پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۳۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
وزیر راه و شهرسازی گفت : امروز در ناوگان هوایی ما 200 هواپیمای فرسوده با عمر بالای بیست سال فعالیت می کنند که ممکن است هر لحظه دچار مشکل شوند. هرچند مشکل فرسودگی فقط مختص به ناوگان هوایی نیست.

شعارسال:وزیر راه و شهرسازی گفت : امروز در ناوگان هوایی ما 200 هواپیمای فرسوده با عمر بالای بیست سال فعالیت می کنند که ممکن است هر لحظه دچار مشکل شوند. هرچند مشکل فرسودگی فقط مختص به ناوگان هوایی نیست.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح هفدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک با بیان این مطلب افزود: بحث های مرتبط با حمل و نقل در کشور ما به مسائل اقتصادی گره خورده است. ما هنوز نتوانستیم به یک اجماع در این رابطه برسیم و به همین دلیل شاهد پیامدهای گسترده اجتماعی مرتبط با مشکلات حمل و نقل هستیم. مشکلاتی که حل آن ها ساده نیست.

وی با اشاره به دو مسئله بنیادین در حوزه شهری ادامه داد: ما در شهرها با دو مسئله بنیادین مواجهیم. نخست امکان محل سکونت و دوم بحث حرکت و جا به جایی در شهرها. این دو مسئله بحث های دامنه داری را شامل می شود. اگر ما قابلیت و کیفیت زندگی در شهرها را به عنوان یک چالش در نظر بگیریم ریشه این چالش به موبیلیتی و امکان حرکت در شهر و حومه آن و همچنین حمل و نقل یکپارچه برمی گردد.»

توسعه حمل و نقل جنبه اجرایی به خود نگرفته

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تئوری های حمل و نقل در کشور مطرح شده اما هیچگاه جنبه اجرایی به خود نگرفته است، بیان کرد: ما در حوزه حمل و نقل به لحاظ تئوری بحث هایی مطرح کردیم اما هیچگاه جنبه ارجاعی به خود نگرفته است. در ایران توسعه شهری و موبیلیتی به دور از یکدیگر پیش می روند.

وی با اشاره به فرسوده بودن زیر ساخت های حمل و نقل در کشور بیان کرد: چه در بستر شهری و چه برون شهری زیر ساخت های حمل و نقل ما فرسوده است. ما در بحث جاده ها، حوزه ریلی و ناوگان هوایی با مشکل زیرساخت و نگه داری مواجهیم و این مسئله غیر قابل قبول است.

وجود 200هواپیمای فرسوده با سن بالای سی سال

آخوندی با اعلام اینکه نیاز کشور در حوزه حمل و نقل هوایی 500 هواپیما است، تاکید کرد: ما در حوزه ناوگان هوایی به 500 هواپیما نیاز داریم. امروز در ناوگان هوایی ما 200 هواپیمای فرسوده با عمر بالای بیست سال فعالیت می کنند که ممکن است هر لحظه دچار مشکل شوند. هرچند مشکل فرسودگی فقط مختص به ناوگان هوایی نیست و در سیستم جاده ای و ریلی نیز همین معضل گریبانگیر ما است. اگر بخواهیم در یک دوره 5 ساله به یک میانگین برسیم به بودجه ای 28 میلیارد دلاری نیازمندیم که این رقم امروز وجود ندارد.

نیازمند یک جراحی اقتصادی هستیم

وزیر راه و شهارسازی بودجه لازم جهت نوسازی ناوگان هوایی را 50 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ما برای بازسازی ناوگان هوایی به 50 میلیارد دلار بودجه نیازمندیم این در حالی است که کل بودجه کشور 100 میلیارد دلار است.

وی حمل و نقل را نیازمند یک جراحی اقتصادی وابسته به نظام سیاسی دانست و افزود: میزان وابستگی حمل و نقل به بودجه عمومی کمر شکن است. ما اقتصادی را پایه گذاری کردیم که درونش هیچ نقطه اتکایی نداریم. با توجه به ارقامی که آقای پورسید آقایی مطرح کردند هیچ امکانی برای توسعه ناوگان حمل و نقل نداریم. اگر وارد بحث های اقتصادی نشویم راه به جایی نخواهیم برد. نمی خواهم بگویم به یک باره قیمت حمل و نقل درون شهری را واقعی کنیم چون می دانم این موضوع بدون عوارض اجتماعی نیست اما اگر بخواهیم حمل و نقل درون شهری تهران را از خودرو محور به ریل محور تغییر دهیم نیازمند بودجه سالانه 10 میلیاردی برای مترو هستیم.

حرکت از حمل و نقل ریلی سنگین به سبک

آخوندی گفتگوی شفاف میان دولت ومجلس در حوزه حمل و نقل را خواستار شد و ادامه داد : بودجه توسعه حمل و نقل یا باید از دریچه مالیات تامین شود یا نفت و یا بهره برداری از بودجه عمومی. به عنوان مثال اگر ما بخواهیم قطار سریع السیر را به فرودگاه امام برسانیم نیازمند بودجه چند میلیرا دلاری هستیم که امروز این مبلغ وجود ندارد.

وی با اشاره به تعریف پروژه ها تی او دی در سی شهر کشور از جمله تهران بیان کرد: ما برنامه تی او دی را برای سی شهر در نظر گرفتیم و قرار است 5 شهر را زودتر شروع کنیم. به عنوان مثال تهران با 13 میلیون جمعیت نیازمند ایستگاه های متعددی است. ما باید حمل و نقل را از خودرو محوری به ریل محوری تغییر دهیم و در این بحث استفاده از مترو بسیار گران تمام می شود. به همین دلیل است که زودتر باید سراغ تراموا برویم.

وزیر راه با اشاره به انکه حوزه حمل و نقل شهری و برون شهری را جدا نمی داند، یادآور شد: از نظر من حمل نقل شهری و برون شهری حوزه هایی جداگانه نیست. اقدامات خوبی با شهرداری در این زمینه در حال انجام است. ما باید با یک نگرش و پارادایم واحد به سمت توسعه حمل و نقل برویم. توسعه ای که موبیلیتی و روان شهر را به جای کالبد شهر در اولویت دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری موج،تاریخ انتشار 29بهمن 96،کدخبر: ۲۱۷۱۸۶، www.mojnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
باید ظرفیت واگن های مترو را افزایش دهیم ؛ با اینکه نسبت به گذشته افزایش چشم گیری پیدا کرده است ولی هنوز هم نیازمند افزایش بیشتر هستیم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین