پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
سوالی که امروز در ذهن افکارعمومی وجود دارد این است که آیا در وزارت جهادکشاورزی همچنان حسن روحانی رئیس جمهور بوده و وزارت تحت تسخیر سایه بنفش است؟ آیا کسانی که احتمالا به برنامه ها و اهداف این دولت اعتقاد قلبی و عملی نداشته و یا فاقد توانمندی های اثبات شده برای عهده داری وظایف هستند( بر اساس عملکرد گذشته) همچنان در عرصه های مختلف مدیریتی جولان خواهند داد؟ در زمان انتصاب محمدعلی نیکبخت هشدار داده شده یکی از پاشنه های آشیل ایشان تیم سازی هدایت شده در چند طیف زابلی های بخش کشاورزی ، همکاران سابق در رمان تصدی تعاون روستایی و معاونت وزارتخانه ، نمک گیری و دعوت از برخی افراد نظیر خاوازی ، وانهادن ساخت تیم توسط همین گروه عموما با گرایشات دولت اصلاحات خواهد بود. در همان دوران توصیه نموده بودیم که ایشان باید از توانمندی نیروهای شاخص در سایر تیم های فعال( رغیب تا از قبل از تصدی پست وزارت) بهره برداری نموده تا بتوان انتظار تحول در بخش کشاورزی را داشت. اما نتیجه کار متاسفانه شد،آنچه که بدان هشدار داده بودیم. حضور افرادی نظیر شاهرخ رمضان نژاد بعنوان سرپرست دفتر وزارتی معنایی جز کنار نهادن و نادیده گرفتن افراد توانمند و حاکمیت سایه بنفش نمی توانست داشته باشد. بر خود وظیفه می دانیم با توجه به شناختی که از تیم سازی های متمرکز و نمک گیر شده داریم، در خصوص رانت خواهی های خاص هشدار دهیم. دوستان حوزه نظارت و امنیت خوب می دانند از چه آفت و آسیبی صحبت می کنیم.

شعار سال : یکی از مهمترین مطالبات مردم و دلسوزان انقلاب از زمانی که دولت سیزدهم سکان امور اجرایی کشور را بدست گرفته است، تغییر و جابجایی بانیان وضع موجود با نیروهای توانمند، متخصص و دغدغه مند است و چندین بار هم رئیس جمهور در پاسخ به این مطالبه به حق افکارعمومی به صراحت تأکید کرده که از بانیان وضع موجود نباید استفاده شود اما با کمال تاسف با اینکه فعالیت‌های دولت سیزدهم نسبت به دولت گذشته، زمین تا آسمان فرق دارد و سطح کار و رویکردهای مردمی این دولت با دولت قبلی کاملا متفاوت است ولی متاسفانه برخی مدیران عالی دولت سیزدهم گویی هیچ باور و اعتقادی درباره تغییر و جابجایی مدیران کلیدی دولت روحانی ندارند،‌ بلکه در مواردی شاهد ارتقای مدیریتی آنها نیز هستیم.

آیا در وزارت جهاد کشاورزی همچنان سایه بنفش رئیس جمهور است؟ +تیم سازی نیکبخت (وزیر جهادکشاورزی) نیازمند بازنگری اساسی

اخباری که این روزها در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود حاکی از آنست که در برخی از وزارتخانه ها، کسانی که در شکل‌گیری وضع موجود اثرگذار و تصمیم‌گیر بودند و به تعبیری بانیان وضع موجود، همچنان و هنوز بر سر کار هستند و بعضا حتی به نوعی با تغییر سایه رنگ از بنفش به سبز، اعتماد مدیر بالا دستی را جلب کرده و ارتقاء نیز پیدا کرده اند. در همین راستا اخیرا انتصاب حیرت انگیزی رخ داد و آقای خاوازی وزیر جهادکشاورزی حسن روحانی بعنوان قائم مقام وزیر و معاون برنامه ریزی وزارتخانه منصوب شد. این اقدام وزیر جهاد کشاورزی (نیکبخت) نه تنها آب سردی بر انتظار و امید افکارعمومی در اصلاح ساختار و عملکردهای گذشته بود بلکه به نوعی وجود تعمد در عدم جابجایی و استفاده از برخی مدیران دوره گذشته را به ذهن متبادر می کند که البته نتیجه ای جز ناامیدی بدنه اجتماعی دولت مر دمی ندارد. در شرایطی که کشور با چالش های اقتصادی عدیده ای مواجه است و مهار فشارهای معیشتی بجا مانده ، نیازمند بکارگیری نیروهای توانمند و متعهد است، این انتصاب عجیب و غریب، واکنش های منفی در بین افکارعمومی و رسانه ها داشته است و فعالان شبکه های اجتماعی بصورت گسترده ، اعتراض و نارضایتی خود را منتشر کرده اند. شاید در توجیه این انتصاب گفته شود که برایشان نگاه فراجناحی و داشتن تخصص و تجربه مهم بوده که مرور کوتاهی به دوره عملکرد جناب خاوازی در سمت وزیر جهادکشاورزی و سوءمدیریت وی در بخش های مختلف از بحران تولید مرغ تا وضعیت نامناسب تولید گندم و نارضایتی شدید گندم کاران و کشاورزان، ناتوانی در جلوگیری از صید ترال، تا مشکلات عدیده در دانه های روغنی و … پوچ بودن این ادعا را اثبات می کند تا آنجا که حتی خود اصلاح طلب ها هم در صلاحیت ایشان تردید جدی داشتند. نگاهی به سخنان محمود صادقی نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در رد تجربه و تخصص خاوازی خالی از لطف نیست. وی گفته است:‌ «در بیوگرافی و سابقه اجرایی آقای خاوازی اغراق شده است به طوری که عنوان شده وی مجری و مشاور ۱۰۰ طرح کشاورزی بوده است؛ فصول کشاورزی ما کوتاه است و وی هم فردی جوان بوده و مشخص نیست که چگونه وی در این طرح‌ها مشارکت کرده است. چاپ ۱۵۰ مقاله بعد از فارغ‌التحصیلی وی در بیوگرافی ایشان عنوان شده که کار بسیار سختی است من دانشگاهی هستم و مشخص نیست وی چگونه این کار را کرده است؟ صادقی می افزاید: من از همکاران دانشگاهی برای نقد برنامه خاوازی درخواست کردم که به نظر می‌رسد جامعه علمی شما را شایسته تصدی گری وزارتخانه جهاد کشاورزی نمی‌دانند؛ چرا که شما تجربه کمی دارید مدت کوتاهی معاون وزیر بودید و مدت کوتاه دیگری رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک. صرف این که مدیر گروه علمی بودید برای تصدی وزارت خانه جهاد کشاورزی کافی نیست.»

لازم به یادآوری است زمانی که آقای محمدعلی نیکبخت بعنوان یکی از مدیران باسابقه وزارت جهادکشاورزی ، بعنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد عده ای دغدغه و نگرانی داشتند که بخاطر مسئولیت ایشان در دوره گذشته و ارادتش به حجتی و خاوازی همچنان رویکردهای دولت سابق بر این وزارتخانه ادامه داشته باشد اما با توجه به سوابق وی در جهادسازندگی و اینکه اولین وزیری بود که از استان محروم سیستان و بلوچستان معرفی شده بود به وی اعتماد شد و این امیدواری وجود داشت که با حضور شان رویکردهای تخصصی و مدیریتی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برجسته شود اما تصمیم وی در استفاده از نیروهای سیاسی دوره گذشته،‌ برخلاف این انتظار بوده است.

البته وزیر جهاد کشاورزی پیش از این نیز به رغم هشدار رسانه ها و افشای سوابق و رفتارهای تند سیاسی و حزبی فردی همچون شاهرخ رمضان‌نژاد، وی را به عنوان سرپرست حوزه وزارتی وزارت جهاد کشاورزی منصوب کرد و عملا پای مدیران سیاسی و ناکارآمد دولت گذشته را به این وزارتخانه راهبردی باز کرده بود. بر اساس گزارشی که در این خصوص منتشر شده بود، شاهرخ رمضان نژاد با توجه به سابقه ای که از وی وجود دارد فعالیت سیاسی اش را از دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و بعنوان عضو مرکزی و سخنگوی جبهه‌ اصلاح طلبان (مدافعین نهادهای مدنی) آغاز کرده است و در همان ایام در مصاحبه و بیانیه های تند با تاكید بر مواضع و دیدگاه‌های جبهه متبوع خود بر تداوم و تعمیق اصلاحات و فراگیر نمودن آن در همه اركان حاكمیت تاکید می کند و حتی ملاحظات رئیس جمهور وقت در انتخاب برخی وزرای کابینه را غیر قابل قبول دانسته و خطاب به خاتمی می گوید؛ مسوولیت رییس جمهور در انتخاب یك كابینه مقتدر و همراه و مفید به حال اصلاحات بسیار حساس است و خاتمی باید با اتكا بر آرای مردم و مطابق خواست و رای مردم كابینه‌ای مردمسالار را برگزیند. (۱۰ مرداد ۸۰)
همچنین درخصوص عملکرد رمضان نژاد نکته مبهمی نیز در کارنامه اجرایی وی اشاره شده بود و آن انتشار اخباری مبنی بر واریز مبالغ میلیاردی به حساب همسر ایشان در رسانه ها است که به رغم پیگیری های انجام شده خبری مبنی بر تایید و تکذیب آن و شفاف سازی وجود ندارد. ‎در همین حال برومند سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی دولت گذشته نیز که پس از چندی به عنوان معاون باغبانی وزیر انتخاب شده بود همچنان در این مسند باقی مانده و آقای مهاجر مدیرکل دانه های روغنی در دولت قبل حتی با ارتقاء رتبه در جایگاه معاونت زراعت نشسته است تا عملا حال و هوای وزارتخانه همان وضعیت دولت روحانی باشد! بماند که برخی مدیران استانی دولت گذشته هم در جهاد کشاورزی یا ابقا شدند و یا ارتقا پیدا کرده اند.

نکته جالب و قابل تامل اینجاست که سایت حامی روحانی (خبرآنلاین) که تحت مدیریت معاون سابق دفتر وی اداره می شود و براساس گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم در همین مدت ۲ سال گذشته بیش از ۴ میلیارد تومان یارانه مستقیم نقدی از این دولت دریافت کرده، انتقاد برخی رسانه ها از رویکرد وزیر جهادکشاورزی را برنتابیده و آنرا بعنوان «عصبانیت شدید روزنامه اصولگرا از انتصاب وزیر روحانی به عنوان قائم مقام وزیر رئیسی» پوشش داده است.

بهتر است بررسی شود علت این همه همپوشانی و حمایت رسانه های وابسته به جریان خاتمی و روحانی از عناصر وابسته به این جریان در پست های مختلف مدیریتی چیست و چقدر از نابسامانی هایی که در این مدت به رغم تاکید آیت الله رئیسی در ساماندهی و کنترل قیمت کالاهای اساسی از مرغ و تخم مرغ و گوشت تا سیب زمینی و پیاز وجود داشته، بخاطر تعلل در تصمیم گیری و یا احیانا سنگ اندازی و مانع تراشی این گونه مدیران بوده است؟

و در نهایت سوالی که امروز در ذهن افکارعمومی و حامیان گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد این است که آیا در وزارت جهادکشاورزی همچنان حسن روحانی رئیس جمهور است؟ و آیا کسانی که به برنامه ها و اهداف این دولت اعتقاد قلبی و عملی ندارند همچنان در عرصه های مختلف مدیریتی جولان خواهند داد؟

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص ،برگرفته از سایت صدای اول. کد خبر: 3499. تاریخ انتشار دهم آبان ماه 1402. https://sedayeaval.ir. 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین