شهاب طلایی شکری مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی:
شهاب طلایی شکری مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی در مراسم بهره برداری از خانه تاریخی صادقی اردبیل بیان داشت که امسال ۱۰۰ بنای تاریخی در کشور با رویکرد احیا، مرمت و بهره برداری به سرمایه گذاران بخش خصوصی با رویکرد توسعه فعالیتهای اقتصادی در بخش گردشگری واگذار میشود. وی افزود که در استانی نظیر یزد ۳۶ هزار پلاک، شیراز ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی و سایر استانها نیز بافتهای تاریخی باارزش شناسایی شده و احیا و مرمت آنها مورد توجه قرار گرفته است. طلایی مدعی است که صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی تنها مرجع واگذاری بناهای تاریخی در کشور است که در یک مکانیزم مشخص و اولویتهای تعیین شده این واگذاریها انجام میشود تا بخشی از درآمدهای این فعالیت به خود استانها و کارهای عمرانی اختصاص یابد. باید از این اقای مدیرعامل پرسید که اولا درآمد ناشی از اجاره این بناها مگر چقدر است که صرف بازسازی بتواند بشود. ثانیا مهیا سازی تاسیسات، خدمات پایه و زیربنایی برای بهره برداری تجاری از بناهای تاریخی (آب، فاضلاب، برق، گرمایش، سرمایش، مناسب سازی برای استفاده و اقامت احتمالی) بیشترین صدمه را به بناهای تاریخی میزند. ثالثا کدام بخش خصوصی پپه گلابی وجود دارد که برای چنین بناهایی هزینه واقعی و غیر تف مال کند. نه خودت را گول بزن و نه دیگران را ساده فرض کن. خودتی اخوی. با قید فوریت درخواست ارایه مستندات و استانداردهای احیا و مرمت بناهای واگذار شده به بخش خصوصی را برای انتشار و اطلاع افکار عمومی داریم.
ترقه بازی و تخریب میراث فرهنگیکشور:
چهارشنبهسوری سال ۱۴۰۲ همراه با رویداد زشتی بود که دل هر ایرانی و صاحب تفکری را به درد میآورد. شلیک و پرتاپ ترقهها و نارنجک های دست ساز به سمت ابنیه تاریخی و میراثهای تمدنی کشور. تخریب کتیبههای هخامنشی در استان همدان (گنجنامه)، تخریب بدنه پل خواجو در اصفهان، صدمه به دیوار قلعه فلکالافلاک خرمآباد، آسیب به درب خانه فروغ فرخزاد]آسیب مقبرةالشعرای تبریز و غیره، بخشی از این رفتار ابلهانه و کودک صفتی برخی از شهروندان در شب چهارشنبه سوری بوده است. فرق نمیکند که این تخریب با چه هدف و نیتی صورت پذیرفته باشد (از بیان مخالفت تا بازی کودکانه یا سهو و کم اطلاعی)، آنچه که مهم است، تهاجم به میراث تمدنی یک کشور بوده که نیاز به بازاندیشی و تعریف راهکارهای تشدید حفاظت و حتی اطلاع رسانی مکفی درخصوص جرم انگاری قانونی در این خصوص با ضمانت اجرایی کافی دارد.
تخریب تپه باستانی بدلیل نداشتن ثبت ملی ؟
تپه تاریخی «قمیآباد» در شهرری که سفالهای پیش از تاریخی نیز در آن کشف شده است، با مجوز میراث فرهنگی با خاک یکسان شده و هیچ مسؤولی پاسخگو نیست. از ۸۸۱ اثری که در استان تهران تا سال ۱۴۰۱ ثبت ملی شدهاند، ۱۱۹ تپه تاریخی ثبت ملی شده که از این تعداد تپه تنها یک تپه تعیین حریم شده است، چیزی حدود چند صدم درصد یعنی کمتر از یک درصد تپهها! در خصوص تپه " قمی آباد"، بنا به اخبار واصله و جستجوی اینترنتی سال ۹۷ در این تپه با مجوز پژوهشکده باستانشناسی «گمانهزنی اضطراری» انجام شده. این گمانهزنی برای چه انجام شده و اضطرار آن چه بوده آن هم در ملک شخصی؟! در اخبار آبان سال ۹۷ آمده که این گمانهزنی منجر به کشف آثاری شد که به احتمال فراوان به دوران اوایل اسلامی خصوصا عصر سلجوقیان میرسد. معاون میراث فرهنگی استان تهران در واکنش به خبر نابودی تپه قمیآباد در ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲گفته است: تپه تسطیح شده در خبرها در مجاورت تپه قمیآباد شهرری قرار داشته و محوطه کاوش شده توسط باستانشناسان در تپه قمیآباد دست نخورده باقی مانده است. آیا این استدلال یعنی تپه کوچکتر در ملک شخصی با قدمت سلجوقی سالم مانده و تپه ۷ هزار ساله تخریب شده است؟
گزارش عملکرد مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در نشست خبری:
شهاب طلایی (مدیر عامل صندوق توسعه و احیا) در نشست خبری ضمن دفاع از عملکرد ۱۸ ساله صندوق، مدعی شد که ۱۹۲ شهر در ایران دارای بافت تاریخی هستند. ۱۰۷ بنا طی این سالها واگذار گردیده و طی ۷ ماه اخیر برای ۳۶ بنا جذب سرمایهگذار شده که قرار است با حدود ۲۷۰ میلیارد تومان ورود کنند. ۴۰ بنای درحال بهرهبرداری را مشمول قوانین دوران کرونا کردیم و ۳۴ بنا نیز تعیین تکلیف شد. امسال نیز ۲۰ بنا را افتتاح خواهیم کرد. بنا بر الزام و تصویب قانون برنامه توسعه چهارم، صندوق احیا راهاندازی شد. از ۱۰۸ بنایی که تاکنون واگذار شده ۵۰ بنا در حال بهرهبرداری بوده و ۵۰ بنا نیز در حال مرمت است. طی این سالها اصطحکاکاتی که با استانها داشتیم مانعی برای پیشبرد کارها شده بود. حتی در یکی از استانها ۵ سال است که بنا به سرمایهگذاری که برنده مزایده بود، تحویل داده نشده است.
فاجعه هولناک در چهل ستون اصفهان:
کشور آنقدر پول دار نیست که بی قید و شرط به هر باسرپا و بی سرپایی به اسم کارمند و کارشناس و مدیر حقوق ماهیانه بدهد و بعد شاهد تخریب و هزار درد باشد. ضرغامی با قید فوریت در خصوص این تخریب و اهمال باید پاسخگو باشد. باید بگوید که هزینه حفاظت و مرمت چهل ستون چقدر بوده؟ وضعیت نظارت انسانی بر این آثار تاریخی در قالب پیمانکاری بوده یا کارشناس مستقر. در هر دو حالت ، گزارشات تخریب ارایه شده است یا خیر؟ اگر شده، چرا پیگیری نشده است و اگر گزارش ارائه نشده، برای کارشناسان مربوطه یا پیمانکار ، باید اقدام به صدور شکایت کیفری نمود. منتظریم ضرغامی.
جناب ضرغامی دقیقا کجایی؟
فعال میراثفرهنگی تصاویری از تعرض جویندگان گنج استودانها در کوههای بخش درودزَن شهرستان مَرودَشت از تخریب و شکستهشدن آنها خبر داد.
تخریب بدلیل آب گرفتگی بخشی از بافت تاریخی شهر؛
با اطلاع رسانی همسایههای این خانه تاریخی مبنی بر تخریب بخشی از این خانه به اداره میراث فرهنگی ، تیم کارشناسی اداره میراث فرهنگی در محل حضور پیدا کرد. با مشاهدات عینی و شواهد موجود رطوبتهای ناشی از وجود آب در قسمت شوادان در قسمت زیر آوار خانه نجاتیان و همچنین اظهارات مالک مبنی بر اینکه شوادان این خانه چندین سالی است دچار آبگرفتگی شده ،می توان حدس زد که احتمال وقوع این موضوع ، آبگرفتگیهای صورت گرفته در این محدوده بوده است. لازم به توضیح است که خانه نجاتیان اگرچه در فهرست آثار ملی ثبت نشده است اما از جمله خانههای تاریخی و فاخر بافت تاریخی به شمار میرود.
وزیر میراث فرهنگی را از خواب بیدار کنید؛
کاشی دزدی از سر دربها، سرقت دربهای قدیمی و سنگ قبرهای بالای صد سال، کش رفتن شیرهای سنگی قبور، کندن کتیبهها و اجرها و ...، امروزه بعنوان کاسبی بعضیها در آمده است. عاملان، عموما با قیمتهایی چند ده میلیون تومانی، دست به تخریب آثار بار ارزش چند صد میلیاردی میزنند و با توجه به آشفته بازار حفاظت در وزارت میراث و گردشگری، بانکی از قانون ندارند. ضرغامی هم که چیزی نمیدونه مثلا؟ عزت، مردم رو ولش، جواب خدا رو چی میخوای بدی با این بی تخصصی ات.
با الگوگیری از تصاویر قدیمی از قلعه سلاسل شوشتر؛
یک دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اینکه تصاویر قدیمی از قلعه سلاسل شوشتر وجود دارد گفت: هدف ما این است که این قلعه را براساس همان عکسهای قدیمی مرمت و بازسازی کنیم.
آسیب به برج لاجیم در سوادکوه مازندران؛
انتشار تصویری از برج تاریخی لاجیم در سوادکوه مازندران که یک درخت بر فراز برج هزار ساله روییده و گنبد ترک خورده دیده میشود در شبکههای اجتماعی بحثبرانگیز شده است. برج لاجیم در شمار آثار زمان تسلط آل زیار بر طبرستان در فاصله سالهای ۳۱۶ الی ۴۴۳ هجری قمری است. برج لاجیم حدود ۱۸ متر بلندی و بدنهای مدور و استوانهشکل دارد.
سیاستگذاری وزارت میراث فرهنگی برای حفظ آثار باستانی؛
فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی به دنبال توسعه و ترویج مرمت و احیاء در بافتهای تاریخی کشور به جای تخریب و نوسازی است. در همین راستا وی از تصویب و ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار برای تخصیص تسهیلات بانکی به منظور حفظ، مرمت و مقاومسازی بناهای تاریخی خبر داد.
در غفلت مسئولان میراث فرهنگی؛
سنگ نگاره جهانی پیروزی اردشیربابکان را بزرگترین سنگ نگاره ساسانی ایران میدانند. همچنین از این نگارکند بعنوان کهنترین سنگ نگاره ساسانی ایران یاد میشود. با این همه، بیش از یک دهه است که وضعیت آن خوب نیست و کافی است که نگارههای یک دهه پیش را با امروز بسنجیم، آنگاه است که به عمق فاجعه پی خواهیم برد. به هر روی، یادگار جهانی ساسانیان درخطر دست اندازی سوداگران اموال تاریخی بوده و به حال خود رها شده است.سیاوش آریا کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران گفت: قاچاقچیان و سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی به بهانههای خیال انگیز و پوچ یافتن گنج، به تازگی زیر پای شاهنشاه ساسانی در سنگ نگاره جهانی نامدار به پیروزی اردشیربابکان در فیروزآباد را کنده و خالی کردند.
تخریب بناهای تاریخی؛
آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گفت: با توجه به ریزش بخشی از گنبد مسجد امیر چخماق از سوی اعضای شورای فنی میراث فرهنگی استان از مسجد بازدید انجام شد.
دست اجل بر کاشیهای آرامگاه سعدی ترک انداخت؛
تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از فروریختن بخشی از کاشیها و دیوارهای سعدیه، آرامگاه شیخ اجل یکی از مهمترین و با ارزشترین اماکن تاریخی و فرهنگی کشور خبر میدهد؛ بنایی منحصربفرد در شیراز که با ترکیبی از معماری قدیم و جدید، ستونهای برافراشته و کاشیکاریهای زیبای لاجوردی، هوش از سر هر بینندهای برده و چنانچه چارهای برای مرمت و بهسازی آن اندیشیده نشود، در آیندهای نه چندان دور باید شاهد ویرانی و تخریب گسترده این بنای تاریخی و ارزشمند باشیم.
آقای ضرغامی کجایی برادر؟
بخشی از دیوار باقی مانده از باروی گلپایگان که مربوط به دوره هخامنشی بود، بدون استعلام از نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان تخریب شد. در برخی جاها این دیوار دو تا سه متر قطر و ۷ تا ۱۰ متر ارتفاع داشته است. همچنین دو روایت برای تاریخ هخامنشی و ساسانی برای بارو وجود دارد.باروی گلپایگان در فهرست میراث ملی ثبت نشده بود. حالا با تخریب بخش باقی مانده از این بارو، دیگر اثری از این بنای تاریخی در شهر نیست.
معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران خبر داد:
بعد از گذشت سه ماه،از وعده مجید قادری ـ معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران، برای مرمت تندیس فردوسی اثر استاد صدیقی ، مجسمه فردوسی همچنان در همان شرایط است؛ با این حال قادری این نوید را میدهد که مجسمه در سال ۱۴۰۲ توسط ایتالیاییها ترمیم خواهد شد.
تاریخی که آهسته آهسته ویران می شود؛
مجتبی گهستونی پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی خوزستان از تخریب و سرقت آجر نوشتههای باستانی چغازنبیل خبر داد. آقای ضرغامی دقیقا داری در وزارت گردشگری چه کار می کنی؟ تا کی باید هر روز از هر گوشه کشور شاهد تخریب یا سرقت آثار باستانی کشور باشیم؟ اگر توان مدیریت ندارید خب واگذار کنید تا کار به اهل دلسوزش واگذار شود. اینهایی که تخریب و سرقت می شود یا در مرمت ها بی احتیاطی می شود ، تاریخ ماست فرهنگ ماست . به نسل آینده چه چیزهایی را باید تحویل دهیم؟ پاسخ دهید لطفا.
رئیس اداره میراث فرهنگی گناباد توضیح می دهد:
حمیدرضا محمودی قوژدی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گناباد اظهار کرد: برای توسعه هر نوع گردشگری، ابتدا باید مباحث ایمنی مکان رعایت شود، در خصوص قنات قصبه نیز با توجه به سست بودن خاک منطقه، در حال حاضر ورودی یک تا دو قنات ریزش کرده و عملاً امکان بازدید قنات از مسیر این ورودیها میسر نیست. وی عنوان کرد: فقط از ورودی ۲ امکان بازدید گردشگران از زیر قنات وجود دارد و این امر به معنی ممنوعیت حضور گردشگران به داخل قنات قصبه نیست.
مرکز پژوهشهای مجلس:
مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از بررسی و جمعبندی مرکز پژوهشهای مجلس درخصوص اقدامات صورت گرفته در مرمت گنبد مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطفالله خبر داد و اعلام کرد که اقدامات صورتگرفته در مرمت این دو گنبد غیراستاندارد و خارج از عرف و علم مرمت بوده و باید سریعتر متوقف شود.وی به کنایه از اقدامات صورت گرفته برای مرمت با تیتر «نوسازی بهجای مرمت!» استفاده کرد. واقعا باید از آقای ضرغامی پرسید که چقدر با آثار تاریخی آشنایی دارند و اصلا قدمت این مساجد را می دانند؟ مسئول این حجم از اقدامات غیر کارشناسی که به فرهنگ و تاریخ یک کشور لطمه می زند چه کسی است؟
بر اثر فعالیتهای کارخانه سیمان؛
یک استاد دانشگاه گفت: فعالیتهای کارخانه سیمان ری، انفجارها و خاک برداریهای مداوم موجب شده تا گنبد بقعه منسوب به بی بی شهربانو ترک بردارد. باید به سرعت مرمت آنها انجام و تیم مرمتی تشکیل شود. از طرفی باید حفاریهای این اطراف جمع میشد.