پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
عضو انجمن آمایش سرزمین ایران تغییر کابری زیباپارک کرمانشاه را خلاف قوانین شهری می‌داند و براین باور است که اگر اعضا شورای شهر کرمانشاه مدافع هویت ملی، دوستدار فرهنگ شهروندی و محیط زیست این شهر هستند، نباید اجازه بدهند که این شهر به سرنوشت شهرهایی همانند تهران، اصفهان و سایر بخش‌های کشور گرفتار شود و مجوز ساخت‌وساز در مناطق ممنوعه از جمله پارک‌ها و فضا سبز را ندهند.

شعار سال:عضو انجمن آمایش سرزمین ایران تغییر کابری زیباپارک کرمانشاه را خلاف قوانین شهری می‌داند و براین باور است که اگر اعضا شورای شهر کرمانشاه مدافع هویت ملی، دوستدار فرهنگ شهروندی و محیط زیست این شهر هستند، نباید اجازه بدهند که این شهر به سرنوشت شهرهایی همانند تهران، اصفهان و سایر بخش‌های کشور گرفتار شود و مجوز ساخت‌وساز در مناطق ممنوعه از جمله پارک‌ها و فضا سبز را ندهند. شورای شهر کرمانشاه در اسرع وقت به تصویب قانون ممنوعیت ساخت‌وساز پارک‌ها و حریم فضای سبز این شهر اقدام کند. مدیریت شهری نباید خودش را در مقابل مردم، نهادهای بالادستی و قوه قضائیه قرار دهد. موافقت احتمالی با تغییر کاربری زیباپارک کرمانشاه در کمیسیون ماده 5 کاملا غیرقانونی و با حفظ محیط زیست، اصول مصرح در قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی که هرگونه تخریب محیط زیست را ممنوع اعلام کرده، مغایر است.


شنیده‌ها حاکی از آن است که شهرداری کرمانشاه در صدد اجرا طرح ساخت‌ مکان تجاری در پلاک 67 بلوار شهید بهشتی در مجاورت زیباپارک و تصرف و تغییر کاربری بخشی از این پارک بوده. اما اداره کل راه وشهرسازی استان کرمانشاه در آذرماه 98 و ضمن رد این طرح و در پاسخ معاونت عمرانی استاندار کرمانشاه اعلام کرد که تبدیل فضا سبز موجود به ابنیه ومستحدثات علاوه بر عدم رعایت آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌ها و چالش کمبود سرانه خدمات عمومی محله محور، تبعات اجتماعی غیر قابل پیش‌بینی و نارضایتی ساکنان محل و عموم شهروندان را بدنبال خواهد داشت و قابل اقدام توسط کمیسیون ماده ۵ نبوده، ضمن آن‌که این طرح دارای نواقصی از جمله عدم ارائه فایل UTM (مختصات جغرافیایی محل)، عدم ارائه سند مالکیت محل مورد تقاضا، عدم جانمایی، تطبیق بر روی طرح تفضیلی و .. بوده است.

همچنین در متن نامه راه و شهرسازی استان کرمانشاه تحقق منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات مکرر ایشان در حفظ فضا سبز و جلوگیری از تبدیل فضا سبز به آهن و سیمان و فرمایشات مرتبط با محیط زیست در اسفند ۹۸ و عدم احراز ضرورت فنی تقاضا موضوع بند یک ماده ۴۹ آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌ها و عدم رعایت حقوق مکتسبه اهالی و پلاک‌های مجاور بند ۳ ماده ۴۹ آئین نامه را از جمله دلایل رد این طرح برشمرد.

مدیریت شهری کرمانشاه خود را در مقابل مردم و مراجع قضایی قرار ندهد

طرح تفصیلی کرمانشاه

مدیریت شهری کرمانشاه خود را در مقابل مردم و مراجع قضایی قرار ندهد

نقشه هوایی از زیباپارک

اما براساس اعلام منابع خبری، طرح تغییر کاربری و ساخت بنا تجاری در بخشی از زیباپارک این شهر با جدیت در دست پیگیری بوده و برای دریافت مجوز راهی کمیسیون ماده 5 است.

مدیریت شهری کرمانشاه خود را در مقابل مردم و مراجع قضایی قرار ندهد

محدوده هاشورزده برای تغیر کاربری زیباپارک مشخص شده

مدیریت شهری کرمانشاه خود را در مقابل مردم و مراجع قضایی قرار ندهد

مدیریت شهری کرمانشاه خود را در مقابل مردم و مراجع قضایی قرار ندهد

نرده‌کشی بخشی از زیباپارک برای تغییر کاربری و تخریب

لابی مدیریت شهر در خصوص زیباپارک کرمانشاه

در همین رابطه محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن آمایش سرزمین ایران ضمن اشاره به این‌که زیباپارک از جمله پارک‌های دیدنی شهر و سمبل و نماد شهری در بین مردم محلی و کل شهر شناخته شده، گفت: پارک‌ها به عنوان نمادهای شهری تبلور حاکمیت مردم، هویت ملی یکپارچگی و انسجام ملی بوده و اگر به دلایل مختلف در این فضاهای سبز تغییر کاربری تخریبی ایجاد شود به نوعی هویت ملی یکپارچگی از بین رفته در نتیجه تعامل اجتماعی و رفتارهای شهرندی هم کاهش پیدا می‌کند.

محبوب‌فر با اشاره به کمیسیون ماده 5 که به ریاست استاندار یا معاون عمرانی استانداری برگزاری می‌شود، اظهار کرد: طبق تعریف این کمیسیون شهرداری‌ها مکلفند که برنامه عملیاتی و عمرانی شهر را تهیه کنند، واحدهای مشخصی را برای تهیه نقشه‌های تفصیلی و تصویب قوانین بعدی به کمیسیون ماده 5 ارجاع دهد و در خصوص برنامه‌های عمرانی شهر اظهار نظر کنند.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران با انتقاد از اجرا طرح ساخت‌وساز تجاری در بخشی از زیباپارک و وجود لابی احتمالی در مدیریت شهری و رایزنی در این مورد، تاکید کرد: تغییر کاربری در کمیسیون ماده 5 کلا غیرقانونی بوده. نمونه‌های از این دست اتفاقات در شهرهای همچون تهران هم رخ داده که با اعتراض شهروندان و ورود دیوان عدالت اداری مساله مرتفع شد. براساس نظر دیوان عدالت اداری استفاده مجاز از پارک‌ها و فضا سبز بلامانع بوده اما صدور جواز ساختمان و جواز تجاری در فضا سبز شهری و پارک‌ها هیچ مجوز قانونی نخواهد داشت.

این کارشناس شهری با اعلام این‌که تغییر کاربری و شیوه بهره‌برداری از زمین و اراضی در طرح جامع شهر کرمانشاه پیش‌ببینی شده و این اقدام غیرقانونی مدیریت شهری کمترین جایگاهی در مقررات شهرسازی ندارد، تصریح کرد: فروش بخشی از زمین‌های پارک کرمانشاه به صورت تغییر کاربری و صدور مجوز ساخت‌وساز برای این پارک غیرقانونی بوده و این تغییر کاربری به هیچ عنوان مجاز نیست.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران در ادامه اضافه کرد: توصیه می‌کنم اگر اعضا شورای شهر کرمانشاه مدافع هویت ملی، دوستدار فرهنگ شهروندی و محیط زیست این شهر هستند، نباید اجازه بدهند که این شهر به سرنوشت شهرهایی همانند تهران، اصفهان و سایر بخش‌های کشور گرفتار شود و مجوز ساخت‌وساز در مناطق ممنوعه از جمله پارک‌ها و فضا سبز را ندهند. شورای شهر کرمانشاه در اسرع وقت به تصویب قانون ممنوعیت ساخت‌وساز پارک‌ها و حریم فضا سبز این شهر اقدام کند. مدیریت شهری نباید خودش را در مقابل مردم، نهادهای بالادستی و قوه قضائیه قرا دهد.

به گفته محبوب‌فر، این اقدام شهرداری که براساس اطلاعات و اخبار دریافتی مورد حمایت برخی از اعضا شورای شهر در کرمانشاه هم بوده، مغایر با سخنان مقام معظم رهبری در خصوص حفظ محیط زیست، عدم ساخت‌وساز در مناطق سبز و حریم کمربندهای سبز شهری بوده و موافقت احتمالی با تغییر کاربری زیباپارک کرمانشاه در کمیسیون ماده 5 کاملا غیرقانونی و با حفظ محیط زیست، اصول مصرح در قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی که هرگونه تخریب محیط زیست را ممنوع اعلام کرده، مغایر است.

محبوب‌فر ضمن تاکید براین‌که در صورت تائید این طرح در کمیسیون ماده 5 قطعا نهادهای بالادستی و مراجع قضائیه و حتی مردم و رسانه‌های مستقل به این مساله ورود پیدا خواهند کرد، گفت: مبادا پیگیری این طرح توسط مدیریت شهری با اهداف سوداگرانه مالی همسو باشد، چراکه این اقدام و دلیل اجرا این طرح و وجود تخلف احتمالی در پشت پرده دیر یا زود مشخص خواهد شد.

 زمین زیباپارک کرمانشاه از قبل از انقلاب به عنوان اراضی که شامل هیچ‌گونه تغییر کاربری می‌شده، مطرح بوده، و طی دوران بعد از انقلاب به توصیه شهروندان، اهالی محل و برخی از ارگان‌ها و سازمان‌های متعهد، این قطعه زمین با مساحت قابل توجه به یکی از فضاهای سبز شهری در کرمانشاه تبدیل شد و در کنار پارک‌های معلم، لاله و گل‌ها جز نمادها و هویت ملی شهری به‌شمار می‌رود و برای این‌که عنوان میراث فرهنگی و میراث طبیعی را با خود به یدک بکشد، قدمت لازم را دارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اسکان،تاریخ انتشار:5بهمن1398،کد خبر: 25321،eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین