شعارسال: انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود سال آینده برگزار شود، پس از بروز سانحه بالگرد آیتالله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یکسال پیش از موعد مقرر در ۸ تیر ۱۴۰۳ در ۵۸ هزار ۶۴۰ شعبه داخلی و ۳۴۴ شعبه خارج از کشور برگزار شد.
آمار نهایی آرای نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۳
نامزد ریاست جمهوری | تعداد آرا |
مسعود پزشکیان | ۱۰۴۱۵۹۹۱ |
سعید جلیلی | ۹۴۷۳۲۹۸ |
محمدباقر قالیباف | ۳۳۸۳۳۴۰ |
مصطفی پور محمدی | ۲۰۶۳۹۷ |
تعداد آرای شمارش شده | ۲۴۵۳۵۱۸۵ |
میزان آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
*** مسعود پزشکیان ۱۰۴۱۵۹۹۱
*** سعید جلیلی ۹۴۷۳۲۹۸
*** محمدباقر قالیباف ۳۳۸۳۳۴۰
*** مصطفی پورمحمدی ۲۰۶۳۹۷
تعداد آرای شمارش شده ۲۴۵۳۵۱۸۵
تعداد کل شعب شمارش شده ۵۸۶۴۰
تعداد شهرستان شمارش شده ۴۸۲
تعرفههای شمارش شده ۲۴۵۳۵۱۸۵
میزان آرای باطله ١.٠۵٦.١۵٩
گزارش کامل از شمارش آرا صندوقهای رای انتخابات ۱۴۰۳
بر اساس محاسبات انجام شده تاکنون؛ مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حدود ۴۰ درصد بوده و وضعیت تفکیکی استانی آن بشرح زیر است.
* لرستان ۳۵ درصد
* مازندران ۴۱.۸۲ درصد
* قم ۵۷ درصد
* همدان ۴۰ درصد
* کهگیلویه و بویراحمد ۴۵ درصد
* خراسان رضوی ۴۹.۲ درصد
* گلستان ۳۶ درصد
* خراسان جنوبی ۶۰.۳ درصد
* آذربایجان شرقی ۴۴ درصد
* کرمان ۴۵ درصد
* ایلام ۴۷ درصد
* یزد ۵۸.۳ درصد
* چهارمحال و بختیاری ۳۸ درصد
* خراسان شمالی ۴۴.۵۴ درصد
* سمنان ۳۲ درصد
* کرمانشاه ۳۲.۷۹ درصد
* تهران بزرگ ۲۳ درصد
* استان تهران ۴۵ درصد
* کردستان ۲۳ درصد
* گیلان ۳۱.۳ درصد
* مرکزی ۳۹.۴ درصد
* سیستان و بلوچستان ۳۰ درصد
* اردبیل ۴۶ درصد
* فارس ۳۶.۲۵ درصد
* بوشهر ۴۶ درصد
* اصفهان ۴۱ درصد
* خوزستان ۲۹.۶ درصد
* قزوین ۴۲ درصد
* هرمزگان ۴۸ درصد
* البرز ۳۶ درصد
* آذربایجان غربی ۴۰.۱۲ درصد
* زنجان ۴۶ درصد
بر اساس دادههای فوق بیشترین مشارکتها مربوط به استان خراسان جنوبی با شصت درصد مشارکت و کمترین مشارکتها مربوط به شهر تهران بزرگ با ۲۳ درصد است.
دیتای پراکندکی کاهش مشارکت استانها نسبت به سال ۱۴۰۰ ، از جوانب مختلف هشدار دهنده و شاید خطرناک است:
دور جدید تبلیغات نامزدها در صداوسیما چگونه است؟
محمدصالح مفتاح ـ دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی ـ در پاسخ به اینکه برنامههای تبلیغاتی صداوسیما دور دوم انتخابات چگونه خواهد بود و در چه مرحلهای است؟ توضیح داد: این برنامهها خارج از الگوهای دوره قبل نیست، اما پیشنهادهای جدیدی هم داریم که امروز ـ شنبه ـ در جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری ارائه و بررسی خواهد شد و در صورت نهایی شدن، قرعهکشی هم امروز انجام خواهد شد. او در پاسخ به اینکه آیا مناظره رودرروی نامزدها جزو برنامههای صداوسیماست؟ با بیان اینکه برنامههای دور دوم خارج از الگوهای دور قبل نخواهد بود، توضیح داد: مناظرهها حالتهای مختلفی خواهد داشت. یکسری برنامههای جدید پیشنهاد شده است تا کنشهای میدانی نامزدها کم نشود؛ این برنامهها در نوع تنظیم و تعداد و ساعت پخش لحاظ شدهاند. همچنین بحث پوشش خبری هم افزایش خواهد داشت و با توجه به اینکه تعداد نامزدها به دو نفر رسید، فرصت بیشتری برای پوشش خبری خواهیم داشت.
مفتاح در پایان درباره برگزاری میزگردهای تخصصی که در این دوره مورد توجه قرار گرفت نیز بیان کرد: برگزاری میزگرد در دور دوم پیشنهاد ما نیست، اما در نهایت مطابق قانون، اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات برنامهها را نهایی میکنند. پیش از آغاز برنامههای تبلیغاتی نامزدها در صدا و سیما، جبلی- رئیس سازمان صدا و سیما هم در نشستی خبری با اهالی رسانه گفته بود: «ما برنامههایی طراحی کردهایم، اما هنوز قطعی نشده است. حتما یکی از احتمالاتی که باید در نظر گرفته شود برگزاری انتخابات در دور دوّم است و قطعا رسانه ملّی برای آن برنامه دارد. اینکه مناظره رو در رو باشد یا به شکل دیگری باشد، دربارهاش تصمیمگیری خواهد شد. تمام طراحیهای برنامههای تبلیغاتی و پیشنهادهای ما باید در کمیسیون بررسی تبلیغات هم بررسی و مورد پذیرش قرار گیرد. ما پیشنهادهای خودمان را آماده کردهایم و در صورت قطعی شدن، اطلاعرسانی میکنیم.»
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ، برگرفته از منابع گوناگون