پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
که نقش مدیران بیشتر تصمیم‎گیری برای حل مشکلات و چالش‎های فراروی کشاورزی و مدیریت کلان بخش کشاورزی است تا تفکر راجع‎به موضوعات ودارا بودن نقش روابط عمومی؛ زیرا مدیران به دلیل مشغله‎ کاری فرصت لازم برای تفکر را ندارند تا جایی که یکی از مدیران کشور در زمانی می‎گفت مدیران فرصت تفکر و تأمل در ارتباط با موضوعات را ندارند. لذا پرداخت‎هایی را انجام می‎دهند تا شبکه فکری- مشاوره‎ای راجع‎به چالش‎ها و ارائه راه‎حل‎های جدید فکر کنند تا در عمل اتفاق‎های مثبت رقم بخورد.
شعار سال: در هر کسب‌وکار کشاورزی مهم‎ترین و اساسی‌ترین موضوع موفقیت در دستیابی به هدف یا اهداف تعیین‌شده است. مهم‎ترین مؤلفه دستیابی به موفقیت کسب‌وکار کشاورزی، نیروی انسانی و به¬ویژه مدیر(ان) آن است که تأثیرگذاری خود را در فعالیت‎های مختلف کشاورزی در طول زنجیره تأمین نشان می‎دهد. مدير عضو حياتي، محوری و کلیدی کسب‌وکارهای کشاورزی محسوب می‎شود که آن را مدیریت مي-كند به‌گونه‌ای که مي¬توان گفت موفقيت مدير، موفقيت کسب‌وکارهای کشاورزی و شكست مدير، شكست کسب‌وکارهای کشاورزی است. به همین دلیل موضوع موفقیت مدیران و اینکه عوامل مؤثر بر آن کدام‌اند همواره موردنظر کسب‌وکارهای کشاورزی و مدیران آن‎ها بوده و هست.

 نگارنده معتقد است موفقیت مدیر به‌طور مستقیم وابسته به 5 مؤلفه محوری دانایی، توانایی، تمایل به مدیریت، هوشمندی و عملکرد گذشته آن¬ها است. باید مسائل رصد شوند و از فرصت‌ها در حداقل زمان استفاده شود. هرکدام از سه اصل مدیریت دانایی، توانایی و تمایل ناقص باشد مدیریت با شکست مواجه خواهد شد. دانایی الزاماً داشتن مدرک بالا نیست، دانایی یعنی فرد قدرت تشخیص داشته باشد. یک گروه یا شبکه‎ای از مشاوران باتجربه داشته باشد که برای مدیر فکر کنند. هنگامی‌که تصویر‎سازی می¬شود باید بتواند تشخیص دهد و با توجه به مشاوره‎ها تصمیم بگیرد. توانایی یعنی توان انجام کار را داشته باشد که شجاعت جزئی از توانایی است. مدیر باید شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشد و کارهای بزرگ انجام دهد. اگر مدیر دانا و توانا باشد اما تمایل نداشته باشد و یا هوشمندی لازم و سرعت در تصمیم‎گیری نداشته باشد، موفقیت در کار حاصل نمی‎شود. سرعت در تصمیم‎گیری‎های مهم بخشی از موفقیت مدیریت را رقم می‎زند و می‎تواند از بسیاری از هزینه‎ها جلوگیری کند. عملکرد گذشته مدیر واحد کشاورزی یا کسب‌وکارهای کشاورزی نیز در موفقیت مدیر نقش فزاینده‎ای دارد به‎گونه‎ای که مدیرانی که دارای عملکرد گذشته مطلوبی باشند این عملکرد به‌صورت یک کاتالیزور عمل کرده و عملکردهای آتی آن را به‌شدت به‌صورت تکاثری تحت تأثیر قرار می‎دهد.

 با توجه به آنچه بیان شد مشخص است که نقش مدیران بیشتر تصمیم‎گیری برای حل مشکلات و چالش‎های فراروی کشاورزی و مدیریت کلان بخش کشاورزی است تا تفکر راجع‎به موضوعات ودارا بودن نقش روابط عمومی؛ زیرا مدیران به دلیل مشغله‎ کاری فرصت لازم برای تفکر را ندارند تا جایی که یکی از مدیران کشور در زمانی می‎گفت مدیران فرصت تفکر و تأمل در ارتباط با موضوعات را ندارند. لذا پرداخت‎هایی را انجام می‎دهند تا شبکه فکری- مشاوره‎ای راجع‎به چالش‎ها و ارائه راه‎حل‎های جدید فکر کنند تا در عمل اتفاق‎های مثبت رقم بخورد.

 ارزیابی‎ها نشان می‎دهد که شبکه پشتیبان فکری- مشاوره‎ای خدمات لازم را به مدیران ارائه نمی‎دهد زیرا بسیاری از مطالبی که توسط مدیران بیان می‎شود و اتفاق‎هایی که در بخش کشاورزی رقم می‎خورد اولاً خارج از سازوکار سند توسعه کشاورزی و مبتنی بر افق برنامه‎ای خاص است، ثانیاً در آن واحد و بدون پشتوانه‎ نظری و عملی بیان می‎شوند که خود بازگوکننده آن است که این شبکه بسیار ضعیف عمل می‎کند به‎گونه‎ای که این رفتار سرمایه اجتماعی بخش را تحلیل می‎برد و عملاً حمایت‎های لازم در سطح مزرعه از بسیاری از برنامه‌‎ها و سیاست‎ها نخواهد شد و ثالثاً برخی از کارکردهای روابط عمومی‎ها را بر عهده گرفته و عملاً از حوزه مأموریت اصلی خود دور شده‎اند که برای بخش کشاورزی مفید نیست.

 به نظر می‎رسد چند رویکرد مهم در ساختار نهاد عالی کشاورزی باید مورد توجه جدی قرار گیرد: اول، شبکه پشتیبان فکری- مشاور‎ه‎ای قوی متشکل از خبرگان، متخصصین و نهادهای خصوصی بخش کشاورزی هم برای ارائه خدمات مشاوره‎ای و هم ترسیم افق‎های جدید برای بخش کشاورزی، دوم، مرکز هماهنگی امور تصمیم‎گیری برای کاهش تضادها و تزاحم‎ها در راستای هم‎افزایی، سوم، معاونت برنامه‎ریزی و سیاست‎گذاری کشاورزی به‎عنوان رکن اصلی تحول در بخش کشاورزی و عبور از چالش‎های فراروی کشاورزی و برنامه‎ریزی‎کننده منافع عادلانه برای همه ذینفعان کشاورزی، چهارم، مرکز پایش و ارزیابی تصمیم‎های کشاورزی برای کنترل کارکردهای تصمیم‎های کشاورزی در راستای سند توسعه کشاورزی و پنجم، بخش مدیریت ریسک‎های تصمیم در کشاورزی تا تصمیم‎ها با حداکثر اثربخشی و حداقل هزینه به اهداف مورد نظر دست‎یابد.

 امید این‌که نهاد عالی کشاورزی بتواند کارکردهای مطلوب را در بخش کشاورزی داشته باشد به‎گونه‎ای که همه امور با روانی کافی و بر روی ریل سند توسعه کشاورزی حرکت رو به رشد خود را برای تأمین منافع همه ذینفعان کشاورزی داشته باشد.
 
*محمد قربانی. استاد دانشگاه فردوسی مشهد
 

پایگاه خبری-تحلیلی شعار سال، برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین