پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
شهرداری‌ها در کرمان، اصفهان‌، کرج، اهواز، بندرعباس و تبریز در آستانه تغییرات مدیریتی هستند به جز تهران، قم و مشهد هنوز مشخص نیست که سکان مدیریت شهرهای ایران به دست چه کسانی خواهد بود.
شعارسال: به جز تهران، قم و مشهد هنوز مشخص نیست که سکان مدیریت شهرهای ایران به دست چه کسانی خواهد بود.

چهار روز تا آغاز به کار شورای شهر پنجم فرصت باقی مانده است اما هنوز در بسیاری از شهرها به جز تهران، قم و مشهد شهردار مشخص نشده است.

بعد از رای‌گیری و مشخص شدن اعضای جدید شوراهای شهر و روستا، انتخاب شهردار مهم‌ترین رویداد در مدیریت شهری به حساب می‌آید. شهردار توسط اعضای شورای شهر که منتخب مردم هستند، طی ساز و کاری انتخاب و به وزارت کشور معرفی می‌شود تا به صورت قانونی مدیریت شهر به شهردار سپرده شود. ساز و کاری که تقریبا زمان چشم‌گیری نزدیک به ۲ ماه را می‌طلبد و شاید به همین دلیل باشد که سایر شهرهای هنوز نتوانسته‌اند شهردار خود را انتخاب کنند.

براساس آنچه که الویری، رئیس سنی شورای پنجم گفته است: برای انتخاب شهردار ابتدا اعضای شورای شهر مشخصات عمومی نامزدهای شهرداری تهران را به تصویب رسانده‌اند. بعد از آن هر عضو سه نفر کاندید را به شورا معرفی کرده تا در مرحله بعد با راگیری مخفی در جلسه علنی کاندید‌هایی که قادر به کسب حداقل ۵ رای اعضا شده‌اند، مشخص شوند. به دنبال آن با رای گیری مخفی در شورا ۵ نفر اول که حائز بیشترین رای شده‌اند، مشخص و تفاهم نامه‌ای به ۵ نامزد منتخب ارائه شده است. کاندیداهایی که تفاهم‌نامه را با شورای امضا کرده‌اند برنامه‌های خود را ارائه دادند. بعد از ارائه برنامه کاندیدها در جمع شورا رای‌گیری مخفی انجام شده تا دو نفر از میان آنها انتخاب شوند. مجددا کاندیدها در صحن شورا برنامه خود را ارائه دادند تا در آخر یک نفر به عنوان کاندید نهایی شهرداری انتخاب شود. این ساز و کاری بود که شورای شهر تهران برای انتخاب شهرداری پشت سر گذاشتند تا در آخر با انصراف الهه کولایی در زمان رای‌گیری برای انتخاب گزینه نهایی محمدعلی نجفی با اکثریت آرا، گزینه نهایی شهردار تهران شد. گزینه نهایی شهرداری تهران حالا منتظر آن است تا پس از تشکیل شورای شهر در اول شهریور و پس از سوگند اعضای شورای شهر، انتخاب رییس و هیات رییسه شورا و رای گیری رسمی در صحن علنی شورای شهر به وزارت کشور معرفی می‌شود.

* معاون کرباسچی، شهردار مشهد شد

در آخرین جلسه انتخاب شهردار مشهد که روز سه‌شنبه 24 مردادماه به صورت علنی با حضور اعضای پنجم شورای شهر برگزار شد، از میان دو کاندیدا نهایی یعنی غلامرضا انصاری و قاسم تقی‌زاده خامسی، خامسی با ۱۵ رای به عنوان شهردار مشهد انتخاب شد و غلامرضا انصاری از فرآیند انتخابات انصراف داد. قاسم تقی‌زاده خامسی که پیش از این مشاور اتاق بازرگانی تهران بود، متولد مشهد و دارای مدرک کارشناسی ارشد عمران است، تقی‌زاده خامسی متولد سال ۱۳۳۶ در مشهد است و ۴۰ سال از عمر خود را نیز در این شهر گذرانده‌است. او در سال‌های ۶۶ تا ۷۱ معاون فنی و عمران استانداری خراسان بزرگ بوده‌است و در دوره شهرداری غلامحسین کرباسچی در تهران، در سه حوزه معاونت خدمات شهری، معاونت فنی و عمران و معاونت شهرسازی، همراه او بوده‌است.

* شهردار قم ابقا شد

قم سومین شهری است که اعضای شورای شهرش سرنوشت ۴ سال مدیریت شهری‌اش را مشخص کرده‌اند. پنجشنبه ۲۶ مرداد ماه اعضای شورای شهر قم در آخرین جلسه تعیین شهردار مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار سابق قم را با 13 رأی قاطع از سوی شورای پنجم شهر قم به عنوان شهردار قم ابقاء شد.

* انتخاب شهردار اصفهان به نیمه راه رسیده

روند انتخاب شهردار در اصفهان به نیمه رسیده است. تا روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه اعضای این شورا پس از رایزنی و شنیدن برنامه‌های مختلف کاندیداها هشت نفر را به عنوان گزینه‌های نهایی انتخاب کردند. سیدمهدی ابطحی، مهدی جمالی‌نژاد، علی جوادی، سید محمود حسینی، سید رضا عقدایی، مهدی فاتحی، حجت الله میرزایی، قدرت الله نوروزی، هشت نفری هستند که توسط شورای شهر اصفهان برای سمت شهردار اصفهان از میان ۱۶ نفر اولیه انتخاب شده بودند. البته از میان این هشت نفر، چهار نفر از جمله مهدی جمالی نژاد شهردار فعلی اصفهان، سید محمود حسینی، حجت الله میرزایی، معاون اقتصادی وزیر کار و علی جوادی انصراف خودشان را از کاندیداتوری برای دوره بعدی شهرداری اصفهان اعلام کرد. حالا تنها ۴ نفر دیگر یعنی سیدمهدی ابطحی، مهدی فاتحی، سیدرضا عقدایی و قدرت‌الله نوروزی باقی‌مانده تا از میان آنها دو گزینه انتخاب و در نهایت براساس گفته فتح‌الله معین، رئيس موقت شورای شهر پنجم اصفهان در ابتدای شهریورماه، شهردار منتخب اصفهان معرفی شود.

* کرمان در تب و تاب انتخاب شهردار از میان گزینه‌های بازنشسته

انتخاب شهردار در کرمان شاید کمی‌ سخت‌تر از سایر کلان‌شهرهای دیگر ایران باشد چرا که شهر کرمان هنوز در تکاپوی توسعه و درگیر بناهایی نیمه ساخته‌ای است که بعضا برخی از آنها در بافت تاریخی شهر قرار دارد و انتقاد دوست‌داران میراث را به همراه داشته است. با این حال شورای شهر جوان کرمان سعی کرده‌اند از میان ۲۶ کاندیدایی که برای شهرداری کرمان مطرح بوده به ترتیب در ابتدا ۱۰ کاندیدا را که حائز بیشترین رأی بودند انتخاب و ۱۶نفر را حذف کنند. اعضای این شورا در جلسه بعدی خود که ۲۶ مرداد ماه برگزار شده از میان ۱۰ نفر، ۸ نفر از جمله علی بهرامی، محسن پوراسماعیلی، منصور کمالی، محمدتقی بختیاری، محمد سام، مهران عالم زاده، دادخدا غضنفری و محمدجواد فدایی را به عنوان گزینه‌های شهرداری انتخاب کرده‌اند تا در جلسات بعدی برنامه‌ها و سوابق کاریشان را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند. با این حال به نظر می‌رسد که کرمان نتواند شهردار خود را تا پیش از آغاز شورای شهر پنجم بشناسد. علی‌اکبر مشرفی، عضو شورای شهر پنجم کرمان در این باره گفته است که «سعی داریم زودتر شهردار کرمان را انتخاب کنیم و تلاش می‌کنیم شهردار را براساس توانایی و کاآمدی انتخاب کنیم که ممکن است انتخاب شهردار با تاخیر صورت گیرد. نامزدهای تصدی پست شهرداری باید برنامه های خود را در شورای شهر بیان کنند تا اعضای شورای شهر بهترین را انتخاب کنند.»

* شهردار کرج چه کسی خواهد بود؟

کرج نزدیک‌ترین شهر به تهران هنوز نمی‌داند که چه کسی سکان مدیریتش را به دست می‌گیرد. طبق آخرین اخبار قرار است امروز یعنی ۲۸ مردادماه اعضای شورای شهر کرج گزینه‌ نهایی شهرداری را از میان ۵ نفر باقی‌ مانده مشخص کنند و نام کاندید نهایی شهرداری کرج را معرفی کنند. در جلسه‌ای که اعضای شورای شهر کرج در ۲۶ مرداد ماه برگزار کردند علی مقدس زاده، محسن صادق، اصغر نصیری، مصطفی سلیمی و علی نوذرپور را به عنوان ۵ کاندیدای شهرداری کرج معرفی کردند.

* انتخاب شهردار اهواز از میان گزینه‌های غیر بومی

اهواز یکی از شهرهایی است که به نظر می‌رسد شهردار خود را از میان گزینه‌های غیر بومی انتخاب کند. گرچه اعضای شورای شهر اهواز گفته‌اند که علاقه‌مندند که شهردار را از میان گزینه‌های بومی برگزینند اما اعضای شورای پنجم در جریان انتخاب شهردار از میان گزینه‌های مدنظر شورا برای پست شهرداری تاکنون از آقایان مهدی جمالی‌نژاد شهردار فعلی اصفهان، سیدکریم حسینی معاون اسبق استانداری خوزستان، محمودرضا شیرازی شهردار سابق آبادان و محمدعلی دوایی‌فر شهردار سابق دزفول که برای قرار گرفتن در این فرآیند ارزیابی موافقت خود را اعلام کرده بودند، مصاحبه کرده‌اند. جاسم موسی‌زاده، عضو شورای شهر پنجم اهواز در این باره گفته است: هرچند احترام خاصی برای گزینه‌های بومی قائل و معتقد هستیم سرمایه ما نخبگان و جوانان اهوازی هستند، اما در تعیین گزینه‌ها نگاه کشوری داشتیم و سعی کردیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. البته در حال حاضر آمار گزینه‌های بومی به مراتب بیشتر از گزینه‌های غیر بومی است.

* راه طولانی شهر رشت تا انتخاب شهردار

به نظر می‌رسد شهر رشت راه طولانی را در پیش دارد تا شهردار خود را پیدا کند. فرآیند انتخاب شهردار در رشت به طور رسمی از ۲۶ مرداد ماه کار خود را بررسی ۳۰ کاندید برای پست شهرداری آغاز کرده است. هرچند تا کنون اطلاع زیادی درباره ادامه روند انتخاب گزینه نهایی شهرداری در دست نیست ولی به نظر می‌رسد تا آغاز شورای شهر پنجم این کار به سرانجام نرسد.

* شورای شهر ۹ نفره بوشهر به دنبال شهردار

بوشهر یکی دیگر از شهرهایی است که هنوز در پی انتخاب شهردار است. انتخابی که آنقدرها هم کار ساده‌ای نیست چرا که براساس آن چه در خبرها آمده انتخاب از بین یک یا دو گزینه نیست. آن طور که عبدالخالق برزگرزاده، رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر گفته: هر یک از اعضای این شورای ۹ نفره می‌توانند ۲ گزینه برای پست شهرداری بوشهر معرفی کنند که سرآخر اعضای شورای شهر می‌توانند ۱۸ نفر برای انتخاب گزینه شهردار بوشهر به شورا معرفی کنند. بر اساس آخرین اطلاعات کسب شده اما به جای ۱۸ نفر اعضای شورای شهر ۱۰ گزینه را برای تصدی پست شهردار بوشهر معرفی کردند. غلامعلی میگلی‌نژاد شهردار فعلی بوشهر، مسعود شکوهی عضو شورای سوم شهر بوشهر، فضل‌الله توسلی شهردار سابق بوشهر، مسعود نصوری مدیرعامل فعلی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر، امان‌الله شجاعی عضو شورای شهر سوم بوشهر و رئیس سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر، حمید پورحیدر نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی استان بوشهر، نبی دهقان، علی یاسین، فرشاد فرزین و احمد جعفری نسب گزینه‌های تصدی پست شهرداری بوشهر بودند که در جلسه گذشته انتخاب شهردار ۴ نفر از میان آنها برای تصدی شهرداری باقی مانده‌اند. میگلی نژاد، شجاعی، جعفری نسب و مهرپویا این ۴ گزینه پست شهرداری بوشهر هستند که باید در نهایت اعضای شورای شهر به اجماع بر سر انتخاب یک نفر برسند. از آنجایی که شورای شهر پنجم بوشهر ۱۲ شهریور کار رسمی خود را آغاز می‌کند، شهر بوشهر همچنان وقت اندکی برای انتخاب شهردار خود دارد.

* انتخاب شهردار بندرعباس از میان این سه نفر

براساس گزارش آخرین جلسه اعضای شورای شهر پنجم برای انتخاب شهردار بندرعباس، از میان ۱۱ کاندیدای شهرداری ۳ نفر بیشترین رای را دریافت کرده‌اند. به گفته فیصل دانش، عضو منتخب شورای شهر پنجم بندرعباس، در رأی‌گیری معرفی نامزدهای تصدی شهرداری بندرعباس به ترتیب عباس امینی زاده، سید محمدرضا طباطبایی و ایوب دبیری نژاد بیشترین اسم‌های پرتکرار بودند. حالا بندرعباس منتظر جلسه دیگری است تا پس از اتمام ارائه برنامه تمامی نامزدها، یک نفر به عنوان گزینه نهایی شهرداری این شهر معرفی و در اولین جلسه رسمی شورای پنجم پس از معارفه رای‌گیری نهایی و رسمی برای انتخاب او انجام شود.

* شهرداری تبریز برای مدتی با سرپرست یا شهردار فعلی اداره می‌شود

تبریز شاید یکی از شهرهایی باشد که ساز و کار انتخاب شهردار را کمی دیرتر از سایر شهرها آغاز کرده است. دیرکردی که نه تنها داد علی آجودان زاده، دبیر سنی پنجمین دوره شورای شهر تبریز را درآورده بلکه این دیرکرد شاید به اداره شدن شهر به دست سرپرست یا شهرداری فعلی تبریز برای مدتی بینجامد. با این حال آجودان زاده گفته است: هر یک از اعضا گزینه‌های خودشان را مشخص کرده‌اند اما فعلاً این گزینه‌ها قابل‌ طرح نیستند. چرا که به گفته او، بین اعضای آن لیست اختلاف‌نظر وجود دارد و در رابطه با فرد موردنظری که مطرح شده است، چند نفرشان به او نظر ندارند.

او درباره نحوه انتخاب شهردار گفته است: نخست شاخص‌ها و معیارهای انتخاب شهردار تعریف شده و این شاخص‌ها را نمره‌گذاری کردیم و تکمیل این پروسه ۳-۴ جلسه زمان برد. حالا شاخص‌ها و بارم مشخص است و قرار است هر عضو، سه گزینه موردنظر خود را به صندوق بیندازد و در واقع ۳۹ رأی جمع‌آوری شود. از بین نام‌هایی که از صندوق درمی‌آید، افرادی که زیر سه رأی داشته باشند کنار گذاشته می‌شوند و بقیه به مرحله دوم پایش می‌روند و ممکن است دوباره رأی‌گیری شود و افرادی که بیش‌تر از هفت رأی داشته باشند، باقی بمانند و در این مرحله احتمالاً اطلاع‌رسانی عمومی انجام می‌شود که گزینه‌های نهایی ما این ۴-۵ نفر هستند. در نهایت به ۴-۵ نفری که باقی مانده‌اند نمره دهی می‌شود و هرکسی نمره بیش‌تری بیاورد، به‌عنوان گزینه اصلی شهرداری مطرح می‌شود. با این حال به گفته آجودان زاده، چون باید بعد از طی این پروسه و انتخاب گزینه نهایی منتظر تایید و ابلاغ وزارت کشور بود بنابراین ممکن است نظر اعضا بر این باشد که مدتی سرپرست تعیین شود یا شهردار فعلی تا ابلاغ نفر بعدی، در تصدی شهرداری تبریز ابقا شود و به کارش ادامه دهد.

* تنها یک گزینه برای تصدی شهرداری ساری

جست و جوی اینترنتی برای پیدا کردن ردی از شهردار جدید ساری کار بسیار دشواری است. خبرها در رابطه با ساز و کار انتخاب شهردار این شهر در فضای مجازی به قدری کم است که اطلاعات ناقصی دستتان را می‌گیرد. با وجود این سید مسعود مدینه، نائب رئیس فعلی شورای شهر ساری و منتخب دوره پنجم شورای شهر مرکز استان به تسنیم گفته است: مهدی عبوری شهردار فعلی ساری که دارای ۴ ساله سابقه فعالیت موفق در مدیریت شهری ساری است و مورد اعتماد همه مردم ساری و منتخبان شهری بوده، برای دوره پنجم نیز مورد اعتماد منتخبان شورای پنجم قرار دارد. به گفته او یکی از برگهای برنده عبوری این است که توانست بودجه ساری را از 90 میلیارد به قریب به 1000 میلیارد تومان در سال 96 رسانده و در حوزه فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی گوی سبقت را از همه شهرداران ربوده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 28 مرداد 1396، کدخبر: 698641 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین