پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 24
کد خبر: ۳۷۴۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
مدعی هستند که قیمت موتورسیکلت در عرض ۴ سال از حدود ۲-۳ میلیون تومان به حدود ۲۵-۳۰ میلیون تومان رسیده است. سوال اینجاست که آیا با تبدیل دلار ۳ هار تومانی به ۲۵ هزار تومانی، انتظاری غیر از این می‌توان داشت؟
شعار سال: صنعت موتورسیکلت از جمله صنایع کشور است که طی سال‌های اخیر با شوک‌های مختلف و تصمیمات متناقض، دچار آسیب‌های فراوان شده است. افزایش نرخ ارز، عدم‌هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف سیاستگذار صنعتی کشور، رانت و انحصارگرایی و دیگر مشکلات موجب شده پیکر بی‌جان این صنعت حالا بیش از پیش نحیف شود.

وضعیت سال‌های اخیر این صنعت موجب شده با رکود و کاهش‌انگیزه کارآفرینان، بیش از ۱۳۰ مجموعه تولیدی منحل شود. از طرفی موتورسیکلت وسیله مصرفی و ابزار کسب‌وکار اقشار متوسط و ضعیف جامعه محسوب شده که افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری قیمت آن طی ۴ سال اخیر، موجب شده بخش قابل توجهی از این اقشار نیز دست‌شان از بازار کوتاه شود، به‌طوری‌که با شوک قیمتی چند سال اخیر، میزان مالکیت موتور‌سیکلت در مناطق شهری و روستایی از حدود ۱۶.۱ درصد و ۲۹.۸ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۲.۷ درصد و ۲۴.۷ درصد در سال ۱۳۹۹ برسد. علیرضا یونچی، کارآفرین و فعال اقتصادی این حوزه از چرایی شوک به بازار موتورسیکلت می‌گوید. طبق اظهارات یونچی، در کنار التهابات نرخ ارز، انحصار، رانت و ویژه‌خواری در این حوزه، از جمله دلایل شوک به این بازار در سال‌های اخیر بوده است.

این روز‌ها گرانی تنها به سراغ خودرو نرفته بلکه موتورسیکلت حتی بیش از خودرو در چاه گرانی فرو رفته و می‌توان گفت موتورسواری دارد به کالایی لوکس تبدیل می‌شود. افزایش قیمت موتور سیکلت سبب شده تا تقاضا در این بازار کاهش پیدا کند و افراد ضعیف‌تر به سمت موتور‌های دست دوم و افراد با قدرت خرید بالاتر به سمت اتومبیل گرایش پیدا کنند.

براساس آمار‌های گزارش هزینه-درآمد خانوار‌های مرکز آمار ایران، میزان استفاده از موتورسیکلت در سال ۱۳۹۶ در مناطق شهری ۱۶.۱ درصد بود که به ۱۲.۷ درصد تا سال ۱۳۹۹ کاهش یافت. همچنین در سال ۹۶ و در نقاط روستایی استفاده از موتورسیکلت ۲۹.۸ درصد بود که به ۲۴.۷ درصد در سال ۱۳۹۹ رسید، اما این درحالی است مصرف اتومبیل از ۵۰.۶ درصد در نقاط شهری و ۲۹.۶ درصد در نقاط روستایی طی سال ۱۳۹۶ به ۵۳.۱ درصد در نقاط شهری و ۳۴.۱ درصد در نقاط روستایی طی سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است. بررسی قیمت بازار موتورسیکلت و خودرو نشان می‌دهد، درحالی که طی ۵ سال اخیر قیمت خودرو بین ۶ تا ۱۰ برابر افزایش داشته است، اما در همین مدت قیمت موتورسیکلت بین ۶ تا ۱۲ برابر افزایش قیمت را تجربه کرده است. از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۶ برابر، پژو ۴۰۵ SLX حدود ۹ برابر، دنا ۸.۵ برابر، سمند ال ایکس EF۷ حدود ۹ برابر و سوزوکی گرند ویتارا اتومات ۲۴۰۰ سی‌سی ۱۰ برابر افزایش داشتند درحالی که تنها موتور پرواز ۱۲۵ و هوندا CRF ۲۵۰ طی این مدت ۱۲ برابر افزایش قیمت داشت. بر همین اساس درحالی که طی سال ۱۳۹۶ برخی از موتورسیکلت‌های پایین‌رده بین ۲.۴ تا ۳ میلیون تومان قیمت داشتند امروز همین موتور‌ها بین ۲۴ تا ۳۲ میلیون تومان قیمت دارند، قیمت‌هایی که سال ۱۳۹۶ با آن می‌شد یک دستگاه پراید صفر کیلومتر خرید یا مثلا یک دستگاه ال ۹۰، یا یک دستگاه پژو ۲۰۶ یا یک دستگاه پژو ۴۰۵ و همین‌طور یک دستگاه سمند همگی مدل ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ خرید.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۱۲ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر:، www.borna.news، ۱۳۰۴۷۶۵
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین