داده‌ایم که به اختصار به آن اشاره می‌شود.

هاشمی متولد ۱۳۴۵ در تکاب بوده و مدرک پزشکی خود را از دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اخذ کرده است، وی سرپرست بهزیستی آذربایجان غربی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر را در سوابق کاری خود دارد.

* با توجه به اینکه راه‌آهن جزو مطالبات اصلی مردم است در این خصوص نمایندگان آذربایجان غربی چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

تکمیل پروژه راه‌آهن جزو مطالبات اصلی نمایندگان آذربایجان غربی است و تمام نمایندگان استان به نوبه خود پیگیر اتمام پروژه راه‌آهن مراغه به ارومیه و همچنین شروع پروژه قطار سریع‌السیر ارومیه به تبریز هستند، راه آهن را یکی از فرصت‌های اصلی توسعه برای آذربایجان غربی می‌دانم.

با توجه به اینکه راه آهن در آذربایجان غربی توسعه نیافته است باید رویکرد توسعه محور به این مقوله داشته باشیم، توسعه راه آهن در آذربایجان غربی باید بیشتر بر اساس حمل و نقل صنعتی استوار باشد.

* مهمترین اقدامی که برای توسعه حوزه انتخابیه خود در نظر دارید چیست؟

با توجه به مطالعات صورت گرفته و بررسی راه‌کارهای توسعه منطقه، بهسازی و توسعه جاده تکاب - دندی - زنجان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که توسعه جاده‌ای و بهبود حمل و نقل آذربایجان غربی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد؛ چرا که در صورت قابل استفاده بودن این جاده مسیر دسترسی به تهران 150 کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد و امکان بالقوه‌ای برای ارتقاء وضعیت حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی و به خصوص جنوب این استان ایجاد خواهد کرد.

* اخیرا امام جمعه تکاب از وضعیت جاده تکاب - شاهین‌دژ گلایه کرده‌اند در این خصوص چه پیگیری‌هایی انجام گرفته است؟

در جریان سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی در راستای پیگیری‌های صورت گرفته برای توسعه جاده‌های استان قول 13 هزار متربع قیر و آسفالت موردنیاز برای اصلاح، بهسازی و تعریض جاده تکاب - شاهین‌دژ داده شده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر وضعیت خطرناک این جاده اصلاح شود.

* با توجه به اینکه وضعیت سایر جاده‌های مواصلاتی تکاب، میاندوآب و شاهین‌دژ نیز مورد مطالبه مردم است در این خصوص چه اقدامی صورت گرفت؟

برای بهسازی تمام جاده‌های مواصلاتی تکاب، میاندوآب و شاهین‌دژ موافقت تخصیص سه هزار تن قیر رایگان از وزارت راه و شهرسازی اخذ شده است و همچنین برای ادامه آسفالت جاده میاندوآب به شاهین‌دژ نیز دستور پیگیری از وزیر راه و شهرسازی گرفته شده است و باید با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی به سرعت به وضعیت جاده‌های این سه شهرستان سامان داده شود چرا که از دست دادن جان هم‌وطنان در جاده‌ها خسارت سنگین و ضایعه دردناکی را بر کشور تحمیل می‌کند.

* همان طور که مستحضر هستید اغلب پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در آذربایجان غربی و قول‌های دولتمردان تدبیر و امید، چندین بار تمدید می‌شود و از اجرای آنها خبری نیست؛ چه تضمینی برای تحقق مطالبات مردم وجود دارد؟

برای تمام موارد اشاره شده از وزیر راه و شهرسازی دستور کتبی گرفته شده است و مقرر شد تا جلسه مشترکی با معاون برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی برگزار شود و هماهنگی‌های لازم برای اجرایی شدن وعده‌های وزیر صورت گیرد، ضمن پیگیری تا حصول نتیجه امیدواریم دولتمردان نیز به وعده‌های خود عمل کنند.

* وحدت نمایندگان مردم در مجلس پاشنه‌آشیل پیشرفت است

یادداشت نویس خبرگزاری فارس اواسط اسفند ماه سال گذشته در یادداشتی با عنوان «وحدت نمایندگان مردم در مجلس پاشنه‌آشیل پیشرفت است» به اهمیت وجود وحدت بین نمایندگان آذربایجان غربی و راهکارهای توسعه استان از قبل این اتحاد اشاره کرده و می‌نویسد «نمایندگانی که بر حسب وظیفه شرعی و قانونی خود باید وکالت مردم را بر عهده داشته باشند، و زبان گویا و حنجره‌ای برای مردم یک استان باشند، مردمی که پای صندوق‌های رای همه آرزوها و محرومیت‌های خود را درون صندوق‌ها ریختند تا وکیل آنها با کوله‌باری از نداشته‌ها به پایتخت برود و از جانب موکل‌های خود سخن بگوید و مطالبه کند، حال باید پرسید آیا مطالبه‌گری با هم‌صدایی و اتحاد قابل تحقق است یا که با تفرقه و چندصدایی؟»

وی در این یادداشت اشاره می‌کند که قطره‌ها را باید جمع کرد و در رودخانه‌‌ای مواج و نیرومند به دنبال آبادانی و پیشرفت استان بود.

مجمع نمایندگان هر استان فرصتی است تا از قطره‌ها رودخانه‌ای عظیم و مواج ایجاد کرد تا وکلای مردم درراستای انسجام و یک صدایی گام بردارند، کارشناسان معتقد هستند که عوامل متعددی مانع تحقق اهداف چنین مجمعی شده است، از جمله موانعی که سبب تفرقه یا چندصدایی در بین نمایندگان می‌شود توجه ویژه و انحصاری به مرکز استان و بهره‌مندی آن از امتیازهای خاص می‌باشد.

انتخاب رئیس و هیئت رئیسه جدید مجمع نمایندگان آذربایجان غربی، که اکثر نماینده شهرهای غیر از مرکز استان هستند، فرصتی برای آزمون توانایی نمایندگان آذربایجان غربی در انجام کارگروهی و کنار گذاشتن تعصبات شخصی در راستای منافع جمعی است.

سوال آخر از افکار عمومی و خودمان این است که آیا مجمع نمایندگان آذربایجان غربی در به دست یافتن وحدت مورد نیاز استان موفق خواهند شد یا خیر؟

سوالی که مشتاقانه به دنبال یافتن پاسخ آن منتظر خواهیم ماند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس (آذربایجان غربی)، تاریخ انتشار 26 تیر 96 ، کد مطلب: 13960426000749:www.azarbaijan-gharbi.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین