پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
کمتر از ۴۰۰ شرکت دولتی، بالغ بر ۵۰ درصد بودجه کشور را می‌بلعند و تعداد معدودی از آن‌ها سودآور بوده و مابقی عموما با رانت و انحصار بدست آمده، خود را بر گرده شهروندان و دولت تحمیل کرده اند. این اول داستان است. بعد از این داستان با داستانی به مراتب فاجعه آمیزتر بنام شرکت‌های تابعه دولت برخورد می‌کنیم. شرکت‌هایی که سهام دولت در ان‌ها، کمتر از ۵۰ درصد است. وضعیت شرکت‌های وابسته، مشابه صیغه مادام العمر یا ٩٠ ساله است که اگر چه دولتی محسوب نمی‌شوند، اما دولت‌ها تمام امورات خود را از طریق آن‌ها انجام داده اند و البته عمده‌ترین تخلفات نیز در همین شرکت‌ها اتفاق می‌افتد! کشور ٧ نهاد نظارتی دارد، چرا سازمان حسابرسی به صورت‌های مالی این شرکت‌ها رسیدگی نمی‌کند؟
شعار سال: شرکت‌های تابعه دولت شرکت‌هایی هستند که دولت کمتر از ۵۰ درصد سهام آن‌ها را در اختیار دارد و این شرکت‌ها هم می‌توانند حیاط خلوتی برای دولت باشند تا برداشت‌ها و خرج‌های بیجا از بودجه را بپوشانند و هم می‌توانند راه فراری برای بخش خصوصی باشند تا دولت‌ها را دور بزنند و اموال کشور و بودجه آن را به نفع خودشان مصادره کنند. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود که به جای واژه شرکت‌های تابعه دولت از لفظ حیاط خلوت دولتی‌ها استفاده شود.

وضعیت شرکت‌های وابسته، مشابه صیغه مادام العمر یا ٩٠ ساله است که اگر چه دولتی محسوب نمی‌شوند، اما دولت‌ها تمام امورات خود را از طریق آن‌ها انجام داده اند و البته عمده‌ترین تخلفات نیز در همین شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، مثل خودروساز‌ها که تازه ادعای زیان ده بودن نیز دارند! کشور ٧ نهاد نظارتی دارد، چرا سازمان حسابرسی به صورت‌های مالی این شرکت‌ها رسیدگی نمی‌کند؟ نمونه بارز آن‌ها هم خودروساز‌ها هستند که علی رغم افزایش چند مرحله‌ای قیمت‌ها باید سود سرشاری برده باشند، ولی صورت‌های مالی که ارائه می‌دهند نشان از زیان ده بودن آن‌ها دارد!

سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت اموراقتصادی و دارائی، سازمان حسابرسی، دیوان محاسبات عمومی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، سایر مراکز و مراجع نظارتی نظیر وزارت اطلا‌عات، بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری و مجلس شورای اسلا‌می، هفت ارگانی هستند که می‌توانند نظارت بر این مهم را انجام دهند، ولی چرا کوتاهی می‌کنند؟ تنها در سایه یک نظارت صحیح است که باب سواستفاده دولت از شرکت‌های وابسته و سواستفاده شرکت‌های وابسته، از دولت بسته می‌شود.

شرکت‌های تابعه دولت با صیغه مادام العمر!
 
شرکت‌های تابعه دولت با صیغه مادام العمر!

شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از کانال تلگرامی بیداری ملت
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین