پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
موضوع بودجه جشنواره‌های فجر به ویژه سه جشنواره بزرگ و مهم آن یعنی فیلم، تئاتر و موسیقی، دستمایه نقدها و تحلیل‌های بسیاری از رسانه‌ها در بسیاری از دوره‌ها بوده است. در چند سال اخیر رقم بودجه این جشنواره‌ها تا حدود قابل توجهی شفاف‌ شده است. اگرچه به نظر می‌رسد برخی از مدیران و برگزارکنندگان جشنواره‌ها رغبتی به اعلام بودجه ندارند اما پیگیری رسانه‌ها به نتیجه رسیده و در سال گذشته رقم بودجه این سه جشنواره معلوم شد. این اتفاق باعث شده تا برگزارکنندگان جشنواره‌ها دقت بیشتری در خرج کردن داشته باشند.

شعار سال: فیلم فجر: این جشنواره در سال ۹۶ حدود ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه داشت. این رقم برای برگزاری دو جشنواره ملی و بین‌المللی بود. از این مقدار بودجه حدود پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به جشنواره ملی اختصاص داشت و مابقی که پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود به حساب جشنواره بین‌المللی ریخته شد. نکته جالب آن بود که مجریان جشنواره ملی اعلام کردند در مصرف این مقدار بودجه توانسته‌اند بیش از یک میلیارد تومان صرفه‌جویی کنند. رمضانعلی حیدری معاون توسعه، مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی گفت که در این دوره،‌ چهار میلیارد و ۶۳۹ میلیون تومان هزینه شده و این کم شدن هزینه‌ها در جشنواره سی و ششم بی‌سابقه بوده است. سال ۹۵ مجموع هزینه‌های برگزاری دو جشنواره ملی و بین‌المللی فجر حدود ۱۹ میلیارد تومان گزارش شده است.

تئاتر فجر: اخیرا خبری درباره بودجه این جشنواره در چهار سال گذشته منتشر شد که جالب توجه بود. روابط عمومی وزارت ارشاد در بیانیه‌ای اعلام کرد برای برگزاری جشنواره‌ تئاتر فجر از سال‌های ۹۲ تا ۹۵ بالغ بر ۱۳میلیارد و ۷۵‌میلیون‌تومان خرج شده است؛ به عبارت دیگر در دوره سی‌و‌دوم دو میلیارد و ۴۴۸ میلیون تومان، در دوره سی‌‌و‌سوم دو میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان، در دوره سی و چهارم سه میلیارد و ۴۶۹ میلیون تومان و در دوره سی و پنجم چهار میلیارد و ۶۶۷ میلیون. سال ۹۵ وزیر وقت ارشاد گفت که بودجه تئاتر در سال ۹۶ باید دو برابر سال ۹۵ باشد. جالب این بود که بودجه جشنواره فجر در سال ۹۶ نه تنها افزایشی پیدا نکرد بلکه چند میلیونی هم کاهش داشت و به چهار میلیارد تومان رسید.

موسیقی فجر: در میان جشنواره‌های سه‌گانه فجر، موسیقی از همه کم‌نصیب‌تر است. به گفته شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر، بودجه امسال جشنواره۶۰‌درصد بودجه سال گذشته است. سال گذشته حمیدرضا نوربخش اعلام کرده بود که بودجه جشنواره یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است. این مقدار بودجه برای برگزاری یک جشنواره ملی، باورپذیر نیست. آن هم در رشته‌ای که کشورمان در آن استعدادها و توانمندی‌های بزرگی دارد. به هر حال چنان که گفته شده امسال بودجه جشنواره موسیقی فجر حدود یک میلیارد تومان است. این موضوع باعث شده تا وجهه بین‌المللی موسیقی فجر روز از پی روز کمرنگ‌تر شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 12 مهر97، شماره: 3447769


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین