پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۶۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
درخواست تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان (بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در کشور و موتور محرکه دست‌کم ۳ هزار کارخانه و شرکت و ایجاد کننده شغل مستقیم و غیر مستقیم برای ۳۵۰ هزار نفر) در مهرماه ۹۹، مطابق با ماده ۲۱۲ قانون آیین‌نامه داخلی با امضای ۱۸ نفر از نمایندگان ارائه شده و در آذرماه ۹۹ به تصویب کمیسیون صنایع و معادن مجلس رسید و در ۲۴ دی‌ماه ۹۹ نمایندگان مجلس با اکثریت آرا با این طرح موافقت کردند. درآمد عملیاتی گروه در سال گذشته حدود ۱۸۴ هزار میلیارد تومان (معادل ۱۴ درصد بودجه کشور) بوده و شرکت از سال ۱۳۹۷ با مشکلات بسیاری مواجه شده که علت اصلی آن در سوءمدیریت، به‌کارگیری مدیران بازنشسته و تبانی پشت پرده و فساد‌های احتمالی در انعقاد قرارداد‌ها و نادیده گرفتن منافع مجتمع و سهامداران بورسی آن است. نتایج گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای تحقیق و تفحص از این گروه اقتصادی ادعای تخلفات ۹۱ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان را دارد. حال سوال این است که این میزان تخلف (۳ میلیارد دلار) صرف امور عمرانی می‌شد، چه کار‌هایی می‌شد در کشور انجام داد. تصاویر زیر، منعکس کننده بخشی از این اقدامات است. البته باید توجه داشت که سؤال‌ها، شبهات و حتی گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی را نباید گزاره نهایی معرفی کرد و جا انداخت؛ تنها زمانی می‌توان اشخاص را مجرم قلمداد کرد و اعداد و ارقام فساد را اعلام نمود که آخرین مرحله فرجام‌خواهی متهم صورت گرفته باشد.
شعار سال: برخی از تخلفات ذکر شده در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه شامل موارد مقابل است. ارزش ریالی تخلفات در حوزه تولید و فروش ۵۷ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان برآورد شده و بخش عمده تخلفات این حوزه مربوط به تفاوت حاصل از تفاوت مابین قیمت فروش فولاد مبارکه اصفهان با بازار است. یکی دیگر از تخلفات فولاد مبارکه، فروش محصولات فولادی به شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا مازاد بر نیاز و عدم تناسب با تولید خودرو آن هم با قیمت پایین‌تر بوده که به‌موجب صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به علت مازاد بر نیاز ورق خریداری‌شده، این محصول مازاد را در بازار فروخته‌اند و تحت‌عنوان سود و زیان فروش مواد اولیه شناسایی شده است.
 
بررسی‌های صورت‌گرفته از نحوه انعقاد قرارداد و انتخاب اشخاص طرف قرارداد حاکی است که عمده قرارداد‌ها از طریق اخذ استعلام یا ترک تشریفات منعقد شده است، به‌عنوان نمونه از سال ۱۳۹۷ تا مهرماه ۱۴۰۰ مجموعا ۱۵ هزار و ۵۵۰ فقره سفارش خرید در شرکت فولاد صورت پذیرفته که ۷۳ درصد از لحاظ قیمت به‌صورت ترک تشریفات انجام شده است. یکی از بخش‌های مهم تخلفات فولادمبارکه؛ در حوزه مالی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری است. مجموع تخلفات این بخش رقمی حدود هفت‌هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان است. حدود ۳.۹هزار میلیارد تومان از تخلفات این حوزه مربوط به عدم تعیین‌تکلیف و وصول وجوه حاصل از فروش صادراتی شرکت فولادمبارکه نزد یکی از شرکت‌های تراستی است.
 
طبق گزارش تحقیق و تفحص، مدیرعامل فولادمبارکه (حمیدرضا عظیمیان) مبتنی‌بر اظهارنظر صریح دستگاه‌های مسئول نظارتی بازنشسته بوده و اعاده به‌کار وی پس از انتصاب و فاقد وجه قانونی بوده است. مدیر روابط‌عمومی شرکت که از تاریخ ۲۰ بهمن ۹۹ در این شرکت منصوب شده، مبلغ قراردادش برای یک سال ۵۸۰ میلیون تومان (ماهی بیش از ۴۸ میلیون تومان) بوده که البته وی برای ۶ ماه و ۱۰ روز حدود ۴۶۸ میلیون تومان (بابت حقوق، مزایا، ماموریت و پاداش) دریافتی داشته است. به‌عبارتی وی به ازای هر ماه، حدود ۷۶ میلیون تومان حقوق دریافت کرده است.
 
براساس گزارش تحقیق و تفحص، شرکت فولادمبارکه در مواردی اقدام به عقد قرارداد با اشخاص یا مجموعه‌های وابسته به ذی‌نفوذان سیاسی و اجتماعی کرده است که به‌عنوان نمونه می‌توان همسر واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور وقت، عباس آخوندی وزیر اسبق راه‌وشهرسازی، قدرت‌الله نوروزی شهردار سابق اصفهان و... را نام برد؟! شرکت آتلانتیک کمدیتی تریدینگ شرکت بازرگانی منتسب به محسن نهاوندیان و مدیرعاملی حیدری ثبت در کشور مالزی، در سال ۱۳۹۴ تقاضا برای دریافت کد مشتری و خرید محصولات از شرکت فولاد مبارکه را می‌نماید. این شرکت بدون ارائه قیمت پیشنهادی در تیر، مهر و آذرماه ۱۳۹۸ کلاف گرم و اسفندماه ۱۳۹۷ و دی ماه ۱۳۹۸ تختال دریافت کرده است.
موارد مورد اشاره تنها بخشی از تخلفات فولاد مبارکه است که در گزارش تحقیق و تفحص ذکر نام گردیده اند. اگر این سه میلیارد دلار تخلف ادعا شده، صرف امور عمرانی می‌شد، چه اتفاقی در کشور می‌افتاد.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
0
0
خیلی باحاله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
0
0
واقعا این تخلف انجام شده است
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
وقتی اساس نظام کشور بر فساد و رانت و حرام زادگی و دروغ بنا بشود حکومت هم فاسد می شود و مدیران و مسئولان هم فاسد می شوند و نتیجه اینکه کشور به تباهی و فنا می رود و نباید انتظاری جز این داشته باشیم.

به قول یارو گفتنی: علی برکت اله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین