پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
در سال‌های نه چندان دور وقتی صحبت از سفر می‌شد نخستین چیزی که به خاطر می‌آمد هتل‌ها، تورهای مسافرتی و آژانس‌ها بود، اما چند سالی می‌شود که ذائقه گردشگری تغییر کرده است. این روزها مردم بیشتر تمایل دارند به جای تجربه تکراری در هتل‌ها برای یک بار هم که شده چند روزی را در اقامتگاه‌های بومگردی سپری کنند تا در کنار دیدن جاذبه‌های گردشگری و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم محلی هر منطقه؛ فارغ از زندگی روزمره و ماشینی، حس ایرانی زیستن به سبک سنتی را تجربه کنند.

شعار سال: در سال‌های نه چندان دور وقتی صحبت از سفر می‌شد نخستین چیزی که به خاطر می‌آمد هتل‌ها، تورهای مسافرتی و آژانس‌ها بود، اما چند سالی می‌شود که ذائقه گردشگری تغییر کرده است. این روزها مردم بیشتر تمایل دارند به جای تجربه تکراری در هتل‌ها برای یک بار هم که شده چند روزی را در اقامتگاه‌های بومگردی سپری کنند تا در کنار دیدن جاذبه‌های گردشگری و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم محلی هر منطقه؛ فارغ از زندگی روزمره و ماشینی، حس ایرانی زیستن به سبک سنتی را تجربه کنند. هر چند در حوزه بومگردی استان‌های کویری مانند اصفهان، کرمان و یزد پیشرو بوده‌اند، اما بدون شک در استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری، لرستان، کردستان، هرمزگان و... که اتفاقاً سفر به بیشتر آنها به قصد دیدار طبیعت، روستا و بافت‌های تاریخی انجام می‌شود نیز باید به توسعه اصولی واحدهای بومگردی توجه بیشتری شود.

مزیت‌های بومگردی برای روستاییان

«بهمن عسگری سوادجانی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در این خصوص در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت: سال گذشته این استان به علت وجود جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد به‌عنوان «پایتخت بومگردی و اکوتوریسم کشور» معرفی شد. به‌ دنبال این انتخاب مسئولان بخش‌های مختلف تلاش کردند تا در نوروز ۹۷ ظرفیت‌های بومگردی استان را تقویت کنند. در این راستا طی سال ۹۶، مجوز فعالیت ۲۰ اقامتگاه بومگردی در استان صادر شد که در نوروز امسال تمام این اقامتگاه‌ها فعال شده و میزبان مسافران بود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: در کنارتوسعه اقامتگاه‌های بومگردی در استان میراث فرهنگی برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، تفریحی و عملیات اجرایی 7 طرح گردشگری در شهرستان‌های سامان، بروجن و لردگان را نیز انجام داده است.

اشتغالزایی با توسعه واحد‌های بومگردی

عسگری سواد جانی با اشاره به اینکه جاذبه‌های طبیعی و زندگی عشایری برای گردشگرانی که به چهارمحال و بختیاری می‌آیند بیشترین جذابیت را دارد، گفت: بازگشت به روستاها همواره با ذات انسان‌ها هماهنگی داشته و فطرت آدمی به‌دنبال آن است از همین رو زندگی در طبیعت هر چند به اندازه چند روز گردشگران زیادی را راهی استان می‌کند. از سوی دیگر، معضل بیکاری که اغلب روستاها به آن گرفتار هستند نیز می‌تواند تا حد زیادی با توسعه بومگردی کاهش یابد. هر اقامتگاه بومگردی می‌تواند برای 5 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی کند. در اصل ایجاد این اقامتگاه‌ها می‌تواند در توسعه اشتغال و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و حتی مهاجرت معکوس و بازگشت دوباره به روستاها تأثیر چشمگیری داشته باشد. البته گردشگران نیز باید به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه محلی احترام بگذارند تا افراد محلی مشتاق به حضور گردشگران باشند.

مزیت‌های بومگردی باید برای روستاییان تبیین شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: کم بودن متقاضیان ایجاد طرح‌های گردشگری در استان از مشکلات این بخش است. افراد محلی به‌دلیل نداشتن تجربه کافی در زمینه گردشگری، از این طرح آن طور که باید استقبال نمی‌کنند. در نظر داریم، با برگزاری کلاس‌های توجیهی افراد بومی را با مزایای راه‌اندازی این اقامتگاه‌ها آشنا کنیم. وظیفه اصلی در اجرای طرح‌های گردشگری روستایی و توسعه واحد‌های بومگردی بر عهده جوامع محلی و روستاییان است. آنان باید مزیت‌های این نوع از گردشگری را درک کنند تا در توسعه آن سهیم شوند.

قرار دادن اطلاعات لازم در اختیار گردشگران

عسگری سواد جانی دسترسی به خدمات الکترونیک را از مهم‌ترین مسائل در زمینه معرفی واحد‌های بومگردی عنوان کرد و گفت: در این زمینه با مشارک متخصصان، اپلیکیشن (نرم افزار)«چهارمحال و بختیاری بهشت بومگردی» طراحی و آماده شده است. مسافران و گردشگران با استفاده از این اپلیکیشن براحتی می‌توانند اطلاعات لازم از جمله معرفی استان، شهرستان‌ها، موسیقی و تصاویر، اطلاعات سفر و مراکز اقامتی، نقشه راهنما، فروشگاه‌های صنایع دستی، مسیرهای گردشگری و دفاتر را در اختیار داشته باشند. افراد علاقه‌مند با مراجعه به سایت miraschb.ir می‌توانند این اپلیکیشن را روی تلفن همراه خود نصب کنند یا با استفاده از برنامه بارکدخوان(QR) آن را دریافت و برای کسب اطلاع و بازدید از اماکن مختلف تاریخی و گردشگری چهارمحال و بختیاری استفاده کنند.

حمایت از متقاضیان راه‌اندازی واحد‌های بومگردی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه محدودیتی از سوی این اداره در خصوص اخذ مجوز اقامتگاه‌های بومگردی وجود ندارد، تصریح کرد: متقاضیان طرح‌های اشتغال روستایی پس از اخذ مجوز لازم به منظور اعطای تسهیلات، به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد و تا راه‌اندازی نهایی حمایت کامل می‌شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار------، کدمطلب: 474198، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین