پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۴۸۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در تشریح راهکارهای افزایش اندیشه‌ورزی و تفکر فلسفی در جامعه دانشجویی کشور، تاکید کرد: کرسی‌های آزاداندیشی شاهراه تقویت اندیشه‌ در جامعه دانشجویی است.

شعار سال:غفاری در تشریح راهکارهای افزایش اندیشه‌ورزی و تفکر فلسفی در جامعه دانشجویی کشور، تاکید کرد: کرسی‌های آزاداندیشی شاهراه تقویت اندیشه‌ در جامعه دانشجویی است.

 به مناسبت فرا رسیدن ۱۶ آذرماه، روز دانشجو و به منظور بررسی الزامات اندیشه ورزی و حرکت جامعه دانشجویی در مسیر تمدن سازی با دو تن از کارشناسان گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مرور می شود:

«غلامرضا غفاری»  در مورد راهکار افزایش اندیشه ورزی و تفکر فلسفی در جامعه دانشجویی کشور، اظهار کرد: از نظر من کرسی های نظریه پردازی که اکنون بستر خوبی در دانشگاه ها دارند، می توانند در تحقق این هدف مهم نقش بسزایی را ایفا کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: درخواست من از تشکل های دانشجویی و دانشگاهی این است که به این عرصه ورود بیشتری داشته و از آن حمایت کنند چراکه به نظر می رسد بسترهای مهمی برای تقویت تفکر، بینش و بصیرت در میان دانشجویان از طریق برپایی کرسی های نظریه پردازی ممکن می شود.

وی در بخش دیگری از مباحث خود بیان کرد: تفکر به طرق مختلفی قوام پیدا می کند، از بحث و گفت وگو گرفته تا بهره مندی از ابزارهای جدیدی که سبب می شود ذهن پویاتر شود. با این وجود همه این موارد زیر سایه فضا و سیستم های آموزشی است که به ثمر می نشیند بنابراین اهمیت دارد که سیستم ها و مجموعه ها به گونه ای باشند که بشود عمق بیشتری را به سلسله مباحث و مطالعات دانشجویان ببخشند.

کرسی‌های آزاداندیشی شاهراه اندیشه‌ورزی در جامعه دانشجویی است

همچنین «مهدی فیض»  با بیان اینکه دوره دانشجویی به دنبال دوره دانش آموزی است و آنچه که در این دوره شاهد هستیم در واقع محصول همان دوره دانش آموزی خواهد بود، اظهار کرد: در دوره دانش آموزی عوامل مختلفی وضعیت دانش آموز را رقم می زند که یکی از آنها که عرضه محصول نظام آموزش و پرورش به دانش آموز است و دیگری شامل نظام محتوایی و کتاب های درسی می شود.

‬‎

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی دیگر از عوامل شخص معلم است که در کلاس درس چگونه عمل می کند، همچنین عامل دیگر خانواده ها و والدین هستند و انتظاراتی که دارند، اما آنچه که معمولا فراموش می شود، عوامل محیطی و بیرونی است، به اعتقاد من عامل بیرونی که همه نظام آموزش و پرورش را تحت شعاع قرار می دهد، کنکور است.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: الگوی کنکور به گونه ای طراحی شده که دانش آموز و خانواده بسیج می شوند تا کسی که از مدرسه خارج می شود در کنکور بدرخشد در نتیجه هرچه که ما محتوای درسی و کتاب های درسی خود را به سمت الگوهای تفکرمحور ببریم، باز هم کنکور در این میان مساله است چون همان الگوهای کلیشه ای و محفوظاتی را از دانش آموز می خواهد.

وی ادامه داد: اگر قرار است تحولی رخ دهد باید اول در کنکور محقق شود، از آن جهت که کنکور همه فرایندهای تعلیم و تربیتی را تحت شعاع قرار داده است. ما باید با طراحی الگوهای بومی، دانش آموز و دانشجوی خود را تفکرمحور تربیت کنیم.

فیض تاکید کرد: در این راستا باید فیلتر ظرفیت دانش آموز و دانشجو مورد توجه قرار بگیرد. معتقدم اگر مفاهیم فلسفی قرآن را استخراج و آنها را ارزیابی کنیم می تواند نقش بسزایی در سطح تفکر دانش آموز امروز که همان دانشجوی فردا است، بگذارد. آموختن مفاهیم قرآنی سبب می شود که دو قشر دانش آموز و دانشجو با شنیدن هر مطلبی از غرب شیفته آن نشوند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شبستان،تاریخ انتشار:16آذر1398،کد خبر:864377،shabestan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین