پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
این روزها شهرستان کرج مرکز استان البرز که در روزگاری نه چندان دور به باغشهر معروف بود، اوضاع خوشی ندارد، چرا که آسمان خاکستری میهمان همیشگی آن شده است. «فردین حکیمی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفت‌و‌گو با «ایران» دلایل علمی و کارشناسی آلودگی هوا در این منطقه را منابع متحرک و ساکن معرفی و راهکارهای رفع این معضل را ارائه کرد. اما با وجود این، کم کاری برخی نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی موجب شده تا این طرح‌ها روی زمین بماند و مردم منتظر وزیدن باد و بارش باران برای صاف شدن هوای شهر کرج باشند.

شعار سالمدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه حدود 20 درصد ترافیک برون شهری کشور متعلق به این استان است، اظهار داشت: بر اساس مطالعاتی که در خصوص آلودگی هوای کلانشهر کرج و سهم هر یک از آلاینده‌ها انجام شد، 62 درصد از سهم منابع آلاینده هوا مربوط به منابع متحرک و 38 درصد مربوط به منابع ساکن آلاینده هواست.

وی با یادآوری این نکته که در موضوع آلایندگی هوا، اهرم‌های قانونی خوبی پیش‌بینی شده، افزود: قانون هوای پاک مصوب سال 96 و مصوبات هیأت وزیران در سال‌های 93 و 95 در قالب برش‌های استانی، وظایف هر یک از دستگاه‌ها را مشخص کرده، اما اقدامات لازم در جهت کاهش آلودگی هوا، نیازمند همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی است. چنانچه تمامی دستگاه‌هایی که

بر اساس قانون هوای پاک وظایفی عهده دار هستند، به وظایف خود عمل نکنند اقدامات مثبت سایر دستگاه‌ها را تحت الشعاع خود قرار خواهند داد.

طرح‌های ناتمام در بخش منابع متحرک

حکیمی با بیان اینکه منابع متحرک (خودروها) بخش عمده‌ای از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: در بحث منابع متحرک آلاینده هوا اقداماتی در دستور کار قرار گرفت که باید توسط متولیان امر صورت می‌گرفت. با توجه به اینکه با استفاده از سوخت یورو 4 و کاتالیزورها و کاتالیست‌ها محیط زیست سالم‌تر می‌شود، استاندارد‌سازی سوخت مصرفی مطابق با استاندارد یورو 4 و یورو 5 حداقل در کلانشهرها و استاندارد‌سازی سوخت مصرفی نیروگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، توزیع بنزین یورو 4 در 28 جایگاه سوخت کرج و فردیس و توزیع گازوئیل یورو 4 در جایگاه‌های توزیعی صورت گرفته است. اما نتایج بررسی‌های کارشناسان محیط زیست بیانگر غیراستاندارد بودن سوخت توزیعی در برخی موارد است.

وی با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، افزود: خودروها 62 درصد از آلایندگی کلانشهر کرج را به خود اختصاص داده‌اند که سهم زیادی از این میزان متوجه ناوگان حمل و نقل عمومی است. متأسفانه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، جایگزینی خودروهای فرسوده، نصب کاتالیست روی تاکسی‌های درون شهری و نصب فیلتر دوده برای اتوبوس‌های درون شهری و خودروهای دیزلی، اقداماتی است که از سوی شهرداری و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام نشده است. مدیرکل محیط زیست استان البرز برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی را از دیگر طرح‌های اجرا نشده در جهت کاهش آلودگی هوا برشمرد و گفت: در این خصوص 69 دوربین هوشمند پلاک‌خوان و دوربین نظارتی جهت اجرای طرح‌های ترافیکی در کلانشهر کرج نصب شده که علاوه بر کاربرد در طرح زوج و فرد، در طرح برخورد با خودروهای دودزا نیز کاربرد دارد. هرچند در این خصوص اقداماتی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی صورت گرفته ولی به‌دلیل نبود زیرساخت‌های الکترونیکی توسط شهرداری جهت اعمال مقررات از سوی پلیس، هنوز این دستگاه‌ها راه‌اندازی نشده است.

حکیمی به لزوم گسترش خدمات الکترونیکی در استان البرز اشاره کرد و افزود: گسترش زیرساخت‌های الکترونیکی خدمات‌رسانی در بخش عمومی و دولتی یکی دیگر از تکالیفی است که هیأت دولت در قانون هوای پاک برعهده شهرداری‌ها گذاشته تا با توسعه زیرساخت‌های الکترونیک، سفرهای درون شهری کاهش یابد. در این زمینه هم اگرچه بر اساس اعلام شهرداری کرج، پیشرفت کار حدود 40 درصد است، اما کافی نیست.

وی ایجاد سامانه «سیمفا»(سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) برای مرکز معاینه فنی استان البرز را گامی رو به جلو دانست که خوشبختانه این مهم در تمامی مراکز فنی استان محقق شده است.

کم کاری منابع ساکن آلاینده هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بازسازی، نوسازی و ارتقای فناوری در صنایع آلاینده استان را رضایت بخش ندانست و گفت: در این خصوص اقدامات و پیگیری‌هایی انجام شده که قابل توجه و چشمگیر نیست. همچنین انتقال اصناف آلاینده شهری به خارج از شهر در کرج به خوبی انجام نشده است.

حکیمی یکی دیگر از اقدامات در جهت کاهش آلودگی هوا را کنترل آلودگی ناشی از سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی برشمرد و بیان کرد: کنترل آلودگی ناشی از سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی خانگی، تجاری و معاینه فنی موتورخانه ادارات دولتی با پیگیری‌های متعددی از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان‌های استاندارد انجام شد، اما متأسفانه نتایج مطلوب و رضایت بخش نبوده است. 38 درصد از آلایندگی هوا در کرج سهم منابع ساکن از قبیل موتورخانه‌ها و کارخانه هاست که قانون هوای پاک، سازمان استاندارد را به بررسی موتورخانه ادارات دولتی ملزم کرده، اما بخشی از ادارات استان البرز در این مورد کوتاهی کرده‌اند. وی اعلام کرد: بر اساس گزارش شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، مرحله 1 و 2 اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت و انتشار بخارهای بنزین) در مخازن، نفتکش‌ها، تانکرهای حمل سوخت و نازل جایگاه‌های توزیع سوخت به‌صورت صد درصد اجرا شده است. همچنین با محدودیت توزیع سوخت مازوت و مایع در نیروگاه‌ها و واحدهای آلاینده استان بویژه کارخانه سیمان آبیک، اقدامات چشمگیری در خصوص گازسوز شدن واحدهای تولیدی و صنعتی انجام گرفته و بر اساس برنامه اعلامی شرکت گاز قرار است تا پایان سال 98 تمام صنایع استان گازسوز شود.

اقدامات مؤثر جهت کاهش آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به برنامه‌های آتی جهت کاهش آلودگی هوای استان، اظهار داشت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، حفظ و توسعه فضای سبز شهر و کمربند فضای سبز با اولویت بازچرخانی پساب جهت آبیاری فضای سبز، تسریع در راه‌اندازی پروژه آزاد راه تهران - شمال، بزرگراه شمالی، آزاد راه جنوبی چرمشهر و متروی کرج-هشتگرد از دیگر اقدامات مؤثرجهت سالم‌سازی هوای استان خواهد بود. همچنین توسعه پروژه‌های بیابانزدایی در استان بویژه در دشت‌های جنوبی استان البرز می‌تواند در تحقق این امر مهم نقش مؤثری داشته باشد.

حکیمی افزود: ممنوعیت فعالیت‌های معدنکاری در محدوده و حریم شهرها نقش مؤثری در کنترل پدیده گرد و غبار و آلودگی هوای استان دارد. همچنین مکان‌یابی مناسب جهت تخلیه و ساماندهی نخاله‌های ساختمانی نیز باید مورد توجه دستگاه‌های متولی قرار گیرد. ساماندهی و انتقال صنایع آلاینده و صنوف مزاحم شهری به خارج از محدوده شهری و هدایت آنها به داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز باید با سرعت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. همچنین اجرای طرح برخورد با خودروهای دودزا در هسته مرکزی و پرتردد شهری و برخورد با واحدهای آلاینده فاقد معاینه فنی از اهمیت زیادی برخوردار است که تأخیر در اجرای آن سلامتی مردم را به مخاطره می‌اندازد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه ایران تاریخ انتشار 20 آذر 97، کدخبر: 492880، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین