پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
اساسا جامعه آمریکا در طول دو قرن گذشته بر اساس یک سلسله نگرش‌های نژادپرستانه شکل گرفته و انتخاب واژه "کاخ سفید" اوج تفکرات نژاد پرستانه بنیانگذاران جامعه سیاسی آمریکا را نشان می‌دهد.

شعارسال: روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «حسن هانی‌زاده» نوشت:

افزایش کشتار رنگین پوستان آمریکا توسط پلیس این کشور نشان می‌دهد که پدیده شوم نژاد پرستی، جامعه آمریکا را بشدت تهدید می کند و این کشور را به سمت فرو پاشی تدریجی سوق خواهد داد. بر اساس آمار دقیق، در هر 28 ساعت یک سیاه پوست توسط پلیس آمریکا کشته می‌شود و این، بالاترین رقم کشتار سیاهان درجهان است.

اساسا جامعه آمریکا در طول دو قرن گذشته بر اساس یک سلسله نگرش‌های نژادپرستانه شکل گرفته و انتخاب واژه "کاخ سفید" اوج تفکرات نژاد پرستانه بنیانگذاران جامعه سیاسی آمریکا را نشان می‌دهد. کشتار بیش از 10 میلیون سرخ پوست توسط سفید پوستان آمریکا در طول دو قرن گذشته، از وجود یک تفکر کاملا برتری جویانه در این کشور حکایت دارد که این تفکر هر روز نهادینه‌تر می شود. بررسی تحلیلی شرایط رنگین پوستان آمریکا ثابت می‌کند که این کشور بر یک گسل خطرناک اجتماعی قرار دارد که این گسل می تواند جامعه ناهمگون آمریکا را به سمت یک جنگ "انفصال" دیگر سوق دهد. اوج نماد نژاد پرستی آمریکا، وجه تسمیه کاخ سفید است که مفهومی کاملا نژاد پرستانه دارد زیرا هدف نخبگان آمریکا این بود که هیچ سیاه پوستی حق ورود به این ساختمان را نداشته باشد.

هر چند باراک اوباما نخستین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا است که وارد این کاخ شد اما در دوران اوباما بیشترین کشتار سیاه پوستان توسط پلیس آمریکا صورت گرفت. واقع امر این است که بیش از30 در صد از جامعه آمریکا را رنگین پوستان تشکیل می‌دهند که افزایش مهاجرت‌ها به سمت این کشور شکنندگی جامعه آمریکا را در آینده به دنبال خواهد داشت. اعتراف باراک اوباما رئیس جمهوری و جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا در مورد وجود رگه‌های پر رنگ نژاد پرستی در میان جامعه آمریکا نشان می‌دهد که نگرانی نخبگان آمریکا در خصوص گسترش این پدیده کاملا جدی است.

آمریکا از یک سو داعیه‌دار دموکراسی جهانی است و در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در خصوص حقوق بشر برخی کشورهای غیر همسو با آمریکا مورد انتقاد قرار می گیرند. از سوی دیگر آمریکا هر روز شاهد کشتار روزانه سیاه پوستان است که آخرین نمونه آن، قتل 5 سیاه پوست توسط پلیس آمریکا بود که جامعه آمریکا را دچار التهاب اجتماعی کرد.

تظاهرات گسترده سیاه پوستان آمریکا علیه گسترش پدیده شوم نژاد پرستی و قتل رنگین پوستان نخستین حرکت ضد این پدیده شوم تلقی می شود که این حرکت قطعا در آینده با خشونت‌های بیشتری همراه خواهد بود. در طول دو قرن گذشته، آمریکا همواره با یک سلسله تحرکات، ضد پدیده سیاه پوست‌کشی مواجه بوده اما اخیرا این حرکت اعتراض‌آمیز شکل سیاسی بیشتری به خود گرفته است. با این که آمریکا هیچگاه به رنگین پوستان بویژه سیاه پوستان اجازه تشکیل یک تشکل ضد نژادپرستی را نداده اما فضای مجازی، فرصت بیشتری به سیاه‌پوستان داد تا صف آرایی جدیدی را علیه پدیده نژاد پرستی در آمریکا ایجاد کنند.

افزایش خشونت های اخیر علیه سیاه پوستان، جامعه آمریکا را به سمت دو قطبی شدن سوق داد که این صف آرایی جدید ممکن است به بروز یک جنگ داخلی در آمریکا منجر شود. از سوی دیگر قوانین ایالتی و فدرالی آمریکا نشان می‌دهد که سیاه پوستان به عنوان عناصری مزاحم برای جامعه سفید پوستان آمریکا تلقی می شوند و این امر تقابل طیف‌های مختلف اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

تجربه تاریخی آمریکا که یک تجربه شکست خورده‌ای است بر اساس نظریه وحشت‌افکنی در میان رنگین پوستان ایجاد شده که نمونه آن کشتار بیش از 10 میلیون سرخ پوست آمریکایی بود. سرخ پوستان که ساکنان اصلی آمریکا را تشکیل می‌دهند در طول دو قرن گذشته با بدترین تعامل ضدبشری سفید پوستان مواجه بوده‌اند و جامعه جهانی در برابر این جنایات سکوت اختیار کرد.

تلقی سفید پوستان آمریکا از کشتار سرخ پوستان این بود که از رهگذر وحشت‌افکنی و ترور و وحشت، سرخ پوستان را به مهاجرت به کشورهای آمریکای لاتین وادار سازند. همین تلقی امروز در مورد سیاه پوستان در جامعه آمریکا در حال شکل گیری است اما بطور طبیعی سیاه پوستان برای تقابل با پدیده شوم نژاد پرستی از انسجام بیشتری برخوردار هستند.

جامعه سیاسی آمریکا نیز تلقی کاملا اشتباه آمیزی از سیاست وحشت افکنی در میان سیاه پوستان دارد زیرا این سیاست در دراز مدت نتیجه معکوسی برای آمریکا در پی خواهد داشت. کشتار سیاه پوستان و سکوت نخبگان آمریکا در برابر این کشتارها جامعه این کشور را به سمت گسست و تقابل خونین اجتماعی هدایت خواهد کرد که ادامه این وضع می تواند بحران اجتماعی بزرگی برای آمریکا بوجود بیاورد.

نقض مکرر حقوق بشر از سوی آمریکا در کشورهای خاور میانه بویژه عراق، افغانستان، پاکستان و سوریه کارنامه کاملا سیاهی را برای دولتمردان آمریکا بوجود آورده است و این کشور را به منفورترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. اگر کشتار سیاه پوستان وتبعیض نژادی در آمریکا ادامه یابد قطعا آمریکا در آینده مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق دچار فروپاشی خواهد شد با این تفاوت که این فروپاشی هزینه‌های فراوان و هنگفتی را برای آمریکا به همراه خواهد داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 26 تیر 1395، کدمطلب: 13950424001020 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین