پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳
اهالی شهرری مطابق معمول امروز باید هوای بسیار آلوده و ناسالمی را نسبت به سایر شهروندان تهرانی نفس بکشند. این منطقه از شهر که معمولا با افزایش آلاینده‌ها، بالاترین شاخص آلودگی هوا را در میان مناطق دارد، طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی و شرکت کنترل کیفیت هوا امروز نیز احتمالا با شاخص بالای 220یک‌ رکورد از خودش به جای می‌گذارد و این یعنی وضعیت منطقه 20پایتخت در محدوده خطرناک و بسیار ناسالم خواهد بود.

شعار سال: اهالی شهرری مطابق معمول امروز باید هوای بسیار آلوده و ناسالمی را نسبت به سایر شهروندان تهرانی نفس بکشند. این منطقه از شهر که معمولا با افزایش آلاینده‌ها، بالاترین شاخص آلودگی هوا را در میان مناطق دارد، طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی و شرکت کنترل کیفیت هوا امروز نیز احتمالا با شاخص بالای 220یک‌ رکورد از خودش به جای می‌گذارد و این یعنی وضعیت منطقه 20پایتخت در محدوده خطرناک و بسیار ناسالم خواهد بود. روز گذشته هم شهرری آلوده‌ترین نقطه تهران معرفی شد. آنگونه که سیستم‌های سنجش آلودگی هوا نشان دادند، در ایستگاه فرمانداری شهرری، میزان شاخص ذرات معلق 193(تا لحظه تنظیم این گزارش) بود؛ یعنی بالاترین عدد در میان اعداد ثبت شده. حال سؤال اینجاست که چرا شهرری معمولا آلوده‌ترین منطقه تهران به‌حساب می‌آید؟ پاسخ این سؤال به چند پارامتر ارتباط پیدا می‌کند که نخستین و مهم‌ترین آن به حضور صدها واحد صنعتی ریز و درشت برمی‌گردد. در این بین، فعالیت کارخانه قدیمی سیمان ازجمله واحدهای آلاینده به شمار می‌رود. احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران هم در این خصوص برای چندمین بار است که هشدار می‌دهد. به گفته او شاخص آلایندگی گردوغبار این منطقه به‌دلیل فعالیت کارخانه سیمان است. درحالی‌که مدیران این کارخانه مدعی هستند از سال 90به بعد با نصب دستگاه‌های پایش لحظه‌ای (برخط) در دپارتمان تولید، دستگاه‌های غبارسنج آنلاین روی دودکش‌های دپارتمان مواد و سیمان این واحد نصب شده است و تمام ذرات انتشاریافته را رصد و کنترل می‌کنند. طبق این ادعا انتشار ذرات معلق از کارخانه سیمان شهرری مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی است. با وجود این، شهروندان جنوب شرق تهران می‌پرسند که پس دود خاکستری خروجی از این کارخانه به‌خصوص در ساعات عصرگاهی چیست و آیا آلایندگی به‌حساب نمی‌آید؟ از طرف دیگر نباید از یاد برد که در محدوده کارخانه سیمان و برای تأمین مواداولیه و انتقال محصولات، روزانه هزاران کامیون دودزا تردد می‌کنند. البته که نباید واحدهای صنعتی دیگر و تردد زیاد خودروهای سنگین مربوط به آنها را در شهرری نیز از یاد برد. همچنین سکون بیشتر هوا در شرق تهران باعث شده تا انباشت آلاینده‌ها در شهرری نسبت به سایر مناطق بیشتر باشد.

منطقه 21؛ هم سرد و هم آلوده

به جز شهرری، مناطق 18و 21تهران هم جزو آلوده‌ترین‌ها به‌حساب می‌آیند. در این مناطق هم می‌توان علت اصلی را تردد زیاد خودروهای سنگین و وانت‌ بارهای دودزا دانست. این درصورتی است که منطقه 21به‌دلیل قرار گرفتن در غربی‌ترین نقطه کریدور بادی پایتخت، معمولا سردترین دما را هم بین 22منطقه دارد. در عین حال دیروز در این منطقه شاخص آلودگی در ساعاتی بسیار بالا رفت و عدد 213در نزدیکی فرودگاه مهرآباد به ثبت رسید. بنابراین باید نقش آلایندگی خودروهای سنگین و وانتی‌های بدون معاینه فنی را در دودی‌کردن آسمان بسیار جدی دانست. چنانچه طبق بررسی‌های دانشگاه صنعتی شریف سهم وسایل نقلیه در آلودگی هوای شهر حدود 85درصد باشد، کامیون سهم بزرگ 23درصدی را از میان آنها در تولید ذرات معلق داراست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 17بهمن 96، کدمطلب:6360، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین