پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۶۸۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
دانشگاه های کشور درحالی به استقبال آغاز سال تحصیلی می روند که عدم تخصیص های کامل و به موقع بودجه کام آنها را تلخ کرده است.
شعار سال: دانشگاه های کشور درحالی به استقبال آغاز سال تحصیلی می روند که عدم تخصیص های کامل و به موقع بودجه کام آنها را تلخ کرده است.
 سال تحصیلی ۹۷-۹۸ به نحوی آغاز می شود که روسای دانشگاه های کشور از کمبود بودجه به دلیل عدم تخصیص ها تا پایان ۶ ماهه دوم سال گلایه های زیادی دارند.

دانشگاه ها علاوه بر مشکلات مالی که چندین سال است بر دوش آنها گذاشته شده امسال با وضعیت جدیدی به دلیل افزایش یکباره قیمت محصولات، کالاها و خدمات نیز مواجه شدند که این امر فعالیت این مراکز را با معضل جدی مواجه کرده است.

براساس اعلام روسای دانشگاه های کشور تا پایان ۶ ماهه اول سال جاری باید ۵۰ درصد بودجه این مراکز از سوی دولت اختصاص داده می شد اما تاکنون به صورت میانگین حدود ۳۸ درصد بودجه این مراکز محقق شده است.

باتوجه به گلایه روسای دانشگاه ها از عدم کامل تخصیص های بودجه ای مراکز آموزشی به سراغ روسای دانشگاه های برتر و بزرگ کشور رفتیم تا از آخرین وضعیت اختصاص بودجه ۶ ماهه اول سال این مراکز و مشکلات پیش روی آنها باخبر شویم.

* دغدغه مسئولان دانشگاه تهران برای تامین تغذیه دانشجویان

دانشگاه ها نمی توانند در هزینه های خود صرفه جویی زیادی داشته باشند چراکه هزینه کرد این مراکز ارتباط مستقیمی با سلامت و معیشت دانشجویان دارد، بنابراین روسای دانشگاهها در هر شرایط مالی تلاش دارند تا بتوانند هزینه های این نوع خدمات را تامین کنند اما اکنون دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه تهران که جامع و بزرگترین دانشگاه کشور به شمار می رود با مشکل تامین بودجه برای تغذیه دانشجویان مواجه است.

قیمت اقلام مختلف در بازار به شدت افزایش یافته بنابراین در سال تحصیلی جدید با مشکل تامین تغذیه دانشجویان در دانشگاه تهران مواجه هستیم

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران معتقد است این دانشگاه در آستانه سال تحصیلی جدید در زمینه تامین تغذیه دانشجویان خود با مشکل مواجه است.

وی در گفتگو با مهر افزود: قیمت اقلام مختلف در بازار به شدت افزایش یافته بنابراین در سال تحصیلی جدید با موضوع مشکل تامین تغذیه دانشجویان مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: تاکنون حدود ۳۸ درصد از ۵۰ درصد بودجه ۶ ماهه اول سال به این دانشگاه اختصاص داده شده و همین امر موجب شده تا با مشکلات زیاد مالی مواجه شویم.

نیلی احمدآبادی اظهار داشت: دولت قول داده تا ۲ درصد دیگر بودجه را به دانشگاه ها اختصاص دهد اما تا پایان شهریورماه باید ۵۰ درصد بودجه به این مراکز اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: امیدواریم تخصیص های شش ماهه اول سال کامل باشد چراکه در غیر این صورت با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

* تاخیر در تعمیر و تجهیز خوابگاه های دانشگاه خواجه نصیر

دانشگاه ها در سال خدمات مختلف آموزشی، پژوهشی، رفاهی و فرهنگی به دانشجویان ارائه می دهند که تمامی این خدمات مورد نیاز است و نمی توان آنها را به دلیل نبود بودجه نادیده گرفت چراکه این نوع خدمات تاثیر مستقیمی بر روند علمی و فناوری کشور دارند.

تمامی دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه خواجه نصیر روزهای منتهی به آغاز سال تحصیلی را با اضطراب کمبود بودجه طی می کنند و این دانشگاه که برنامه جامعی در تابستان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه های خود داشته اما اکنون به دلیل مشکلات مالی نتوانسته است این برنامه را عملیاتی کند.

علی خاکی صدیق، رئیس دانشگاه خواجه نصیر در گفتگو با مهر گفت: در آستانه آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها با چالش های مالی مواجه هستند.

وی افزود: تا پایان شهریور ماه باید ۵۰ درصد بودجه به دانشگاه ها اختصاص می یافت اما تاکنون ۳۸ درصد بودجه به این دانشگاه تخصیص داده شده است.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر عنوان کرد: درحال حاضر به دلیل کمبودهای مالی بسیار زیاد دچار چالش هستیم.



خاکی صدیق تاکید کرد: در آستانه آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه ها با مشکلات جدی در زمینه خدمات رسانی به دانشجویان مواجه هستیم به نحوی که به دلیل این مشکل فرصت تابستان را برای تعمیر و تجهیز خوابگاه ها از دست دادیم.

وی افزود: در دانشگاه برنامه جامعی برای تعمیر و تجهیز خوابگاه ها داشتیم اما به دلیل اینکه بودجه به صورت کامل تخصیص داده نشد، نتوانستیم این برنامه را عملیاتی کنیم و تنها بخش های فوق العاده ضروری را اجرا کردیم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر عنوان کرد: معاون اول رئیس جمهور قول داده است که بودجه ۶ ماهه اول سال دانشگاه ها به صورت کامل محقق شود تا براین اساس دانشگاه ها کمی از فشار بیرون بیایند.

* بازسازی خوابگاه های دانشگاه تربیت مدرس به تابستان نرسید

باتوجه به اینکه تنها در سه ماهه تابستان خوابگاه های دانشجویی خالی هستند بنابراین دانشگاه ها برنامه تعمیر و تجهیز این فضاها را در این بازه زمانی اجرا می کنند اما امسال دست دانشگاه ها برای تعمیر و تجهیز به دلیل مشکلات مالی در حنا مانده و روسای این مراکز از این روند گلایه دارند. محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز از عدم اجرای برنامه تعمیر و تجهیز خوابگاه ها در این دانشگاه به دلیل مشکلات مالی گلایه دارد.

وی در گفتگو با مهر عنوان کرد: تاکنون ۳۹ درصد بودجه ۶ ماهه اول سال به این دانشگاه اختصاص یافته درحالی که قرار بوده تا پایان شهریورماه ۴۵ درصد از بودجه تامین شود.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: دانشگاه ها درخواست دارند تا پایان شهریورماه ۴۹ درصد بودجه آنها اختصاص یابد.

احمدی تاکید کرد: به دلیل مشکلات مالی و عدم تخصیص ها امسال موضوع تعمیر و تجهیز خوابگاه های این دانشگاه به صورت کامل صورت نگرفت و این امر نگرانی های زیادی را برای ما به ایجاد کرده است.

وی افزود: ما به صورت مداوم در ارتباط با مقامات ارشد کشور هستیم و قول هایی را به ما داده اند و کمی دیر شده اما امیدواریم بخشی از مشکلات مالی دانشگاه ها به زودی رفع شود.

* مسئولان دانشگاه ها را دریابند

به دلیل افزایش شدید نرخ ها در تامین هزینه خوابگاه های استیجاری با مشکل مواجه هستیم

افزایش تورم و کمبود بودجه صدای دانشگاه مختص به زنان کشور را نیز درآورده به نحوی که رئیس این دانشگاه معتقد است مسئولان باید دانشگاه ها را دریابند.

مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا در گفتگو با مهر افزود: درحال حاضر تنها ۳۸ درصد بودجه شش ماهه اول سال به این دانشگاه اختصاص داده شده و به دلیل عدم تخصیص های کامل با مشکل جدی مالی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: درحال حاضر مشکل جدی ما در زمینه ارائه خدمات به دانشجویان است به نحوی که به دلیل افزایش شدید نرخ ها در زمینه تامین هزینه خوابگاه های استیجاری با مشکل مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: در این شرایط از بدو ورود دانشجویان به دانشگاه شرایط برای مسئولان دانشگاه ها بسیار سخت خواهد شد بنابراین لازم است فکری شود و با این شرایط باید دانشگاه ها را دریابند.

* نمی توان به دانشجو گفت غذا نخور!

احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز معتقد است در میزان مصرف انرژی می توان صرفه جویی داشت اما در خصوص تغذیه و خوابگاه دانشجویان نمی توانیم صرفه جویی کنیم.

وی در گفتگو با مهر با اشاره به مشکلات بودجه ای دانشگاه ها گفت: نمی توان برای خوابگاه و تغذیه هزینه نکرد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: قیمت های مربوط به تغذیه بسیار بالا رفته اما نمی توانیم به دانشجویان بگوییم چیزی نخورید.

معتمدی عنوان کرد: می توانیم به کارمندان بگوییم که اضافه کار نمانند اما نمی توانیم به اساتید بگوییم فعالیت علمی و آموزشی نداشته باشید.

وی تاکید کرد: در مواردی که قابلیت داشته باشد صرفه جویی می کنیم به طور مثال طی سال های اخیر در زمینه مصرف انرژی صرفه جویی های خوبی داشتیم و یا سفرهای غیر ضروری را کم کردیم اما نوع فعالیت های دانشگاه به نحوی نیست که قادر باشیم از یک حدی بیشتر، صرفه جویی کنیم.



رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: به دلیل مشکلات مالی و افزایش نرخ ارز میزان سفرهای علمی کاهش یافته که امیدواریم این مشکل نیز برطرف شود.

معتمدی افزود: درحال حاضر ۳۸ درصد از بودجه ۶ ماهه اول سال این دانشگاه اختصاص یافته و قول هایی داده شده که تا پایان شهریورماه این کسری جبران خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در سال گذشته دولت کمک کرد و ۱۰۰ درصد بودجه را به دانشگاه ها اختصاص داد و امیدواریم امسال نیز با کمک دولت بودجه کامل اختصاص یابد چراکه عدم تخصیص دانشگاه ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

* استفاده از توان خیرین برای رفع مشکلات مالی دانشگاه کاشان

دانشگاه کاشان نیز طی سال های گذشته با مشکلات مالی مانند دیگر دانشگاه های کشور مواجه بوده اما مسئولان این دانشگاه با کمک خیرین توانسته اند بخش زیادی از این مسائل را رفع کنند و فعالیت های علمی، آموزشی و دانشجویی این دانشگاه را جلو ببرند.

عباس زراعت، رئیس دانشگاه کاشان در گفتگو با مهر گفت: باتوجه به اینکه خیرین نقش زیادی در تامین هزینه های این دانشگاه دارند توانسته ایم از این طریق بخش زیادی از مشکلات مالی خود را برطرف کنیم.

وی افزود: همچنین این دانشگاه ۲۵ درصد بودجه خود را که حدود ۱۵ میلیارد تومان است از طریق درآمدهای اختصاصی تامین می کند که این امر نیز نقش مهمی در کمبودهای بودجه ای دارد.

رئیس دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: این دانشگاه رتبه نخست را در جذب خیرین دارد بنابراین مشکلات مالی ما نسبت به دیگر دانشگاه ها بسیار کمتر است.

* ارائه خدمات دانشجویی دانشگاه علامه در سایه ابهام

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با مهر عنوان کرد: به دلیل مشکلات مالی اکنون در خرید اقلام غذایی برای دانشجویان، پرداخت حق التدریس ها، تامین سرویس های دانشجویی، تعمیرات و تجهیزات به شدت با مشکل مواجه هستیم.

وی گفت: تاکنون ۳۸ درصد بودجه ۶ ماهه اول سال به دانشگاه علامه طباطبایی اختصاص داده شده بنابراین این دانشگاه درحال حاضر ۱۶ میلیارد تومان از بودجه سایر خود را دریافت نکرده است.

* چشم آموزش عالی به قول مسئولان دولتی

باوجود آنکه به دلیل افزایش قیمت ها و خدمات امسال دانشگاه ها سال تحصیلی متفاوتی را نسبت به سال های گذشته آغاز خواهند کرد و روسای دانشگاه ها دغدغه زیادی در این راستا دارند اما مسئولان آموزش عالی کشور نسبت به وضعیت بودجه ای دانشگاه ها خوش بین هستند و در انتظار عملیاتی شدن قول سازمان برنامه و بودجه و دولت به استقبال سال تحصیلی جدید می روند.

تخصیص بودجه دانشگاه ها تاکنون ۴۰ درصد بوده و باید تا پایان شش ماهه دوم سال، ۵۰ درصد پرداخت شود

محمد تقی نظرپور معاون اداری مالی وزارت علوم در گفتگو با مهر گفت: بر اساس قول سازمان برنامه و بودجه و مجموعه دولت، بودجه دانشگاه ها تا پایان سال به صورت صددرصد اختصاص خواهد یافت.

وی درباره اختصاص بودجه دانشگاه ها نیز گفت: تخصیص بودجه دانشگاه ها تا کنون ۴۰ درصد بوده و بایستی تا پایان شش ماه دوم سال، ۵۰ درصد پرداخت می شد.

معاون اداری مالی وزارت علوم ادامه داد: به ما قول داده شده با توجه به اینکه آغاز سال تحصیلی جدید پیش رو است قبل از مهرماه دو تا سه درصد بودجه دانشگاه ها نیز پرداخت شود تا دانشگاه ها بتوانند این شرایط بحرانی را پشت سر بگذارند.

هرساله دانشگاه ها برای آغاز سال تحصیلی خود را در زمینه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی آماده می کنند اما امسال به دلیل مشکلات مالی و افزایش قیمت ها شروع فعالیت این مراکز رنگی از دغدغه و اضطراب را به خود گرفته چراکه دانشگاه ها از تامین بودجه تغذیه، بازسازی خوابگاه ها تا پرداخت حقوق اساتید حق التدریس با مشکل مواجه هستند و بنابراین لازم است مسئولان دولتی در تخصیص بودجه کامل دانشگاه ها برای ۶ ماهه اول سال به این مراکز تدبیری بیاندیشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 26 شهریور 1397، کدخبر: 4402302 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Romania
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
دیگه فقط مونده غذا هم ندن به دانشجو ایرانی....


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین