پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
همایش «زرقان خواستار هوای پاک» به همت انجمن همیاران محیط زیست زرقان در تالار اجتماعات شهرداری زرقان برگزار شد

شعارسال: همایش «زرقان خواستار هوای پاک» به همت انجمن همیاران محیط زیست زرقان در تالار اجتماعات شهرداری زرقان برگزار شد.

حبیب‌الله حمزه زرقانی در این همایش اظهار داشت: مسائل زیست‌محیطی یک چالش جهانی است که نوع بشر را تهدید می‌کند و بحران‌های جدید می‌آفریند.

وی افزود: بحران محیط‌ زیست جدی است و غفلت از خطرات زیست‌محیطی نه‌ تنها در نزد مردم بلکه در نزد نخبگان و مسئولان نیز وجود دارد و این موضوع بعد از انقلاب صنعتی تاکنون ادامه پیدا کرده و ما را به جایی رسانده که لبه پرتگاه است و زمین به‌عنوان تنها پناهگاه بشر در معرض نابودی قرار دارد.

حمزه زرقانی ادامه داد: آلودگی هوا هشتمین عامل مرگ‌ومیر در دنیا است و از هر ۶ نفر یک نفر در معرض آلودگی هوا است که البته این شاخص میانگین است و در شهرهای بزرگ، بیش از ۶ نفر در معرض آلودگی هستند.

وی اضافه کرد: افزایش مرگ و میر در جهان همبستگی معناداری با رشد صنعتی داشته که به سبب توسعه ناپایدار صنعت و تخریب محیط‌زیست بوده است.

رئیس شورای شهر زرقان بیان کرد: با توجه به آن‌که نخستین صنعت در زرقان ۴۵ سال پیش شروع به کارکرد، زرقان را می‌توان قربانی نیم‌قرن توسعه صنعتی نابخردانه دانست.

وی با بیان این‌که زرقان محصور در کوه است، ابراز داشت: زرقان از یک سمت به‌وسیله عوارض طبیعی و از سویی به‌وسیله دامداری و از جهتی دیگر به‌وسیله صنعت محصور است و باد غالب، آلودگی هوا و شیب هیدرولیکی آن آلودگی آب را به دشت زرقان هدایت می‌کند.

زرقانی تصریح کرد: صنایع در زرقان از سال ۶۵ به‌صورت غیراصولی و با هم‌نشینی‌های غیرمتعارف رشد جهشی پیداکرده چنانکه گاه صنعت غذایی در کنار صنعت شیمیایی استقراریافته و هر دو در نزدیکی محیط مسکونی هستند.

وی بیان کرد: تمام منطقه زرقان حوزه نفوذ صنعت است و با توجه به آن‌که اثر آلودگی هوا بر کودکان و کهنسالان شدیدتر است و از سویی با توجه به پیر شدن جامعه که کارشناسان آن را پیش‌بینی کرده‌اند در سالیان آتی هزینه بهداشت و درمان بسیار بیشتر خواهد بود.

وی متذکر شد: با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیون تومان از سطح شهر زرقان نمونه‌برداری و در آزمایشگاه‌های معتبر تجزیه‌وتحلیل شد و نتیجه این بود که برخی آلایندگی‌ها در زرقان بسیار شدید است.

زرقانی ادامه داد: فارغ از مسائل زیست‌محیطی از نظر پدافند غیرعامل نیز انبارهای نفت و بنزینی که در واحدهای صنعتی زرقان قرار دارد با نزدیکی به منطقه مسکونی بسیار خطرزا است و اگرچه بیان شود که موارد ایمنی لحاظ شده اما حتی اگر یک درصد احتمال خطر موجود باشد با توجه به جمعیت متأثر از آن، باید جدی گرفته شود.

رئیس شورای شهر زرقان خاطرنشان کرد: در شرایطی که باد غالب و شیب هیدرولیک نباشد حداقل فاصله نواحی صنعتی با منطقه مسکونی از نظر حوزه تأثیر باید دو کیلومتر باشد درحالی‌که در ۶۰۰ متری شهرک صنعتی، شیر پگاه استقراریافته که در شمار هم‌نشینی‌های نامتجانس نیز قابل اشاره است.

به گفته وی، شرکت‌های صنعتی آلاینده متعددی در نزدیکی مناطق مسکونی زرقان وجود دارند و در این زمینه مقالات قابل استنادی درج شده و در مجلات معتبر به چاپ رسیده است.

وی با بیان این که برخی کشورها صنایع آلاینده و تولید سموم شیمیایی خود را در کشورهای دیگر احداث می‌کنند، گفت: عجیب است که ما کارخانه تولید سم را نه در کشوری دیگر یا حتی نه در بیابان بلکه در دل منطقه مسکونی زرقان ساخته‌ایم که ظرفیت سموم آن برای ۳ هزار بار سم‌پاشی مساحت زرقان کافی است.

زرقانی تصریح کرد: بحث ما تقابل با صنعت یا توسعه صنعتی نیست اما این توسعه باید پایدار باشد و نباید فراموش کنیم که توسعه در نهایت برای انسان است و اگر توسعه‌ای جان انسان را تهدید کند از اساس زیر سؤال است.

وی یادآور شد: در زرقان کار از آزمایش علمی و استناد میدانی گذشته و بوی آمونیاک، فرمالین، بنزن و انواع مواد شیمیایی توسط مردم قابل‌استشمام است و در بلندی‌های زرقان حتی با چشم غیرمسلح می‌توان آلودگی‌ها را دید.

رئیس شورای شهر زرقان سپس گفت: لازم است که از این به بعد رزقان به‌عنوان منطقه ممنوعه توسعه صنایع آلاینده مشخص شود و صنایع آلاینده موجود نیز با ارائه سیاست‌های تشویقی انتقال پیدا کنند و توسعه فضای سبز غیر آب بر نیز در دستور کار قرار گیرد.

زرقانی با اشاره به میزان مصرف آب هر پالایشگاه تصریح کرد: در شرایطی که میانگین عمق آب‌های زیرزمینی ما به بیش از ۱۰۰ متر رسیده، قنات‌ها خشک‌شده و به دلیل وجود لایه‌های آبرفتی آب‌شور در زرقان در حال پیشروی است و از ۲۴ چشمه بمو تنها چند مورد آن آب دارد تأمین آب موردنیاز پالایشگاه که معادل یک شهر ۱۸۰ هزارنفری است غیرممکن می‌نماید.

وی افزود: امسال در زرقان به سبب جوابگو نبودن چاه‌های بمو از چاه‌های شمالی هم برای شرب استفاده شد که مردم طعم شوری آب را چشیدند و در حال حاضر با توجه به گاهش اراضی و باغات، عامل اصلی مصرف آب در زرقان، صنعت است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از زرقون - تاریخ انتشار : 11 شهریور 1394 www.zarghoon.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین