پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۲۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
چند روزی است که ماجرای استعفای محمد علی نجفی شهردار تهران موجی از واکنش‌ها را در میان اعضای شورای شهر تهران و برخی از سیاسیون به‌دنبال داشته و به سوژه‌ای مورد بحث در رسانه‌های منتسب به هردو جریان سیاسی کشور هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان بدل شده است. هرچند دیروز نیز موضوع استعفای شهردار تهران هم به جلسه آخر سال شورای شهر تهران کشیده شد.

شعار سالچند روزی است که ماجرای استعفای محمد علی نجفی شهردار تهران موجی از واکنش‌ها را در میان اعضای شورای شهر تهران و برخی از سیاسیون به‌دنبال داشته و به سوژه‌ای مورد بحث در رسانه‌های منتسب به هردو جریان سیاسی کشور هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان بدل شده است. هرچند دیروز نیز موضوع استعفای شهردار تهران هم به جلسه آخر سال شورای شهر تهران کشیده شد. برخی از شورایی‌ها فشار‌های سیاسی و استرس زیاد شهرداری به‌خاطر بدهی‌های سنگینش را از مهم‌ترین دلایل استعفای نجفی می‌دانند و عده دیگر نیز بیماری و مشکلات جسمی پیش آمده را علت استعفای شهردار تهران عنوان می‌کنند. با وجود چنین ادعاهایی تاکنون یک روایت واحد درباره دلایل استعفای نجفی شنیده نشده است اما برخی از چهره‌های نزدیک به شهردار تهران روز گذشته در جلسه پایانی سال 96 شورای شهر روایتی نزدیک به واقعیت را درباره این استعفا بیان کردند. به گفته آنها هر چند هنوز دلیل استعفای نجفی بررسی نشده و قرار است شورای شهر آن را در جلسه علنی مورد بررسی قرار دهد اما در کنار بیماری، فشارهای بیرونی نیز در استعفای او بی‌تأثیر نبوده است.

شورایی‌ها برای ماندن نجفی، تلاش زیادی می‌کنند اما در نهایت گفته می‌شود چنانچه نتوانند نجفی را از تصمیمش منصرف کنند برای انتخاب شهردار جدید تصمیم‌گیری خواهند کرد و البته تا انتخاب شهردار جدید یک سرپرست برای شهردار تهران معرفی خواهند کرد.

آنطور که عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرده شورا برای انصراف شهردار از استعفایش تلاش می‌کند. اعضای شورا در این زمینه نظر یکدست و واحدی دارند اینکه شهردار را پیش از 19 فروردین ماه از اصرار بر استعفایش منصرف کنند. به اعتقاد آنها کناره‌گیری نجفی از سمت شهرداری لطمه جدی به مدیریت شهری و منافع شهروندان می‌زند.

حسن رسولی درخصوص استعفای شهردار تهران گفت: از آنجایی که استعفای دکتر نجفی به صورت رسمی از سوی شورا دریافت نشده، در دستور کار قرار نگرفته است.چنانچه تلاش ما برای منصرف کردن ایشان از استعفایش به نتیجه نرسد مسأله استعفا را 19 فروردین ماه در صحن شورا مطرح خواهیم کرد و اگر شهردار اصرار بر کناره‌گیری داشته باشد در این جلسه حضور می‌یابد.

رسولی با اشاره به اینکه شهردار با حضور در صحن علنی شورا دلایل استعفا را بیان می‌کند، تصریح کرد: طبق آیین‌نامه موافقان و مخالفان در این خصوص صحبت می‌کنند. چنانچه این استعفا اکثریت آرا را بیاورد در همان جلسه بر اساس قانون شورا باید ابتدا از میان کارکنان ثابت شهرداری یک نفر را به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کند و حداکثر طی مدت سه ماه شهردار جدید را معرفی کند. او افزود: امیدواریم با این انصراف چالش‌ها و این محدودیت‌ها از سر راه مدیریت شهری برداشته شود و به هردلیل اگر نتوانستیم شهردار را راضی به ماندن کنیم، باید بپذیریم با یک محدودیت و مشکل جدی روبه رو هستیم.

برخی از نمایندگان مجلس خواستار ادامه فعالیت شهردار شدند

حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران نیز از موافقت و خواست همه اعضای شورای شهر تهران برای ماندن نجفی خبر داد و گفت: تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم نجفی شهردار تهران است و تا بعد از تعطیلات نوروز که اعضای شورای شهر جلسه علنی برگزار کنند هم او در سمت خود باقی می‌ماند و پس از برگزاری جلسه در مورد قبول یا رد استعفا تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

او در مورد جلسه‌ای که اعضای شورای شهر با نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی داشتند، گفت:در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم موضوع استعفای شهردار تهران مطرح شد و همه می‌خواستند که او به فعالیت خود ادامه دهد.

حمایت شورا از نجفی برای افشای فساد

زهرا صدر اعظم نوری هم در اظهار نظری اعلام کرد که شورا از نجفی برای افشای فسادهای دوران قالیباف حمایت می‌کند. صدراعظم نوری درباره دلیل استعفای شهردار تهران گفت: در متن نامه آقای نجفی همین‌طور که رسانه‌ای هم شد بیماری دلیل استعفای ایشان بود.

او در همین زمینه افزود: درست است که درگذشته آقای نجفی از سازمان میراث فرهنگی هم به‌دلیل بیماری استعفا کردند اما در حال حاضر دلیل‌شان بیماری سخت و تازه‌ای است که به آن مبتلا شده‌اند.اقدامات درمانی این بیماری باعث شده تا نتوانند راه را ادامه دهند. البته در کنار بیماری، فشارهای بیرونی را هم می‌توان دلیل استعفا برشمرد.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: اعضای شورا بیشترین حمایت را در افشای فسادها از شهردار تهران داشت. اول اینکه در گزارش تحول مدیریت شهری آن را در جلسه علنی مطرح و آن را رسانه‌ای کرد تا مردم هم در جریان قرار بگیرد.مبنای کشور ما قانون است ما نمی‌توانیم غیر از قانون عمل کنیم. حتی اگر قانون ضعیف است یا به آن عمل نمی‌شود دلیل نیست که ما در انجام قوانین عدول کنیم.

او اضافه کرد: مراجع قضایی مهم‌ترین مرجع برای رسیدگی به تخلفات هستند. در این میان ما به‌عنوان عضو شورا و آقای نجفی هم به‌عنوان شهردار تهران باید این گزارش‌ها را به نهاد ارجاع می‌دادیم.

ادامه حمایت شورایی ها از شهردار

زهرا‌نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران با اشاره به استعفای شهردار تهران عنوان کرد: شورای شهر همیشه از آقای نجفی و اقدامات مؤثر در شفاف‌سازی، حمایت کرده و می‌کند. شورا در مقابل فشارهای بیرونی که متوجه ایشان بود همیشه ایستاده است و در این راه کوتاهی نکرده است.

او افزود: بالاخره همیشه مقابل افرادی که برابر فسادها و تخلفات اقدام می‌کنند و قصد دارند روندهای اشتباه گذشته را اصلاح کنند، ذینفعان که منافع آنها قطع می‌شود کوتاه نمی‌نشینند و تلاش می‌کنند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم اجازه ادامه کار را ندهند. این شرایط هرچند برای شهردار تهران هم ایجاد شد اما شورای شهر از همان روز اول پشتوانه آقای نجفی بوده و تا امروز هم این حمایت ادامه دارد؛ چنانچه در جلسه مشخص شود که دلایل استعفا فشارهای بیرونی بوده است که البته می‌دانیم بی‌تأثیر هم نبوده است، اما بازهم از ایشان حمایت لازم را می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره استعفای شهردار تهران گفت: به‌دلیل فشارهایی که بر بدنه شهرداری و شهردار بود، استعفای نجفی را پیش‌بینی می‌کردم.

محمد علیخانی افزود: البته بیماری دکتر نجفی یک عارضه جدید پزشکی است و برای ما نیز محرز شد که او بیمار است و همان طور که رئیس شورای شهر نیز اشاره کرد، این مسأله شخصی است و اگر خود شهردار بخواهد در خصوص بیماری‌اش صحبت می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بحث سلامت شهردار مطرح است و با فشارهایی که به سبب بدهی‌ها در شهرداری وجود دارد، سلامت او به خطر می‌افتد، یادآور شد: شهرداری تهران 52 هزار میلیاردتومان بدهکار است و بیش از 50 هزار میلیاردتومان پروژه نیمه تمام باقی مانده است.

علیخانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتخاب شهردار جدید گفت: انتخاب شهردار طی یک جلسه هم اندیشی انجام می‌شود. وی افزود: تاکنون هیچ گزینه جدی در این باره مطرح نشده است و اسامی ای که مطرح شده، گمانه زنی‌های رسانه‌ای است و شورا در این خصوص تصمیمی اتخاذ نکرده است.

علیخانی با بیان اینکه مهندس هاشمی به‌دنبال شهردار شدن نیست، گفت: اما در افکار عمومی بیش از 70درصد طرفدار شهردار شدن هاشمی هستند.وی افزود: با توجه به اینکه هنوز استعفای شهردار پذیرفته نشده است، نمی‌توانیم درباره گزینه‌های جدید نظر دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره طرح ترافیک نیز گفت: تنها ایراد از سوی راهنمایی و رانندگی و در زمینه دوربین‌های خروجی بوده که رفع شده است.

نیم نگاه

برخی از شورایی‌ها فشار‌های سیاسی و استرس زیاد شهرداری به‌خاطر بدهی‌های سنگینش را از مهم‌ترین دلایل استعفای نجفی می‌دانند و عده دیگر نیز بیماری و مشکلات جسمی پیش آمده را علت استعفای شهردار تهران عنوان می‌کنند

هنوز دلیل استعفای نجفی بررسی نشده و قرار است شورای شهر آن را در جلسه علنی مورد بررسی قرار دهد اما در کنار بیماری، فشارهای بیرونی نیز در استعفای او بی‌تأثیر نبوده است

خلیل آبادی: در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم موضوع استعفای شهردار تهران مطرح شد و همه می‌خواستند که او به فعالیت خود ادامه دهد

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------ ، کدمطلب: 462060 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین