پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۸۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
مجتبی یوسفی، سخنگوی فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و روستایی گفت: ضابط قضائی نبودن شهرداری یکی از ایراد‌های قانون شهرداری است که باید اصلاح شود چرا که مشکلات کنونی درمورد ساختما‌ن‌های ناایمن ناشی از همین موضوع است. باید از این نماینده محترم پرسید که بنظر شما با فرهنگ سازمانی حاکم بر شهرداری ها، این سازمان جنبه ضابط قضایی شدن را دارد؟ چه کسی می‌تواند آن وقت اجرائیات شهرداری و خودسری‌های موردی را جمع کند؟ عمیق‌تر فکر کن آقای نماینده.
شعار سال: مجتبی یوسفی، سخنگوی فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و روستایی ضمن انتقاد از نبود مدیریت یکپارچه در ارائه خدمات شهری گفت: متاسفانه به دلیل نداشتن قانون مدیریت واحد خدمات شهری با مشکلات بسیاری مواجه هستیم برای مثال شورای شهری داریم که عملا شورای شهرداری است حالا بماند که نوع رویکرد و شکل گیری آن مشکل دارد اما به هرحال طبق قانون اساسی باید تشکیل می‌شد و این اتفاق باوجود ضعف‌های فراوان رخ داد.

او افزود: درنتیجه نبود لایحه مدیریت یکپارچه شهری شاهد این هستیم که شهرداری کار خودش را انجام می‌دهد و سایر دستگاه‌ها از جمله آب و فاضلاب نیز همینطور و درنهایت این مردم هستند که با مشکلات عدیده مواجه می‌شوند که همگی آنها ناشی از ناهماهنگی و ناموزون بودن دستگاه‌ها در ارائه خدمات رسانی را نشان می‌دهد.

یوسفی با اشاره به سرانجام لایحه مدیریت یکپارچه شهری تصریح کرد: از این لایحه خبر ندارم اما مجلس شورای اسلامی در حال تدوین طرح «مدیریت یکپارچه خدمات شهری» است که آقای ابوترابی به جد پیگیر آن هستند و در کمیسیون در حال بررسی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگو به ناکارآمد بودن قانون شهرداری اشاره کرد و گفت: قانون شهرداری مربوط به دهه 50 است به همین دلیل پاسخگوی نیاز روز نیست بنابراین نیاز به روزرسانی و اصلاح دارد و هر نماینده‌ای می‌گوید هیچ مشکلی در قانون وجود ندارد اشتباه می‌کند چرا که قانون باید متناسب با شرایط روز تغییر کند و اصلاح شود.

او درمورد تناقض‌ها درخصوص ساختمان‌های ناایمن افزود: ضابط قضائی نبودن شهرداری یکی از ایرادهای قانون شهرداری است که باید اصلاح شود چرا که مشکلات کنونی درمورد ساختمانهای ناایمن ناشی از همین موضوع است که شهرداری می‌تواند فقط اخطار دهد برای مثال حادثه پلاسکو به همین دلیل رخ داد چون شهرداری نمی‌توانست کاری جز اخطار دادن انجام دهد و درنتیجه ساختمان به دلیل عدم ایمنی فروریخت.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای اینکه شهرداری بتواند ساختمان ناایمنی را پلمب کند باید با همکاری دستگاه قضائی این کار را انجام دهد که معمولا پروسه طولانی دارد به همین دلیل به وقوع نمی‌پیوندد در حالی که اگر با اصلاح قانون شهرداری ضابط قضائی معرفی شود، بدون دردسری می‌تواند این کار را انجام دهد البته جدا از این موضوع سازمان نظام مهندسی، آتش نشانی و.. نیز وظایفی دارند که باید انجام دهند چرا که اقدامات آنها وابسته به یکدیگر است و تخطی هرکدام باعث بروز مشکل می‌شود.

یوسفی از اختصاص بودجه برای خرید و نوسازی تجهیزات آتش نشانی خبر داد و افزود: لازم به ذکر است اعلام کنم در بودجه سال 1400 حدود هزار میلیارد تومان به سازمان آتش نشانی برای خرید تجهیزاتی چون نردبان و.. اختصاص یافته است چرا که به واسطه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در این بخش خلاهایی وجود داشت که انشالله با این مبلغ بودجه رفع شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه زمانی اصلاح قانون شهرداری در اولویت قرار می‌گیرد؟ گفت: با اصلاح ساختار آیین نامه داخلی مجلس باید به سمت طرح‌هایی برویم که مشکلات کلیدی مردم را حل کند در حالی که اکنون اینگونه نیست برای مثال تا 20 همین روز پیش که اطلاع دارم، 430 طرح از سوی نمایندگان به ثبت رسیده است که البته برخی از آنها طرح‌های خوبی است اما باید توجه کرد همه آنها اولویت مردم نیستند حال اگر لوایح دولت و طرح‌های باقی مانده از مجلس پیشین را نیز حساب کنیم تعداد آن بیشتر هم می‌شود.

او افزود: بنده بارها این موضوع را تذکر دادم و خواهان این هستم هرچه زودتر اصلاح قانون شهرداری در اولویت قرار گیرد تا به یک مدیریت یکپارچه در ارائه خدمات شهری برسیم وگرنه با شرایط موجود هم قانون ناکارآمد محسوب می‌شود هم کیفیت خدمات رسانی به حداقل می‌رسد.

یوسفی با تاکید بر تقویت بُعد نظارتی شورای اسلامی شهر بر شهرداری گفت: در این گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی گودها و شن چاله‌ها و این دست مسائل، مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است که وظیفه شورای اسلامی‌ست نظارت خود بر شهرداری ر افزایش دهد و رفع اینگونه مشکلات را از آن طلب کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 8 بهمن 1399، کد خبر: 1126173،  www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین