پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند در سطح جامعه، گفت: یک سایت ملی برای مدیریت پسماند در کشور ایجاد شده است.

شعار سال: دکتر معصومه ابتکار در جمع اعضای شورای اداری، دانشگاهیان و مسئولان شهرستان ملایر، با تأکید بر اینکه باید زباله های شهری و روستایی به خوبی مدیریت شود، افزود: بسیاری از بخش های زباله ها قابل بازیافت است به طوری که همه چیز باید به چرخه طبیعت یا چرخه اقنصاد بازگردد و نباید اجازه دهیم پسماند یا زباله‌ای در طبیعت باقی بماند.

وی با بیان اینکه یکی از گرفتاری ها بزرگی که دنیا را تکان داده است، هدررفت غذا از مزرعه تا سفره افراد است، اظهار کرد: متأسفانه در ایران 30 درصد غذای تولیدی اسراف می شود که زنگ خطری جدی برای همه ماست.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه سمن ها، نهادها و تشکل های اجتماعی می توانند در این زمینه آموزش های لازم را بدهند و مثمرثمر باشند، خاطرنشان کرد: در همین راستا تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم امضا و دستورالعمل محیط زیست به کلیه مدارس کشور ارسال شد.

وی به امضای تفاهم نامه مدیریت سبز با حوزه های علمیه خواهران و دانشگاه های سراسر کشور اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه دانشگاه ملی ملایر در این حوزه در سطح کشور پیشگام است.

ابتکار با تأکید بر اینکه هر حرکتی در حوزه محیط زیست باید مبتنی بر دانش باشد، عنوان کرد: در طول عمر 3.5 ساله دولت یازدهم، اقدامات خوب وزارتخانه های مرتبط با طرح های توسعه سبب شد در بسیاری از زمینه ها تغییرات مثبت و روبه رشدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مولفه اصلی در بحث موفقیت، مشارکت عمومی است، ادامه داد: نهادهای مدنی و تشکل ها در کنار شوراهای اسلامی شهرها و روستاها می توانند در حفظ محیط زیست بسیار مهم باشند.

ابتکار به امضای تفاهم نامه با شورای عالی استان ها در همین زمینه اشاره و اظهار کرد: این تفاهم نامه در راستای شاخص های مدیریت شهری در حفظ محیط زیست بود.

رئیس سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مباحث محیط زیست مستقیما با مردم در ارتباط است و تک تک آحاد ملت در حفظ محیط زیست دخیل هستند، یادآورشد: ما چند روز پیش خوزستان بودیم و گزارش مبسوطی از مشکلات ایجاد شده را به رئیس جمهور ارائه دادیم.

ابتکار با اشاره به دستور اکید رئیس جمهور به وزیر جهاد کشاورزی و معاون اول خود، افزود: مساله خوزستان برای دولت در اولویت قرار دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه مدیریت محیط زیست توسط مقام معظم رهبری نشان از اهمیت این موضوع است، ادامه داد: در جلب مشارکت عمومی و اجرا و عملیاتی کردن این قوانین مجلس شورای اسلامی و تمامی مسئولان موظف هستند.

*7 لایحه محیط زیستی در دستور کار مجلس

ابتکار به در دستور کار بودن هفت لایحه محیط زیستی در مجلس اشاره و اظهار کرد: لایحه هوای پاک و تالاب ها جزء مهمترین این لوایح است.

وی به جایگاه ویژه تالاب آق گل ملایر و ارزشمند بودن این تالاب برای محیط زیست اشاره و خاطرنشان کرد: حفظ و رفع مشکل این تالاب در دستور کار ما قرار دارد به طوری که برای ماندگاری این تالاب، یک شهر جدید ملایر با نظر هیئت دولت به نام اسلامشهر آق گل نامگذاری شد.

ابتکار یادآورشد: تالاب آق گل ملایر شامل گونه های بی نطیر طبیعی است که به عنوان یک ثروت ارزشمند به حساب می آیند و باید حفظ شوند.

* طبیعت یک امانت الهی است

ابتکار با بیان اینکه طبیعت یک امانت الهی است، عنوان کرد: دستور و سفارش مراجع عظام تقلید این است که همگی باید مراقب باشیم تا مبادا با تخریب و ایجاد آلودگی در محیط زیست به این امانت و ودیعه الهی خیانت نشود.

وی نسبت به رهاسازی زباله ها در طبیعت، عدم بازیافت آنها، رهاسازی فاضلاب ها و ایجاد مشکلات تنفسی در شهرهای بزرگ به واسطه افزایش آلاینده های محیطی و وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت: فعالیت های صنعتی به واسطه ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و رشد افتصادی و افزایش تولید، مفید و مورد نیاز هستند اما به واسطه آلودگی محیط زیست هزینه های سنگینی در زمینه درمان بر دولت وارد می شود.

وی با بیان اینکه همه آحاد مردم در زمینه حفظ محیط زیست وظیفه ای جهانی دارند، ادامه داد: بشر امروز به واسطه مصرف گرایی و زیاده خواهی، کره زمین را با 2 تهدید جدی جنگ و تخریب و نابودی محیط زیست مواجه کرده است.

ابتکار بر لزوم اصلاح الگوی مصرف در سطح جامعه تأکید کرد و افزود: در نقاط مختلف ایران در زمینه هدررفت آب شرب و کشاورزی و آلودگی منابع آب، کاهش سفره های آب زیر زمینی و ... با آسیب جدی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی ایرانیان در مصارف خانگی و صنعتی 5 برابر سایر کشورهاست، گفت: انرژی یک کالای ارزشمند است که اگر بهینه مصرف نشود، آلودگی ها فراوانی به دنبال دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دنیا به علت گازهای گلخانه ای به سمت گرمایش می رود، افزود: گرمایش سبب ایجاد آسیب جدی به کره زمین می شود بنابراین باید با الگوی مصرف مناسب و استفاده از انرژی خورشیدی در زمینه کاهش مصرف منابع انرژی فسیلی گام برداریم.

گفتنی است: در این جلسه از اعضای 50 نفری انجمن مردم نهاد افیام که در زمینه محیط زیست فعال هستند تقدیر شد، همچنین با اهدای هدیه ای از سوی ابتکار به فرزند محیط بان "عبدالله یاری" که در 13 مرداد ماه سال 1391 در منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر به مقام شهادت نائل آمده بود، از خدمات این شهید تجلیل شد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اعتدال، تاریخ انتشار: 3 اسفند 1395، کد مطلب: ۱۶۴۵۶۷:www. etedaal.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین