پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴
15شهردار 15کلانشهر کشور در جلسه مشترک با دو وزیر و معاون اول رئیس‌جمهور مطالبات مالی شهرداری‌ها از دولت را مطرح کردند.

شعار سال: امسال با کاهش درآمد ناپایدار شهرداری‌ها از محل ساخت‌وساز و افزایش همزمان هزینه‌های مختلف نگهداری‌ شهر‌ها، مطالبات شهرداری‌ها از دولت اهمیت بیشتری پیدا کرده است اما این اهمیت به معنای دریافت سریع آنها نیست. از سوی دیگر بودجه کشور و بودجه شهرداری‌ها در مجلس و شورا‌های شهر در حال بررسی است و در همین مدت مدیران ارشد به‌دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای تأمین هزینه دستگاه‌های خود هستند. بیشتر وقت دیدار شهرداران با معاون اول رئیس‌جمهور نیز به همین موضوع اختصاص داشت.
شهردار تهران در ابتدای این نشست به چالش‌های عمده شهرداری‌ها پرداخت و افزود: شهرداری‌های کشور طبق قوانین و مقررات وضع‌شده همواره به‌صورت خودگردان و از محل عوارض و بهای خدمات دریافتی از شهروندان و برخی از پرداخت‌های انتقالی مشترک همچون ارزش‌افزوده و کمک‌های موردی دولت اداره می‌شوند و برای انجام مأموریت‌های خود نیاز به حمایت دولت دارند.
پیروز حناچی در بخشی از سخنان خود خواستار کمک به بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری و پرداخت سهم دولت در بخش حمل‌ونقل عمومی به شهرداری‌ها شد و افزود: هم‌اکنون اتوبوسرانی و مترو در کلانشهرها با یارانه اداره می‌شوند و برای تأمین اتوبوس و واگن و تجهیزات قطار شهری با کمبود‌هایی مواجه هستیم؛ به‌طوری که کلانشهرها هم‌اکنون به پنج هزار دستگاه اتوبوس شهری نیاز دارند.
تأکید حناچی بر موضوع توسعه حمل‌ونقل عمومی پس از آن صورت گرفت که شهرداران برای شرکت در این جلسه از دوچرخه به‌جای خودرو‌های اداری استفاده کردند و مسافت شهرداری تهران تا ساختمان پاستور را رکاب زدند.
رئیس مجمع شهرداران کلانشهرها تأمین قیر مورد نیاز برای آسفالت معابر کلانشهرها، موضوع پرداخت حقوق، ساماندهی و تغییر وضعیت نیروی انسانی و همچنین آموزش نیروهای متخصص آتش‌نشانی را از دیگر دغدغه‌های شهرداری‌های کلانشهرها عنوان کرد.
عضویت شهرداران در شورای معاونین برنامه‌ریزی استان‌ها همراه با حق رأی، عودت عوارض حاصل از مواد نفتی به شهرداری‌ها و حمایت دولت و بانک مرکزی از بانک شهر به‌عنوان اصلی‌ترین پشتوانه شهرداری‌ها از دیگر مواردی بود که شهردار تهران از معاون اول رئیس‌جمهور خواستار شد.

مشکلات حاشیه شهر
این دیدار با حضور وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مدیران سازمان امور مالیاتی برگزار شد و شهردار مشهد در پایان آن گفت: یکی از موضوعاتی که به‌صورت ویژه مطرح شد بحث مشکلات حاشیه شهر چند کلانشهر ازجمله مشهد بود که با توجه به دستوری که آقای جهانگیری در این خصوص داده‌اند و اهتمام وزیر راه و شهرسازی بازآفرینی شهری در حاشیه‌های شهر سرعت خواهد گرفت.
مشکلاتی درخصوص حاشیه شهر مشهد داریم که بخشی از آن باید در دولت از طریق سازمان برنامه و بودجه و بخشی دیگر نیز در بحث بازآفرینی شهری پیگیری و برطرف شود.
محمدرضا کلائی اظهار کرد: در کنار این مسائل فعال شدن کمیسیون شهرداری‌های کلانشهرها در دولت نیز مطرح شد که جمع‌بندی نهایی در مورد آن انجام و قرار شد سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز تمرکز بیشتری بر موضوعات مرتبط با حمل‌ونقل عمومی مانند حمل‌ونقل ریلی و خرید اتوبوس داشته باشد.
به گفته شهردار مشهد، موضوع دیگری که در نشست شهرداران کلانشهرها با معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شد، بودجه98 و ضمانت‌های بانکی تأمین مالی شهرداری‌ها بود که در این نشست مطرح و تصمیماتی درباره آن گرفته شد.


راهکارهای عملی
معاون اول رئیس‌جمهور در نشست با شهرداران کلانشهرهای کشور از آنان خواست در جلسات ادواری و مستمر خود، علاوه بر همفکری برای اداره امور جاری، راهکارهای عملی و راهگشا برای بهبود اداره شهرها تدوین و این پیشنهادها را به دولت ارائه کنند.
اسحاق جهانگیری همچنین حضور شهرداران مراکز استان‌ها در جلسات شورای معاونین استان را گامی مثبت در جهت کمک به مدیریت شهری برشمرد و افزود: حضور شهرداران مراکز استان‌ها در این جلسات می‌تواند به مشارکت شهرداری‌ها در بهبود اداره شهرهای استان‌های مختلف کشور کمک کرده و وزارت کشور این موضوع را از طریق استانداران پیگیری کند.
او تأکید کرد: خدماتی که شهرداری‌ها ارائه می‌کنند، تأثیر فراوانی در آرامش روانی جامعه دارد و این مسئولیتی مهم برای شهرداران است تا با خدمت‌رسانی و ایجاد رضایتمندی در مردم موجب نشاط و سرزندگی در جامعه شوند. مردم کشور روزهای دشواری را سپری می‌کنند و انتظار دارند مدیران و مسئولان کشور بتوانند گره‌ای از زندگی آنان باز کنند. در این شرایط، مدیران به‌رغم محدودیت منابع مالی باید با خلاقیت و نوآوری، موانع پیش‌رو را برطرف کرده و در جهت رضایتمندی مردم گام بردارند.
وزیر کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرهای کشور در حال گسترش بی‌رویه هستند و لازم است بر حاشیه شهرها نظارت و کنترل بیشتری صورت گیرد، گفت: ادامه این روند به افزایش ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌ها تبدیل می‌شود و اگر به این موضوعات رسیدگی نشود با انباشت نارضایتی مردم روبه‌رو خواهیم شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 25 بهمن 97، شماره: 47785


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین