پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۸
داستان شرکت‌های هواپیمایی در ایران داستان شتر-گاو-پلنگ است. می‌گوییم ببر می‌گوید مرغم. می‌گوییم بپر، می‌گوید شترم. شرکت‌های هواپیمایی اخیرا از دیوان رای منع مداخله برای قیمتگذاری بلیط هواپیما را گرفته اند. بسیار هم خوب. هم آن‌ها و هم ما، دوستدار اجرای قانون هستیم. منتهی حالا که قیمتگذاری‌ها ازاد شده است. الزاما باید کلیه یارانه‌های پرداختی به این شرکت‌ها شامل یارانه سوخت، امتیاز غیرمستقیم آزادی به پرداخت بدهی خدمات فرودگاهی بشکل چند ماهه و چند ساله، یارانه‌های احتمالی در دریافت وام و یا ارز بشکل حمایتی، حمایت‌های صورت پذیرفته بشکل قاعده گذاری درباره فروش چارتری و ...، باید با قید فوریت قطع شود و قیمت پرواز هم نباید از متوسط‌های جهانی صندلی-ساعت پروازی (شاخص دقیق نیست) عدول کند. سازمان بازرسی کل کشور به قید فوریت باید پیگیر این موضوع قانونی شده در غیر این صورت لزوم شکایت برعلیه مدیران این سازمان به اتهام قصور، تقصیر، ترک فعل و اهمال منجر به ضرر به منافع ملی و حقوق شهروندان، ضرورت خواهد داشت. جناب قاضی القضات، انتظار می‌رود اراده و حمایت شما هم پشت ارایه نظرات ما باشد.

شعارسال: سید علی دوستی موسوی در اطلاعات نوشت: انجمن شرکت‌های هواپیمایی دیروز درحالی بهای جدید و افزایش یافته بلیت هواپیما درمسیر‌های مختلف را اعلام کرد که با توجه به برخورداری شرکت‌های هواپیمایی از سوخت یارانه‌ای ۶۰۰ تومانی، ارز نیمایی و دیگر کمک‌های دولتی، این افزایش از جیب مردم وبیت المال بوده وغیرقانونی است.

لزوم برخورد قضایی با مدیران سازمان بازرسی در صورت تداوم مماشات در پیگیری منجر به قطع یارانه های شرکت های هواپیمایی

هرچند استناد شرکت‌های هواپیمایی به رای اخیر دیوان عدالت اداری است که نقش وزارت راه وشهرسازی، شورای عالی هواپیمایی وستاد تنظیم بازار درکنترل قیمت بلیت راحذف کرده، اما آزاد سازی قیمت‌ها درعین برخورداری از یارانه‌های مختلف دولتی و عوامل تولید ارزان، تناقضی فاحش بوده که به ایجاد رانت به نفع گروهی خاص از جیب مردم منجر می‌شود.

شرکت‌های هواپیمایی اگر واقعا خواستار آزاد سازی قیمت‌ها هستند باید آن روی سکه و لوازم وتبعات این آزاد سازی راهم بپذیرند؛ نه اینکه بااستفاده از منابع عمومی به زیر قیمت واقعی، نرخ خدماتشان به صاحبان این منابع که مردم باشند را آزاد محاسبه کنند ومیلیارد‌ها تومان رانت به جیب زده وماجرا را هم به سکوت برگزار کنند.

به عنوان نمونه، بااینکه سوخت یارانه‌ای براساس قانون باید فقط به پرواز‌های داخلی تعلق بگیرد، اما دولت به خاطر وجود تحریم‌ها و ملاحظه شرکت  ها، این سوخت رابه پرواز‌های خارجی شرکت‌های هواپیمایی داخلی هم اختصاص می‌دهد و با این اقدام میلیارد‌ها تومان رانت به جیب این شرکت‌ها می‌ریزد. ولی اقایان بدون اشاره به این گونه حمایت‌هایی که تاکنون دریافت کرده ومی کنند، برطبل آزاد سازی می‌کوبند و از جیب مردم، قیمت‌ها را به طور قابل توجهی افزایش داده اند؛ لذا مدیران دولت سیزدهم که این روز‌ها فراوان به ارایه دستاوردهایشان می‌پردازند، باید به فوریت تمامی یارانه‌های مستقیم وغیرمستقیم شرکت‌های هواپیمایی را قطع کرده، سوخت را به قیمت فوب خلیج فارس و ارز را به قیمت بازار آزاد دراختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار دهند و با این حذف رانت، دستاوردی مهم برای خود بسازند.

اما سکوت دولت سیزدهم وبخصوص وزارت راه وشهرسازی، ستاد تنظیم بازار، وزارت نفت، بانک مرکزی ودیگر دستگاه‌های دخیل درتداوم تخصیص این رانت هنگفت وغیرقانونی به شرکت‌های هواپیمایی که اکثرا درمالکیت خصولتی‌ها هستند، مماشات با اجحاف به بیت المال ومردم محسوب شده ومصداق بارز دستاورد سوزی خواهد بود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از اطلاعات، تاریخ انتشار: 12تیر1403، کدخبر:49156، ettelaat.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین