پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۵۲۵۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
حادثه تلخ آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد هنوز بعد از گذشت هفت سال از خاطره‌ها پاک نشده است. داغی که بخاری‌های نفتی بر دل این دانش‌آموزان گذاشت، همچنان کابوس هر شب و روز آنهاست. با این همه قصه بخاری‌های نفتی مدارس همچنان ادامه دار است.

شعار سال: همین چند وقت پیش بود که عکس‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌شد که نشان می‌داد دانش‌آموزان یک مدرسه در این روزها و شب‌های سرد خود را با آتش‌ هیزم گرم می‌کنند. یا عکسی از دانش‌آموزان دختری منتشر شد که باگالن‌های نفت راهی مدرسه بودند تا کلاس درس خود را برای همان روز گرم نگه دارند.


این موضوعات البته از سوی مسئولان آموزش و پرورش هم پیگیری شد و حالا رئیس سازمان نوسازی مدارس خبر می‌دهد بخاری‌های نفتی از 24 هزار کلاس درس جمع‌آوری شده است.

آن‌طور که مهرالله رخشانی مهر  گفته است اکنون هیچ کلاسی بدون بخاری گازی در مناطقی که علمک گاز تا مدرسه کشیده شده است، وجود ندارد. روز پنجشنبه نیز وزیر آموزش و پرورش به همراه جمعی از مدیران راهی تبریز شدند تا مراسمی را به‌همین منظور برگزار کنند.

این مراسم در حالی برگزار شد که برخی از معلمان مناطق محروم می‌گویند هنوز در بسیاری از مدارس  وسایل گرمایشی وجود ندارد. عبید ملک ریسی، یکی از معلمان سیستانی در این باره می‌گوید: منطقه ما گازکشی نشده و علمک گازی هم به مدرسه نرسیده است بنابراین اکثر مدارس بخاری ندارند. در زمستان دمای هوا به 18 درجه زیر صفر هم می‌رسد و دانش‌آموزان مجبورند که سرما را تحمل کنند.

البته زنگ اول دانش‌آموزان را به حیاط مدرسه می‌بریم و زیر نور آفتاب می‌نشینند و ما تدریس می‌کنیم. او می‌گوید: از خیرین خواستیم تا در بحث سرمایشی و گرمایشی به مدارس این منطقه کمک کنند چرا که در زمستان و تابستان دانش‌آموزان شرایط بسیار ناخوشایندی دارند.

عادل برکم، یکی از معلمان یزد هم می‌گوید: «بسیاری از مدارس هنوز علمک گاز ندارند. باید مسئولان توضیح دهند که می‌خواهند برای این مدارس چه اقداماتی انجام دهند.برخی از مدارس اصلاً گازکشی نیستند وتعدادی هم برق هم ندارند.

مناطق محروم آموزشی مشکلات بسیاری دارند؛ از بخاری نفتی گرفته تا کلاس‌های خشتی و گلی.»

حسین سیستانی‌زاده، یکی از معلمان شهرستان جیرفت هم درباره مشکلات کلاسش می‌گوید: «ما مشکل بخاری نفتی نداریم. مسأله اصلی ما سرویس بهداشتی است. برخی از مدارس اصلاً سرویس بهداشتی ندارند.»

مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره جمع‌آوری بخاری‌های نفتی در مدارس می‌گوید: ما 24 هزار بخاری نفتی را در مدارسی که گازکشی شده و دارای علمک گاز بودند جمع‌آوری کردیم. ما در این سال‌ها چند حادثه تلخ آتش‌سوزی داشتیم و 7 سالی هم از آتش‌سوزی مدرسه شین آباد می‌گذرد. وضعیت سیستم‌های غیراستاندارد بررسی شد و ۳۶۰ هزار بخاری غیراستاندارد در کلاس‌های درس در آن مقطع وجود داشت.

با مصوبه مجلس بنا شد ۲۰ درصد از محل عوارض گاز برای استانداردسازی سیستم های گرمایشی اختصاص یابد و با شروع عملیات، شمار بخاری‌های غیراستاندارد تا سال ۹۷ به ۱۳۷ هزار مورد کاهش یافت. وی می‌افزاید: از ۱۳۷ هزار کلاس درس با سیستم گرمایشی غیراستاندارد با احتساب جمع‌آوری این ۲۴ هزار کلاس درس و دیگر اقدامات انجام شده خارج این طرح، به ۸۸ هزار کلاس درس دارای سیستم غیراستاندارد رسیده‌ایم.

به این معنا که از دی ماه سال گذشته تاکنون حدود ۴۸ هزار کلاس درس را به سیستم استاندارد مجهز کرده‌ایم. از ۸۸ هزار کلاس درس باقی مانده، ۲۵ هزار کلاس درس داریم که بخاری نفتی دارند و آن مناطق هنوز گازکشی نشده‌اند.

استانداردسازی سیستم گرمایشی این مدارس، هدف‌گذاری بعدی در فاز دوم است. بیشترین بخاری‌های  نفتی‌ موجود متعلق به سیستان و بلوچستان است چون هنوز مناطقی دارد که گازکشی نشده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 7 دی 98، کد مطلب: 24775: www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
0
مدیریت عالی بر آموزش و پرورش، واقعا ادم رو دیوانه می کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین