پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۱۲۴۳۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۳
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: قیمت مرکبات در شب عید تغییر نخواهد کرد و برای تأمین نیاز گوشت باید دست به واردات زد. علی اکبری با اشاره به وضعیت تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: همه ساله دولت در زمینه گوشت و مرغ از طریق واردات یا ذخایر ماه‌های قبل نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌کند.

شعارسال: معاون وزیر جهاد کشاورزی از وجود ذخایر کافی کالاهای اساسی برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: مرغ منجمد درجه یک با قیمت هر کیلوگرم شش‌هزار و 200 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه خواهد شد. علی‌اکبر مهرفرد با اشاره به وجود ذخایر کافی کالاهای اساسی برای تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: مرغ‌های منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارکنان و میادین میوه و تره‌بار برای مصرف‌کننده به هر میزان که لازم باشد، عرضه می‌شود. وی همچنین قیمت مصوب گوشت مرغ گرم را هر کیلوگرم هفت‌هزار و 500 تومان عنوان کرد. مهرفرد با اشاره به تأمین کسری تولید گوشت گوسفندی از خارج گفت: گوشت گوسفندی گرم استرالیایی باکیفیت به صورت نیم شقه سردست با قیمت هر کیلوگرم ۳۲، نیم شقه ران با قیمت هر کیلوگرم ۳۴، به صورت فله‌فروشی لاشه هر کیلوگرم ۳۳، گوشت گوسفندی سردست بسته‌بندی با قیمت هر کیلوگرم ۴۲ هزار و ۷۹۰ و گوشت گوسفندی ران بسته‌بندی با قیمت هر کیلوگرم ۴۳ هزار و ۲۹۰ تومان در مراکز عرضه یاد شده توزیع می‌شود. وی افزود: توزیع هر شانه تخم‌مرغ نیز با قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین و میوه تره‌بار ادامه دارد.

گوشت مورد نیاز بازار شب عید باید وارد شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم گفت: قیمت مرکبات در شب عید تغییر نخواهد کرد و برای تأمین نیاز گوشت باید دست به واردات زد. علی اکبری با اشاره به وضعیت تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: همه ساله دولت در زمینه گوشت و مرغ از طریق واردات یا ذخایر ماه‌های قبل نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌کند. امسال نیز برای تأمین نیاز مصرف شب عید تدابیری می‌اندیشد. رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که برای شب عید جای نگرانی وجود ندارد، گفت: درباره مرکبات و میوه نیز نگرانی وجود ندارد؛ چراکه در سال جاری تولید داخل قابل توجه بوده و سردخانه‌ها از زمان فصل برداشت، تولیدات داخلی را نگهداری کرده‌اند. نماینده مردم بجنورد در مجلس دهم شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به ذخایر میوه و مرکبات در سردخانه‌ها قطعاً شب عید در زمینه میوه و مرکبات کمبود نخواهیم داشت. این نماینده مجلس درباره احتمال افزایش قیمت‌ها در شب عید عنوان کرد: تغییرات قیمت به مسائل مختلفی بستگی دارد.

از نظر نیازهای داخلی قطعاً کمبود نخواهیم داشت؛ اما عوامل دیگر بر تغییر قیمت موثر خواهد بود و شاهد هستیم که به یک‌باره قیمت تخم‌مرغ افزایش پیدا کرد. اکبری در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته اظهار داشت: این افزایش قیمت طبیعتاً بر روی قیمت تخم‌مرغ و اقلام دیگر نیز اثرگذار است که این بحث اجتناب‌ناپذیر و روشن است. وی با تأکید بر این‌که قیمت خوراک دام و طیور وابسته به واردات است، گفت: واردات نیز متأثر از نرخ ارز است؛ بنابراین با افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت اقلام دیگر از جمله گوشت و مرغ نیز خواهیم بود. رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره قیمت میوه در شب عید اظهار داشت: از آن‌جایی که نیاز میوه شب عید با تولید داخل تأمین می‌شود و به اندازه کافی این محصولات در سردخانه‌ها نگهداری شده است، تغییراتی در قیمت میوه نخواهیم داشت.

نیازی به واردات میوه در شب عید نداریم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز تأکید دارد که برای تنظیم بازار شب عید نیازی به واردات میوه نداریم. رحیم زارع تنظیم بازار شب عید توسط دولت را ارزیابی کرد و گفت: برای تنظیم بازار شب عید معمولاً روال این است که اگر اقلام مورد نیاز را در انبارها داشته باشیم، دولت نسبت به واردات اقدام نمی‌کند و با توجه به بارندگی در طول سال در زمینه میوه و مرکبات نیازی به واردات نداریم. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شیوع آنفلوآنزای مرغی درباره تأمین نیاز به تخم‌مرغ و مرغ در شب عید، بیان داشت: در حال حاضر اطلاعی از وضعیت تأمین مرغ در کشور ندارم؛ اما اگر دولت موفق به افزایش تولید مرغ نشده است، باید برای تنظیم بازار نسبت به واردات مرغ اقدام کند. نماینده مردم بوانات و آباده در مجلس دهم شورای اسلامی با تأکید بر این‌که ستاد تنظیم بازار باید کسری اقلام را برآورد و نسبت به تأمین آن اقدام کند، گفت: علاوه بر تأمین اقلام مورد نیاز، بحث گرانی در ایام منتهی با نوروز نیز مطرح است و اعتقاد دارم که نباید گرانی رخ دهد. وی ادامه داد: افزایش قیمت در شب عید منصفانه نیست و ستاد تنظیم بازار، اصناف، اتحادیه‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مانع افزایش قیمت‌ها شوند. عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در طول سال 96 چندین بار افزایش قیمت‌ها رخ داده است، اظهار داشت: بنابراین دیگر نباید در شب عید اقلام گران شود و نهایت افزایش قیمت باید در حدود یک تا دو درصد باشد.

احتمال کاهش تولید گوشت قرمز برای شب عید وجود دارد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز تأکید دارد که برای تنظیم بازار شب عید باید گوشت، مرغ و تخم‌مرغ وارد شود. یوسف داوودی با اشاره به تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: با توجه به این‌که میزان دام کشور از 120 میلیون گوسفند به نصف تبدیل شده است، تصور می‌کنم برای تنظیم بازار شب عید باید اقلام اساسی از جمله گوشت قرمز وارد شود. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر با موضوع تب برفکی مواجه هستیم. این بیماری در برخی از استان‌ها شیوع پیدا کرده و این انتظار می‌رود که گسترش یابد؛ بنابراین احتمال کاهش تولید گوشت قرمز برای شب عید وجود دارد. نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعادل عرضه و تقاضا عنوان کرد: از آن‌جایی که عرضه به دلیل تب برفکی کاهش پیدا می‌کند و تقاضا به دلیل افزایش مصرف در شب عید بالا می‌رود، احتمال افزایش قیمت گوشت در شب عید بسیار زیاد است. وی گفت: سال گذشته قیمت گوشت قرمز بین کیلویی25 تا 30 هزار تومان بود که امسال این رقم به بالای 40 هزار تومان خواهد رسیده؛ بنابراین نیاز داریم که برای کنترل قیمت واردات گوشت قرمز صورت گیرد. داوودی تأکید کرد: از سوی دیگر شاهد معدوم شدن طیور به دلیل شیوع آنفلوآنزا هستیم؛ بنابراین جز واردات راهی برای کنترل بازار شب عید وجود ندارد. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از آن‌جایی که قیمت دلار نیز افزایش پیدا کرده است و تأثیر آن را روی اقلام اساسی زندگی مردم شاهدیم، پیشنهاد می‌کنم دولت برای تنظیم بازار واردات داشته باشد.

قول ستاد تنظیم بازار برای عدم کمبود کالا در شب عید

عضو دیگر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از قول ستاد تنظیم بازار برای عدم مشکل و کمبود در بازار شب عید خبر داد. علی اکبری با اشاره به بازار شب عید، اظهارداشت: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس درباره تنظیم بازار شب عید چندین جلسه با مسئولان ستاد تنظیم بازار برگزار کردند و در آن نشست‌ها بحث‌های متعددی داشتیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان مربوطه قول دادند که با توجه به تولید و ذخیره‌سازی کالاهای مورد نیاز، مشکلی از نظر کمبود کالا در شب عید نخواهیم داشت. نماینده مردم شیراز در مجلس دهم شورای اسلامی تأکید کرد: مسئولان ستاد تنظیم بازار این امیدواری را داده‌اند که امسال مشکلی از بابت کمبود کالا پیش نخواهد آمد. اکبری در ادامه با اشاره به این‌که اخیراً به دلیل آنفلوآنزای مرغی، نگرانی در زمینه تأمین مرغ وجود دارد، اظهار داشت: با آنفلوآنزای اخیر چندین میلیون مرغ در سراسر کشور معدوم شد. این اتفاق تنها خاص کشور ما نبود، بلکه کشورهای دیگر نیز مجبور به این کار شدند. وی گفت: از سوی دیگر با نفوذ واسطه‌ها نیز با کمبود مرغ در بازار مواجه هستیم؛ اما انتظار می‌رود که اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها بااحساس مسئولیت بیش‌تر در این عرصه حاضر شوند و برای حفظ منافع خود گامی بردارند. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با این حساب کمبودی در شب عید نخواهیم داشت و افزایش قیمت‌ها به صورت متعارف صورت می‌گیرد؛ البته تاکید شده است که قیمت تعاونی‌ها و فروشگاه‌های خاص تثبیت شده باشد.

افزایش قیمت‌ها در شب عید کنترل‌شده باشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: معمولاً در شب عید قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ اما امیدواریم این افزایش کنترل شده باشد، چرا که برخی گرانی‌ها بُعد روانی دارد که دلیلی برای آن وجود ندارد؛ اما برخی گرانی‌ها به دلیل افزایش تقاضا است که عادی است. حمید گرمابی با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز، درباره اقدامات دولت برای تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: به نظر می‌رسد برای تنظیم بازار شب عید، دولت برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و مواد مختلف مورد نیاز مردم در ایام نوروز را تهیه کرده باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برای تنظیم بازار نیاز به واردات برخی کالاها داریم، عنوان کرد: به نظر می‌رسد باید برای تأمین نیاز شب عید، برنج وارد کرد؛ البته دولت اعلام کرده که به قدر کافی برنج داریم.

با این حساب اگر به قدر کافی در انبارها برنج داشته باشیم، دیگر نیازی به واردات نداریم. نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به شیوع آنفلوآنزای مرغی و تب برفکی گفت: در زمینه تأمین مرغ مورد نیاز در شب عید باید نسبت به واردات مرغ اقدام کرد. وی درباره نحوه نظارت مجلس و ورود کمیسیون صنایع به تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: کمیسیون قصد ورود به این موضوع را ندارد و در نگاه کلی مجلس اگر مشکلی وجود نداشته باشد نیز دخالت نمی‌کند؛ اما اگر مشکلی گزارش شود، قطعاً وارد می‌شویم. این نماینده مجلس تأکید کرد: با این حال معمولاً تلاش می‌کنیم این امور را به دولت واگذار کنیم، مگر این‌که دولت به درستی به وظایفش عمل نکند.

کنترل جدی بازار شب عید

رئیس اتاق اصناف ایران نیز از کنترل جدی بازار شب عید خبر داد و گفت: نظام پولی و مالی کشور، در خدمت تولید نیست. علی فاضلی گفت: در روزهای آتی فروش آخر سال آغاز می‌شود و ما در بخشنامه‌ای به تمام اتاق‌های اصناف سراسر کشور اعلام کردیم که به صورت فعال در بازرسی و کنترل بازار حضور جدی داشته باشند. وی تصریح کرد: مردم اگر شکایتی از کیفیت یا قیمت کالایی داشتند، با تلفن ۱۲۴ تماس بگیرند و ما به سرعت به این نوع شکایت‌ها رسیدگی خواهیم کرد. رئیس اتاق اصناف ایران درباره چگونگی حمایت از تولیدات و کالاهای ساخت ایران گفت: هم‌اکنون ۴۲ رسته صنفی از معافیت پرداخت حق بیمه کارگران تا پنج نفر برخوردارند و ما به دولت پیشنهاد دادیم که این تعداد به ۶۰ رسته صنفی برسد.

از نظر کمی و کیفی نگران بازار شب عید نیستیم

دلاور حیدرپور، رئیس جهاد کشاورزی مازندران، نیز درباره آخرین وضعیت توزیع میوه شب عید، اظهار کرد: براساس اخرین آمار، 10 هزارتن از مرکبات ذخیره‌سازی شده، به مقصد استان‌ها بارگیری و حمل شده است. به گفته وی، تا آخر بهمن مرکبات ذخیره‌سازی شده براساس سهمیه به استان‌ها حمل شد. حیدرپور با اشاره به وضعیت مناسب ذخیره‌سازی میوه شب عید، افزود: باغداران و سورتینگ‌داران افزون‌بر ذخایر بخش دولتی، حدود 30 هزار تن مرکبات در سردخانه‌ها ذخیره کردند که این مرکبات ذخیره‌سازی شده تا اردیبهشت جوابگوی نیاز کشور خواهد بود. رئیس جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با توجه به وضعیت مناسب ذخیره‌سازی مرکبات از نظر کمی و کیفی، نگرانی‌ای برای شب عید نداریم. وی با اشاره به این‌که محدودیتی در عرضه میوه ذخیره‌سازی شب عید وجود ندارد، گفت: ذخیره‌سازی میوه شب عید امسال با سال‌های گذشته قابل قیاس نیست؛ چراکه به میزان کافی سیب و پرتقال ذخیره‌سازی شده به استان‌ها حمل شده است. این مقام مسئول درباه آخرین وضعیت قیمت میوه‌های ذخیره‌سازی برای ایام پایانی سال، بیان کرد: ستاد تنظیم بازار نرخ پایه میوه‌های ذخیره‌سازی شده به تفکیک هر استان را اعلام خواهد کرد که با وجود ذخیره‌سازی مناسب نوسان خاصی نخواهیم داشت. حیدرپور با بیان این‌که از حیث تولید و عرضه میوه شب عید مشکلی نخواهیم داشت، افزود: با توجه به میزان ذخیره‌سازی میوه شب عید، نگران مازاد بار هستیم که بخشی از آن باید به بازارهای هدف صادر شود. رئیس جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به این‌که محدودیتی در توزیع کیوی شب عید نخواهیم داشت، تصریح کرد: با توجه به وضعیت مناسب تولید، بیش از 70 تا 80 هزارتن از این محصول در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 5اسفند1396، کدخبر: 40032: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین