پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۲۶۲
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
شهردار تهران از ارسال نامه‌ای به ریاست جمهوری درباره آلودگی هوا خبر داد. محمد علی نجفی با بیان اینکه 90 درصد مصوبات مربوط به وظایف دیگر دستگاه‌ها در حوزه آلودگی هوا تاکنون اجرایی نشده، اعلام کرد که برهمین اساس ترجیح داده نامه‌ای به دکتر حسن روحانی بنویسد و دراین باره اطلاع‌رسانی کند.

شعار سال: شهردار تهران از ارسال نامه‌ای به ریاست جمهوری درباره آلودگی هوا خبر داد. محمد علی نجفی با بیان اینکه 90 درصد مصوبات مربوط به وظایف دیگر دستگاه‌ها در حوزه آلودگی هوا تاکنون اجرایی نشده، اعلام کرد که برهمین اساس ترجیح داده نامه‌ای به دکتر حسن روحانی بنویسد و دراین باره اطلاع‌رسانی کند.

 شهردار تهران در حاشیه ششمین همایش ملی «مدیریت آلودگی هوا و صدا» با اشاره به مسأله آلودگی هوای تهران به نقش کمک‌های دولت و ارگان‌های ذیربط در کاهش آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: دولت مصوبات خوبی در حوزه کمک ارگان‌های ذیربط به شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا دارد و وظایف همه دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا تعیین شده و تکالیفی نیز برای آنها مشخص شده است. نجفی گفت: ما تضمین می‌کنیم در صورت ایجاد منابع لازم ظرف مدت پنج سال تا ۵۰ درصد نشر آلودگی‌ها و تا ۲۵ درصد غلظت آلودگی‌ها را کاهش دهیم. اگر ۷۵۰۰ میلیارد تومان یعنی در حقیقت سالی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم برای این کار فراهم شود بی‌تردید ما ۵۰ تا ۵۵ درصد نشر آلودگی هوا و ۲۰ تا ۲۵ درصد از غلظت آلودگی هوا را ظرف مدت چهار تا پنج سال کاهش خواهیم داد.

امیدواریم این روزها که بودجه سال آینده در مجلس در حال بررسی است بودجه لازم برای این موضوع اختصاص پیدا کند. شهردار تهران با تأکید بر اینکه یکی از معضلات ما مواجهه با ترافیک در شهر تهران است، افزود: برخی اقدامات شهرداری تهران ظرف سال‌های گذشته همانند ایجاد مجتمع‌های بزرگ تجاری درمعابری که حجم ترافیک آنها یا پارکینگ لازم در آنها مورد مطالعه قرار نگرفته، تأمین نشده است. همانند مجتمع تجاری بزرگراه ستاری که بر خلاف جهت کاهش ترافیک شهر تهران بوده است. در حقیقت تصمیماتی که در گذشته تهران گرفته شده خود موجب افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است. برای مثال منطقه 22 که قرار بود منطقه نمونه محیط زیستی معرفی شود فرصتی بود که امروز از دست رفته، می‌توانست این منطقه به‌عنوان ریه تهران باشد اما با ساخت برج‌های بلندمرتبه این فرصت از دست رفت.

به گفته وی، شهرداری در حد توان خود می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا برنامه‌ریزی کند، اما توان مالی شهرداری برای این منظور کافی نیست. نجفی درباره حضور ژاپنی‌ها و جایکا برای کمک به حل معضل آلودگی هوا گفت: آنچه توسط جایکا انجام خواهد شد، بیشتر جنبه مطالعاتی دارد و عملیاتی نیست و ما در قبال کمک‌های بانک جهانی و جایکا هیچ تعهد متقابلی نداریم.

واکنش نجفی به شکایت ناجا از شهرداری تهران

نجفی همچنین درحاشیه این مراسم با اشاره به شکایت ناجا از شهرداری تهران گفت: من اعلام نکرده بودم که با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قراردادی منعقد شده بلکه با فردی حقیقی که عضو دانشگاه پلیس بوده قرارداد بسته شده، در حقیقت با یک شخص حقیقی قرارداد را بسته‌ایم. این موضوع از سوی مرکز ارتباطات ما نیز مورد تأکید قرار گرفت اما ظاهراً مسئولان ناجا به این نکته توجه نکرده‌اند و شکایتی رامطرح کردند.

طرح ترافیک جدید از فروردین سال آینده اجرا می‌شود

شهردار تهران درباره اجرای طرح ترافیک جدید گفت: ان‌شاءالله طرح ترافیک جدید از فروردین سال آینده اجرا می‌شود و در حال حاضر شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران آن را به تصویب رسانده، البته طرح تصویب شده با طرح اولیه متفاوت است. چرا که ما برای همراهی بیشتر برخی اجزای آن را حذف کردیم. در شورای شهر تهران نیز کلیات آن به تصویب رسیده و امیدواریم ظرف یکی دو هفته آینده جزئیات آن نیز در شورا طرح شود. در حال حاضر مانعی برای اجرای این طرح از فروردین سال آینده وجود ندارد.

وی تأکید کرد: با اجرای این طرح بر اساس پیش‌بینی ما ۲۰ تا ۲۵ هزار دستگاه ورودشان به محدوده طرح کاهش پیدا می‌کند که به تبع آن درآمد شهرداری از این محل کاهش پیدا می‌کند.

نجفی درباره اجرای طرح LEZ نیز گفت: براساس طرح LEZ هر وسیله نقلیه‌ای که وارد این محدوده می‌شود و فاقد گواهی معاینه فنی باشد، باید برگه جریمه برایش صادر شود که امیدواریم با هماهنگی نیروی انتظامی این طرح از سال آینده برای خودروها اجرایی شود.

نیم‌نگاه

جزئیات برنامه پیشنهادی شهرداری برای کاهش آلودگی هوا

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این همایش درباره جزئیات این برنامه این‌طور توضیح داد: برنامه پیشنهادی شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران طی 4 سال آینده است و بر اساس کاهش نشر آلاینده‌ها از منابع متحرک تنظیم شده است.بر اساس مطالعات پیش‌بینی می‌شود با سرمایه‌گذاری عمومی به مبلغ 7500 میلیارد تومان طی چهار سال آینده می‌توان نقش آلاینده‌های ذرات را به میزان 55 درصد و سایر آلاینده‌ها‌ی گازی را به میزان 45درصد کاهش داد.

محسن پورسیدآقایی با اشاره به اینکه این برنامه شامل 6 طرح است، ادامه داد: طرح اول با عنوان نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های شهر تهران،طرح دوم نوسازی و بهسازی کامیون باری، طرح سوم جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی، طرح چهارم جایگزینی مینی بوس فرسوده، طرح پنجم نوسازی ناوگان سواری کاربراتوری و فرسوده و طرح ششم تعویض کاتالیست تاکسی است. وی در تشریح طرح نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های شهر تهران گفت: بر اساس این برنامه سال اول 2 هزار دستگاه اتوبوس واحد از دیگر بخش‌ها جایگزین خواهد شد. در مجموع 6 هزار دستگاه اتوبوس باید طی دو سال جایگزین شود و 554میلیارد تومان بودجه عمومی برای کاهش حدود 9 درصد از انتشار ذرات معلق مورد نیاز است. همچنین بر اساس این برنامه اجرایی باید تا پایان سال اول فیلتر دوده برای 2 هزار دستگاه اتوبوس نصب شود که نیاز به 80 میلیارد تومان بودجه عمومی دارد. معاون شهردار درباره ناوگان کامیون باری نیز تشریح کرد: 30 هزار دستگاه کامیون باری باید تا پایان سال چهارم نوسازی شود در حال حاضر سهم کامیون‌ها به‌عنوان منابع آلاینده گازی 2 درصد و از میان منابع آلاینده ذرات نزدیک به 22درصد است. پورسیدآقایی با تأکید بر اینکه مینی بوس‌های فرسوده نقش بسیار آزاردهنده‌ای در شهر تهران بازی می‌کنند، گفت: بر اساس این برنامه باید تا سال چهارم جمعاً سه هزار دستگاه مینی بوس فرسوده جایگزین شود که نیاز به 91میلیارد تومان بودجه عمومی دارد و 2درصد از ذرات معلق هوای تهران را کاهش خواهد داد. طرح پنجم نیز به جایگزینی خودروهای سواری کاربراتوری و فرسوده اختصاص دارد و در این زمینه تاکنون اقدامات مثبتی انجام شده و با جایگزینی 380 هزار سواری فرسوده تا پایان سال سوم برنامه می‌توانیم آنها را به کل از سیستم حذف کنیم. معاون شهردار با تأکید بر اینکه بودجه مورد نیاز در مقایسه با اهمیت موضوع زیاد نیست تأکید کرد: سرجمع برای سال اول 1500میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و برای کل چهار سال نیازمند به 7500 میلیارد تومان اعتبار نیاز هست، این مبلغ کاملاً از سوی دولت قابل تأمین و برداشت است. او ادامه داد: در حال حاضر دولت برای پرداخت برخی هزینه‌ها از صندوق ذخیره ملی برداشت کرده و اجازه گرفته‌اند با توجه به اهمیت آلودگی هوا برای جان مردم می‌تواند این مبلغ را از صندوق ذخیره ملی برداشت کند. بواقع این درخواست زیاد نیست چرا که 51 درصد مالیات کشور را شهر تهران می‌دهد اما در بودجه سهم ناچیزی به تهران اختصاص می‌یابد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه مردم تهران بخش مهمی از هزینه کشور را به شکل مالیات پرداخت می‌کنند ادامه داد: با وجود اینکه مردم تهران بخش مهمی از هزینه کشور را می‌دهند اما خودشان هوا ندارند. ما معتقدیم که همه کشور باید آباد شود اما حداقل باید در تهران به اندازه مالیاتی که شهروندانش پرداخت می‌کنند هزینه شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب:455354، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین