پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۸۹۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
صحرایی گفت: عرضه‌های اولیه بخش قابل توجهی از تأمین منابع مالی بورس است که به جهش مثبت سرمایه کمک خواهد کرد.

شعارسال: علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران، در تشریح نشست مشترک مسئولان بورس با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این جلسه به موضوعات مهمی نظیر معافیت‌های مالیاتی، شناسایی ابزارهای تأمین مالی و همچنین راهکارهای مقابله با بازدارندگی برخی شرکت‌های بورسی در ارائه اطلاعات پرداخته شد.

وی افزود: یکی از مواضعی که در نشست مشترک با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح شد، افزایش شفافیت در بازار سرمایه و همچنین ارتقای نظام بورسی کشور بود. معتقدیم شرکت‌های غیر بورسی حاضر در بورس، باید زیر چتر مقررات خاصی قرار بگیرند تا این آزادی عملی که به شرکت‌های بورسی داده شده است، تعادل معاملات بازار سرمایه را بر هم نزند. این شرکت‌ها (شرکت غیر بورسی) برای افزایش کیفیت معاملات بورسی باید همگام با هم حرکت کنند. مدیرعامل شرکت بورس تهران اظهار کرد: شرکت‌های غیر بورسی شامل مالیات‌های مختلف با موانع زیادی هستند و شرکت‌های مشابه آن‌ها در بورس با آزادی عمل بیش‌تری فعالیت می‌کنند. در واقع درست شبیه به اتوبانی که یک مسیر بدون مانع و یک مسیر با موانع زیادی است.

تلاش بورس برای افزایش معافیت‌های مالیاتی برای جذب نقدینگی

صحرایی ادامه داد: مسئولانی بورسی در تلاش هستند تا با افزایش معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های بورسی، تقاضای جامعه و نقدینگی را به سمت سرمایه‌گذاری در بورس هدایت کنند. وی بیان کرد: تقاضای ما از کمیسیون اقتصادی این بود که در قانون‌گذاری شرکت‌هایی را که شفافیت کم‌تری دارند، مجبور به شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات مورد نیاز سازمان بورس کنند. عدم شفافیت در معاملات، موجب ایجاد شبهات و در نهایت اتهامات زیادی خواهد شد. مدیرعامل بورس تهران تشریح کرد: بحث دیگری که در این جلسه مطرح شد، طراحی مکانیزمی برای شناسایی پایه‌های مالیاتی جدید و همچنین اعمال معافیت‌های جدید در ترغیب شرکت‌ها برای حضور در بازار سرمایه بود. درخواست دیگر ما از کمیسیون اقتصادی، تصویب قوانین جدی و اعمال جریمه برای شرکت‌های بورسی که از ارائه اطلاعات خود به سازمان بورس امتناع می‌کنند و به نوعی در حال اعمال بازدارندگی هستند، بود.

امانتدار خوبی برای اطلاعات شرکت‌های حاضر در بورس هستیم

وی ادامه داد: سازمان بورس در امانتداری اطلاعات شرکت‌های فعال در بازار سرمایه همواره زبانزد بوده است، اما از طرفی دیگر برای به دست آوردن اطلاعات معاملاتی و همچنین آمارهای سالانه فعالیت شرکت‌ها، به این اطلاعات نیاز دارد. این یک روند ثابت بین‌المللی است و در تمام کشورهای دنیا اجرا می‌شود. صحرایی بیان کرد: در جمع‌بندی این جلسات، بر نظام‌مند شدن و همچنین پیشرفت همگام با تکنولوژی روز دنیا در بازار سرمایه تأکید شد، هرچند بسیاری از سیستم‌های بورسی ما در کشور سال‌هاست فرسوده شده‌اند، اما در همین شرایط هم پیشرفت خوبی را رقم زده‌ایم. تنها دلیل فرسودگی سیستم‌ها اعمال تحریم‌های ظالمانه کشورهای مستبد بوده است؛ البته برای مقابله و بی‌اهمیت شدن تحریم‌ها، قراردادهایی با دانشجویان برتر دانشگاه‌ها منعقد شده و طراحی سیستم عامل‌های بومی کلید خورده است. مدیرعامل بورس تهران در ادامه به تشریح فرآیند بورسی اوراق فروش تبعی پرداخت و گفت: اوراق فروش تبعی در سال ۹۲ به عنوان پوشش‌دهنده ریسک در بازار سرمایه استفاده می‌شد؛ یعنی سرمایه‌گذار اوراق را خریداری کرده و سود آن را به مزایده می‌گذاشت و دیگر خریداران عام جامعه، نگران زیان‌های بالا نمی‌شدند؛ البته این بازار شامل خریداران حرفه‌ای بود.

اهمیت ابزارهای تأمین بازار سرمایه

صحرایی با اشاره به حائز اهمیت بودن ابزارهای تأمین بازار سرمایه تصریح کرد: از سال گذشته با بررسی‌های فراوان، از اوراق فروش تبعی به عنوان ابراز تأمین مالی استفاده می‌شود. خوشبختانه تمام جوانب فقهی و رسمی این ابزار با کارشناسان مربوط بررسی شده است. انباشت سرمایه خرد می‌تواند به تأمین مالی و افزایش تولید ملی و اشتغال کمک کند. وی از برنامه سازمان بورس در سال آینده خبر داد و گفت: اصلی‌ترین برنامه ما در سال ۹۸، افزایش عرضه‌های اولیه، ایجاد تنوع در عرضه‌ها و همچنین افزایش مکانیزم ناظران در بازار سرمایه است که این امر با تربیت حسابرسان زبده برای بررسی بیش‌تر گزارشات مالی محقق می‌شود. مدیرعامل بورس تهران بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شده‌اند و ارزش بازار این ۳۰ شرکت ۱۵۵ هزار میلیارد ریال برآورد شده است. همچنین امسال صندوق‌های قابل معامله، رشد چشمگیری داشته است و امیدواریم در سال آینده هم با توجه به شرایط تحریمی موجود رشد قابل توجهی را رقم بزنیم.

صحرانی در پایان گفت: امسال شاهد اضافه‌شدن یک صندوق معاملات به بورس تهران بودیم که ارزش اسمی آن ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است. باید توجه داشت که تأمین مالی بورس تهران ۱۵۶ هزار میلیارد ریال بوده که بخش قابل توجهی از آن مربوط به عرضه اولیه است. عرضه‌های اولیه در بورس به جهش مثبت سرمایه در گردش، کمک بسیار زیادی خواهد کرد. خیلی از صاحب‌نظران به ما خرده می‌گیرند که چرا در روزهای ریزش شاخص بورس، عرضه اولیه صورت می‌گیرد و ما هم معتقدیم با عرضه اولیه می‌توانیم به رشد شاخص کمک و منابع مالی بورس را تأمین کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:27بهمن1397 ، کدخبر: 62461: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین