پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۸۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۴
می‌گوید سوادم با شما فرق دارد، از او پرسیدم چرا؟ گفت سواد من مکتبی است، نزد ملا و با یک تخته سیاه سواد یاد گرفته‌ام؛ اما نگهبان دره کول‌فرح با همین سواد مکتبی توانسته خط میخی ایلامی را از رومن گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی فرا بگیرد.

شعارسال:
عبدالرحیم اسدپور، نگهبان دره کول‌فرح واقع در ایذه خوزستان است. او 70 سال سن دارد و نحوه خواندن خط میخی را از رومن گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی یاد گرفته است. با اسدپور صحت کردیم و او از نحوه آشناییش با گیرشمن برایمان صحبت کرد
.

اسدپور می‌گوید: این منطقه بزرگترین آثار خوزستان از جمله تونل، گورخانه دسته‌جمعی، کتیبه‌های خطی دره کول‌فرح و... را دارد. دره کول‌فرح همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و در ایام نوروز جمعیت گردشگر در این منطقه زیاد است اما به دلیل گرما هوا معمولا در فصل تابستان تعداد گردشگران کم می‌شود.

شرایط دیدار حضور اسدپور ممکن و به همین دلیل تلفنی با او صحبت کردیم، فکرنمی‌کردم که بتواند تلفنی اطلاعاتی را در اختیارمان بگذارد اما با همین لهجه زیبا محلیاش به تمامی سئوالات مان پاسخ داد. از نحوه آشنایی‌اش با گریشمن از او پرسیدیم که گفت: گریشمن تنها کسی بود که خط میخی این منطقه را خواند. در زمان محمدرضاشاه( حدود سال 1345) براساس قراردادی که ایران با کشور فرانسه داشت باستان‌شناسان برای کار کاوش به ایران می‌آمدند. در آن زمان رومن گریشمن، باستان‌شناس فرانسوی به ایران آمد، در ابتدا چغازنبیل را از زیر خاک بیرون آوردند.

آن زمان فردی به اسم عبدالکریم غیبی‌پور، مسئول آثار ایذه بود. 80 سال سن داشت، اما سواد مکتبی نداشت. وقتی که فهمید کاوشگران برای کاوش به مسجد سلیمان آمده‌اند، به گروه گاوشگر گفت که بهترین خط ایلامی در این منطقه است اما چون او سواد ندارد، نمی‌تواند این خط را برای مردم توضیح دهد.

به گفته اسدپور در آن روزگار امکانات نبود، اما توانسته بود خط میخی را از گیرشمن یاد بگیرد. اسدپور می‌گوید، گریشمن که زبان فارسی اش و مسلمانی اش خیلی خوب بود، هر خط میخی را که یاد می‌گرفتم، خط دیگر را آموزش می‌داد اما اگر خط اول را یاد نمی‌گرفتم این‌قدر تکرار می‌کرد تا کامل یاد بگیرم.

به خطر آخر کتیبه‌های ایلامی که رسیدیم دیدم گریشمن ناراحت و پژمرده است، گفتم دکتر امروز ناراحتی، دوری از وطن هست یا مهمانوازی من بد بوده؟ ( گیرشمن برای خواندن خط میخی 20 روز در منزل اسدپور، نگهبان دره کول‌فرح اقامت داشت.) گیرشمن گفت: خط الفبا میخی دوره ایلامی 300 حرف داشته ولی این‌جا 220 حرف دیده می‌شود، 80 حرف کم دارد. بعد از چند روز 80 حرف الفبا را هم پیدا کردیم و گیرشمن به من گفت که اگر عمرت کفاف داد هرکس که برای کاوش به این منطقه آمد بگو که 80 حرف الفبا میخی ایلامی در این منطقه است، اگر هم کسی نیامد بهتراست در زیر خاک باشد تا ضربه‌ای نخورد و سالم بماند.

در پایان از اسدپور پرسیدم چه آرزویی دارد، پس از دعوت از همه برای بازدید که کتیبه‌های دره کول‌فرح می‌گوید تنها آرزویش رفتن به مشهد و زیارد امام رضا است.

 

سنگ‌نگاره کول‌فرح

سنگ‌نگاره‌های کول‌فرح که با نام کتیبه‌های سنگی کول‌فر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است به دوره ایلامیان - دوره ساسانیان است که در شهرستان ایذه، روستا کولف‌رح جا گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این سنگ‌نگاره‌ شامل شش نقش برجسته متعلق به دوره عیلامیان است که با توجه به سنگ نبشته‌های به جا مانده و بقایایی از محل زندگی آن‌ها در گذشته‌های دور که در میان کوه‌ها باقی مانده‌است مانند گورها، کانال آب و بقایای ساختمان و نقطه دیدبانی می‌توان گفت این محل پرستشگاه نارسینا، یکی از خدایان ایلامی بوده‌است.

 

رومن گیرشمن

رومن گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی اوکراینی‌تبار بود. نخستین کار تجربی او زمانی بود که همراه با یک هیات باستان‌شناسی فرانسوی به تلو واقع در عراق رفت (۱۹۳۰). وی بیشتر به آثار باستانی ایران علاقه‌مند بود، در سال‌های بعد، در راس هیاتی همراه با همسرش، تانیا گیرشمن به ایران آمد و به حفاری‌هایی در تپه گیان نهاوند، زرامین سفلی، لرستان، اسدآباد، تپه سیلک، بگرام، بیشاپور و شوش پرداخت.

وی در ۱۹۴۹ سفری به کوه‌های سخت‌گذر بختیاری کرد و برای نخستین بار در ایران موفق به کشف غاری که مسکن انسان‌های عصر نوسنگی بود گردید. مطالعاتش در چغازنبیل در ۴ جلد چاپ شده‌است. همچنین وی گروه کاوش در جزیره خارگ، ایوان کرخه، و آثار پارت‌ها در مسجد سلیمان خوزستان را سرپرستی کرد.

 

 

تعداد بازدید : 87

 

فیلم صحبت با عبدالرحیم اسدپور تنها آرزویش رفتن به مشهد است

 

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 6تیر1398 ، کدخبر: 20850: www.eskannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
1
بیشتر تعریف های اقای اسدپور حقیقت ندارد و ان شخص که شما به نام عبدالکریم دیلیپور نوشتید ...عبدالکریم غیبی پور مسئول وقت اثار باستانی ایذه و دستیار گریشمن و کسی که اقای اسد پور را به نگاهبانی منطقه کولفرح گذاشت و سواد ششم قدیم داشته اقای غیبی پور بود . همچنین اقای غیبی پور گریشمن را به منطقه کولفرح آورد و در منزل خودش مهمان کرد و در آن زمان اقای اسد پور مکان زندگی و دامداریش انجا بوده و غیبی پور که الان به رحمت خدا رفته با ایشان به دلیل شکار در منطقه دوست بوده است . سند این گفتار بنده رو از نقاشی های غیبی پور برای اسدی و جناب جعفر مهرکیان می توانید بپرسید و دریافت کنید.
در زمان ورود گریشمن ، اقای اسد پور اصلا هنوز نه نگهبان شده بود نه اونو از نزدیک دیده بود . بخش از گفتار بیان شده از گریشمن رو از زبان عبدالکریم غیبی پور شنیده است.
لطفا اصلاح کنید ...توسط جناب اردشیر صالح پور مطلب شما پیگیری می شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین