پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۶۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
بنا به فرمایشات رهبری و اقدام وزارت علوم چند سالی است که کرسی های آزاد اندیشی به صورت دوره ای در دانشگاه های کشور برگزار می گردد.در همایشی که باحضور دانشگاه های شمال غرب کشور در دانشگاه تبریز به مدت 8 ساعت در قالب "کارگاه آموزش برگزاری کرسی های آزاد اندیشی" برگزار شد،برخی از مهمترین آسیب های کرسی های آزاد اندیشی این گونه شناسایی شدند.

شعار سال : موضوعات مختلفی اعم از حجاب، روابط دختروپسر، آمریکا و ... در این کرسی ها مورد بررسی قرار گرفته اند که ولایت فقیه موضوعی بوده که بیشترین کرسی ها در باب آن برگزار شده است. در برگزاری این کرسی ها به دلیل عدم وجود تجربه قبلی ،مشکلات و کمبود هایی هم احساس می شود که باعث میشه استقبال دانشجویان از کرسی ها به طوری که انتظار میره، نشه! در همایشی که باحضور دانشگاههای شمال غرب کشور در دانشگاه تبریز روز 92/2/2 به مدت 8 ساعت در قالب "کارگاه آموزش برگزاری کرسی های آزاد اندیشی" برگزار شد آسیب های کرسی های آزاد اندیشی اینگونه شناسایی شدند:

(1عدم رعایت اخلاق:  در بعضی موارد مشاهده شده است که طرفین مناظره کننده به دلیل احساساتی شدن و تعصب بیش از حد اخلاق را رعایت نمی نمایند.

(2 عدم دسترسی جریان های مخالف به تریبون: در بعضی مواقع شاید به دلیل ترس، عدم اطلاع رسانی و ... اندیشه های مخالف نمی توانند به تریبون دسترسی پیدا کنند و حرف خود را بزنند.

 (3ترس از آزادی پس از بیان دیدگاه: مناظره کنندگان علی الخصوص دانشجویان در برخی موارد به دلیل حضور حراست ، وجود دوربین و ... در محل برگزاری کرسی آزاد اندیشی در بیان دیدگاه خود احتیاط می کنند.

(4کمبود زمان برای جمع آوری اطلاعات و مطالعه: برای برگزاری یک کرسی پرمحتوا و بدون بی نظمی های احتمالی باید فرصتی مناسب قبل از برگزاری کرسی وجود داشته باشد تا شرکت کنندگان وقت کافی برای مطالعه و جمع آوری اطلاعات در مورد موضوع کرسی داشته باشند.

(5 عدم وجود استاد مسلط به بحث: در هر کرسی آزاد اندیشی که در دانشگاه برگزار می شود باید یک شخص مسلط به موضوع حضور داشته باشد تا بتواند بحث را بدون طرفداری از اندیشه ای خاص و با دلیل و منطق به سرانجام برساند.

(6 توجیه شرکت کنندگان و مناظره کنندگان: قبل از برگزاری کرسی شرکت کنندگان و مناظره کنندگان باید توجیه شوند که موضوع کرسی چیست و باید در باب چه موضوعی بحث کنند تا کرسی به انحراف کشیده نشود.

(7نظم بخشیدن به مباحث و تخصصی کردن آن: با توجه به انتظار جامعه از دانشجویان بحث هایی که در کرسی های آزاد اندیشی مطرح می شوند باید تخصصی و به روز باشند.

(8 نقل قول کردن با منبع: در کرسی اگر سخنی از جایی یا کسی مطرح می شود باید با منبع کامل ذکر شود.

 (9مشارکت دادن حضار: یکی دیگر از فاکتور های مهم کرسی های آزاد اندیشی اختصاص زمان به حضار برای شرکت در کرسی می باشد.

 (10 مهمترین آسیب هم ایجاد فضای امنیتی ( حضور و دخالت حراست): می توان گفت مهمترین علت ترس دانشجویان برای شرکت در کرسی های آزاد اندیشی امنیتی کردن مراسم می باشد. با حضور نیروهای امنیتی و ایجاد فضایی امنیتی باعث ترس دانشجو برای اظهار نظر می شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبگاه خبری و فرهنگی دانشجویان دانشگاه هرمزگان ، کدخبر: 249338، تاریخ انتشار:3 ، اردیبهشت 92، www.hormozganuni.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین