پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
آنطور که پیش بینی های حکایت دارند طی روزهای آینده شاهد افزایش دما در کشور خواهیم بود که البته بنابر احتمالات این گرما در سطح کشور و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. شاید برای همین باشد که کارشناسان و مسوولان از احتمال ایجاد خاموشی در شهرهای بزرگ بالاخص تهران در این هفته خبرمی‌دهند!

شعار سال: آنطور که پیش بینی های حکایت دارند طی روزهای آینده شاهد افزایش دما در کشور خواهیم بود که البته بنابر احتمالات این گرما در سطح کشور و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. شاید برای همین باشد که کارشناسان و مسوولان از احتمال ایجاد خاموشی در شهرهای بزرگ بالاخص تهران در این هفته خبرمیدهند!

بنابر گزارش های سازمان هواشناسی این هفته افزایش دما به صورت سراسری در کل کشور بوقوع می پیوندد که شهرهایی چون تهران، کرمانشاه،مازندران و ایلام در خطر خاموشی گسترده قرار گرفته اند.

این درحالی است که براساس گزارش های رسیده در روز گذشته پیک شبانه مصرف برق که بیشتر ناشی از استفاده از وسایل الکتریکی و روشنایی در ساعات اولیه شب است، از پیک روزانه که بیشتر ناشی از مصرف وسایل سرمایشی است پیشی گرفت.

در پی افزایش قابل توجه دمای هوا و هشدار کارشناسان و مسئولان به لزوم صرفه جویی در مصرف برق، مردم با درک شرایط نسبت به مدیریت مصرف و صرفه جویی در ساعات پیک اقدام کردند.

میزان صرفه جویی مشترکان بخش خانگی در مصرف برق در ساعات پیک در روز گذشته به حدود ۶ درصد رسید و این حرکت مردمی کم سابقه موجب شد علی رغم افزایش دمای هوا در روز گذشته نسبت به روزهای قبل، شاهد کاهش محسوس پیک مصرف برق باشیم.

در روز گذشته پیک شبانه مصرف برق که بیشتر ناشی از استفاده از وسایل الکتریکی و روشنایی در ساعات اولیه شب است، از پیک روزانه که بیشتر ناشی از مصرف وسایل سرمایشی است پیشی گرفت.

پیک مصرف برق روز گذشته در ساعت ۲۱ و ۳۹ دقیقه به میزان ۴۸ هزار و ۸۵۴ مگاوات ثبت شد. همچنین در ساعت ۱۴ و ۳۱ دقیقه دیروز پیک روزانه مصرف برق ناشی از مصرف وسایل سرمایشی به میزان ۴۸ هزار و ۳۷۰ مگاوات به ثبت رسید که مقایسه این دو رقم نشان می دهد که با مدیریت مردمی مصرف برق و توجه بخشی از مشترکان خانگی نسبت به متعادل کردن دمای کولرهای گازی (۲۴ تا ۲۶ درجه که دمای آسایش نامگذاری شده است) و همچنین استفاده از دور کند کولرهای آبی و عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعات ۱۲ تا ۱۶، پیک روزانه مصرف برق که بیشترین نگرانی از رشد آن وجود داشت، کاهش یافت.

بنابراین لازم است مشترکان خانگی در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۶ با استفاده از راهکارهایی همچون تنظیم درجه کولرهای گازی بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، استفاده از دور کند کولرهای آبی، عدم استفاده از وسایل پرمصرف و عدم استفاده همزمان از وسایل پرمصرف برقی در ساعت های مذکور ضمن کمک به کاهش هزینه های خانواده خود، صنعت برق را نیز در امر خدمت رسانی یاری کنند.

درعین حال با وجود کاهش مصرف برق در روز گذشته، کارشناسان نسبت به افزایش دمای هوا طی امروز و ۷۲ ساعت آینده اعلام نگرانی کرده اند و ضرورت صرفه جویی از سوی مردم در مصرف برق را یادآور شده اند.

به گفته آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر، هر از گاه ممکن است خاموشی‌های موردی و نقطه‌ای به‌دلیل مشکلات فنی در ساعت‌های اوج مصرف پیش آید که در تمام دنیا اتفاقی طبیعی است. اما مجموعه صنعت برق در صورت رعایت مدیریت مصرف توسط مشترکان، هیچ برنامه‌ای جهت اعمال خاموشی نخواهد داشت.

از سویی دیگر آنطور که کارشناسان تاکید میکنند تهدید خاموشی برای برخی استان‌ها جدی تر شده است. طبق اعلام مسوولان احتمال خاموشی در پایتخت بسیارپر رنگ است. در همین راستا صبوری مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ - از کلیه شهروندان تهرانی خواست که با توجه به پیش بینی افزایش دمای هوا در روزهای آینده، مصرف برق را در ساعات پیک بار (۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۳) مدیریت کنند.

براساس اظهارات وی، سالانه پنج درصد مصرف برق در کلان شهر تهران رشد میکند که در حال حاضر بیشترین مصرف برق مشترکان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی است؛ از این رو تقاضای ما از مشترکان خانگی، انتقال استفاده از وسایل برقی پرمصرف به ساعات غیر پیک است .

به گفته وی از ۸۷۶۰ ساعت در طول یک سال فقط ۴۰۰ ساعت با اوج مصرف برق مواجه هستیم و در صورتی که مشترکان بخش خانگی نسبت به مصرف خود حدود ۱۰ درصد صرفه جویی داشته باشند، می توان صنعت برق کشور را در تامین برق پایدار و جلوگیری از بروز خاموشی یاری رساند.

البته این شرایط تنها محدود به پایتخت نمی شود و سایه خاموشی در استان های دیگر همچون خوزستان، مازندران، کرمانشاه و ایلام نیزحکم‌فرماست و طبق اعلام محمود رضا حقی‌فام معاون همانگی توزیع شرکت توانی لازم است که توسط تمام مشترکان خانگی و تجاری ۴۰۰۰ مگاوات مدیریت مصرف صورت گیرد.

اما آنچه کارشناسان بر آن تاکید دارند لزوم توجه جدی مردم دراین هفته به صرفه جویی است تا شاید صنعت برق بتواند آخرین روزهای اوج گرمای تابستان را بدون خاموشی مدیریت کند. به هرحال این هفته برای مسوولان برقی کشور بسیار سرنوشت ساز خواهد بود!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار 7 مرداد 96، کدمطلب:۳۷۰۶۳۳، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین