سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
صنعت درآمدزای گردشگری؛

گردشگری موتور محرکه توسعه کنگاور

براساس پیش‌بینی سازمان جهانگردی تا سال 2020 صنعت گردشگری از عوامل مهم درآمدزایی خواهد بود که کنگاور با توجه به ظرفیت خود با برنامه ‌ریزی می‌تواند سهم بالایی از این صنعت را داشته باشد.
اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی؛

۱۵۰۰ نفر با فیلتر شدن سایت‌های گردشگری بیکار شده‌اند

هرچند مونسان رئیس سازمان گردشگری به حمایت از استارت‌آپ‌هاسخن گفته بود که «در کنار تلخی‌های تلاطمات ارزی شاهد رونق چشمگیری در جذب گردشگر بوده‌ایم. انسداد ایجاد شده در فعالیت برخی استارتاپ‌های خدماتی در مقطع حساس کنونی را پیگیری می‌کنم» اما گویا زور وزارت راه و سازمان هواپیمایی به او چربیده است؛ آنچنان که خبری از رفع فیلترینگ نیست!
بازهم صحبت از مافیاست؛

فیلترِ ۱۸۰ سایت و استارت‌آپ گردشگری کارِ کیست؟

گرچه مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفته است در خصوص فیلتر استارت‌آپ‌های گردشگری هیچ اقدامی از طرف سازمان صورت نگرفته و به‌نوعی پیگیر حل مشکل آنهاست، با این وجود اسنادی منتشر شد که نشان می‌دهد دلاور بزرگ‌نیا (رئیس سازمان میراث فرهنگی استان تهران) برای فیلتر سایت‌های گردشگری اقدام کرده است. با این‌وجود او هنوز تاکید دارد که فیلترینگ به‌هیچ عنوان توسط سازمان میراث فرهنگی صورت نگرفته است.
شاید ایران به ژاپن نرود؛

ترکش نمایشگاهی تحریم بر گردشگری

نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ژاپن از احتمال حذف کشورمان از نمایشگاه گردشگری جاتا در سال ۲۰۱۹ به دلیل تحریم‌ها خبر داد و اظهار کرد: «امسال هم با محدودیت‌هایی برای شرکت در نمایشگاه مواجه شدیم.»
تاثیر افزایش نرخ ارز بر ورود گردشگران خارجی؛

۶۱۵ یورو؛ هزینه سفر لوکس ۱۴ روزه به ایران

افزایش نرخ ارز در ایران به کاهش چشمگیر هزینه سفرهای گردشگران خارجی انجامیده است؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان از آن به‌عنوان فرصتی نام می‌برند که می‌تواند در شرایط نابسامان اقتصادی کنونی برای کشور ارزآوری کند. با این همه، فعالان گردشگری بر این باورند تا زمانی که بسترهای زیرساختی و امنیتی فراهم نشود، نمی‌توان امیدوار بود که صرف ارزان بودن سفر به ایران، بتواند سیل گردشگران خارجی را روانه ایران کند.
یادداشت محمدرضا گوهری؛

چگونگی ارزآوری از طریق گردشگری

در مقاله حاضر به بررسی سه مانع بزرگ در توسعه گردشگری خواهیم پرداخت؛ ناشناخته ماندن ظرفیت‌های بالقوه توسعه مدرن گردشگری، شناسایی نشدن اهداف توسعه گردشگری و عدم‌شناسایی بازارهای هدف و نوع مناسب گردشگری قابل‌عرضه به گردشگران خارجی و در نهایت کمبود زیرساخت‌های استاندارد و مدرن.
ابهام‌زدایی از فاز سوم تامین ارز مسافرتی؛

آیا در شرایط کنونی ارائه ارز مسافرتی از سوی بانک‌ها ضرورت دارد؟

پس از گذشت قریب به پنج ماه، دولت بسته جدید ارزی را ارائه کرد که تامین ارز مورد‌نیاز مسافران خارجی را وارد فاز دوم کرد. تخصیص ارز مسافرتی با نرخ دولتی متوقف و براساس بسته جدید ارزی، ارز مسافرتی به صرافی‌ها محول شد. حالا با گذشت حدود یک ماه از ارائه بسته جدید ارزی، دولت اعلام کرده که مردم می‌توانند برای تامین ارز مسافرتی خود به بانک‌ها مراجعه کنند؛ آن‌هم تاکنون تنها هفت شعبه از بانک ملی در نقاط گوناگون تهران.
ریشه‌یابی آمار بالای ورود خارجی‌ها به ایران؛

آیا ورود گردشگر به ایران ۴۵درصد رشد داشته است؟

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی که در پایان بهار اعلام کرده بود تعداد گردشگران ورودی به کشور، ۳۸ درصد افزایش داشته، حالا نیز اعلام کرده در پایان پنج ماه نخست سال تعداد ورودی‌ها به ایران با افزایش ۴۵درصدی همراه بوده است. به‌رغم اعلام چنین آماری اما، بسیاری از فعالان گردشگری کشور تاکید می‌کنند که صحت چنین آماری درخصوص گردشگران ورودی محل تردید است. کمااینکه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور هنوز جزئیات این آمار را هم اعلام نکرده است. نگاهی به میزان رشد در مدت مشابه سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد چنین رشدی تقریبا سابقه ندارد.
مسعود غلامی/ مدرس دانشگاه:

پنج هدف هتل‌ها در قیمت‌گذاری

برخی معتقدند سه‌ دسته‌ کلی‌ عوامل‌ سازمانی، عوامل‌ مشتری و عوامل‌ بازار در قیمت‌گذاری موثر هستند لذا بررسی متغیرهای تحت‌پوشش این سه بعد در راستای دستیابی به مدل بهینه‌ قیمت‌گذاری در بازاریابی هتلداری از اهم وظایفی است که ‌باید در این حوزه به آن توجه جدی داشت. همچنین باید تلاش شود با بررسی نقاط قوت و ضعف و همچنین شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای توسعه نظام قیمت‌گذاری صنعت هتلداری نسبت به تدوین و طراحی مدل آمیخته قیمت‌گذاری در بازاریابی هتلداری اقدام شود تا پس از اصلاح بتوان مدل نهایی را ارائه و بر اساس آن در حوزه قیمت‌گذاری اقدام کرد.
یادداشت مسعود غلامی‌؛

فرمول قیمت‌گذاری در بازاریابی هتل‌ها

اهداف اصلی قیمت‌گذاری را می‌توان بهینه سازی سود، افزایش سطح اشغال و حفظ سهم بازار برای هتل تعریف کرد. قیمت‌گذاری در صنعت هتلداری مانند سایر صنایع پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در صنعت هتلداری قیمت درواقع مقداری از پول میهمانان یا گردشگران است که تمایل دارند برای تغییرات در منافع یا بهره گیری از منافع پرداخت کنند.
چرا قیمت پروازها افزایش یافته است؟

اثر بسته جدید ارزی بر سفرهای هوایی داخلی و خارجی

همزمان با ارائه بسته ارزی جدید دولت، قیمت پروازهای ایرلاین‌های خارجی افزایش پیدا کرده است. حتی برخی از فعالان گردشگری خبر از این داده‌اند که ایرلاین‌های خارجی، سیستم‌های فروش خود را بسته‌اند و امکان خرید کامل بلیت وجود ندارد؛ مگر آنکه مستقیم به دفتر آن ایرلاین مراجعه و هزینه با کردیت کارت و ارزی پرداخت شود.

چرا رشد سالانه سفرهای داخلی به اقتصاد توریسم کمک نمی‌کند؟

سفرهای داخلی به اعتبار آمارهای ارائه‌شده، کم نیستند اما تاکنون تلاشی برای ساماندهی این سفرها صورت نگرفته است. هر سال حتی به رقم چالش‌های اقتصادی بر سفرهای داخلی اضافه می‌شود؛ با این‌همه شکل سفرها به گونه‌ای نیست که در اقتصاد گردشگری سهم قابل‌توجهی داشته باشد.
نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان داد؛

اقتصاد، عامل اصلی پایداری گردشگری

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد در میان شش عامل اصلی شناسایی‌شده، عامل اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص در سنجش پایداری گردشگری به شمار می‌رود؛ چراکه این عامل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابعاد توسعه پایدار، تاثیر بسیاری بر جلب حمایت و همکاری ذی‌نفعان توسعه گردشگری، مانند جامعه محلی، کسب‌و‌کارها و بخش دولتی برای مشارکت در فرآیند پایدار کردن توسعه گردشگری دارد. ‌
شش پیش‌نیاز رشد اقتصادی از راه گردشگری؛

UNWTO در گزارشی بر نقش موثر توریسم در رشد اقتصادی تاکید کرد

براساس آمارهای جهانی، تعداد گردشگرانی که در سال ۱۹۵۰ میلادی به کشوری خارجی سفر کردند ۲۵ میلیون نفر بوده و این رقم طی تنها ۶۶ سال پس از این تاریخ به ۲/ ۱میلیارد نفر رسیده است که پیرو آن بر درآمدهای حاصل از صنعت سفر نیز با همین ضرباهنگ افزوده شده است. اما در کنار این شتاب سرسام‌آور، آنچه گردشگری را به‌عنوان یک حوزه اقتصادی برای بسیاری از کشورها جذاب کرده ظرفیت‌هایی است که به واسطه توسعه آنها، یک کشور می‌تواند در ابعادی قابل توجه بر تولید ناخالص داخلی خود بیفزاید و به رشد اقتصادی پایداری دست یابد.
صنعت گردشگری در نظام اقتصادی؛

اقتصاد مبتنی بر صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی باشد

اقتصاد تک محصولی متکی بر درآمدهای نفتی، مانع از توجه به صنعت گردشگری در کشور شده است.
نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران خبر داد؛

ثابت ماندن قیمت هتل‌ها در تابستان

نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران و رئیس اتحادیه هتلداران تهران اظهار کرد: «امسال قیمت‌ هتل‌ها ثابت بوده و هیچ‌گونه تخفیفی از سوی اتحادیه ابلاغ نمی‌شود؛ اما هرکدام از هتل‌ها برای جذب مسافران تخفیف‌هایی درنظر گرفته‌اند.»
تناقض دو سیاست در قبال سفرهای خارجی؛

۵۴۰میلیارد تومان درآمد از عوارض خروج؛ پنج هزار میلیارد تومان یارانه ارزی به مسافران خروجی

دولت در سال جاری با هدف تعدیل میزان سفرهای خارجی مسافران ایرانی اقدام به افزایش نرخ عوارض خروج از کشور کرد؛ اما این درحالی است که بنا به اظهارات کارشناسان پرداخت ارز مسافرتی به نرخ دولتی به این مسافران خروجی موجب شده که بسیاری از مردم از موهبت سفر خارجی بسیار ارزان و در بعضی موارد رایگان بهره‌مند شوند.
اعطای ارز مسافرتی به گردشگران؛

پنج هزار میلیارد تومان یارانه سفر خارجی

محاسبات نشان می‌دهد طی دوره‌ای که سیاست تخصیص ارز مسافرتی به نرخ دولتی در پیش گرفته شده، مسافران خارجی قریب به پنج هزار میلیارد تومان یارانه گرفته‌اند.
مشارکت در بازسازی سوریه؛

۴۳ کشور در سفره بازسازی سوریه

نمایشگاه بین المللی تجارت در دمشق با حضور ۴۳ کشور آغاز شده و حتی کشورهایی مانند امارات، فرانسه، بلژیک، ایتالیا، هلند و ... برای بهره مند شدن از منافع بازسازی سوریه، خود را به این کشور رسانده اند.
ثبت بیست و سومین اثر ایران در یونسکو؛

ریشه فرصت‌سوزی اقتصادی در میراث جهانی

هفته گذشته محور ساسانی فیروزآباد استان فارس که شامل مجموعه‌ای وسیع می‌شود، به‌عنوان بیست و سومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسید؛ اتفاقی که شاید روی کاغذ نشان‌دهنده موقعیت مثبت برای این محدوده محسوب شود و این امید را ایجاد کند که برای جامعه محلی رونق و توسعه اقتصادی به همراه خواهد داشت.
صفحه  از ۴
نظرات و گلایه ها