پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۳۹۴۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
حیاتی، مسئول راه اندازی پژوهشکده «فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی» گفت: یکی از اهداف اصلی این پژوهشکده جهت دهی طرح های پژوهشی اعضای هیئت علمی به موضوعات کاربردی سازی علوم انسانی است.
شعار سال :  پیرو بحث هایی که مدتی است درباره «کاربردی سازی علوم انسانی» انجام می شود، چندی پیش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشکده ای با عنوان «کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی» تاسیس کرد که البته بعد از مدتی عنوانش به «فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی» تغییر کرد. به بهانه تاسیس این پژوهشکده با زهرا حیاتی، مسئول راه اندازی پژوهشکده «فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی» گفتگو کردیم.

حیاتی در این باره  گفت: تعبیرهایی مانند کاربردی سازی، تجاری سازی و فناوری سازی در علوم انسانی از اتفاق جدیدی در نظام آموزشی جهان و ایران حکایت می کند و آن واداشتن علوم انسانی به پاسخگویی در برابر دولت است که به مثابه کارفرما نگران تناسب هزینه و دستاوردهای پژوهش است. مسئله کاربردی سازی علوم انسانی از یک سو با نگرانی جامعه دانشگاهی و محافل پژوهشی مواجه است که دغدغه جنبه معرفت افزایی علم را دارد و از سوی دیگر با نظام کارفرمایی دولت روبرو هست که معتقد است بخشی از نقش فعالیت های انجام گرفته در حوزه علوم انسانی باید معطوف به تولید کالا و خدمات باشد و به رفع مسائل و مشکلات جامعه بپردازد.

وی افزود: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان یک نهاد متولی امر پژوهش در قلمرو علوم انسانی در صدد بازتعریف و ساماندهی این جریان برآمد به همین سبب پیشنهاد تاسیس و راه اندازی پژوهشکده ای با عنوان «پژوهشکده کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی» مطرح شد و اقدامات اولیه از سال ۱۳۹۳ انجام شد. البته عنوان پژوهشکده با این اشکال مواجه شد که با عنوان پژوهشگاه همپوشانی بسیاری دارد به همین دلیل عنوان آن به «پژوهشکده فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی» تغییر کرد.

عضو شورای پژوهشی و شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشکده ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: دو هدف اصلی در برنامه های پژوهشکده دنبال می شود؛ نخست جهت دهی طرح های پژوهشی اعضای هیئت علمی به موضوعاتی که به کاربردی سازی علوم انسانی معطوف است و در نگاه کلان تر تعبیین مفهوم کاربردی سازی علوم انسانی در سطح ملی است. از مهمترین اقدامات پژوهشکده تصویب آئین نامه کاربردی سازی طرح های پژوهشی و ایجاد ارتباط با دستگاه های اجرایی و سیاستگذار در سطح کشور است.

مسئول راه اندازی پژوهشکده «فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی» در پایان گفت: یکی از اقدامات پژوهشکده فناوری‏ سازی در علوم انسانی و اجتماعی، برگزاری سلسله نشست‏های تخصصی و کارگاه‏های پژوهشی در زمینه تبیین مفاهیم، مؤلفه‏ ها و آسیب ‏های کاربردی ‏سازی علوم انسانی و اجتماعی است. تا کنون ده نشست برگزار شده و قرار است زین پس مشابه چنین نشست هایی در استان ها برگزار شود. اولین استانی که قرار است در آن نشست هایی با این موضوع برگزار شود هم استان گیلان است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5خرداد 1395 ، کدخبر: 3665864 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
United States
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
0
اگر اینطور بشه که طرح کلان ملی محقق میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین