پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۲۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
در بازدید وزیر جهاد کشاورزی از سازمان مرکزی تعاون روستایی حسین شیرزاد، رئیس این سازمان، در گزارشی مبسوطی به فعالیت‌های 40 روزه خود در سازمان اشاره کرد. به گزارش «سبزینه»، حسین شیرزاد در بخشی از این گزارش به نحوه خرید سیب‌زمینی در استان‌های جیرفت، خوزستان و گلستان اشاره کرد و گفت: از 10 اردیبهشت سال 97 خرید این محصول از کشاورزان این سه استان شروع شده و تا 10 تیر ادامه دارد و این در حالی است که تاکنون تقریباً 20 هزار تن سیب‌زمینی بهاره خریداری شده و ارزش این میزان محصول بیش از هشت میلیارد تومان است.

شعار سالدر بازدید وزیر جهاد کشاورزی از سازمان مرکزی تعاون روستایی حسین شیرزاد، رئیس این سازمان، در گزارشی مبسوطی به فعالیت‌های 40 روزه خود در سازمان اشاره کرد. به گزارش «سبزینه»، حسین شیرزاد در بخشی از این گزارش به نحوه خرید سیب‌زمینی در استان‌های جیرفت، خوزستان و گلستان اشاره کرد و گفت: از 10 اردیبهشت سال 97 خرید این محصول از کشاورزان این سه استان شروع شده و تا 10 تیر ادامه دارد و این در حالی است که تاکنون تقریباً 20 هزار تن سیب‌زمینی بهاره خریداری شده و ارزش این میزان محصول بیش از هشت میلیارد تومان است. شیرزاد افزود: با افزایش روند خرید سیب‌زمینی طی یک ماه گذشته به دلیل افت حقیقی بازار از یک طرف، محدودیت‌های ایجاد شده در صادرات این محصول از طریق کشورهای وارد‌کننده، از سوی دیگر عدم وجود ساختارهای فرآوری و تبدیل محصول موجب افزایش میزان خرید سیب زمینی بهاره به‌ویژه در استان‌های گلستان، خوزستان و جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج) شد.

شیرزاد از طرح جامع فروش زعفران به وزیر جهاد کشاورزی خبرداد و افزود: فروش زعفران در سنوات گذشته عمدتاً به‌صورت فله صورت می‌گرفت و تجار ایرانی بر اساس شرایط خاص بازار نسبت به عرضه عمده زعفران در بازار جمعی به پایین‌ترین نرخ اقدام می‌کردند، تا جایی که در سنوات قبل قیمت زعفران با نوسانات فراوانی همراه بود. شیرزاد ادامه داد: در روش فعلی خرید زعفران که دولت در قالب خرید حمایتی در سال قبل اقدام به آن کرده، کشاورزان نسبت به تحویل زعفران بر اساس نتایج آزمایشگاه و نظر خبره محلی اقدام و متخصص نیز اقدام به تحویل گرفتن زعفران از کشاورزان می‌کند و رضایت کامل از مداخله هدفمند دولت در جامعه دهقانی زعفران‌کاران وجود دارد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین درباره خرید و فروش زعفران به مواردی همچون تنظیم بازار زعفران از طریق اجرای روند خرید، ذخیره‌سازی و عدم عرضه زعفران در بازار مصرف برای تثبیت قیمت این محصول اشاره کرد. وی درباره نحوه فروش زعفران به مواردی همانند برگزاری چندین جلسه با کارگزاران بورس کالای کشاورزی و کارشناسان مربوطه جهت مهیا کردن زمینه فروش و عرضه زعفران در رینگ داخلی یا صادراتی (بورس بین‌المللی)، فراهم کردن مقدمات لازم جهت مشارکت کلیه متقاضیان زعفران از طریق بورس کالا به صورت مدت‌دار یا نقدی، کشف قیمت واقعی زعفران در بورس برای حمایت از تولیدات داخلی و... اشاره کرد.

این مقام مسئول در ادامه از مباشرت تعاونی‌ها در خرید کلزا و گندم خبر داد و بیان کرد: از جمله وظایف ذاتی شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی مشارکت در خرید، ذخیره‌سازی و حمل محصولات تضمینی و مباشرتی از طریق اتحادیه‌های تعاونی استانی است. شیرزاد اضافه کرد: در این زمینه با توجه به عاملیت شرکت بازرگانی دولتی ایران در امر خرید گندم، کلزا و سایر دانه‌های روغنی، شبکه تعاونی‌های روستایی در راستای تحقق اهداف وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تسهیل عملیات خرید کلزا و گندم شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در قالب عقد قرارداد مباشرت، به خرید و تحویل گندم و دانه‌های روغنی اقدام می‌‌کند که در این راستا به‌طور متوسط سالانه حدود 40-50 درصد حجم خرید تضمینی گندم و بیش از 80 درصد خرید کلزا و سایر دانه‌های روغنی از طریق این شبکه و زیر نظر مجموعه سازمان صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه گزارش خود عنوان کرد: این سازمان در جهت انجام وظایف ذاتی خود در راستای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری عاملیت خرید گندم، جو، ذرت و دانه‌های روغنی به بخش تعاونی و خصوصی، آمادگی خود را اعلام کرده است. بدیهی است تحقق این اهداف مستلزم در اختیار داشتن ملزومات، تجهیزات و به‌ویژه ظرفیت انباری، ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی و سیلوهایی تحت اختیار غله و شرکت بازرگانی دولتی ایران است که در این راستا پیشنهاد شده است فروش سیلوها با اولویت به شبکه واگذار شود.

خریداری61 هزار تن شیر خام در سال 97

شیرزاد در ادامه گزارش به روند خرید توافقی و حمایتی دیگر محصولات اشاره کرد و گفت: این سازمان تاکنون 214 هزار تن شیرخام در سال 96 و 61 هزار تن شیر خام در سال 97 خریداری کرده و تاکنون حدود 30 درصد مطالبات دامداران پرداخت شده و مابقی به زودی پس از ثبت در سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی پرداخت خواهد شد. وی افزود: بالغ بر هشت‌هزار و 600 تن خرما از کشاورزان خریداری و کل مطالبات آنان پرداخت شده و بالغ بر دو هزار و 500 تن از خرمای مذکور به فروش رسیده و مابقی در حال بازاریابی و فروش است. همچنین این سازمان بالغ بر 17 هزار تن گوجه فرنگی خریداری کرده و کل مطالبات کشاورزان پرداخت شده و کل گوجه‌فرنگی خریداری شده نیز به‌فروش رسیده است.

در ادامه نشست شیرزاد از اقدامات انجام شده در معاونت توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری خبر داد و گفت: در راستای تکمیل زنجیره تأمین، شرکت‌های تعاونی محصولی در سراسر کشور با هدف ساماندهی تولید‌کنندگان و بهره‌برداران تشکیل می‌شود. وی از همکاری و تعامل سازنده با دفتر دانه‌های روغنی برای تعیین استان‌های پایلوت برای اجرای برنامه مشترک و ساماندهی تولیدکنندگان دانه‌های روغنی در قالب تشکل‌های روستایی و کشاورزی خبر داد و عنوان کرد: تفاهم‌نامه مشترکی نیز با معاونت زراعت با هدف هم‌افزایی و بهره‌گیری از توان فنی، امکانات و منابع انسانی و توسعه بازار‌های هدف در حال انعقاد است.

تهیه و تدوین برنامه ساماندهی تولید‌کنندگان و ذی‌نفعان مرتبط با گیاهان دارویی

رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: تهیه و تدوین برنامه اجرایی ساماندهی تولید‌کنندگان و ذی‌نفعان مرتبط با گیاهان دارویی در قالب تشکل‌های تخصصی از اقدامات دیگر سازمان در فرآیند زنجیره تأمین است که خوش‌بختانه در چندین استان شکل گرفته و چشم‌انداز سازمان در این حوزه تشکیل اتحادیه گیاهان دارویی است. رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: ساماندهی تولید‌کنندگان خرما در قالب شرکت‌های تعاونی با هماهنگی و همکاری معاونت باغبانی و همچنین سازماندهی تولید‌کنندگان و بهره‌برداران زعفران در قالب هفت شرکت تعاونی تخصصی از دیگر اقدامات در زمینه تکمیل زنجیره تأمین است.

وی خاطرنشان ساخت: برپایی کارگاه ارزشیابی مشارکتی با حضور بهره‌برداران و تولید‌کنندگان عضو تشکل‌های منابع طبیعی با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در استان خراسان رضوی و تهیه و تدوین برنامه اجرای کارگاه تخصصی ویژه تولید‌کنندگان ماهیان سردآبی برای توانمند‌سازی اعضاء در استان چهارمحال و بختیاری با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در دستور کار قرار گرفته است.

شیرزاد در راستای اجرای رویکردهای برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی هم به وزیر جهاد کشاورزی گفت: معاونت توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری در سال جاری تعداد 495 عنوان دوره آموزشی عمومی وتخصصی برای ارکان، کارکنان و اعضای شبکه تعاونی‌ها و 66 عنوان دوره آموزشی برای پرسنل سازمان اجرا می‌کند. این دوره‌ها طی 30 روز گذشته بازنگری شده و تماماً به امور تخصصی مالی، حقوقی و شرکت‌داری تعاونیها می‌پردازند که پنج دوره آموزشی آن در آغاز سال جاری با رضایت‌مندی کامل برگزار شده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای ارکان و اعضای تعاونی‌های روستایی و کشاورزی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از اقدامات و توانمند‌سازی کارکنان سازمان و شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در سال جاری درقالب 9 مورد به‌صورت مجزا دربخش‌های مختلف گزارش داد. وی در ادامه افزود: مطابق تفاهم‌نامه با دفتر آموزش بهره‌برداران سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی، اجرای دوره‌های آموزشی تخصصی برای ارکان و اعضای تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در 10 استان در حال اجراست و راه‌اندازی تیم تسهیلگری جهت اجرای دوره‌های آموزشی در کلیه استان‌ها هم از جمله برنامه‌های در دست اقدام است. شیرزاد از تشکیل کمیته تدوین سند جامع توانمند‌سازی ارکان، کارکنان و اعضای تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری برای افزایش دانش، مهارت‌ها و توانایی‌های جامعه هدف جهت تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های بخش کشاورزی هم خبرداد و افزود: برای افزایش سطح اطلاعات کاربردی مخاطبان ارسال پیامک آموزشی برای ارکان، کارکنان و اعضای شبکه تعاونی و تشکل‌ها و کارکنان سازمان نیز انجام می‌شود.

شیرزاد افزود: راهبرد نهایی سازمان تعاون روستایی محدود نمودن تدریجی واحد‌های اعتباری و انتظام بخشی به فعالیت آن‌هاست. همچنین در این جلسه رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران علاوه بر ارائه گزارشی از پیگیری و اقدامات انجام شده درباره حل مشکلات واحد اعتباری شرکت تعاونی کشاورزی نهال نشان البرز، گزارشی از مجموعه اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر برای ساماندهی واحدهای اعتباری از جمله ساماندهی کارگروه، انتصاب مجری طرح، ابلاغ دستورالعمل نظارتی، حذف واحدهای اعتباری غیر فعال و... ارائه داد.

تأکید بر تقویت و توسعه طرح‌های اشتغال‌زا در تعاونی‌ها

شیرزاد همچنین در راستای اجرای مأموریت‌ها و برنامه‌های محوله در حوزه تعاونی‌های روستایی زنان در سال97 مطالبی را بیان کرد. وی با تأکید بر موضوع تقویت و توسعه طرح‌های اشتغال‌زا در تعاونی‌ها، به اقدامات انجام شده در این خصوص اشاره کرد و گفت: در این رابطه جهت اخذ طرح‌های مرتبط با امنیت غذایی تاکنون هفت مورد طرح اشتغال‌زایی در حوزه مربوطه تدوین و به سازمان خواربار جهانی (فائو) ارائه و طی هفته گذشته دیداری سه ساعته با نماینده ایران در فائو برگزار شد که بسیار سازنده بود. همچنین در راستای تحکیم همکاری با سفارت ژاپن در سال 97 تعداد 6 مورد خلاصه طرح‌های اشتغال‌زا در تعاونی‌های روستایی زنان تهیه، تدوین و جهت انجام اقدامات لازم به دفتر امور بین‌الملل وزارت متبوع ارسال شد.

شیرزاد در ادامه با بیان ضرورت راه‌اندازی اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی زنان، اعلام کرد: با وجود تعداد 330 تعاونی در حوزه زنان روستایی و 61 هزار عضو این تعاونی‌ها، طی جلساتی که با حضور استان‌های فعال صورت گرفته است، برنامه‌ریزی لازم جهت استقرار اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی زنان انجام شده و در حال نهایی‌شدن است. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران همچنین تدوین و ابلاغ تقویم آموزشی سالانه و نیز پیگیری اعتبارات لازم، پیگیری اجرای طرح‌های توسعه‌ای تعاونی‌ها و همکاری‌های این حوزه با کمیسیون امور بانوان در زمینه آموزش همکاران شاغل را از اهم فعالیت‌های این حوزه برشمرد. وی در این رابطه با بیان جایگاه و نقش اعتبارات در توسعه فعالیت شرکت‌های تعاونی روستایی زنان، اظهار کرد؛ سعی براین است جهت ارتقاء این جایگاه و جذب حداکثری اعتبارات اقدامات موثری صورت پذیرد. شیرزاد گزارشی از دیگر اقدامات انجام گرفته در 40 روز گذشته شامل: راه‌اندازی میز خدمت در رینگ داخلی ساختمان، راه‌اندازی و تشکیل اتاق فکر، تدوین نظام‌نامه‌ها، اجرای ساختار جدید سازمان، احیاء و رسیدگی و توسعه رستوران، بازسازی و مناسب‌سازی نماز خانه و... هم به وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 5 تیر 97، کدمطلب: 46451، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین