پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۹۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
سازماني كه تخصص و اخلاق حرفه‌اي نخستين خشت‌هاي بنيان آن است و خروجي آن بايد كيفيت در صنعت عظيم و اثربخش ساختمان باشد كه آسايش و آرامش جامعه و اشتغال طيف وسيعي از اجتماع وابسته به آن است، آيا در مسير هدف گام برداشته است؟ آيا ارتقاي جايگاه مهندسان در جامعه را كه از اهداف اصلي‌اش بوده، محقق كرده است؟

شعار سال: رونمايي از مدارك مجعول اعم از دانشگاهي، تحصيلي و هويتي و بعضا تخلفات، اگر با هدف روشنگري، شفافيت يا هر موردي از اين دست باشد، خيرخواهانه، مطلوب، پسنديده و از اهم وظايف مسئولان است ولي اگر با نيت سلبي و وسيله‌اي براي جريان‌سازي در مسير انتخابات تخصصي باشد، بهره‌جويي ابزاري براي نيل به مقصودي خواهد بود كه شبهه‌ناك مي‌نمايد كه آيا منافع و رانتي در پس اين انتخابات بوده است.براي دستيابي به جامعه‌اي پايدار، پايش مستمر و ترويج فرهنگ پرسشگري ضرورت دارد. نياز به حمايت از تشكل‌ها و گروه‌ها به عنوان بازوان پيشرفت امري بديهي است، اما فراهم‌نبودن بسترهاي تشکيلاتي- چه به لحاظ سيستم‌هاي اداري و حکومتي و چه زيرساخت‌هاي اجتماعي و فرهنگي و در راستاي تقويت و پويايي روح فعاليت‌هاي جمعي - طي طريق را با دشواري مواجه مي‌كند. بديهي است كه جمع‌گرايي و تکيه بر خرد جمعي از گام‌هاي طريق دموکراسي و عبور از فردمحوري است، آيا در اين خصوص تلاش مؤثري كرده‌ايم؟ خلق دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هاي سليقه‌اي كه در هر دوره از انتخابات با شيوه‌اي جديد رخ مي‌نمايد، آيا دربرگيرنده مصالح عمومي صنف مهندسي كه داعيه‌دار ثبات، نماد بلوغ تاريخي و تجربي و جامعه پيشرو است را در نظر مي‌گيرد؟ پايداري و ثبات، نتيجه وحدت رويه در تصميم‌گيري‌ها خواهد بود و از سازماني كه در اصول و رويه‌ها تغييرات فراوان دارد، چگونه انتظار تصميم‌گيري ميان‌مدت و بلند‌مدت مي‌توان داشت. به چه ترتيب مي‌توان راهبرد و راهكار ارائه كرد. بديهي است كه دامنه تغييرات با فاصله‌گرفتن از منبع لرزش بيشتر مي‌شود.شايد فساد، رانت‌خواري و اخلاق‌گريزي که نتيجه بي‌ثباتي و لرزش‌هاي مستمر در منبع سرچشمه است، قابل بررسي باشد.

گويا براي جمعي، حضور در هيئت‌مديره، هدف تعريف شده و كرسي مزبور، كليد دستيابي به اهداف غيرصنفي و پلكان توفيقات آتي در جغرافياي سياسي و اجتماعي است و ايشان از مقصود اصلي و كاربرد صحيح اين كرسي كه اهدافي صنفي را دنبال مي‌كند غافل شده‌اند.
شنيده‌ها و ديده‌ها گواه تعاملات پيچيده و كلان مادي در گروه‌هايي با اهداف ناصواب است. مبادله تعهدات نقدي براي تضمين سرسپردگي و كوشش براي تحقق منافع جمعي خاص در حال شكل‌گيري است.
انفعال كه بايد منكوب مهندسان باشد، در مناسبات اجتماعي و در افكار ايشان رسوخ كرده و در حال نهادينه‌شدن است و به سبب عدم آموزش فرهنگ مطالبه‌گري، التفاتي به آن نيست و گويا اميد بهبود شرايط از سوي ديگر ديوار آغاز مي‌شود.
نبايد اين بزنگاه حرفه‌اي با سكون و سكوت جامعه مهندسان موجبات گلايه حرفه‌اي آينده را خلق كند و در اين فرصت اندك مي‌توان با مشورت از همكاران و فعالان صنفي راه‌هاي شناسايي و انتخاب بهتر را برگزيد. شايد تشكل‌ها و گروه‌هاي موجود نيز كه در ابتداي راه بلوغ صنفي هستند، كمكي باشند. دانشگاهيان كه ضرورت مشاركت را به خوبي دريافته‌‌اند، ديگر گزينه براي مشورت و انتخاب خواهند بود.
آيا انتخابات نظام مهندسي، مهندسي مي‌شود؟ كه البته با مشاركت فعال اين اتفاق هرگز نخواهد افتاد.
بسان رود كه در نشيب دره سر به سنگ مي‌زند، رونده باش
اميد هيچ معجزي ز مرده نيست، زنده باش.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 10 مهر97، شماره: 3257


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین