پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۵۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۵
داستان پروژه‌های ناتمام، نشان دهنده زمین خوردن کلنگ‌های بی‌حسابی است که بارویای ایجاد توسعه در نقاط مختلف کشور بر زمین زده شده و، چون منابع مالی دولتی تامین نشده و در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی هم موفقیتی به دست نیامده است، این پروژه‌ها دچار خاک خوردگی شده اند. حال این سوال مطرح می‌شود که در حال حاضر چه تعداد طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد؟
شعار سال: سازمان برنامه و بودجه سال گذشته در گزارشی اعلام کرد میانگین اجرای طرح‌های عمرانی به ۱۷ سال رسیده است. حال اتاق بازرگانی ایران در گزارشی اعلام کرده در حال حاضر ۶ هزار طرح نیمه تمام (صنعتی، معدنی و تجاری) با بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان‌های کشور وجود دارد که اتمام آن‌ها می‌تواند ۲۸۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کند.

سازمان برنامه و بودجه سال گذشته در گزارشی اعلام کرد میانگین اجرای طرح‌های عمرانی به ۱۷ سال رسیده است و باتوجه به تعداد پروژه‌ها اگر هیچ طرح جدیدی کلنگ نخورد، نیازمند ۲۸ سال زمان برای تکمیل پروژه‌های قبلی هستیم.

براساس مصوبه هیات دولت شرایط واگذاری طرح‌های نیمه تمام از سوی سازمان خصوصی سازی به شرکت‌های غیردولتی به این صورت است که واگذاری براساس پنج شرط صورت می‌گیرد که شامل «واگذاری طرح به بخش غیردولتی از طریق مزایده و یا فرابورس، مشارکت با بخش غیردولتی و آورده طرح نیمه تمام به عنوان سهم دولت و واگذاری سهم دولت به بخش غیردولتی ظرف مدت سه سال پس از بهره برداری از طرح، واگذاری حق بهره برداری از طرح به بخش غیر دولتی، پس از تکمیل طرح توسط این بخش، واگذاری حق بهره برداری در طرح‌های غیر انتفاعی در مقابل تکمیل طرح، برای مدت معین متناسب با هزینه‌های طرح» می‌شود. همچنین در قانون دو تبصره هم در نظر گرفته شده است: «واگذاری طرح به صورت رقابتی و با انتشار آگهی عرضه عمومی صورت می‌پذیرد. پیمانکارانی که مسئولیت اجرای طرح قبل از واگذاری را برعهده داشته‌اند و شرکاء یا سرمایه‌گذاران طرح مورد واگذاری، در شرایط مساوی از اولویت برخوردار هستند. همچنین واگذاری طرحی که پس از دو بار عرضه به فروش نرسد، از طریق مذاکره مجاز است.»

درسال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها درآمد‌های دولت از فروش نفت به شدت کاهش یافته است و هر ساله دولت با کسری بودجه شدید مواجه شده اتفاقی که به کاهش شدید بودجه‌های عمرانی در کشور منجر شده است. از سوی دیگر به دلیل بی ثباتی‌های گسترده اقتصادی عملا سرمایه گذاری در پروژه‌های نیمه تمام از سوی سرمایه گذاران داخلی با افت بسیار بسیار شدید رو به رو بوده است. علاوه بر این‌ها به دنبال تحریم ها، قطع بودن سوئیفت بانکی و... سرمایه گذاران خارجی هم تمایلی برای سرمایه گذاری در ایران و حضور در پروژه‌های نیمه تمام ایران را ندارند و خروجی همه این موارد به نیمه تمام ماندن هزاران پروژه ختم شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری پرسون، تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۰۸۷۲، www.purson.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
0
بهترین کار همین تکمیل پروژه های نیمه تمام هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین