پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۹۳۹۱
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
نشست همفکری و شناخت زمینه‌های مشترک همکاری بین «ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز» و «معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحققیات و فناوری»، چهارشنبه، دهم خردادماه، در دفتر معاونت فرهنگی وزارت علوم تشکیل شد. این نشست که با حضور دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، و مهندس سید محمدحسین سجادی نیری، رئیس ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز، تشکیل شد.

شعار سال : نشست همفکری و شناخت زمینه‌های مشترک همکاری بین «ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز» و «معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحققیات و فناوری»، چهارشنبه، دهم خردادماه، در دفتر معاونت فرهنگی وزارت علوم تشکیل شد. این نشست که با حضور دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، و مهندس سید محمدحسین سجادی نیری، رئیس ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز، تشکیل شد؛ اختصاصا زمینه های مشترک همکاری در موضوع «کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی» را در دستور کار داشت.

در ابتدای این نشست مهندس سجادی نیری به دستور کارِ ویژۀ ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز در بحث کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی پرداخت. ایشان، دستور کار اصلی ستاد یادشده را «ایجاد زیست بوم مناسب جهت تسهیل کارآفرینی در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی، هنری و فرهنگی» معرفی کردند و اقداماتی که در راستای ایجاد این زیست بوم صورت گرفته است را در دو محور «گفتمان سازی» و «ایجاد مراکز رشد» تشریح کردند.

**گفتمان سازی:

مهندس سجادی نیری با بیان این که «شاخص سنجش کاربردی سازی علوم انسانی، تعداد موارد موفق و میزان شغل ایجاد شده از طریق این علوم است»، دستور کار ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز را در وهلۀ نخست گفتمان سازی در خصوص ظرفیت های علوم انسانی در سه حوزۀ «فناورانه سازی علوم انسانی و اجتماعی»، «تجاری سازی علوم انسانی و اجتماعی» و «کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی» دانست. این ظرفیت ها قرار است نوع کاربرد علوم انسانی در سه حوزۀ پیش گفته را نشان دهند و در این زمینه تاکید بر معرفی نمونه های موفق اقتصادی در حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی است. در بحث گفتمان سازی از طریق معرفی نمونه های موفق، به «روایت موفقیت» پرداخته می شود تا از این طریق انگیزه بخشی به دانشجویان علوم انسانی و تحرک به سمت نسل سوم دانشگاه در این علوم اتفاق بیفتد.

**ایجاد مراکز رشد:

سجادی نیری اقدام دوم ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز را ایجاد مراکز رشد در حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی معرفی کردند. اولین مرکز رشد علوم انسانی کمتر از یک ماه پیش در دانشگاه علامه افتتاح شد که اکنون با 8 شرکت در حال فعالیت است. دانشگاه الزهرا نیز میزبان دومین مرکز رشد علوم انسانی کشور است که فعالیت های آن معطوف به حوزه های کارآفرینی در حوزۀ هنر است.

دبیر ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز ایجاد این مراکز رشد را گام عملی نخست در ایجاد زیست بوم کارآفرینی علوم انسانی خواند.

**فعال سازی ظرفیت های وزارت علوم برای علوم انسانی:

بخش دوم این نشست به راهکارهای عملیاتی تر زمینه های مشترک همکاری ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت. در این بخش دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، بر فعال سازی ظرفیت های متعدد وزارت علوم درخصوص موضوع کاربردی سازی علوم انسانی تاکید کردند.

دکتر هاشمی از میان ظرفیت های معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم «فعال سازی انجمن های دانشجویی به صورت جداگانه و همزمان از طریق اتحادیه های این انجمن ها» را تصریح کرد. همچنین بر پتانسیل نشریات تحت مجوز وزارت علوم جهت بسط گفتمان کاربردی سازی علوم انسانی اشاره کرد. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم فراخوان مدیران گروه آموزشی دانشگاه ها در رشته های مرتبط را نیز جزء برنامه های آتی این وزارتخانه برای تعمیق گفتمان کاربردی سازی علوم انسانی خواند.

در پایان این نشست اعضای حاضر در جلسه، مدیران معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر رحیم زاده، دکتر شالچی، دکتر ایرجی و دکتر کرمی؛ و همچنین دبیر کارگروه کاربردی سازی علوم انسانی ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز، دکتر حمید حیدری، ، به بررسی روش ها و مسیرهای اجرایی همکاری های مشترک میان دو سازمان پرداختند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از وبسایت فناوری فرهنگی، تاریخ انتشار: 13 خرداد 1396 ، کدخبر: 17312 ،www.fanafar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین