پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۳۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
واکسیناسیون ورزشکاران اعزامی به توکیو با پارالمپیکی‌ها آغاز شد تا وزارت ورزش فعلا به وعده‌اش عمل کرده باشد.
شعار سال: واکسیناسیون ورزشکاران اعزامی به توکیو با پارالمپیکی‌ها آغاز شد تا وزارت ورزش به وعده‌اش عمل کرده باشد. اواخر سال گذشته بود که مهدی علی‌نژاد در گفت و گو با ایران ورزشی تأکید کرد که پیش از پایان فروردین ماه همه ورزشکاران و کادری که قرار است در المپیک و پارالمپیک شرکت کنند، واکسینه می‌شوند. تحقق این وعده از 15 فروردین ماه آغاز شده و اگر اتفاق خاصی نیفتد، هفته آینده دنبال می‌شود تا پیش از پایان اولین ماه 1400 بیشتر افرادی که قرار است به توکیو سفر کنند، واکسینه شوند.

این شرایط در حالی رقم خورده که تاکنون در مجموع 200 هزار دوز واکسن در ایران توزیع شده و قرار گرفتن ورزشکاران المپیکی در بین افراد دارای اولویت اتفاق خوبی به حساب می‌آید بخصوص اینکه با توجه به قطعی شدن برگزاری المپیک چهار ماه پیش‌رو برای دو کاروان المپیکی و پارالمپیکی شرایط خاصی را به وجود می‌آورد.

ورزشکاران به همراه کادر فنی باید به صورت مرتب در اردو باشند و همین موضع خطراتی را پیش روی ورزشکاران و مربیان‌شان قرار می‌دهد که حالا با انجام واکسیناسیون، با خیال راحت‌تر تمرینات را تا حضور در توکیو دنبال می‌کنند.

البته با توجه به نگرانی‌هایی که از سوی برخی چهره‌های ورزشی دنیا مطرح شده بود، کمیته بین‌المللی المپیک الزام انجام واکسیناسیون برای ورزشکاران را برداشت و در آخرین دستورالعمل اعلام کرد که برای واکسیناسیون همه ورزشکاران همه تلاشش را انجام می‌دهد و حتی اگر لازم باشد از نظر مالی به کشورها کمک می‌کند اما تزریق واکسن را به عنوان یک شرط برای حضور در توکیو نمی‌گذارد چراکه ممکن است این موضوع برخی ورزشکاران را با نگرانی‌هایی مواجه کند.

البته پیش‌بینی می‌شد که در ایران همه ورزشکاران بخواهند واکسن بزنند اما گویا از 120 واکسنی که برای ورزشکاران و کادر فنی پارالمپیکی‌ها در نظر گرفته شده بود، 6 – 5 واکسن تزریق نشده؛ چون ورزشکاران گفته‌اند واکسن چینی نمی‌زنند. این مخالفت به معنای فراهم کردن فرصت دیگر برای این افراد نیست و به گفته مسئولان مربوطه، در صورت بروز مشکل، مسئولیت همه اتفاق‌ها بر عهده خودشان است.

برای کاروان المپیکی هم به گفته مهدی علی نژاد، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش، 300 سهمیه واکسن در نظر گرفته شده که شامل همه ورزشکارانی که سهمیه گرفته‌اند، سرمربیان، مربیان و سرپرستان‌شان است. حالا یک سؤال مطرح است. اینکه تکلیف آنهایی که سهمیه‌شان قطعی نشده و یا رفتن‌شان به المپیک نهایی نشده، چه می‌‌شود؟ مثل ملی‌پوشان کاراته، تکواندو دختران، قایقرانی و البته والیبال و بسکتبال که این دو رشته تیمی سهمیه گرفته‌اند اما هنوز برای بستن نفرات اعزامی‌شان به المپیک زود است و مربیان حاضر نیستند به این زودی ترکیب‌شان را نهایی کنند.

علی‌نژاد درباره وضعیت این رشته‌ها می‌گوید: «بالاتر از تعداد تیم‌ها به فدراسیون‌ها سهمیه دادیم تا همه آنهایی که شانس حضور در المپیک را دارند، واکسن دریافت کنند. برای مثل به والیبال 24 سهمیه به ازای بازیکنان دادیم که در این صورت دست مربیان برای نگه داشتن نفرات در اردو باز است. در مورد رشته‌هایی که هنوز سهمیه نگرفته‌اند، هم به همین ترتیب عمل کرده‌ایم. حتی در ارتباط با برخی تیم‌هایی که نفرات‌شان نهایی شده‌اند هم چند نفری بالاتر در نظر گرفته‌ایم چون ورزشکاران حریف تمرینی دارند.»

او تأکید می‌کند که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید دقت لازم را به خرج می‌دادند تا امانتداری لازم را انجام دهند چراکه هنوز خیلی از افراد دارای اولویت در کشور هستند که واکسینه نشده‌اند.

پیمان فخری، معاون کاروان اعزامی به المپیک نیز درباره واکسیناسیون المپیکی‌ها می‌گوید: «روندی طی شده تا سه – چهار ماه باقی مانده تا المپیک برای ورزشکاران و کادر فنی آنها به راحتی طی شود و دل‌نگرانی‌ها بابت کرونا کاهش یابد. تمرین و مسابقه با این دلشوره که ممکن است ورزشکاران بیمار شوند، واقعاً سخت است و دست را برای برنامه‌ریزی بهتر می‌بندد.»

او به خواسته فدراسیون‌ها هم اشاره می‌کند و کشتی را مثال می‌زند که تعداد زیادی ورزشکار در اردو دارد. ما حتی حریفان تمرینی را هم لحاظ کردیم اما در رشته‌ای مثل کشتی، فدراسیون اعلام کرد که 50 نفر در اردو دارد اما مقدور نبود که برای همه این نفرات واکسن تهیه کنیم، در نتیجه با فدراسیون بر سر 30 نفر توافق کردیم. حتی در رشته‌هایی که هنوز نفرات‌شان نهایی نشده‌اند، فدراسیون‌ها تقریباً می‌دانند که چه کسانی قطعی هستند و مشکلی از نظر تخصیص این سهمیه به وجود نمی‌آید.»

پیمان فخری تأکید می‌کند که تزریق واکسن به منزله اجرا نشدن پروتکل‌ها نیست: «واکسیناسیون ورزشکاران کمک می‌کند که دغدغه‌مان کمتر شود اما کمیته برگزاری بازی‌ها پروتکل‌های سختگیرانه‌ای را اعلام کرده که چه برای افرادی که واکسن زده‌اند، چه آنهایی که نزده‌اند، لازم‌الاجرا است. حتی در مورد بازگشایی سالن‌ تمرین هم گفته‌اند 5 روز زودتر از شروع رقابت‌ها سالن‌ها را باز می‌کنند که این نشان می‌دهد تا چه حد سختگیری‌ها ادامه دارد؛ حتی با وجود تزریق واکسن.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۲۴۰۰۴، snn.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
0
اي د.وصد كاش كه از ابتدا اين واكسيناسيون رو زودتر شروع ميكرديم و لج نميكرديم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین