پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۰۳۲۵۲
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۹
دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه روزگذشته با حضور معاون علمی رئیس جمهوری، وزیر اموراقتصادی و دارایی، قائم مقام بانک مرکزی، رؤسای کل سازمان بورس و بیمه مرکزی گشایش یافت.دراین مراسم، وزیر امور اقتصادی و دارایی، بورس، بانک و بیمه را سه رکن اصلی در اقتصادهای پیشرفته و رو به جهش خواند و گفت: این سه رکن با تکیه بر ظرفیت‌های بی‌شمار خود و تعامل و هم افزایی قادرند شعار رونق تولید را تحقق بخشند. فرهاد دژپسند اظهار داشت: برای تحقق شعار سال لازم است سیاست‌هایی همچون کاهش هزینه تولید، بهبود فناوری و افزایش بهره وری دنبال شود و در کنار آن کالاها و خدمات نیز متقاضی پسند و کیفی‌تر شوند.

شعار سالوی افزود: یکی از ملزومات اجتناب ناپذیر برای حکمرانی خوب، بهبود کسب و کار و روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌های گوناگون است. به نحوی که غل و زنجیرها و بوروکراسی‌های غیرضرور باید از پای فعالان اقتصاد باز شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عملکرد بازار سرمایه در سال گذشته اظهار داشت: آمارها و شواهد نشان می‌دهد که بورس در سال ۹۷ دوره‌ای طلایی سپری کرده است.

وی به بانک مرکزی پیشنهاد کرد که نرخ متوسط سپرده قانونی را چهار درصد کاهش دهیم تا قدرت اعطای تسهیلات بیشتر شود و این مبلغ را در جهت تولید بیشتر و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام هدایت کرد.

دژپسند با اشاره به برخی برآوردهای کارشناسان از وضعیت اقتصادی در نیمه دوم سال گذشته در این باره اظهار کرد: برخی کارشناسان می‌گفتند نرخ رشد اقتصادی ممکن است تا ۱۵ درصد هم منفی شود اما آنچه آنها فکر می‌کردند، رخ نداد.

او با اشاره به جهش قیمت برخی از کالاهای اساسی در ماه‌های گذشته اظهار کرد: واقعیت این است که پیش‌بینی‌ها از وضعیت اقتصاد در سال ۱۳۹۸ خوب نیست، اما این دلیل نمی‌شود که این پیش‌بینی‌ها ایجاد نگرانی کند یا باعث انفعال ما شود. اتفاقاً اگر از این پیش‌بینی‌ها الهام بگیریم می‌توانیم به راحتی بر شرایط غلبه کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اگر برآوردها اوضاع اقتصادی را خوب نشان نمی‌دهد ما باید دور هم جمع شویم و تدبیری بیندیشیم تا از طریق آنچه که از تئوری‌های اقتصادی و تجارب سایر کشورها آموخته‌ایم شرایط را به سمت اوضاع مطلوب سوق دهیم.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۳۹۸ با عنوان سال «رونق تولید» در این باره اظهار کرد: اگر بتوانیم از سرمایه‌های راکد به خوبی استفاده کنیم و آنها را در جهت تولید هماهنگ کنیم، می‌توانیم رشد اقتصادی را محقق کنیم. حجم بالای نقدینگی یک ظرفیت است که می‌توانیم با استفاده از مزیت‌های نسبی، منابع نفتی و حوزه‌های گردشگری و خدماتی آن را فعال کنیم.

وی در ادامه افزود: مصوبه تضامین فعالیت‌های اقتصادی در شورای نگهبان است و اگر تأیید شود یک جهش و اطمینان خاطر برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند. به هر حال اقدامات فعلی خوب است، اما با آنچه که باید صورت بگیرد فاصله دارد.

برخی استارتاپ‌ها هفته‌ای ۱۰ درصد رشد می‌کنند 

معاون علمی رئیس جمهوری با بیان این‌که برخی شرکت‌های استارتاپی هفته‌ای ۱۰ درصد رشد می‌کنند، گفت: با اقدام خوب بورس در راه‌اندازی تابلوی شرکت‌های دانش بنیان، رشد خوبی در انتظار این شرکت‌هاست.

سورنا ستاری در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه گفت: بانکداری از بین نخواهد رفت اگرچه شکل ظاهری بانکداری در حال تغییر است و بانک‌ها باید به فین تک‌ها بیشتر وارد شوند و بیمه‌ها نیز باید به این فرآیند بپیوندند.

وی افزود: هم‌اکنون بیش از شش هزار استارتاپ داریم که در ٤ سال قبل ایجاد شده‌اند.

وی افزود: تابلوی دانش بنیان در بورس و فرابورس نصب شده و صندوق‌های خطرپذیر نیز در این رابطه فعال است. نمی‌توان با وام ایجاد اشتغال کرد. استارتاپ با سرمایه‌گذاری خطرپذیر توسعه می‌یابد و با وام کاری از پیش نخواهد برد.به گفته ستاری، با شکستن شیشه شرکت های استارتاپی نمی‌توان کاری از پیش برد؛ این شرکت‌ها رشد کرده و رو به پیروزی خواهند رفت. تنها راه این است که توسعه استارتاپ‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

کاهش ۱۶ هزار میلیارد تومانی بدهی بانک‌ها

قائم‌مقام بانک مرکزی با بیان این‌که نقدینگی بهمن ۹۷ به ۱۸۳۰ هزار میلیارد تومان رسید، از کاهش ۱۶ هزار میلیارد تومانی بدهی بانک‌ها خبر داد.اکبر کمیجانی نیز دراین مراسم اظهار داشت: بدهی بانک‌ها که در پایان مهرماه ۹۷ به ۱۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده بود، در پایان بهمن ماه سال گذشته به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان رسید. وی افزود: حمایت از تولید و اشتغال از آغاز دولت یازدهم یکی از جهت گیری‌های بانک ‌مرکزی بود و منابع بانکی عمدتاً صرف سرمایه در گردش شد و سیاست‌های کنونی بانک‌ مرکزی حول این سیاست است.

وی درباره این اقدامات توضیح داد: بانک ‌مرکزی با هدایت جریانات ریالی و کاهش سقف تراکنش ۵۰ میلیون تومانی در کارت‌های بانکی و ساماندهی چک‌های تضمینی توانست حجم زیادی از عملیات سوداگری در بازار ارز را سر و سامان دهد. وی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی با بررسی‌های متعدد دستورالعمل سپرده‌گذاری مبتنی بر ارز را تصویب کرد که بزودی اجرایی خواهد شد.

عضو هیأت عامل بانک مرکزی تصریح کرد: در عین بازگشت تحریم‌ها، با انباشت نقدینگی در سال‌های گذشته مواجه بودیم به شکلی که نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ۹۷، به یک هزار و ۸۳۰ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به بهمن سال ۹۶ یک دهم درصد کاهش داشت.

رشد ۵۴ درصدی تأمین مالی از طریق بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز درمراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: در ۵ سال گذشته اندازه بازار سهام تهران به‌طور متوسط ۱۷.۵ درصد در هر سال و اندازه فرابورس ایران ۱۹.۲ درصد رشد سالانه را تجربه کرده‌اند. همچنین در یک ماه اخیر بازار سرمایه با ۱۲ درصد رشد ارزش مواجه بوده که آمار بسیار خوبی است.

شاپور محمدی سپس با اشاره به میزان تأمین مالی پروژه‌ها و طرح‌های مختلف کشور از طریق بازار سرمایه اظهار داشت: رشد تأمین مالی به حدود ۵۴ درصد رسیده و تنها در سال ۹۷ بازار سرمایه توانست ۱۲۷ هزار میلیارد تومان تأمین مالی کند که این نشان از جایگاه مناسب بازار سرمایه در تأمین مالی صنایع دارد.

به گفته محمدی، شاخص بورس تهران در سال گذشته ۸۶ درصد رشد داشته و بورس و فرابورس هم در پنج سال منتهی به سال ۹۷ به ترتیب ۳۰ درصد و ۳۴ درصد بازدهی داشته‌اند.

سخنگوی سازمان بورس، کاهش هزینه‌های معاملاتی، کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال، اعمال نرخ صفر برای سود تقسیم نشده را از جمله اقداماتی دانست که در سال ۹۷ در بازار سرمایه اجرا و عملیاتی شدند.

محمدی ادامه داد: همچنین ما در سال ۹۷ افزایش سرمایه ۶۳ هزار میلیارد تومانی داشتیم که این اقدام در مقایسه با عملکرد گذشته که بین ۱۷ هزار میلیارد تومان تا نهایتاً ۲۴ هزار میلیارد تومان بود، سیاست بسیار هوشمندانه‌ای بود.

دبیر شورای عالی بورس همچنین با اشاره به اقدام مثبت سازمان بورس در بازنگری سیستم توقف و بازگشایی گفت: با بازنگری‌های سازمان بورس در این بخش هم‌اکنون تعداد نمادهای متوقف که پیش از آن به حدود ۶۵ نماد می‌رسید، به ۱۰ تا ۱۲ نماد رسیده و این نشان می‌دهد که نقدشوندگی بازار افزایش یافته است.

راه اندازی آتی سبد سهام، عضویت به صورت عضو عادی در آیسکو، کمک به عرضه نفت خام، انتشار اطلاعات ۳۶۰ شرکت زیر مجموعه نهادهای عمومی غیردولتی، کاهش روزهای تسویه معاملاتی از ۳ روز به ۲ روز، راه اندازی معاملات الگوریتمی و انتشار صورت‌های مالی منطبق با IFRS از دیگر اقداماتی بود که در سال گذشته اجرایی شد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به آن اشاره کرد.

بیمه منازل با ماهی ۵۰۰۰ تومان

رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: در صورت تصویب لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی، ۳۰ میلیون واحد مسکونی تا سقف ۳۰ میلیون تومان بیمه می‌شوند که هزینه این بیمه‌نامه‌ها حدود ۱۲۰ هزار تومان است که نیمی از آن را دولت پرداخت می‌کند و نیم دیگر را مردم ماهانه ۵۰۰۰ تومان می‌پردازند.

غلامرضا سلیمانی با بیان این‌که عملکرد بانک، بیمه و بورس در هر کشوری نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی آن کشور است، گفت: ایجاد یک نظام کارآمد مالی بستگی به فعالیت حوزه‌های بانک، بیمه و بورس دارد. اما این حوزه‌ها وقتی می‌توانند واقعاً مؤثر باشند که با هم تعامل داشته باشند.

او نسبت سرمایه بیمه به سرمایه واقعی را هشت درصد عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه بیمه هر ساله ۱۹ درصد رشد داشته است. در همین راستا آیین‌نامه شماره ۶۰ تصویب شده است تا بیمه‌ها بتوانند در بازار سرمایه حضور بیشتری داشته باشد.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین به رشد سهم بیمه زندگی از مجموع بیمه‌نامه‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: سهم بیمه زندگی در سال ۱۳۹۲ حدود ۱.۲ درصد بود که این آمار سال گذشته به ۱۵ درصد رسید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 3 اردیبهشت 98، کد خبر: 508696، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین